Fridens liljor Fridens liljor skrev:
Vi installerase gashäll och separat ugn från Smeg i lägenhet ca 2008. Störande fläkt från ugnen men nöjda med gashällen. Sedan flyttade vi till hus och köpte en spis Classic CP60IX9 med induktionshäll (iofs utställningsex) från Smegbutiken. Denna har inte bara haft högljudd fläkt långt efter man stänger av ugnen utan även missljud (vinande, skramlande) som började kanske ett år efter att vi köpte den. Därefter tappade klockan några av de digitala strecken i siffrorna. Och sedan efter ca 6 år gick ett vred samt bakkanten sönder. Och nu senaste började hela hällen lukta bränd elektronik… Huset fick utrymmas. Då var spisen 8 - 9 år gammal. Hoppas de gjort förbättringar! Står inför samma val som ni.
Vi valde bort Smeg efter att ställt 1000 frågor till en säljare som var väl insatt i olika spismärken. Han sa att spisar med elektrolysrengöring där ugnstemperaturen går upp till 500 grader om jag minns rätt, sliter på ugnen såpass att man måste byta ut dem efter ett tag. Minns inte hur många år, men det var för få för att jag skulle vilja köpa en sådan ugn. Plus att brandrisken ökar. Vi gillade inte heller luckan längst ner som öppnades utåt. Jag vill ha en som man drar ut, inte där man måste gräva fram det som finns där. Vi köpte en lite billigare spis med fasta vred från Electrolux. Det tog inte lång tid efter installation tills jag insåg vad som måste förbättras. Vreden är steglösa och med min längd (163 cm) så kommer mina kläder lätt åt vreden och jag har flertal gånger bara genom att röra mig framför spisen både satt på plattor och ökat respektive minskat värmen. Jag ville inte heller ha touch på spisen, men de har tyvärr satt Powerfunktionen som toch och det har nu hänt ett par gånger att när jag torkade av vatten på hällen, så sattes powerfunktionen på. Inte bra design!

Jag var hemma hos en kompis som hade en Ilve-spis och där hade de tänkt på detta med vreden, för de har en utstickande del som gör att man inte kommer åt att av misstag sätta på plattorna. För att få denna funktion måste vi dock lägga till en 30-40 000kr....

Vi har också varit hos vänner som har push/pull-vred och de är missnöjda med att man för att aktivera flera zoner på en platta måste vrida upp på max och sedan tillbaks till vald värme. Det visar sig svårt om man är lite blöt om fingrarna när man står vid spisen.
Jag önskar att de som var produktägare engagerade sig lite mer för att få till funktionella spisar.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Sitter du och äter nära fläkten eller är det så att du inte störs därför att matplatsen är en bit bort?
Jo där har du en bra poäng, matplatsen är en bit bort (ca 4-5 m), dock med öppen planlösning. Skulle man sitta direkt bredvid är det klart det skulle vara mer irriterande. Ljudnivån är ungefär i samma nivå som köksfläktens lägsta nivå skulle jag säga.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
C Camilla Ursvik skrev:
Jo där har du en bra poäng, matplatsen är en bit bort (ca 4-5 m), dock med öppen planlösning. Skulle man sitta direkt bredvid är det klart det skulle vara mer irriterande. Ljudnivån är ungefär i samma nivå som köksfläktens lägsta nivå skulle jag säga.
Då är det nog i nivå med den Husqvarna-spis vi har nu. Vårt matbord är precis bredvid spisen och då är det störande när man vill ha det tyst och lugnt när man äter.
 
