1 467 666 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Japp, man kan ju köpa en Manta istället!Logad skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 390 inlägg
För att citera tyskarna: Opel, dass-auto!
Nu kan ni snart gräva ner elbilarna nu när Toyota presenterar en ny Amoniak motor😁
Även om deras ammoniak motor blir revolutionerande så kommer det ta år innan infrastrukturen finns på plats.
Bara kolla på deras vätgasbil Miria kul att behöva åka till Arlanda för att tanka en gång veckan skulle ge mig mer ångest än att ta elbilen till fjällen 🤪
Bara kolla på deras vätgasbil Miria kul att behöva åka till Arlanda för att tanka en gång veckan skulle ge mig mer ångest än att ta elbilen till fjällen 🤪
Så det har intebildats någon koldioxid alls vid biltillverkare inTorpAnders skrev:Jag får inte ihop detta med dom som springer iväg och köper en elbil, bäst för miljön är ju att INTE köpa en ny bil oavsett el eller fossil, varför går så många på detta scam?
Politikerna går i fronten och alla stoppar huvudet under armen och springer efter, men jisses...låt tekniken mogna och bestämma takten istället för miljömupparna.
Det är lika sjukt som köksbytartrenden som de flesta verkar ha fastnat i, bytas för bytandes skull , sinnes,,
Nej behåll det man har så länge som det bara går, det är exakt det som gynnar vår planet mest punkt.
Ja visst det gynnar inte handeln och den globala ekonomin som den ser ut idag men än sen då, vilket är viktigast?
Tillbaks till bilarna, hur i he..ete räknar ni hem en elbil kontra en fossildriven dito som är plus 5 år?
Jag kan svara, det gör ni inte vare sig när det gäller kostnad per mil eller kostnad för miljön punkt.
Här är ett exempel på hur det ser ut, jag tycker att det är givet hur man bör agera om man redan äger och kör en fossilbil.
[bild]
TorpAnders skrev:Jag får inte ihop detta med dom som springer iväg och köper en elbil, bäst för miljön är ju att INTE köpa en ny bil oavsett el eller fossil, varför går så många på detta scam?
Politikerna går i fronten och alla stoppar huvudet under armen och springer efter, men jisses...låt tekniken mogna och bestämma takten istället för miljömupparna.
Det är lika sjukt som köksbytartrenden som de flesta verkar ha fastnat i, bytas för bytandes skull , sinnes,,
Nej behåll det man har så länge som det bara går, det är exakt det som gynnar vår planet mest punkt.
Ja visst det gynnar inte handeln och den globala ekonomin som den ser ut idag men än sen då, vilket är viktigast?
Tillbaks till bilarna, hur i he..ete räknar ni hem en elbil kontra en fossildriven dito som är plus 5 år?
Jag kan svara, det gör ni inte vare sig när det gäller kostnad per mil eller kostnad för miljön punkt.
Här är ett exempel på hur det ser ut, jag tycker att det är givet hur man bör agera om man redan äger och kör en fossilbil.
[bild]
Intressant att det vid biltillverkningen för tio år sedan inte bildades någon koldioxid alls… När jag skrev mitt examensarbete för 20 år sedan så var det enligt den livscykelanalys jag gjorde på en viss produkt metallframställningen som var källan till mest koldioxid utsläpp. Visst innehåller bilbatterierna en hel del ämnen som har en stor miljöpåverkan och då även koldioxidutsläpp vid utvinning och framställning, men att det inte blev någon koldioxid vid framställningen av bilar för 10 år sedan…TorpAnders skrev:Jag får inte ihop detta med dom som springer iväg och köper en elbil, bäst för miljön är ju att INTE köpa en ny bil oavsett el eller fossil, varför går så många på detta scam?
Politikerna går i fronten och alla stoppar huvudet under armen och springer efter, men jisses...låt tekniken mogna och bestämma takten istället för miljömupparna.
Det är lika sjukt som köksbytartrenden som de flesta verkar ha fastnat i, bytas för bytandes skull , sinnes,,
Nej behåll det man har så länge som det bara går, det är exakt det som gynnar vår planet mest punkt.
Ja visst det gynnar inte handeln och den globala ekonomin som den ser ut idag men än sen då, vilket är viktigast?
Tillbaks till bilarna, hur i he..ete räknar ni hem en elbil kontra en fossildriven dito som är plus 5 år?
