J JohanLun skrev:
Det intressanta är väl att tesla bara har battteribilar och tjänar pengar på varje bil, dessutom säljs de billigare än motsvarande ford, VW osv.

Man tycker att traditionella bilar borde ha ett försprång på all kompetens kring att tillverka bilar på rätt sätt och billigt, men uppenbarligen har det inte funkat...
De traditionella har ett väl intrimmat system och kunskap om hur man tillverkar bilar på deras sätt. Det Tesla gjort är att ta två teknikkliv samtidigt, dels eldriften men sen även tillverkningen.
  • Vertikal integration, de tillverkar mycket själva.
  • Tillverkar dels egna batterier och dels har de bokat upp enorma mängder i förväg av Panasonic och BYD som gett dem bättre priser
  • Kapar mellanhänder och säljer direkt till konsumenten
  • Reducerar antalet delar i karossen från hundratals till enstaka genom pressgjutning.
  • Snabb implementering av förbättringar i befintliga modeller. De väntar inte in nästa årsmodell utan det är någon som sker dagligen.
 
@ @ndreas skrev:
Absolut, deras tryckpress är imponerande.....men kvaliten är inte i alla delar lika imponerande. Men det är klart...vissa imponeras ju av att bilen kan spela famfar, blinka med lamporna och flaxa med bagageluckan 🤔
Fast de andra verkar ju inte ha någon bättre kvalité.
Ta VW och Skodas elbilar. Helt ofärdiga.

Fy fan vilken missär att köpa en sådan utan garanti!
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är knappast gratis att köra en längre sträcka tor jobbet varje dag i en gammal bil i prisklass runt 10 000 kr.
Vem har pratat om längre sträcka? Det kan vara så kort som 2 mil till jobbet, i Stockholm är det t.ex. ingen höjdare med tvärförbindelser.

Ta till exempel en sjuksköterska som bor i Jakobsberg och jobbar på Danderyds sjukhus. Det tar 20 minuter med bil och över en timme att åka kollektivt. Det är knappt 4 mil tur och retur.

Och ingen har väl sagt att det är gratis, men det blir knappast billigare med en dyrare bil.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ännu vanligare är det att man inte har råd med bostad på den orten jobbet finns, att man inte har utbildningen, inte har erfarenheten, inte har fysiken, inte har intelligensen.
Det är ju just det att om man inte får jobb på orten där man bor så blir man kanske beroende av att ha en bil för att ta sig dit där jobbet finns.
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Det är ju just det att om man inte får jobb på orten där man bor så blir man kanske beroende av att ha en bil för att ta sig dit där jobbet finns.
Du kan väl läsa hela mitt inlägg?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Min poäng är att Fords elbilar säljs med 400,000kr i förlust på varje bil.
För mig låter det som att det är ekonomerna som fixat till siffrorna. Men oklart varför ...
 
Vem har pratat om längre sträcka? Det kan vara så kort som 2 mil till jobbet, i Stockholm är det t.ex. ingen höjdare med tvärförbindelser.
N Nerre skrev:
Ta till exempel en sjuksköterska som bor i Jakobsberg och jobbar på Danderyds sjukhus. Det tar 20 minuter med bil och över en timme att åka kollektivt. Det är knappt 4 mil tur och retur.

Och ingen har väl sagt att det är gratis, men det blir knappast billigare med en dyrare bil.
Ungefär som för mig då. Samma avstånd. 60 minuter med SL, under 30 med bil och under 50 med cykel. Jag tar nästan aldrig bilen. Inte för att jag har låg lön och inte har råd med bil.

Nu tar ju din exempelresa snarare 45 minuter med SL (plus promenad till från stationen, men det är nog även promenad till och från bilen)
En skärmdump av en reseplanerare som visar kollektivtrafikalternativ från Jakobsbergs station till Danderyds sjukhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Billigare med dyrare kan det ju aldrig vara, det är en språklig motsägelse. Däremot kan det vara billigare per mil eller per månad att köpa en bil som kostar mer i inköp och som är billigare i drift. Nu har du väl själv träffat mitt i sweet spot där med en halvgammal basic Skoda. Men din bil kostade mer per mil i början av sin livscykel och kommer eventuellt att kosta mer igen i slutet av livscykeln om den repareras istället för att skrotas.

Till tidsvinsten kan du även lägga parkeringsavgift på jobbet och trängselskatt om du ska till eller genom centrala delarna av staden.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Fast både MB, Toyota, VW, Ford och Fiat m.fl. tjänade mer pengar än Tesla enligt senaste årsrapporterna.
Men inte på elbilar? Och inte per såld bil? (jag vet inte så jag frågar)

VW och Toyota säljer ju så enormt mycket fler bilar. Så det är märkligt om de inte kunnat streamlina och pressa ned sina inköpspriser mer än Tesla.

Det jag är frågande till är hur Teslorna (MY M3) kommer vara att underhålla, reparera och försäkra när de är 7-8-9 år gamla. Samtidigt är jag inte säker på att en VW, MB eller BMW kommer vara så mycket bättre.
Tesla verkar bygga bilar som är lätta att bygga, hålla bra men vara dyra att reparera. Frågan är ju, lönar det sig att reparera en krockad bil? Är det dyrt att reparera blir försäkringskostnaden hög. Men om en gammal tesla spricker i nån megastruktur - är det bara att skrota den? Om en battericell dör, är det bara att skrota den? Men om 1% av bilarna skrotas istf att repareras efter en krock eller batterihaveri så kanske det ändå är rätt val mot att fördyra de 99% som inte drabbas av detta?