A
nu finns det ju inga belägg att en pyrolys ugn slits mer än andra och självklart ej heller att den medför en ökad brandrisk. Däremot att SMÄCK är skit finns det mycket om
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
nu finns det ju inga belägg att en pyrolys ugn slits mer än andra och självklart ej heller att den medför en ökad brandrisk. Däremot att SMÄCK är skit finns det mycket om
+1
 
Inne på min tredje begagnade induktionsspis direkt ifrån tippen, den här är överlag bäst. Fasta vred av märket Gram rostfri. Hade en trasig ruta som byttes för 500kr sen funkar allt igen. Ingen irriterande elektronikfläkt som går 20min efter likt grannens snygga Bertazzoni för >25K. Alla spisar fungerade med nästintill nya oanvända ugnar. Använder inte folk ugn? Den förra nu kasserade slängdes troligen pga en makaron i fläkten som avlägsnades. Satsa på bättre begagnad. Folk har för mycket pengar när spisar i nyskick slängs i minut och parti.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Realvamos Realvamos skrev:
Inne på min tredje begagnade induktionsspis direkt ifrån tippen, den här är överlag bäst. Fasta vred av märket Gram rostfri. Hade en trasig ruta som byttes för 500kr sen funkar allt igen. Ingen irriterande elektronikfläkt som går 20min efter likt grannens snygga Bertazzoni för >25K. Alla spisar fungerade med nästintill nya oanvända ugnar. Använder inte folk ugn? Den förra nu kasserade slängdes troligen pga en makaron i fläkten som avlägsnades. Satsa på bättre begagnad. Folk har för mycket pengar när spisar i nyskick slängs i minut och parti.
Hur fick du tag på en från tippen? Trodde inte att man fick ta saker därifrån.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Visst är det olagligt, tycker inte brottet är så allvarligt men alla kan inte och kommer aldrig ens försöka så vi skrupelfria (miljövänner?) kan få hållas. Såklart alltid en chansning ifall det funkar men en klar majoritet nya grejer slängs av skönhetsfel är min erfarenhet.
 
  • Gilla
DE73 och 2 till
  • Laddar…
P petmal skrev:
Jag har en Smeg Victoria sedan 3 år tillbaka och är mycket nöjd. Jag har alltid haft gasspisar förut men är positivt överraskad av induktionen.Det enda är att ugnsvärmen är lite jämn. Köpte på Elgiganten för under 30,000:- på drive
Hej.
Hur är det med fläkten när ugnen skall svalna. Låter den mycket på Victoriaspisen - som på andra Smeg-spisar?
 
madde_r madde_r skrev:
Hej.
Hur är det med fläkten när ugnen skall svalna. Låter den mycket på Victoriaspisen - som på andra Smeg-spisar?
Hej, det är klart att den låter, men jag tycker inte att det är vidare högt och besväras inte av det.
 
  • Gilla
madde_r
  • Laddar…
madde_r madde_r skrev:
Hej.
Hur är det med fläkten när ugnen skall svalna. Låter den mycket på Victoriaspisen - som på andra Smeg-spisar?
Låter inte anmärkningsvärt i min smeg heller. Inte mer än tex min Ilve eller ngn annan jag har testat.
 
  • Gilla
madde_r
  • Laddar…
P petmal skrev:
Jag har en Smeg Victoria sedan 3 år tillbaka och är mycket nöjd. Jag har alltid haft gasspisar förut men är positivt överraskad av induktionen.Det enda är att ugnsvärmen är lite jämn. Köpte på Elgiganten för under 30,000:- på drive
Hej. På den billigare varianten av SMEG pratas det mycket om att fläkten till varmluftsugnen låter väldigt mycket när man använt den. Är det något ni tänkt på?
Och när jag googlar på Smeg Victoria review så kommer det upp ganska negativa kommentarer från utlandet att de är dyra men ingen kvalitet. Jag vet verkligen inte vad jag skall tro. Detsamma står det om Bertazzoni. Måste man upp i 100'-kronorsklassen för att bli nöjd...?
Hör gärna mer från dig som är nöjd med denna. :) Har du hittat något negativt?
 
Hej, det som jag kan tycka är lite irriterande är att plattorna kan låta lite och ugnsvärmen är ojämn. Det är varmare innerst i högra hörnet på båda ugnarna. Hade en Bertazzoni 120 gasspis i förra huset och det var också ojämn värme men den hade en större ugn.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
P petmal skrev:
Hej, det som jag kan tycka är lite irriterande är att plattorna kan låta lite och ugnsvärmen är ojämn. Det är varmare innerst i högra hörnet på båda ugnarna. Hade en Bertazzoni 120 gasspis i förra huset och det var också ojämn värme men den hade en större ugn.
tack för svar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.