V Viggator skrev:
Hei!
Min Siemens gir feilmelding når det kommer vann på touchområdet. Har fungert problemfritt i 10 år.
Ja vår häll börjar tjuta när det kommer vatten på och allt börjar blinka. Bara att torka av, stänga av, och sedan sätta på igen.
 
dof dof skrev:
[länk]
Köpte motsvarande denna modell för några år sedan. Har fungerat bra enligt den som använder den. Hade lite problem med effektregleringen då den var nästan ett år gammal. Ett samtal till cylinda så skickade de en tekniker som bytte ut hela spisen. Har fungerat utmärkt efter det , är ca 3år sedan den byttes ut.
Intressant alternativ. Var sitter utblåset från ugnen? Framåt eller bakåt?
 
Som det ser ut på bilden sitter det nog i bakkant som vanligt.
 
Pellegnillot71
13th Marine 13th Marine skrev:
Men det är inte som att vreden försvann över en natt, jag är rätt övertygad om att ifall tillräckligt många hade varit beredda att betala för vred så hade det funnits.

EDIT: Det finns ju med vred!
[bild]
Ännu värre, letar efter hel spis och inte häll och ugn för sig! 😳
 
Så jag har kollat på flertalet av de tips som ni gett. Toppenbra att få input!

ILVE NOSTALGIE INDUKTIONSSPIS 60​

Ilve är en väldigt snygg spis som uppfyller mina krav, men tyvärr känner jag inte för att lägga över
50 000 kr på en spis. Finns dock demo-ex för 40 000 resp 43 000 kr istället för 51 000 kr resp
53 800kr, men det är ändå dubbla priset mot nästa spis som uppfyller mina önskemål.
italianbrands.se med butik i Bromma har denna spis.
Verkar vara för folk som inte jobbar på vardagar för de har bara öppet vardagar 9-17 må-to och 9-16 på fredagar.
Induktionsspisen verkar inte finnas att köpa ny.
https://www.italianbrands.se/spisar/

SMEG​

Jag pratade med en säljare på Elon i Enebyberg och han verkade ha bra koll på olika spisar. När jag sa att jag läst att SMEG haft dåliga recensioner, så sa han att det var nog länge sedan de skrevs. Han påstod att kvaliteten var bra. De recensioner jag läst handlar om att spisplattorna låter och även ugnen låter.
Någon i gruppen, som har egen erfarenhet av en SMEG-spis och ugn och som kan kommentera på det?

Annars är fördelarna många för den SMEG-spisen jag kollar på "Smeg SPSK60IB9" för 20 290 kr på Elon:
stor ugn: 70 L
pyrolys-rengörning (vet att nackdelen är brandrisk och att man måste vara hemma när rengörning påbörjas, men det verkar skönt att slippa skura ugn)
vred
ingen touch på hällen
variabla zoner
Finns på Elgiganten och Elon för 20 290 kr, 17 990kr på Hemmy (kampanj)
https://www.elgiganten.se/product/v...ssic-60-cm-induktionsspis-spsk60ib9-vit/80386
https://www.elon.se/smeg-spsk60ib9
https://hemmy.se/kok/spisar/indukti...UPiSRJ_CozbQ7J3geSbA-UpILtbO_BfRoCGIMQAvD_BwE




BORETTI​

Denna spis har en lite för liten ugn för oss. Endast 59 liter. Vi har idag 74 liters ugn, vilket är väldigt bra.
Spisarna från Boretti har ingen självrengöring alls, vilket jag tror blir jobbigare än med pyrolys. Men snygg design och den har fasta vred och ingen touch på hällen.
Pris 22 700kr på Elon/Gasspisen

CYLINDA​

Denna spis har mycket av det jag efterfrågar. Jag hade inte nämnt något om rengöring. Idag har vi en Husqvarna inbyggnadsugn, med ångrengöring och det fungerar inte alls. Så därför kanske denna spis inte väljs med tanke på att vi som använder ugnen hittills inte varit duktiga på att rengöra ugnen efter varje gång den används.

Men den har vred, den har en stor ugn på 77 liter och den har ingen touchstyrning på hällen.
Priset är 11 495 kr på Elon:
ttps://www.elon.se/cylinda-sib7162kv
 
Redigerat:
nimhed nimhed skrev:
Vi tänkte likadant, men baxnade inför priserna (den du länkade till går ju på 65 lakan!!)

