C Camilla Ursvik skrev:
Nej, tittade inte på Smeg, missade nog helt enkelt att den fanns eller så avfärdade jag den snabbt pga priset, minns tyvärr inte. Såg däremot att gasspisen.se även har en som heter Germania om jag minns rätt, inte heller den har självrengöring och ugnsstorleken är samma men det står att glaset i luckan är borttagbart för enkel rengöring, låter ju som ett plus. Den är rostfri. Jag tror den även har låda under - det är det enda jag är missnöjd med med min, att den saknar låda.

På Borettin är glaset ”innerst” mot ugnen i luckan helt plant, och lättare därför att hålla ren upplever jag än luckor som har fler lister/”ramar”. Men jag har bara använt den i ett år och kan erkänna att jag inte gjort någon riktigt stor rengöring ännu, har inte riktigt behövts, utan bara försökt hålla efter. Storleken på ugnen fungerar bra för mig - två normalstora ugnsformar får plats bredvid varandra vilket räcker för mina behov. Obs dock att det bara medföljer en plåt (med hög/medelhög kant) däremot två galler. Lite snålt, eller hade hellre fått två plåtar och ett galler som de flesta spisar väl brukar levereras med.
electroluxaren skrev:
Ha HA lita ALDRIG på en nasare/säljare
Du kan ha rätt. Men man märker ganska snabbt om en säljare har erfarenhet eller inte. Vi har tidigare handlat vitvaror på Elon där säljare har gett bra råd. Däremot har jag dålig erfarenhet av säljare på Elgiganten och Mediamarkt (numera Power)
 
D
G Görrättdirekt skrev:
Så jag har kollat på flertalet av de tips som ni gett. Toppenbra att få input!

ILVE NOSTALGIE INDUKTIONSSPIS 60​

Ilve är en väldigt snygg spis som uppfyller mina krav, men tyvärr känner jag inte för att lägga över
50 000 kr på en spis. Finns dock demo-ex för 40 000 resp 43 000 kr istället för 51 000 kr resp
53 800kr, men det är ändå dubbla priset mot nästa spis som uppfyller mina önskemål.
italianbrands.se med butik i Bromma har denna spis.
Verkar vara för folk som inte jobbar på vardagar för de har bara öppet vardagar 9-17 må-to och 9-16 på fredagar.
Induktionsspisen verkar inte finnas att köpa ny.
[länk]

SMEG​

Jag pratade med en säljare på Elon i Enebyberg och han verkade ha bra koll på olika spisar. När jag sa att jag läst att SMEG haft dåliga recensioner, så sa han att det var nog länge sedan de skrevs. Han påstod att kvaliteten var bra. De recensioner jag läst handlar om att spisplattorna låter och även ugnen låter.
Någon i gruppen, som har egen erfarenhet av en SMEG-spis och ugn och som kan kommentera på det?

Annars är fördelarna många för den SMEG-spisen jag kollar på "Smeg SPSK60IB9" för 20 290 kr på Elon:
stor ugn: 70 L
pyrolys-rengörning (vet att nackdelen är brandrisk och att man måste vara hemma när rengörning påbörjas, men det verkar skönt att slippa skura ugn)
vred
ingen touch på hällen
variabla zoner
Finns på Elgiganten och Elon för 20 290 kr, 17 990kr på Hemmy (kampanj)
[länk]
[länk]
[länk]




BORETTI​

Denna spis har en lite för liten ugn för oss. Endast 59 liter. Vi har idag 74 liters ugn, vilket är väldigt bra.
Spisarna från Boretti har ingen självrengöring alls, vilket jag tror blir jobbigare än med pyrolys. Men snygg design och den har fasta vred och ingen touch på hällen.
Pris 22 700kr på Elon/Gasspisen

CYLINDA​

Denna spis har mycket av det jag efterfrågar. Jag hade inte nämnt något om rengöring. Idag har vi en Husqvarna inbyggnadsugn, med ångrengöring och det fungerar inte alls. Så därför kanske denna spis inte väljs med tanke på att vi som använder ugnen hittills inte varit duktiga på att rengöra ugnen efter varje gång den används.

