F Fagelbla skrev:
Så det har intebildats någon koldioxid alls vid biltillverkare in


Intressant att det vid biltillverkningen för tio år sedan inte bildades någon koldioxid alls… När jag skrev mitt examensarbete för 20 år sedan så var det enligt den livscykelanalys jag gjorde på en viss produkt metallframställningen som var källan till mest koldioxid utsläpp. Visst innehåller bilbatterierna en hel del ämnen som har en stor miljöpåverkan och då även koldioxidutsläpp vid utvinning och framställning, men att det inte blev någon koldioxid vid framställningen av bilar för 10 år sedan…
Du missar poängen.
Utsläppen fanns givetvis och är gjorda och kan inte backas, men varför inte låta de utsläppen göra minimal påverkan genom att låta redan existerande produkter leva så länge det är möjligt.
Alternativet att köpa nytt ökar ju utsläppen ytterligare då det är än mer produkter som ska tillverkas.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Ingen bygger bilar innan det finns drivmedel och ingen tillverkar drivmedel till bilar som inte finns.... eller jo....det är på gång. Gläds.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Du missar poängen.
Utsläppen fanns givetvis och är gjorda och kan inte backas, men varför inte låta de utsläppen göra minimal påverkan genom att låta redan existerande produkter leva så länge det är möjligt.
Alternativet att köpa nytt ökar ju utsläppen ytterligare då det är än mer produkter som ska tillverkas.
Är det ett stort problem idag att vi skrotar prima fullt fungerande fordon?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Det är lite intressant att Björn Gillberg blivit en sådan favorit bland de som ogillar elbilar och inte tror på något klimathot. Man lyfter gärna fram Gillbergs forskning (förvisso inom miljö, inte klimat, men ändå), men glömmer (?) att anledningen till att Gillberg satsade på metanol var för att han förespråkade en fossilfri fordonsflotta. Nu vill folk hylla Gillberg samtidigt som de vill fortsätta köra med fossilbränsle?

Björn Gillberg är också kärnkraftsmotståndare. Jag undrar om alla som tillber Gillberg som en gud och ytterst kunnig person håller med om den biten också, eller är det bara att man väljer ut de bitar som passar och då kan luta sig mot "forskare", medan man enkelt kan glömma och bitar som man inte gillar och då är kanske "forskare" så viktigt?
 
  • Gilla
Ingenjören och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
TorpAnders TorpAnders skrev:
Utsläppen fanns givetvis och är gjorda och kan inte backas, men varför inte låta de utsläppen göra minimal påverkan genom att låta redan existerande produkter leva så länge det är möjligt.
Det finns inget direkt motsatsförhållande mellan att köpa en ny bil var tredje år och att låta existerande produkter leva så länge som möjligt. Det gör det för vissa produkter, där man slänger den gamla när man köper nytt, men bilar går vidare till nästa så länge det är möjligt.

Man kan ju säga att det finns olika bilköpare:
  • Bilköpare A - köper ny bil och kör den så länge det går tills den till slut går till skrot
  • Bilköpare B - köper ny bil var tredje år och säljer vidare bilen till Bilköpare C
  • Bilköpare C - köper en tre år gammal bil var tredje år och säljer vidare bilen till Bilköpare D
  • Bilköpare D - köper en sex år gammal bil var tredje år och säljer vidare bilen till Bilköpare E
  • Bilköpare E - köper en nio år gammal bil var tredje år och säljer vidare bilen till Bilköpare F
  • etc
Det verkar som att du tänker att om alla är bilköpare A så blir det mycket bättre, varför skulle det bli det?
 
  • Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag har bara sett ett klipp av Björn Gillberg. Jag kan inte själv bedöma helheten av problemet. Men klippet jag såg var mycket välgjort om syftet är att sprida vilseledande information. I början var det namngivna källhänvisningar på allt han sade. Sedan skiftade det till mindre och mindre hänvisning till källor för att när det kom till slutet helt utan någon som helst källhänvisning slå fast att metanol från svensk skog var det bästa ur miljösynpunkt.

Han är säkert duktig. Och mycket av det han säger är säkert sant. Men när han är selektiv med källorna och kommer fram till att det bästa för miljön är att gynna företaget där han är VD så tycker i alla fall jag att man bör dra öronen åt sig. Men om det är något särskilt klipp du tycker är bra så länka gärna.
Vilseledande info är det definitivt inte. Och vad är det för fel i att förespråka ett vettigt biodrivmedel även om han råkar vara VD i bolaget.
Han är minst lika trovärdig som de miljö och klimatprofeter som härjar idag, yngre alltså.
Du får titta själv på relevanta klipp eller strunta i det. Jag tycker att de fakta han presenterar håller bra, både när det gäller miljö och bioenergi.
Men som sagt, vilka fakta man väljer att tro på är upp till var och en. Det finns de som hävdar att vi inte varit på månen trots bevis eller att förintelsen inte ägt rum trots bevis.
 
