M
J JohanLun skrev:
Men inte på elbilar? Och inte per såld bil? (jag vet inte så jag frågar)
Nej som koncern, total bilförsäljning. Per bil ligger nog nån superbilstillverkare högre än Tesla, typ Koenigsegg eller liknande.
 
M Markarbetaren skrev:
Nej som koncern, total bilförsäljning. Per bil ligger nog nån superbilstillverkare högre än Tesla, typ Koenigsegg eller liknande.
Men grejen är den att Teslan är billigare än tex VWs motsvarighet och de tjänar pengar på den.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Jag tror du missar poängen. Bil är lösningen för många idag, att ta bort den lösningen gör att fler får problem.

Att det finns en massa andra orsaker till att inte kunna jobba har ju inget med bilar att göra, där är bilen ingen lösning idag så att billiga bilar försvinner kommer inte att påverka de sakerna.
Jag känner mig rätt säker på att jag inte kommer kunna få dig att förstå hur det fungerar, eller ska jag kanske säga att "hur jag anser att det fungerar".
Så vi kan nog stoppa här.

Jag förstår precis hur du menar, det var dessutom så jag tänkte när jag var yngre.
Men verkligheten är inte rigid, det vet jag idag.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Titta på ingångslöner istället för genomsnittslöner. Det handlar om att få sitt första jobb, inte hur situationen ser ut 10-15 år senare.
Jag ser att du konsekvent duckar frågan, men du får ev chans till. Jag skriver lite större så kanske du ser frågan den här gången...

Hur mycket tänker du att skrotningspremien ska höjas för att det ska vara realistiskt att folk måste säga upp sig från jobbet?
 
Det var väl inte så många år sedan Tesla hade stor problem med lönsamhet.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Det var väl inte så många år sedan Tesla hade stor problem med lönsamhet.
Tesla har väl varit nära att konkursa flera gånger.
Likaså spaceX, Twitter/X osv.
Det verkar vara ett signum för Musk, att ta sig an nåt omöjligt.

Jag tror superentreprenörer nästan MÅSTE ha nån diagnos, de måste våga göra det andra inte vågar. De måste kunna köra över folk. Musk och Jobs verkar vara ytterst otrevliga människor, ändå har de förändrat vår värld. Troligen hade innovationerna kommit ändå, men många år senare och kanske inte lika bra utförda. Jag ser på både Apple och Tesla med stor skepsis. Å ena sidan är det innovativa produkter där klimatnytta, design, frihet, innovation alla står i centrum. Å andra sidan är det produkter där Musk resp Jobs har bestämt in i minsta detalj vad man får eller inte får göra. Och båda verkar vara totala assholes i det att de kan ge någon som kämpat vid deras sida kicken över dagen och höja nån annan till skyarna.

Men vad man än tycker. Produkterna ÄR något utöver det vanliga. Och både Apple och Tesla har varit konkursmässiga och nere för räkning men vänt till seger.
 
J JohanLun skrev:
Tesla har väl varit nära att konkursa flera gånger.
Likaså spaceX, Twitter/X osv.
Det verkar vara ett signum för Musk, att ta sig an nåt omöjligt.

Jag tror superentreprenörer nästan MÅSTE ha nån diagnos, de måste våga göra det andra inte vågar. De måste kunna köra över folk. Musk och Jobs verkar vara ytterst otrevliga människor, ändå har de förändrat vår värld. Troligen hade innovationerna kommit ändå, men många år senare och kanske inte lika bra utförda. Jag ser på både Apple och Tesla med stor skepsis. Å ena sidan är det innovativa produkter där klimatnytta, design, frihet, innovation alla står i centrum. Å andra sidan är det produkter där Musk resp Jobs har bestämt in i minsta detalj vad man får eller inte får göra. Och båda verkar vara totala assholes i det att de kan ge någon som kämpat vid deras sida kicken över dagen och höja nån annan till skyarna.

Men vad man än tycker. Produkterna ÄR något utöver det vanliga. Och både Apple och Tesla har varit konkursmässiga och nere för räkning men vänt till seger.
Kanske krävs den typen av karaktär för att verkligen få igenom det som ingen annan klarat tidigare

Det blir verkligen all or nothing så alla "medelmåttor" som bromsar åker och endast de som strävar mot det extrema är kvar.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Tesla har väl varit nära att konkursa flera gånger.
Likaså spaceX, Twitter/X osv.
Det verkar vara ett signum för Musk, att ta sig an nåt omöjligt.

Jag tror superentreprenörer nästan MÅSTE ha nån diagnos, de måste våga göra det andra inte vågar. De måste kunna köra över folk. Musk och Jobs verkar vara ytterst otrevliga människor, ändå har de förändrat vår värld. Troligen hade innovationerna kommit ändå, men många år senare och kanske inte lika bra utförda. Jag ser på både Apple och Tesla med stor skepsis. Å ena sidan är det innovativa produkter där klimatnytta, design, frihet, innovation alla står i centrum. Å andra sidan är det produkter där Musk resp Jobs har bestämt in i minsta detalj vad man får eller inte får göra. Och båda verkar vara totala assholes i det att de kan ge någon som kämpat vid deras sida kicken över dagen och höja nån annan till skyarna.