Men den har vred, den har en stor ugn på 77 liter och den har ingen touchstyrning på hällen.
Priset är 11 495 kr på Elon:
ttps://www.elon.se/cylinda-sib7162kv
G Görrättdirekt skrev:
Så jag har kollat på flertalet av de tips som ni gett. Toppenbra att få input!

ILVE NOSTALGIE INDUKTIONSSPIS 60​

Ilve är en väldigt snygg spis som uppfyller mina krav, men tyvärr känner jag inte för att lägga över
50 000 kr på en spis. Finns dock demo-ex för 40 000 resp 43 000 kr istället för 51 000 kr resp
53 800kr, men det är ändå dubbla priset mot nästa spis som uppfyller mina önskemål.
italianbrands.se med butik i Bromma har denna spis.
Verkar vara för folk som inte jobbar på vardagar för de har bara öppet vardagar 9-17 må-to och 9-16 på fredagar.
Induktionsspisen verkar inte finnas att köpa ny.
[länk]

SMEG​

Jag pratade med en säljare på Elon i Enebyberg och han verkade ha bra koll på olika spisar. När jag sa att jag läst att SMEG haft dåliga recensioner, så sa han att det var nog länge sedan de skrevs. Han påstod att kvaliteten var bra. De recensioner jag läst handlar om att spisplattorna låter och även ugnen låter.
Någon i gruppen, som har egen erfarenhet av en SMEG-spis och ugn och som kan kommentera på det?

Annars är fördelarna många för den SMEG-spisen jag kollar på "Smeg SPSK60IB9" för 20 290 kr på Elon:
stor ugn: 70 L
pyrolys-rengörning (vet att nackdelen är brandrisk och att man måste vara hemma när rengörning påbörjas, men det verkar skönt att slippa skura ugn)
vred
ingen touch på hällen
variabla zoner
Finns på Elgiganten och Elon för 20 290 kr, 17 990kr på Hemmy (kampanj)
[länk]
[länk]
[länk]




BORETTI​

Denna spis har en lite för liten ugn för oss. Endast 59 liter. Vi har idag 74 liters ugn, vilket är väldigt bra.
Spisarna från Boretti har ingen självrengöring alls, vilket jag tror blir jobbigare än med pyrolys. Men snygg design och den har fasta vred och ingen touch på hällen.
Pris 22 700kr på Elon/Gasspisen

CYLINDA​

Denna spis har mycket av det jag efterfrågar. Jag hade inte nämnt något om rengöring. Idag har vi en Husqvarna inbyggnadsugn, med ångrengöring och det fungerar inte alls. Så därför kanske denna spis inte väljs med tanke på att vi som använder ugnen hittills inte varit duktiga på att rengöra ugnen efter varje gång den används.

Men den har vred, den har en stor ugn på 77 liter och den har ingen touchstyrning på hällen.
Priset är 11 495 kr på Elon:
ttps://www.elon.se/cylinda-sib7162kv
Den spisen jag länkade till kostar 9990.

https://www.elon.se/cylinda-sib7162kvrf#pdp-manuals
 
D datja skrev:
Den spisen jag länkade till kostar 9990.

[länk]
D datja skrev:
Den spisen jag länkade till kostar 9990.

[länk]
D datja skrev:
Den spisen jag länkade till kostar 9990.

[länk]
D datja skrev:
Den spisen jag länkade till kostar 9990.

[länk]
Den modellen du länkar till, trycker man på hällen för att välja vilken platta som ska sättas på och att man sedan styr med vredet? Eller sätter man på plattan endast med hjälp av vredet och att det på hällen visas
I manualen står det:
• Sätt på en kokplatta med hjälp avknappen på kontrollpanelen.
• Symboler vid knapparna visar vilken kokplatta som regleras av respektive vred.
• Önskad värmeeffekt kan ställas indirekt (1-9).
• Vald värmeeffekt visas även på kokplattans indikator.

