Kör med kabel direkt från fiberkonverteraren, alltså innan din router direkt in i datorn med kabel och mät med tex bredbandskollen.
Går det fortfarande segt så kan det nog vara läge att ringa leverantören.

Vanliga konsument routers är skräp enligt mitt tycke vilket jag upptäckte när jag flyttade till ett 2 plans hus på 130 kvm(2x65kvm).
I lägenhet fungerade det bra med hög hastighet men i hus när man inte alltid har hög signal styrka så började internet "hacka upp sig". DVS den laddade en sida i oändlighet utan att komma någonvart så fort signalen bara var lite i underkant. För att lösa det kunde man på enheten starta om wifi eller göra det i routern så funkade det ett tag till.
Efter att ha testat en hel drös routrar med liknade bekymmer(bytt kanler och skit in i väggen) snubblade jag över denna, fast en äldre variant. https://store.ui.com/us/en/products/u6-lr

Problemen vart som bortblåsta och den är stabil även när signalen är nästintill obefintlig.

Till alla viktiga/seriösa saker ska man ha kabel det är alltid bäst. Minst cat5e men gärna cat6.
 
  • Gilla
rolfkn
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Kör med kabel direkt från fiberkonverteraren, alltså innan din router direkt in i datorn med kabel och mät med tex bredbandskollen.
Räcker inte ett test?


T Tummenmittihand25 skrev:
Med kabel direkt från modemet fick jag ut 100
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
A aka_the_barf skrev:
Kör med kabel direkt från fiberkonverteraren, alltså innan din router direkt in i datorn med kabel och mät med tex bredbandskollen.
Går det fortfarande segt så kan det nog vara läge att ringa leverantören.

Vanliga konsument routers är skräp enligt mitt tycke vilket jag upptäckte när jag flyttade till ett 2 plans hus på 130 kvm(2x65kvm).
I lägenhet fungerade det bra med hög hastighet men i hus när man inte alltid har hög signal styrka så började internet "hacka upp sig". DVS den laddade en sida i oändlighet utan att komma någonvart så fort signalen bara var lite i underkant. För att lösa det kunde man på enheten starta om wifi eller göra det i routern så funkade det ett tag till.
Efter att ha testat en hel drös routrar med liknade bekymmer(bytt kanler och skit in i väggen) snubblade jag över denna, fast en äldre variant. [länk]

Problemen vart som bortblåsta och den är stabil även när signalen är nästintill obefintlig.

Till alla viktiga/seriösa saker ska man ha kabel det är alltid bäst. Minst cat5e men gärna cat6.
Varför gå över vatten när det finns lokalt?
https://www.kjell.com/se/produkter/...6-lr-wifi-6-roaming-accesspunkt-ax3000-p62931

Sen tycker jag det som finns på är Kjelle är "vanliga" konsumentprodukter....

Och idag är det 6 eller 6a som gäller.
5e borde man hoppa över..
 
richardtenggren
Men micron stör ju inte ut 5 GHZ, men det finns ju även kanaler att föredra där. Men först lär man ju kolla hur området ser ut för att veta vad som är lämpligt att välja.
 
T Tummenmittihand25 skrev:
Nej vi använder det som heter 5G på allt…

Bara telefoner, kamera, AppleTv och dator som använder Wi-Fi
5gmz är absolut bäst, men har mycket fålig räckvidd. Ditter toutern i ett förråd eller i en anna del av huset så tappat den väldigt mycket. För effektivt 5ghz bör routern sitta i samma rum eller i värsta fall angränsande. 2,4ghz har betydligt bättre räckvidd. Har du bara 100mbit så spelar det mindre roll. Dock är 2,4ghz mer känsligt för störningar, finns mer som skräpar på det bandet. Men värt att prova. På 2,4ghz kan man bara använda kanal 1,6 och 11. Övriga är överlappande och skall aldrig användas.
Byta router är en bra ide. Du har en gammsl och vetkar vara något shady märke. Passa på att köpa något med mesh nätverk och flera enheter om du behöver bättre täckning. Säljs bla på hyffsade från kjell.com. Finns bättre lösningar för bättre täckning men kräver mer arbetsinsats och kabeldragning. För normala behov duger oftast en bra centralt placerad router, eller ett mesh bör med 2-3 acessounkter. Undvik om möjligt vanliga extender/repeater lösningar. Funkar i nödfall men är det sämsta men billigadte sättet att bättra på räckvidd.
 