När man konstruerar något har man ett val att antingen göra konstruktionen enkel, billig, skyddad men svårreparerad. Eller göra en konstruktion som är enkel att öppna, underhålla, reparera och byta. Men oftast blir den konstruktionen lite krångligare och dyrare och går lättare sönder. Om Teslas förenklingar leder till billigare bilar och färre reparationer så kanske det är värt det. Det enda är ju om man är den som har otur och får en trasig cell eller en liten skada som gör att hela bilen får skrotas..
 
W witten skrev:
  • Reducerar antalet delar i karossen från hundratals till enstaka genom pressgjutning
Vad menar du med detta är det något du känner närmare till eller hämtat från reklam och medias brus?
 
GK100 GK100 skrev:
Vad menar du med detta är det något du känner närmare till eller hämtat från reklam och medias brus?
Det är känt sen model Y lanserades. Sägs att Musk kom på iden när han tittade på leksaksbilar där chassiet är i en enda del.


https://en.wikipedia.org/wiki/Giga_Press

Som jag förstår tittar fler företag på att använda metoden att pressgjuta stora artiklar.

Det känns dock lite läskigt att bygga in pressgjutna jätteartiklar i karossen, det känns som det inte kommer gå att reparera skador.

Och om jag minns rätt så var det ett antal teslor som tappade bakhjulen pga porositeter i gjutningen på de betydligt mindre pressgjutna delarna i model 3.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Ok jag tänkte bara på ett par bekanta som i våras var med och driftsatte produktionsanläggningar i TX för Tesla. Det var helt konventionell varmpressning standard inom tex automotive för många strukturellt viktiga delar. Utrustningen europeisk till delar svensk till och med.

De med lite erfarenhet av kvalificerad pressgjutning ser nog detta som en liten mardröm skulle jag tro, kanske mer lämpligt för sk lågtrycksgjutning.
 
P Pin skrev:
... Det du inte kan dra på släpvagnen får du lägga inuti Teslan....
Har du kollat lastvikten på Teslan? Tror den är 315kg. D.v.s. har du fyra passagerare i bilen så får de inte väga mer än 78,75kg/st och du får inte ha någon last alls med dig... (detta är för övrigt inte unikt för Tesla utan gäller många elbilar.)
 
  • Wow
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Vem har pratat om längre sträcka? Det kan vara så kort som 2 mil till jobbet, i Stockholm är det t.ex. ingen höjdare med tvärförbindelser.

Ta till exempel en sjuksköterska som bor i Jakobsberg och jobbar på Danderyds sjukhus. Det tar 20 minuter med bil och över en timme att åka kollektivt. Det är knappt 4 mil tur och retur.

Och ingen har väl sagt att det är gratis, men det blir knappast billigare med en dyrare bil.
Ok, så en sjuksyster som tjänar drygt 40' i månaden (mer än svenska genomsnittet) kommer inte ha råd att köpa en bil om skrotningspremien höjs, så hen måste säga upp sig?

Hur mycket tänker du att skrotningspremien ska höjas för att det ska vara realistiskt?
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Min fru jobbade på BB (undersköterska) och tyckte inte det var så kul att sätta sig ofräsch och trött på tåget hem på morgonen efter nattskiftet så hon brukade ta bilen.

Gissar att samma sak gäller för många andra jobb också men det har väl en politiker i kostym som "jobbar" 9-17 svårt att förstå..
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Har du kollat lastvikten på Teslan? Tror den är 315kg. D.v.s. har du fyra passagerare i bilen så får de inte väga mer än 78,75kg/st och du får inte ha någon last alls med dig... (detta är för övrigt inte unikt för Tesla utan gäller många elbilar.)
Den verkar vara löjligt låg.

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/sv_us/GUID-877ACE2D-B62F-4596-A6AD-A74F7905741C.html

4 passagerare på 68kg st så får man lasta 93kg utöver det i en model 3... 68kg är ju inga bjässar...

Men släp verkar en M3 få dra 1000kg och det finns marginal så även om bilen är fullastad så borde väl ett 750 släp gå att lasta fullt...

Det är intressant att höra mer om detta. Jag tycker en M3 känns som den som begagnad mest prisvärda elbilen som kan dra släp just nu. Jag ska stå ut med min Zoe ett par år till hoppas jag, men sen skulle jag kunna tänka mig en M3 SR, om den finns med krok. LR AWD känns onödigt dyrt både till inköp och försäkring. Jag kör sällan långt eller på dålig väg.

ID3 kan varken ha takräcke eller krok, annars är den storleksmässigt perfekt. ID4 är fortfarande dyra mot vad man får (samma för syskonbilarna) och klumpiga -frugan vill ha en liten bil. MG's bilar känns tveksamma från ursprung (kina). Kias elbilar som har krok har jag förstått fortfarande är rätt dyra. BMW, Jaguar, Ford Mach är alla större och dyrare. M3 är ju helt enkelt en bil i "golfstorlek" som är det jag behöver. Jag behöver ingen SUV men vill gärna ha nåt större än den Zoe jag har idag. Just det segmentet tycker jag lyser med sin frånvaro på elbilar. Att de flesta är packade som högbyddda (SUV-utseende) förstår jag.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.