Kontrollpanelen är det panelen med vred, eller symbolerna på hällen?
 
D
G Görrättdirekt skrev:
Den modellen du länkar till, trycker man på hällen för att välja vilken platta som ska sättas på och att man sedan styr med vredet? Eller sätter man på plattan endast med hjälp av vredet och att det på hällen visas
I manualen står det:
• Sätt på en kokplatta med hjälp avknappen på kontrollpanelen.
• Symboler vid knapparna visar vilken kokplatta som regleras av respektive vred.
• Önskad värmeeffekt kan ställas indirekt (1-9).
• Vald värmeeffekt visas även på kokplattans indikator.

Kontrollpanelen är det panelen med vred, eller symbolerna på hällen?
Jag vet inte. Den spis vi köpte 2021 finns inte längre. Den kostade nio-tio tusen. Den här länkade liknade den. Gå in på en Elonbutik och testa. Vår har ingen reglering på hällen. Men den har en nackdel som jag beskrev i mitt första inlägg (pulserande effekt). Spis med gryta, smutsig slev och touchkontroller, matlagning pågår, köksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
G Görrättdirekt skrev:
Så jag har kollat på flertalet av de tips som ni gett. Toppenbra att få input!

ILVE NOSTALGIE INDUKTIONSSPIS 60​

Ilve är en väldigt snygg spis som uppfyller mina krav, men tyvärr känner jag inte för att lägga över
50 000 kr på en spis. Finns dock demo-ex för 40 000 resp 43 000 kr istället för 51 000 kr resp
53 800kr, men det är ändå dubbla priset mot nästa spis som uppfyller mina önskemål.
italianbrands.se med butik i Bromma har denna spis.
Verkar vara för folk som inte jobbar på vardagar för de har bara öppet vardagar 9-17 må-to och 9-16 på fredagar.
Induktionsspisen verkar inte finnas att köpa ny.
[länk]

SMEG​

Jag pratade med en säljare på Elon i Enebyberg och han verkade ha bra koll på olika spisar. När jag sa att jag läst att SMEG haft dåliga recensioner, så sa han att det var nog länge sedan de skrevs. Han påstod att kvaliteten var bra. De recensioner jag läst handlar om att spisplattorna låter och även ugnen låter.
Någon i gruppen, som har egen erfarenhet av en SMEG-spis och ugn och som kan kommentera på det?

Annars är fördelarna många för den SMEG-spisen jag kollar på "Smeg SPSK60IB9" för 20 290 kr på Elon:
stor ugn: 70 L
pyrolys-rengörning (vet att nackdelen är brandrisk och att man måste vara hemma när rengörning påbörjas, men det verkar skönt att slippa skura ugn)
vred
ingen touch på hällen
variabla zoner
Finns på Elgiganten och Elon för 20 290 kr, 17 990kr på Hemmy (kampanj)
[länk]
[länk]
[länk]




BORETTI​

Denna spis har en lite för liten ugn för oss. Endast 59 liter. Vi har idag 74 liters ugn, vilket är väldigt bra.
Spisarna från Boretti har ingen självrengöring alls, vilket jag tror blir jobbigare än med pyrolys. Men snygg design och den har fasta vred och ingen touch på hällen.
Pris 22 700kr på Elon/Gasspisen

CYLINDA​

Denna spis har mycket av det jag efterfrågar. Jag hade inte nämnt något om rengöring. Idag har vi en Husqvarna inbyggnadsugn, med ångrengöring och det fungerar inte alls. Så därför kanske denna spis inte väljs med tanke på att vi som använder ugnen hittills inte varit duktiga på att rengöra ugnen efter varje gång den används.

