1 466 787 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
De traditionella har ett väl intrimmat system och kunskap om hur man tillverkar bilar på deras sätt. Det Tesla gjort är att ta två teknikkliv samtidigt, dels eldriften men sen även tillverkningen.J JohanLun skrev:Det intressanta är väl att tesla bara har battteribilar och tjänar pengar på varje bil, dessutom säljs de billigare än motsvarande ford, VW osv.
Man tycker att traditionella bilar borde ha ett försprång på all kompetens kring att tillverka bilar på rätt sätt och billigt, men uppenbarligen har det inte funkat...
- Vertikal integration, de tillverkar mycket själva.
- Tillverkar dels egna batterier och dels har de bokat upp enorma mängder i förväg av Panasonic och BYD som gett dem bättre priser
- Kapar mellanhänder och säljer direkt till konsumenten
- Reducerar antalet delar i karossen från hundratals till enstaka genom pressgjutning.
- Snabb implementering av förbättringar i befintliga modeller. De väntar inte in nästa årsmodell utan det är någon som sker dagligen.
Fast de andra verkar ju inte ha någon bättre kvalité.@ @ndreas skrev:
Ta VW och Skodas elbilar. Helt ofärdiga.
Fy fan vilken missär att köpa en sådan utan garanti!
Vem har pratat om längre sträcka? Det kan vara så kort som 2 mil till jobbet, i Stockholm är det t.ex. ingen höjdare med tvärförbindelser.P Pin skrev:
Ta till exempel en sjuksköterska som bor i Jakobsberg och jobbar på Danderyds sjukhus. Det tar 20 minuter med bil och över en timme att åka kollektivt. Det är knappt 4 mil tur och retur.
Och ingen har väl sagt att det är gratis, men det blir knappast billigare med en dyrare bil.
Det är ju just det att om man inte får jobb på orten där man bor så blir man kanske beroende av att ha en bil för att ta sig dit där jobbet finns.Mikael_L skrev:
Vem har pratat om längre sträcka? Det kan vara så kort som 2 mil till jobbet, i Stockholm är det t.ex. ingen höjdare med tvärförbindelser.
Nu tar ju din exempelresa snarare 45 minuter med SL (plus promenad till från stationen, men det är nog även promenad till och från bilen)
Billigare med dyrare kan det ju aldrig vara, det är en språklig motsägelse. Däremot kan det vara billigare per mil eller per månad att köpa en bil som kostar mer i inköp och som är billigare i drift. Nu har du väl själv träffat mitt i sweet spot där med en halvgammal basic Skoda. Men din bil kostade mer per mil i början av sin livscykel och kommer eventuellt att kosta mer igen i slutet av livscykeln om den repareras istället för att skrotas.
Till tidsvinsten kan du även lägga parkeringsavgift på jobbet och trängselskatt om du ska till eller genom centrala delarna av staden.
Ungefär som för mig då. Samma avstånd. 60 minuter med SL, under 30 med bil och under 50 med cykel. Jag tar nästan aldrig bilen. Inte för att jag har låg lön och inte har råd med bil.N Nerre skrev:
Nu tar ju din exempelresa snarare 45 minuter med SL (plus promenad till från stationen, men det är nog även promenad till och från bilen)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Billigare med dyrare kan det ju aldrig vara, det är en språklig motsägelse. Däremot kan det vara billigare per mil eller per månad att köpa en bil som kostar mer i inköp och som är billigare i drift. Nu har du väl själv träffat mitt i sweet spot där med en halvgammal basic Skoda. Men din bil kostade mer per mil i början av sin livscykel och kommer eventuellt att kosta mer igen i slutet av livscykeln om den repareras istället för att skrotas.
Till tidsvinsten kan du även lägga parkeringsavgift på jobbet och trängselskatt om du ska till eller genom centrala delarna av staden.
Men inte på elbilar? Och inte per såld bil? (jag vet inte så jag frågar)M Markarbetaren skrev:
VW och Toyota säljer ju så enormt mycket fler bilar. Så det är märkligt om de inte kunnat streamlina och pressa ned sina inköpspriser mer än Tesla.
Det jag är frågande till är hur Teslorna (MY M3) kommer vara att underhålla, reparera och försäkra när de är 7-8-9 år gamla. Samtidigt är jag inte säker på att en VW, MB eller BMW kommer vara så mycket bättre.
Tesla verkar bygga bilar som är lätta att bygga, hålla bra men vara dyra att reparera. Frågan är ju, lönar det sig att reparera en krockad bil? Är det dyrt att reparera blir försäkringskostnaden hög. Men om en gammal tesla spricker i nån megastruktur - är det bara att skrota den? Om en battericell dör, är det bara att skrota den? Men om 1% av bilarna skrotas istf att repareras efter en krock eller batterihaveri så kanske det ändå är rätt val mot att fördyra de 99% som inte drabbas av detta?