Jag kan bara säga att vi har vant oss och kan inte säga att jag längre saknar vred.
Du har rätt, 65 000 kr är för mycket för en spis. Eller så ser man på spisens livstidskostnad. En spis av högre kvalitet som Ilve borde hålla minst 10 år, men mer sannolikt troligtvis 20 år och då är det en kostnad på 18 kr om dagen respektive 9 kr om dagen.
 
C Camilla Ursvik skrev:
Jag hade samma krav som du när jag köpte ny spis förra året, men ett ytterligare krav nämligen att den skulle vara svart/mörkgrå. Då hittade jag bara en, det blev en italienare, Boretti Toscana ([länk]). Jättenöjd med den, förutom att den inte har låda under vilket jag också velat ha egentligen.
Hur upplever du rengörning av ugnen? Den har ingen självrengörning som ångrengörning, katalytisk rengörning eller pyrolys.
Kikade du någonsin på SMEG? De har en svart induktionsspis. Den är visserligen också väldigt dyr.
Jag är lite intresserad av om det är skillnad i kvalitet mellan boretti och Smeg.
Smeg har lite fler bra funktioner, såsom stor ugn och pyrolysrengöring.
 
Keiller Keiller skrev:
Vi har en några år gammal Elektrohelios spis som följde med huset när vi köpte det. Den trivs vi väldigt bra med. Induktion, varmluft och riktiga vred.

Motsvarande spis heter idag Electrolux: [länk]
Den du länkar till är en keramisk spis med snabbuppvärmning av zonerna, nästan lika snabbt som en induktionsspis.
 
G Görrättdirekt skrev:
Hur upplever du rengörning av ugnen? Den har ingen självrengörning som ångrengörning, katalytisk rengörning eller pyrolys.
Kikade du någonsin på SMEG? De har en svart induktionsspis. Den är visserligen också väldigt dyr.
Jag är lite intresserad av om det är skillnad i kvalitet mellan boretti och Smeg.
Smeg har lite fler bra funktioner, såsom stor ugn och pyrolysrengöring.
Nej, tittade inte på Smeg, missade nog helt enkelt att den fanns eller så avfärdade jag den snabbt pga priset, minns tyvärr inte. Såg däremot att gasspisen.se även har en som heter Germania om jag minns rätt, inte heller den har självrengöring och ugnsstorleken är samma men det står att glaset i luckan är borttagbart för enkel rengöring, låter ju som ett plus. Den är rostfri. Jag tror den även har låda under - det är det enda jag är missnöjd med med min, att den saknar låda.

På Borettin är glaset ”innerst” mot ugnen i luckan helt plant, och lättare därför att hålla ren upplever jag än luckor som har fler lister/”ramar”. Men jag har bara använt den i ett år och kan erkänna att jag inte gjort någon riktigt stor rengöring ännu, har inte riktigt behövts, utan bara försökt hålla efter. Storleken på ugnen fungerar bra för mig - två normalstora ugnsformar får plats bredvid varandra vilket räcker för mina behov. Obs dock att det bara medföljer en plåt (med hög/medelhög kant) däremot två galler. Lite snålt, eller hade hellre fått två plåtar och ett galler som de flesta spisar väl brukar levereras med.
 
  • Gilla
Görrättdirekt
  • Laddar…
A
G Görrättdirekt skrev:
Så jag har kollat på flertalet av de tips som ni gett. Toppenbra att få input!

ILVE NOSTALGIE INDUKTIONSSPIS 60​

Ilve är en väldigt snygg spis som uppfyller mina krav, men tyvärr känner jag inte för att lägga över
50 000 kr på en spis. Finns dock demo-ex för 40 000 resp 43 000 kr istället för 51 000 kr resp
53 800kr, men det är ändå dubbla priset mot nästa spis som uppfyller mina önskemål.
italianbrands.se med butik i Bromma har denna spis.
Verkar vara för folk som inte jobbar på vardagar för de har bara öppet vardagar 9-17 må-to och 9-16 på fredagar.
Induktionsspisen verkar inte finnas att köpa ny.
[länk]

SMEG​

Jag pratade med en säljare på Elon i Enebyberg och han verkade ha bra koll på olika spisar. När jag sa att jag läst att SMEG haft dåliga recensioner, så sa han att det var nog länge sedan de skrevs. Han påstod att kvaliteten var bra. De recensioner jag läst handlar om att spisplattorna låter och även ugnen låter.
Någon i gruppen, som har egen erfarenhet av en SMEG-spis och ugn och som kan kommentera på det?