Men den har vred, den har en stor ugn på 77 liter och den har ingen touchstyrning på hällen.
Priset är 11 495 kr på Elon:
ttps://www.elon.se/cylinda-sib7162kv
Som jag nämnde tidigare, så har vi en Smeg som vi fick installerat förra året. Vi hade en Smeg tidigare, men moderkortet strulade. De ringde från Smeg Sverige och var villiga att byta ut hela spisen mot en annan modell, då vår spismodell hade utgått. Problemet för oss var att den kostade 11 000 mera än den vi hade som strulade. Dock så förklarade de från Smeg att de stod för mellanskillnaden! Så efter två veckor kom det en installatör med ny spis och instllerade den. Den har vred, pyrolys-ugn och variabla plattor. Den har fungerat klanderfritt sedan installationen. Det kallar jag god service och att verkligen stå upp för sitt varumärke!
 
  • Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
L Lelleswede skrev:
Som jag nämnde tidigare, så har vi en Smeg som vi fick installerat förra året. Vi hade en Smeg tidigare, men moderkortet strulade. De ringde från Smeg Sverige och var villiga att byta ut hela spisen mot en annan modell, då vår spismodell hade utgått. Problemet för oss var att den kostade 11 000 mera än den vi hade som strulade. Dock så förklarade de från Smeg att de stod för mellanskillnaden! Så efter två veckor kom det en installatör med ny spis och instllerade den. Den har vred, pyrolys-ugn och variabla plattor. Den har fungerat klanderfritt sedan installationen. Det kallar jag god service och att verkligen stå upp för sitt varumärke!
Hej, toppen. Vilken modell har ni nu?
 
C Camilla Ursvik skrev:
Jag hade samma krav som du när jag köpte ny spis förra året, men ett ytterligare krav nämligen att den skulle vara svart/mörkgrå. Då hittade jag bara en, det blev en italienare, Boretti Toscana ([länk]). Jättenöjd med den, förutom att den inte har låda under vilket jag också velat ha egentligen.
Är du fortfarande nöjd med din Boretti? Låter ugnsfläkten mycket (även efter du stängt av ugnen, som Smegs ugnar gör)?
 
G Görrättdirekt skrev:
Hej, toppen. Vilken modell har ni nu?
Hur gammal var er Smeg när ni fick en ny/ersättning för den? Vår häll (inkl ett vred samt klockan) har brakat ihop helt…
 
G Görrättdirekt skrev:
Så jag har kollat på flertalet av de tips som ni gett. Toppenbra att få input!

ILVE NOSTALGIE INDUKTIONSSPIS 60​

Ilve är en väldigt snygg spis som uppfyller mina krav, men tyvärr känner jag inte för att lägga över
50 000 kr på en spis. Finns dock demo-ex för 40 000 resp 43 000 kr istället för 51 000 kr resp
53 800kr, men det är ändå dubbla priset mot nästa spis som uppfyller mina önskemål.
italianbrands.se med butik i Bromma har denna spis.
Verkar vara för folk som inte jobbar på vardagar för de har bara öppet vardagar 9-17 må-to och 9-16 på fredagar.
Induktionsspisen verkar inte finnas att köpa ny.
[länk]

SMEG​

Jag pratade med en säljare på Elon i Enebyberg och han verkade ha bra koll på olika spisar. När jag sa att jag läst att SMEG haft dåliga recensioner, så sa han att det var nog länge sedan de skrevs. Han påstod att kvaliteten var bra. De recensioner jag läst handlar om att spisplattorna låter och även ugnen låter.
Någon i gruppen, som har egen erfarenhet av en SMEG-spis och ugn och som kan kommentera på det?

Annars är fördelarna många för den SMEG-spisen jag kollar på "Smeg SPSK60IB9" för 20 290 kr på Elon:
stor ugn: 70 L
pyrolys-rengörning (vet att nackdelen är brandrisk och att man måste vara hemma när rengörning påbörjas, men det verkar skönt att slippa skura ugn)
vred
ingen touch på hällen
variabla zoner
Finns på Elgiganten och Elon för 20 290 kr, 17 990kr på Hemmy (kampanj)
[länk]
[länk]
[länk]




BORETTI​

Denna spis har en lite för liten ugn för oss. Endast 59 liter. Vi har idag 74 liters ugn, vilket är väldigt bra.
Spisarna från Boretti har ingen självrengöring alls, vilket jag tror blir jobbigare än med pyrolys. Men snygg design och den har fasta vred och ingen touch på hällen.
Pris 22 700kr på Elon/Gasspisen

CYLINDA​

Denna spis har mycket av det jag efterfrågar. Jag hade inte nämnt något om rengöring. Idag har vi en Husqvarna inbyggnadsugn, med ångrengöring och det fungerar inte alls. Så därför kanske denna spis inte väljs med tanke på att vi som använder ugnen hittills inte varit duktiga på att rengöra ugnen efter varje gång den används.