När man konstruerar något har man ett val att antingen göra konstruktionen enkel, billig, skyddad men svårreparerad. Eller göra en konstruktion som är enkel att öppna, underhålla, reparera och byta. Men oftast blir den konstruktionen lite krångligare och dyrare och går lättare sönder. Om Teslas förenklingar leder till billigare bilar och färre reparationer så kanske det är värt det. Det enda är ju om man är den som har otur och får en trasig cell eller en liten skada som gör att hela bilen får skrotas..
Det är känt sen model Y lanserades. Sägs att Musk kom på iden när han tittade på leksaksbilar där chassiet är i en enda del.GK100 skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Giga_Press
Som jag förstår tittar fler företag på att använda metoden att pressgjuta stora artiklar.
Det känns dock lite läskigt att bygga in pressgjutna jätteartiklar i karossen, det känns som det inte kommer gå att reparera skador.
Och om jag minns rätt så var det ett antal teslor som tappade bakhjulen pga porositeter i gjutningen på de betydligt mindre pressgjutna delarna i model 3.
Ok jag tänkte bara på ett par bekanta som i våras var med och driftsatte produktionsanläggningar i TX för Tesla. Det var helt konventionell varmpressning standard inom tex automotive för många strukturellt viktiga delar. Utrustningen europeisk till delar svensk till och med.
De med lite erfarenhet av kvalificerad pressgjutning ser nog detta som en liten mardröm skulle jag tro, kanske mer lämpligt för sk lågtrycksgjutning.
De med lite erfarenhet av kvalificerad pressgjutning ser nog detta som en liten mardröm skulle jag tro, kanske mer lämpligt för sk lågtrycksgjutning.
Allvetare
· Östergötland
· 3 998 inlägg
Har du kollat lastvikten på Teslan? Tror den är 315kg. D.v.s. har du fyra passagerare i bilen så får de inte väga mer än 78,75kg/st och du får inte ha någon last alls med dig... (detta är för övrigt inte unikt för Tesla utan gäller många elbilar.)P Pin skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 271 inlägg
Ok, så en sjuksyster som tjänar drygt 40' i månaden (mer än svenska genomsnittet) kommer inte ha råd att köpa en bil om skrotningspremien höjs, så hen måste säga upp sig?N Nerre skrev:Vem har pratat om längre sträcka? Det kan vara så kort som 2 mil till jobbet, i Stockholm är det t.ex. ingen höjdare med tvärförbindelser.
Ta till exempel en sjuksköterska som bor i Jakobsberg och jobbar på Danderyds sjukhus. Det tar 20 minuter med bil och över en timme att åka kollektivt. Det är knappt 4 mil tur och retur.
Och ingen har väl sagt att det är gratis, men det blir knappast billigare med en dyrare bil.
Hur mycket tänker du att skrotningspremien ska höjas för att det ska vara realistiskt?
Min fru jobbade på BB (undersköterska) och tyckte inte det var så kul att sätta sig ofräsch och trött på tåget hem på morgonen efter nattskiftet så hon brukade ta bilen.
Gissar att samma sak gäller för många andra jobb också men det har väl en politiker i kostym som "jobbar" 9-17 svårt att förstå..
Gissar att samma sak gäller för många andra jobb också men det har väl en politiker i kostym som "jobbar" 9-17 svårt att förstå..
Den verkar vara löjligt låg.S Styrman_jansson skrev:
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/sv_us/GUID-877ACE2D-B62F-4596-A6AD-A74F7905741C.html
4 passagerare på 68kg st så får man lasta 93kg utöver det i en model 3... 68kg är ju inga bjässar...
Men släp verkar en M3 få dra 1000kg och det finns marginal så även om bilen är fullastad så borde väl ett 750 släp gå att lasta fullt...
Det är intressant att höra mer om detta. Jag tycker en M3 känns som den som begagnad mest prisvärda elbilen som kan dra släp just nu. Jag ska stå ut med min Zoe ett par år till hoppas jag, men sen skulle jag kunna tänka mig en M3 SR, om den finns med krok. LR AWD känns onödigt dyrt både till inköp och försäkring. Jag kör sällan långt eller på dålig väg.
ID3 kan varken ha takräcke eller krok, annars är den storleksmässigt perfekt. ID4 är fortfarande dyra mot vad man får (samma för syskonbilarna) och klumpiga -frugan vill ha en liten bil. MG's bilar känns tveksamma från ursprung (kina). Kias elbilar som har krok har jag förstått fortfarande är rätt dyra. BMW, Jaguar, Ford Mach är alla större och dyrare. M3 är ju helt enkelt en bil i "golfstorlek" som är det jag behöver. Jag behöver ingen SUV men vill gärna ha nåt större än den Zoe jag har idag. Just det segmentet tycker jag lyser med sin frånvaro på elbilar. Att de flesta är packade som högbyddda (SUV-utseende) förstår jag.