pacman42 pacman42 skrev:
Nu får du separera frågorna om elpris från koldioxidutsläppen. Sverige har själva satt sig i soppan med elpriserna. Tyskland har satt sig i soppan med koldioxidutsläppen.
Nej Tyskland har försatt oss i den här soppan med sitt beroende till rysk gas. Vi må ha lagt ner produktion under tider då priserna varit låga utan konsekvenstänkande kring att vi måste ha planerbar kraft även i södra Sverige. Men vi har inte lagt ner den mitt under pågående energikris som Tyskland har, vilket bevisar faktumet att energimarknaden inte fungerar pga politisk intervention.
 
  • Gilla
Dasplu och 4 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Kul att läsa att våra kära folkvalda röstar igenom en ny förordning som kommer innebära 20% (uppskattat i område 3) höjning av elen. Är det bara jag som blir arg?
Skulle tro vi är många som blir arga. Vi borde göra uppror. EU är en totalitär koloss. Vad jag förstår menar de att vi ska vara solidariska med andra länder, som Tyskland som lade ned alla sina kkv och nu har det tufft vintertid. Det ska nu Svenskar betala för. Jag ser rött 😡
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Bölebon Bölebon skrev:
Dom eldar med kol och stängde ner kärnkraften. Varför skall vi betala deras el???
Vi betalar inte deras el. De betalar bra för att köpa vår el. Ja, det ska de få göra.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Nej Tyskland har försatt oss i den här soppan med sitt beroende till rysk gas. Vi må ha lagt ner produktion under tider då priserna varit låga utan konsekvenstänkande kring att vi måste ha planerbar kraft även i södra Sverige. Men vi har inte lagt ner den mitt under pågående energikris som Tyskland har, vilket bevisar faktumet att energimarknaden inte fungerar pga politisk intervention.
Vi hade varit i detta läget (ungefär) ändå pga de andra kablarna till kontinenten. Ena dagen dras priset upp av Tyskland, nästa Nederländerna och en tredje av Storbritannien.

Jag håller med om klåfingriga politiker, men det stora problemet är i så fall att de tillåter kablar till andra länder. Och för oss i SE3 är de norska kablarna ett stort problem.
 
P placerej skrev:
Det är väl för att jämna ut priserna i EU? Om vi har lägre el-kostnad än de flesta andra länder är det väl rimligt att vi hjälper de andra länderna, om vi nu ska vara en samarbetsunion?
Skojar du? Menar du verkligen att vi skall betala för att Tyskarna lagt ner alla sina kärnkraftverk och måste starta upp kolkraft igen? 🤬
 
  • Gilla
Jörgen63 och 1 till
  • Laddar…
L lbl44 skrev:
Skojar du? Menar du verkligen att vi skall betala för att Tyskarna lagt ner alla sina kärnkraftverk och måste starta upp kolkraft igen? 🤬
Nu ligger inte enbart detta bakom de importerade priserna.
 
Det mullrar i Norge över nya EU avtal och som då leder fram till Net Zero Industry Act.
Kan leda till en regeringskris och Norge har ju en röd regering som tillhör den röd-gröna röran i Europa.

https://www.politico.eu/article/norway-government-faces-collapse-over-eu-energy-row/

https://www.bt.no/politikk/i/9zwO9q...u-om-den-omstridte-fjerde-energimarkedspakken

Från Sverige som har en energiminister som förefaller syssla med annat inget nytt.

Men det här sätter med säkerhet ännu hårdare press på Tyskland!
 
  • Gilla
Lena60
  • Laddar…
O Opus skrev:
Vad hjälper dom andra länderna oss med?
En otrolig massa saker
Tex har vi en export värd ca 1070 Miljarder kronor till EU.
Hade vi varit utanför hade vi förstås också exporterat dit, men med en massa kringkostnader.