Men den har vred, den har en stor ugn på 77 liter och den har ingen touchstyrning på hällen.
Priset är 11 495 kr på Elon:
ttps://www.elon.se/cylinda-sib7162kv
Vi installerase gashäll och separat ugn från Smeg i lägenhet ca 2008. Störande fläkt från ugnen men nöjda med gashällen. Sedan flyttade vi till hus och köpte en spis Classic CP60IX9 med induktionshäll (iofs utställningsex) från Smegbutiken. Denna har inte bara haft högljudd fläkt långt efter man stänger av ugnen utan även missljud (vinande, skramlande) som började kanske ett år efter att vi köpte den. Därefter tappade klockan några av de digitala strecken i siffrorna. Och sedan efter ca 6 år gick ett vred samt bakkanten sönder. Och nu senaste började hela hällen lukta bränd elektronik… Huset fick utrymmas. Då var spisen 8 - 9 år gammal. Hoppas de gjort förbättringar! Står inför samma val som ni.
 
Fridens liljor Fridens liljor skrev:
Är du fortfarande nöjd med din Boretti? Låter ugnsfläkten mycket (även efter du stängt av ugnen, som Smegs ugnar gör)?
Ja absolut! Ja den kör fläkten ett tag efter, men det är inget jag stör mig särskilt mycket på!
 
  • Gilla
Fridens liljor
  • Laddar…
C Camilla Ursvik skrev:
Ja absolut! Ja den kör fläkten ett tag efter, men det är inget jag stör mig särskilt mycket på!
Tack det låter lovande:)
 
BirgitS
C Camilla Ursvik skrev:
Ja absolut! Ja den kör fläkten ett tag efter, men det är inget jag stör mig särskilt mycket på!
Sitter du och äter nära fläkten eller är det så att du inte störs därför att matplatsen är en bit bort?
 
Även jag har en smeg induktion med vred etc. Bara haft den i ett år men fungerar fantastiskt bra. Framförallt ugnen, med pyrolys, son är otroligt snabb, kör precis lagom mkt fläkt för att kyla ner efteråt. Möjligtvis tycker jag hällen låter en del, fast det glr väl alla induktionsspisar, iaf de jag har testat.
Svart Smeg induktionsspis med vred framifrån och synlig ugn med pyrolysfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fridens liljor
  • Laddar…
G guggen skrev:
Även jag har en smeg induktion med vred etc. Bara haft den i ett år men fungerar fantastiskt bra. Framförallt ugnen, med pyrolys, son är otroligt snabb, kör precis lagom mkt fläkt för att kyla ner efteråt. Möjligtvis tycker jag hällen låter en del, fast det glr väl alla induktionsspisar, iaf de jag har testat.
[bild]
Vad heter din modell? Jag blir inte klok på de olika varianterna… hade som jag skrivit tidigare en CP60IX9 men de säljs inte av Smeg längre, bara via återförsäljare. Men det finns även flera olika artikelnummer hos Smeg på spisar som till det yttre ser likadana ut…
 
Det finns eg två serier tror jag av dessa lite dyrare, en som har max 10.4kw och en serie som ligger på närmare 12kw.
I båda dessa fallen går alltså spisen på alla tre faser med 16a (bosch/Siemens gör tex inte och är inte gjorda för det svenska elsystemet och i princip värdelösa då de går på mkt låg effekt).
Tror denna heter scb61pin9.
 
  • Gilla
Fridens liljor och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.