G Guzzen1 skrev:
Vilseledande info är det definitivt inte.
Du misstolkar mig. Klippet jag såg var utformat på ett sätt som var utmärkt för att sprida vilseledande information. Han sade många saker men presenterade inte belägg för allt han sade. Kanske var allt han sade sant. Och i så fall gjorde han ett dåligt jobb med att presentera källor. Eller så kunde han inte belägga allt han sade. Och då gjorde han ett bra jobb med att skapa förtroende genom att i början av klippet presentera belägg för det han sade för att sedan låta de overifierade påståendena slinka med.

G Guzzen1 skrev:
Han är minst lika trovärdig som de miljö och klimatprofeter som härjar idag, yngre alltså.
Det är ett stort påstående. Du har inte sett eller hört alla miljö och klimatprofeter som härjar idag. Ändå säger du att alla är mindre trovärdiga än Björn Gillberg.

G Guzzen1 skrev:
Men som sagt, vilka fakta man väljer att tro på är upp till var och en. Det finns de som hävdar att vi inte varit på månen trots bevis eller att förintelsen inte ägt rum trots bevis.
Precis.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
G Guzzen1 skrev:
Det räcker gott och väl med det avfall som blir av nuvarande avverkning. Som sagt kolla Björn Gillberg på tuben. Men han kanske är för gammal för att lyssna på av yngre besserwissrar. Han är dock väldigt kunnig inom miljöområdet. Kolla där så får du svar.
Vad är problemet?
Det är väl 100% fritt att tillverka metanol industriellt?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
M
R RogerHql skrev:
Har du mixtrat med mätaren också så inte Vattenfall skickar en räkning på 10 kkr nästa år?
Samt: Vad säger försäkringsbolaget om kåken brinner upp?
Jag är inte kund hos Vattenfall.

Varför skulle kåken brinna upp när det sitter samma säkringar sedan huset byggdes?
 
Kretikos Kretikos skrev:
Är det ett stort problem idag att vi skrotar prima fullt fungerande fordon?
Det skrotas väl sällan en bil som har ett värde och någon vill betala.
Allt dras till sin ytterlighet för att påvisa något eller blir svart alt. vitt.
Om man tar det lite lugnt, först till den globala utvecklingen, sedan inom Europa/EU och till slut Sverige får man ett lite bättre perspektiv. Elbilar har ökande försäljningsvolymer, 2022 var det 32% av sålda bilar enligt SCB och prognosen för 2023 är runt 35%. Tar man det globalt så blir väl siffrorna hälften av Sveriges volym, 15-20 %.
Så vi kommer att ha bensin/dieselbilar kvar även 2040, inte skrotas en idag nysåld bil efter 5-10 år, det är min kvalificerade antagande.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Not so fast! MIRAI: Räckvidd 450 km?

och 100 till på G!
[länk]
Så lät det när jag tittade på Mirai 2017 också var snack om en station i Högdalen i Stockholm vilket skulle vara "OK" att åka till men vad hände med den vet jag inte..

Betalar heldre 1-2kr för att kunna ladda hemma än behöva åka 12 mil t.o.r till Arlanda för att "tanka gratis".
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad är problemet?
Det är väl 100% fritt att tillverka metanol industriellt?
Björn Gillberg får väl göra som Musk, bygga bilar och infrastrukturen samtidigt för att skapa en ny marknad.. eller så tror han inte på sin ide tillräckligt
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Nej då, väldigt bra värme I elbilen. På 5-10 minuter är det fullt varmt i bilen. På en kvart är det rejält varmt även då det är -20 ute.
har kört elbil i två år nu och kommer aldrig gå tillbaka till ICE eller hittepå laddhybrid.
4kW är effekten i värmen i min bil så man får vara försiktig så inte framrutan spräcks om man kör på full värme på Frontrutan.
så jag har aldrig haft så effektiv parkeringsvärme i någon bil tidigare. Dieselpannan i förra bilen tog betydligt längre tid innan det blev varmt i kupén. trotts att den inte värmde motorblocket, men dock delar av kylvätskan innan det började blåsa varmt i kupén.
Standardeffekt på en diesel/bensinvärmare de senaste 25+ åren är 5 kW.
Din elbil har betydligt mer än 4 kW värmeeffekt. Värmepaketet i en fossilbil likaså.
 
G Greger_08 skrev:
Så lät det när jag tittade på Mirai 2017 också var snack om en station i Högdalen i Stockholm vilket skulle vara "OK" att åka till men vad hände med den vet jag inte..

Betalar heldre 1-2kr för att kunna ladda hemma än behöva åka 12 mil t.o.r till Arlanda för att "tanka gratis".
Runt 9-10:- milen för vätgas och en Toyota Mirai har ca 50mil räckvidd (5kg tank och 0,76kg/100km)

bränslekostnaden för en Mirai är i samma härad som att åka en Golf kombi bensin/diesel.
Vätgas känns bara som att man krånglar till det för sig utan någon egentlig uppsida
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.