J John2019 skrev:
Inte samma pump/märke men min måste vara i användarläge och inte i installationsläge/admin för att ansluta till min telefon och då man ställde in wifi första gången men nu inga problem då man är vid enheten och display när man ändrar mera avancerade saker
Att det ska vara så svårt liksom. Vem kan hjälpa en att fixa problemet?
 
Unikt namn
Når du någonsin detta gränssnitt?
(Din internetläsare i telefonen och surfa till http://192.168.11.1 )
727482-19a9ea97b2bac617d9262e9529327315.jpg
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Når du någonsin detta gränssnitt?
(Din internetläsare i telefonen och surfa till [länk] )
[bild]
Jag har försökt gå in där men då ser det alltid bara ut såhär:
 
  • Screenshot_20231031_061806_Samsung Internet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du säkerställa att du blivit ansluten till pumpen och att du fått en ipadress av den?

Hur ser det ut om du klickar på kugghjulet bredvid nätverket i din telefon?

Screenshot_20231031-062237.png

Har du provat en annan telefon eller en dator?
 
J jahallåja skrev:
Kan du säkerställa att du blivit ansluten till pumpen och att du fått en ipadress av den?

Hur ser det ut om du klickar på kugghjulet bredvid nätverket i din telefon?

[bild]

Har du provat en annan telefon eller en dator?
Nej jag kommer aldrig så långt att pumpen blivit ansluten. Det står bara "ansluten utan internet". Jag har provat en dator samt sambons telefon.
 
Ansluten utan internet betyder att din telefon har anslutit till nätverket men att den inte når ut på vanliga internet den vägen (typ till byggahus). Det låter förväntat i detta fall.

Det innebär inte att du inte är ansluten till wifit som pumpen har skapat, och adu skulle därför ändå kunna nå konfigurationssidan för pumpen. Nu verkar det ändå strula och vi försöker reda ut varför. Bra att du har provat med fler enheter.

När du blivit ansluten till wifi så ska din telefon få en ipadress av pumpen. Jag försöker förstå om det har skett.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Unikt namn
M Förstagångsköparen skrev:
Jag har försökt gå in där men då ser det alltid bara ut såhär:
Jag skulle gissa att telefonen ej vill stanna kvar på värmepumpsnätverket eftersom den inte hittar internetåtkomst där.
Du har en liten 6a vid wifi ikonen.
Statusfält på en enhet med Wi-Fi-ikon, signalstyrka, tidsinställningar och fulladdad batterisymbol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det betyder Wifi6 nätverk, dvs ditt vanliga wifi. Pumpen har garanterat inte wifi6.

Man brukar få klicka "anslut ändå" när man vill stanna kvar på ett wifi utan internet. 727383-9a2dd34f987f72ba335e5275be1b0f79.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förenklat ska du.
1 ansluta till värmepumpen eget wifi
2 öppna värmepumpens wifi inställningar
3 säga åt värmepumpen att ansluta till ditt andra wifi (den släcker då sitt eget wifi)
4 öppna appen
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
Precis, du kan bekräfta att du är på pumpens wifi genom att gå in här efter att du anslutit.

En skärmbild av en mobiltelefon visar en inställningsmeny för internetanslutning med Wi-Fi och mobildata alternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stäng även temporärt av data via din teleoperatörer för att minska risken att webbläsaren försöker ansluta till pumpens konfigurationssida den vägen istället för direkt via pumpens wifi.
 
J jahallåja skrev:
Ansluten utan internet betyder att din telefon har anslutit till nätverket men att den inte når ut på vanliga internet den vägen (typ till byggahus). Det låter förväntat i detta fall.

Det innebär inte att du inte är ansluten till wifit som pumpen har skapat, och adu skulle därför ändå kunna nå konfigurationssidan för pumpen. Nu verkar det ändå strula och vi försöker reda ut varför. Bra att du har provat med fler enheter.