Om vi inte haft samma status som Norge. Dvs med i EES = vara med i EU och följa alla regler (inkl elhandel) men utan att få tillgång till EU parlamentet och inflytande)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om vi inte haft samma status som Norge. Dvs med i EES = vara med i EU och följa alla regler (inkl elhandel) men utan att få tillgång till EU parlamentet och inflytande)
Jo och Norge har ju inget inflytande i EU men tvingas då följa EU's styrning via EU's myndighet ACER eftersom de skrivit på elhandelsavtalet som icke EU medlem. (länkarna i mitt förra inlägg)

Men mycket intressant att det nu "mullrar" i Norge och som då försörjer Danmark samt Tyskland med mycket stora mängder el när det inte blåser eller solen gått i moln.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Det dröjer väl inte länge innan vi kommer bli tvungna att bygga pipe lines till Europa och försörja dom med svenskt billigt vatten också.
Jag skulle se det positivt om vi kunde sälja dricksvatten, det väntas såvitt jag förstår mer nederbörd över vårt land framöver och vi behöver ha exportinkomster.
Den som äger tillgången till billig energi och rent vatten är nog att betrakta som vinnare.
 
G
F fribygg skrev:
Jag skulle se det positivt om vi kunde sälja dricksvatten, det väntas såvitt jag förstår mer nederbörd över vårt land framöver och vi behöver ha exportinkomster.
Den som äger tillgången till billig energi och rent vatten är nog att betrakta som vinnare.
Men tänk om svenskt dricksvatten ägs av en koncern som tex är tysk och som i sin tur är statlig med politisk styrning?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och Norge har ju inget inflytande i EU men tvingas då följa EU's styrning via EU's myndighet ACER eftersom de skrivit på elhandelsavtalet som icke EU medlem. (länkarna i mitt förra inlägg)

Men mycket intressant att det nu "mullrar" i Norge och som då försörjer Danmark samt Tyskland med mycket stora mängder el när det inte blåser eller solen gått i moln.
Det stora problemet för Norge var dock kabeln till Storbritannien som var det som gjorde att man många gånger kan exportera mer än man producerar. Innan den kom till så var det betydligt stabilare priser i Bergen-området.
 
G OMathson skrev:
Men tänk om svenskt dricksvatten ägs av en koncern som tex är tysk och som i sin tur är statlig med politisk styrning?
Jo men enligt den tyska röd-gröna EU doktrinen så har man ju rätt till allt inom EU.

Sen i sak så skulle det vara en stor katastrof om Tyskland går in i en djupare lågkonjuktur eftersom de är den stora motorn. Vi får se om de kan ta sig samman, kasta ut de gröna med Habeck i spetsen så skulle mycket vara vunnet.
 
  • Gilla
Lena60
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men enligt den tyska röd-gröna EU doktrinen så har man ju rätt till allt inom EU.

Sen i sak så skulle det vara en stor katastrof om Tyskland går in i en djupare lågkonjuktur eftersom de är den stora motorn. Vi får se om de kan ta sig samman, kasta ut de gröna med Habeck i spetsen så skulle mycket vara vunnet.
Efter att tidigare i höstas ha gjort en långweekend i Berlin så kan jag konstatera att miljönissarna styr rätt hårt tankesättet i Tyskland, eller åtminstone i Berlinområdet. Det var väldigt mycket grön propaganda rakt upp i ansiktet där. Men Östtyskland och Berlin är annorlunda där förstås.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det stora problemet för Norge var dock kabeln till Storbritannien som var det som gjorde att man många gånger kan exportera mer än man producerar. Innan den kom till så var det betydligt stabilare priser i Bergen-området.
Jo men världens största överföring mellan Norge och Tyskland ställer till med mer förtret, 1400MW
https://www.statnett.no/en/our-projects/interconnectors/nordlink/
Plus då till Danmark samt att överföra via Sverige.

Sen med England kan de alltid diskutera/avtala eftersom de gjorde sin Brexit.

Förhoppningsvist så är Norge benhårda med sina krav och Statsminister Störe får vika ner sig inkl Tysklands kansler Scholz.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.