  • Gilla
FaffeF och 2 till
  • Laddar…
Music Man Music Man skrev:
Du kör väl med minst cat5e eller cat6 kabel? Gamla Cat5 har en viss begränsning.
Nja, för 100Mbps räcker Cat5 och kör man korta sträckor funkar de ofta för 1Gbps också.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
Nja, för 100Mbps räcker Cat5 och kör man korta sträckor funkar de ofta för 1Gbps också.
Kör ju trådlöst.
Får ut 100 från både modem och router så kabeln är det väl inget fel på?
 
  • Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
T Tummenmittihand25 skrev:
Kör ju trådlöst.
Får ut 100 från både modem och router så kabeln är det väl inget fel på?
Inget svar på din fråga/problem men kan vara till hjälp för andra som läser i forumet.😉
Ett tips är att bara hoppa över det som inte är relevant för dig i tråden, där du har fått lite förslag att gå vidare med i letande av var ditt problem finns.👍
 
T Tummenmittihand25 skrev:
Får ut 100 från både modem och router så kabeln är det väl inget fel på?
Nej, det var påståendet av vilken kabelklass som krävdes jag invände emot. Du får ju som jag förstår 100 Mbps när du testar med kabel så då funkar ju uppenbart den du har.

Men om testet skall säga något behöver det ju göras när du upplever problem med hastigheten. Ditt ursprungliga antagande att det följer tiden är fullt möjlig, vi hade samma problem här en period.
 
A alfista skrev:
Nej, det var påståendet av vilken kabelklass som krävdes jag invände emot. Du får ju som jag förstår 100 Mbps när du testar med kabel så då funkar ju uppenbart den du har.

Men om testet skall säga något behöver det ju göras när du upplever problem med hastigheten. Ditt ursprungliga antagande att det följer tiden är fullt möjlig, vi hade samma problem här en period.
Svaret var egentligen inte riktat till dig!

Men smart idé, provar med kabel när anslutning till Wi-Fi är dålig.
Är det dåligt - då köper jag ny router.

Mottages tacksamt emot prisvärda förslag på router som kan täcka 160 kvm hus och fungera för streama tv.
 
  • Gilla
apetterson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Räcker inte ett test?
Missade att han redan testat.
P PappasHammare skrev:
Varför gå över vatten när det finns lokalt?
[länk]

Sen tycker jag det som finns på är Kjelle är "vanliga" konsumentprodukter....

Och idag är det 6 eller 6a som gäller.
5e borde man hoppa över..
Tog bara för att visa, de finns givetvis på flera ställen.
Tycker den där är lite halt som halvt konsument då den ofta sitter på tex sjukhus och andra större ställen och säkerheten är superb då den binder sig enbart till en enda enhet.
 
T Tummenmittihand25 skrev:
Ok. Får testa det.
Skulle det vara bra, då är det alltså router eller routerns placering som bör bytas?

En annan sak: när vi kör micron så störs wifi ut. Djävulskt drygt om man tex ser en match så ska frun värma vetekudde i 3 minuter!!

Är det vanligt att det stör så pass mycket?
Kan Du inte ta en paus?
 
Jag kan inte se om det framgår om du kör testerna i närheten av din router.
Gör det någon skillnad om du kör bredbandskollen när du är 1m från routern jämfört med i ett rum långt i från routern.
 
T Tummenmittihand25 skrev:
Svaret var egentligen inte riktat till dig!

Men smart idé, provar med kabel när anslutning till Wi-Fi är dålig.
Är det dåligt - då köper jag ny router.

Mottages tacksamt emot prisvärda förslag på router som kan täcka 160 kvm hus och fungera för streama tv.
Innan du köper en ny router, kan du posta lite bilder på din router och "fibermodemet".

Du skriver att du får 20Mbit
Får du det på alla enheter, din dator, din telefon, din surfplatta eller är det endast från datorn? prova flera.


Du nämner störningar från micron, dom nämner som en annan skrev samma frekvens 2.4 ghz som även används av bluetooth.
Står router bredvid micron eller på andra sidan väggen?
Vilket kan ge samma effekt i form av störning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.