När du blivit ansluten till wifi så ska din telefon få en ipadress av pumpen. Jag försöker förstå om det har skett.
Ja, när jag tar upp telefonen och håller inne wifi-symbolen så dyker pumpen upp i listan där. När jag trycker på den och skriver in lösenordet så accepterar den. Men sen står det "ansluten utan internet".
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag skulle gissa att telefonen ej vill stanna kvar på värmepumpsnätverket eftersom den inte hittar internetåtkomst där.
Du har en liten 6a vid wifi ikonen.
[bild]
Det betyder Wifi6 nätverk, dvs ditt vanliga wifi. Pumpen har garanterat inte wifi6.

Man brukar få klicka "anslut ändå" när man vill stanna kvar på ett wifi utan internet. [bild]

Förenklat ska du.
1 ansluta till värmepumpen eget wifi
2 öppna värmepumpens wifi inställningar
3 säga åt värmepumpen att ansluta till ditt andra wifi (den släcker då sitt eget wifi)
4 öppna appen
Jag har tryckt på "anslut bara denna gången" men det funkar inte ändå. Står fortfarande "ansluten utan internet".

Jag gjorde ett gästnätverk där det bara är 2G finns men det gick inte ändå. Blev exakt samma sak som tidigare.

Är det inte konstigt att moderna pumpar inte ens är anpassade för att kunna koppla upp sig till en helt vanlig router?
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Precis, du kan bekräfta att du är på pumpens wifi genom att gå in här efter att du anslutit.

[bild]

Stäng även temporärt av data via din teleoperatörer för att minska risken att webbläsaren försöker ansluta till pumpens konfigurationssida den vägen istället för direkt via pumpens wifi.
Sådär ser det inte ut i min telefon. Förstår inte riktigt hur du menar. Jag har testat stänga av mobilnätet. Det hjälper inte heller.
 
Dra ner från toppen på skärmen så du ser menyn i Android

Skärmbild av en smartphone-inställningspanel med Wi-Fi, Bluetooth, ej störa, och mer på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klicka internet så borde du komma dit.

Alternativt kan du gå via Inställningar -> nätverk och internet
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Jag gjorde ett gästnätverk där det bara är 2G finns men det gick inte ändå. Blev exakt samma sak som tidigare.

Är det inte konstigt att moderna pumpar inte ens är anpassade för att kunna koppla upp sig till en helt vanlig router?
Du har inte kommit så långt att pumpen försökt koppla sig till ditt hemmawifi, så det kan du inte säga något om än tyvärr.

Bra att du skapat ett gästnät, men innan du anslutit dig till pumpen och fyllt i uppgifterna som pumpen ska använda för att därefter ansluta sig till din router, så är det sekundärt.

Fokusera på att se till att du kan koppla dig till pumpens temporära wifi-nät, att anslutningen behålls (om du har otur så kan telefonen få för sig att vara "hjälpsam" och växla sig tillbaka till din vanliga router när den märker att den inte når internet via din pump), och att pumpen har gett din mobil en lokal ipadress som har chans att nå pumpens egen lokala ipadress. Det detta jag försöker säkerställa med alla frågor och skärmdumpar..
 
  • Gilla
Svante Svenson och 3 till
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Du har inte kommit så långt att pumpen försökt koppla sig till ditt hemmawifi, så det kan du inte säga något om än tyvärr.

Bra att du skapat ett gästnät, men innan du anslutit dig till pumpen och fyllt i uppgifterna som pumpen ska använda för att därefter ansluta sig till din router, så är det sekundärt.

Fokusera på att se till att du kan koppla dig till pumpens temporära wifi-nät, att anslutningen behålls (om du har otur så kan telefonen få för sig att vara "hjälpsam" och växla sig tillbaka till din vanliga router när den märker att den inte når internet via din pump), och att pumpen har gett din mobil en lokal ipadress som har chans att nå pumpens egen lokala ipadress. Det detta jag försöker säkerställa med alla frågor och skärmdumpar..
Jag har gjort allt som står att man ska göra. Jag vet inte vad jag ska göra mer nu.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Jag har försökt gå in där men då ser det alltid bara ut såhär:
Har du med ”network” efter / ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.