Men vad man än tycker. Produkterna ÄR något utöver det vanliga. Och både Apple och Tesla har varit konkursmässiga och nere för räkning men vänt till seger.
Det gäller sådana och alla andra som ska göra extraordinära saker, normala människor gör inte onormala saker. De flesta som innehar världsrekord i någon idrott är heller inte speciellt "normala".

Att underkasta sig vad som krävs för att prestera på de nivåerna kostar mer än vad de flesta vill lägga in.
 
D
trähandtag trähandtag skrev:
Det var väl inte så många år sedan Tesla hade stor problem med lönsamhet.
Självklart, det har trots allt varit stora investeringar längs vägen, för en startup, och de har vuxit sig ganska stora på kort tid. Då ingår det mycket risk och många investeringssteg där kostnaderna är högre än intäkterna.
 
MultiMan
D djac skrev:
Det gäller sådana och alla andra som ska göra extraordinära saker, normala människor gör inte onormala saker. De flesta som innehar världsrekord i någon idrott är heller inte speciellt "normala".

Att underkasta sig vad som krävs för att prestera på de nivåerna kostar mer än vad de flesta vill lägga in.
Elon Musk är ett galet geni, med allt vad det innebär, både gott och ont, och att han inte kan låta bli att lägga sig i sådant han inte borde (imho).

Vill man få en liten inblick i hur hans hjärna fungerar och bredden av kunskap han besitter, så rekommenderar jag denna rundtur med guidning av Elon själv (i 2 delar). Kanalen drivs av en mycket skärpt och trevlig person som heter Tim Dodd. Han är själv uttagen till besättningen på Starships första bemannade resa (som ska flyga runt månen och tillbaka).

 
  • Gilla
witten och 2 till
  • Laddar…
Det är väl fortfarande i princip omöjligt att räkna hem kalkylen elbil vs förbränningsbil om man kör typ under 1500 mil per år?
 
M mothership skrev:
Det är väl fortfarande i princip omöjligt att räkna hem kalkylen elbil vs förbränningsbil om man kör typ under 1500 mil per år?
Precis så är det.
Kör själv väldigt lite då bor och jobbar inom cykelavstånd så jag kan ha råd med en lite roligare bil som körs väldigt lite:)
Däremot kan jag aldrig räkna hem någon nyare bil oavsett drivmedel.
Har däremot en kompis som är säljare och inne på sin andra Tesla.
Hans första var en 3a med stora batteriet som gjorde noll till hundra på 3,3 sekunder.
Den såldes efter 7500 mil på strax under 2 år och hade en total kostnad på under 18 kr milen då allt utom kapital kostnad är inräknat.
Det blev en Tesla igen för hans del:)
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Går man på den rent ekonomiska aspekten så handlar det väl om vad man tror om framtiden.

Kommer (inköpspris-säljpris*) vara mindre än (inköpspris-säljpris*) + dyrare drivmedel* + dyrare service.

* är okända som vi endast kan spekulera i. Hur mycket tror vi en elbil respektive en förbränningsbil förlorar i värde, samt hur tror vi el och drivmedelspriser kommer förändras under tiden.

Personligen tror jag på ökande drivmedelspriser, samt sjunkande intresse för förbränningsbilar samt ett fortsatt intresse för elbilar.
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
D
M mothership skrev:
Det är väl fortfarande i princip omöjligt att räkna hem kalkylen elbil vs förbränningsbil om man kör typ under 1500 mil per år?
Om man vill, annars är det också ganska lätt att räkna hem den.
 
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M mothership skrev:
Det är väl fortfarande i princip omöjligt att räkna hem kalkylen elbil vs förbränningsbil om man kör typ under 1500 mil per år?
Börja med att kika på vad den splitt nya förbränningsbilen du har tänkt köpa istället kostar och vilka av dess egenskaper som är viktiga för valet.
Sen letar du bland elbilar och kollar om du hittar något inte alltför dyrt som matchar, så kan du sen räkna.
Glöm inte att räkna med skatt och värdeminskning och sånt. Malusen på skatten belastar bränslebilen rätt hårt om man inte kör många mil.

Värdeminskning är en svår sak att just idag bedöma.
ICE värde kan falla som en sten framöver, det är ingen omöjlig spekulation.
EV har haft ett löjligt högt andrahandsvärde, det tror jag inte man ska räkna med. Tvärtom så tror jag att nypris på EV snart kommer börja falla, när produktionsvolymer på både bilarna och komponenter kommer ikapp efterfrågan, Och blir nya EV billigare så ramlar ju även andrahandsvärdet ner.

Jag gissar dock att i framtiden kommer ICE tappa värde lite snabbare än EV - min gissning alltså.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.