Annars är fördelarna många för den SMEG-spisen jag kollar på "Smeg SPSK60IB9" för 20 290 kr på Elon:
stor ugn: 70 L
pyrolys-rengörning (vet att nackdelen är brandrisk och att man måste vara hemma när rengörning påbörjas, men det verkar skönt att slippa skura ugn)
vred
ingen touch på hällen
variabla zoner
Finns på Elgiganten och Elon för 20 290 kr, 17 990kr på Hemmy (kampanj)
[länk]
[länk]
[länk]




BORETTI​

Denna spis har en lite för liten ugn för oss. Endast 59 liter. Vi har idag 74 liters ugn, vilket är väldigt bra.
Spisarna från Boretti har ingen självrengöring alls, vilket jag tror blir jobbigare än med pyrolys. Men snygg design och den har fasta vred och ingen touch på hällen.
Pris 22 700kr på Elon/Gasspisen

CYLINDA​

Denna spis har mycket av det jag efterfrågar. Jag hade inte nämnt något om rengöring. Idag har vi en Husqvarna inbyggnadsugn, med ångrengöring och det fungerar inte alls. Så därför kanske denna spis inte väljs med tanke på att vi som använder ugnen hittills inte varit duktiga på att rengöra ugnen efter varje gång den används.

Men den har vred, den har en stor ugn på 77 liter och den har ingen touchstyrning på hällen.
Priset är 11 495 kr på Elon:
ttps://www.elon.se/cylinda-sib7162kv
Ha HA lita ALDRIG på en nasare/säljare
 
A
G Görrättdirekt skrev:
Den du länkar till är en keramisk spis med snabbuppvärmning av zonerna, nästan lika snabbt som en induktionsspis.
aldrig att den kan vara lika snabb
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
A
C Camilla Ursvik skrev:
Nej, tittade inte på Smeg, missade nog helt enkelt att den fanns eller så avfärdade jag den snabbt pga priset, minns tyvärr inte. Såg däremot att gasspisen.se även har en som heter Germania om jag minns rätt, inte heller den har självrengöring och ugnsstorleken är samma men det står att glaset i luckan är borttagbart för enkel rengöring, låter ju som ett plus. Den är rostfri. Jag tror den även har låda under - det är det enda jag är missnöjd med med min, att den saknar låda.

På Borettin är glaset ”innerst” mot ugnen i luckan helt plant, och lättare därför att hålla ren upplever jag än luckor som har fler lister/”ramar”. Men jag har bara använt den i ett år och kan erkänna att jag inte gjort någon riktigt stor rengöring ännu, har inte riktigt behövts, utan bara försökt hålla efter. Storleken på ugnen fungerar bra för mig - två normalstora ugnsformar får plats bredvid varandra vilket räcker för mina behov. Obs dock att det bara medföljer en plåt (med hög/medelhög kant) däremot två galler. Lite snålt, eller hade hellre fått två plåtar och ett galler som de flesta spisar väl brukar levereras med.
de allra flesta ugnarna idag är innersta glaset plant och kan tas bort enkelt för rengöring
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
När det gäller hällar med touchknappar... har ni någonsin sett en professionell kock använda en dylik? Detta är enbart en billighetslösning för en prismedveten massmarknad enligt min mening.

Avskyr touchhällar men har ändå en, billig induktionsplatta från Jula som piper och har sig men visst den funkar fint när man är ute vid grillen och ska koka några kilo potatis vid sidan om. Bra att koka grejer på absolut.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
G Görrättdirekt skrev:
Den du länkar till är en keramisk spis med snabbuppvärmning av zonerna, nästan lika snabbt som en induktionsspis.
Okej, länkade till fel modell. Inte så lätt när man försöker få till motsvarande modell av induktionsspis som vi har.
Men du verkar ha koll så du hittar nog den modell av spis du vill ha, om du nu väljer Electrolux, som finns med klassiska manövervred.
 
  • Gilla
Görrättdirekt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.