Jag kan svara, det gör ni inte vare sig när det gäller kostnad per mil eller kostnad för miljön punkt.
Här är ett exempel på hur det ser ut, jag tycker att det är givet hur man bör agera om man redan äger och kör en fossilbil.
[bild]
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
800mil va det väl för en Tesla model 3 att tjäna igen miljöbelastningen mot en bmw 3 serie eller Toyota corolla.
Utan att analysera detaljerna i Teslas deklaration etc. Så verkar belastningen vid tillverkning stämma hyffsat överens med bilens vikt.
Massa vs massa typ.
Ska vi shamea alla som åker Volvo och BMW för att dom väger 400kg extra? 😉
Utan att analysera detaljerna i Teslas deklaration etc. Så verkar belastningen vid tillverkning stämma hyffsat överens med bilens vikt.
Massa vs massa typ.
Ska vi shamea alla som åker Volvo och BMW för att dom väger 400kg extra? 😉
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 296 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 296 inlägg
Youtubeforskare? Han är för bövelen en mycket meriterad miljöforskare, började prata miljö och klimat på 60 talet, men han är ju till åren kommen och är du inte under 50 och säger inte det som är på modet, klimatkris, blir du cancellerad.13th Marine skrev:
Han är en av få här i landet som vet vad han talar om.
Dessutom är det metanol han förespråkar vilket är ett bättre biobränsle än etanol och dessutom har bi den råvara som behövs i form av skogsavfall här i landet som täcker vårt behov.
Detta skulle vi kunna använda som fordonsbränsle om inte idiotregler satt stopp för produktion i stor skala.
Vad är det för fel att en VD är ute och propagerar? Det är ju inget ovanligt. Scanias VD t.ex trycker ju på för att få sälja sina elkastbilar. Detta ska möjliggöras genom höga Co2 skatter enligt honom. Det finns fler exempel på VD:ar som är ute och ylar om sitt företags produkter.
De som är okritiska till narknaden måste väl digga det. Det finns ju en och annan på forumen här t ex.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 734 inlägg
Och hur mycket skog behöver du odla för att få fram metanol så det räcker för att ersätta svenskt behov av fossilt bränsle?G Guzzen1 skrev:Youtubeforskare? Han är för bövelen en mycket meriterad miljöforskare, började prata miljö och klimat på 60 talet, men han är ju till åren kommen och är du inte under 50 och säger inte det som är på modet, klimatkris, blir du cancellerad.
Han är en av få här i landet som vet vad han talar om.
Dessutom är det metanol han förespråkar vilket är ett bättre biobränsle än etanol och dessutom har bi den råvara som behövs i form av skogsavfall här i landet som täcker vårt behov.
Detta skulle vi kunna använda som fordonsbränsle om inte idiotregler satt stopp för produktion i stor skala.
Vad är det för fel att en VD är ute och propagerar? Det är ju inget ovanligt. Scanias VD t.ex trycker ju på för att få sälja sina elkastbilar. Detta ska möjliggöras genom höga Co2 skatter enligt honom. Det finns fler exempel på VD:ar som är ute och ylar om sitt företags produkter.
De som är okritiska till narknaden måste väl digga det. Det finns ju en och annan på forumen här t ex.
Enligt Konsumentverket Den genomsnittliga livslängden för en bil är 15-20 år, beroende på modell och körsträcka.1 May 2022TorpAnders skrev:Jag får inte ihop detta med dom som springer iväg och köper en elbil, bäst för miljön är ju att INTE köpa en ny bil oavsett el eller fossil, varför går så många på detta scam?
Politikerna går i fronten och alla stoppar huvudet under armen och springer efter, men jisses...låt tekniken mogna och bestämma takten istället för miljömupparna.
Det är lika sjukt som köksbytartrenden som de flesta verkar ha fastnat i, bytas för bytandes skull , sinnes,,
Nej behåll det man har så länge som det bara går, det är exakt det som gynnar vår planet mest punkt.
Ja visst det gynnar inte handeln och den globala ekonomin som den ser ut idag men än sen då, vilket är viktigast?
Tillbaks till bilarna, hur i he..ete räknar ni hem en elbil kontra en fossildriven dito som är plus 5 år?
Jag kan svara, det gör ni inte vare sig när det gäller kostnad per mil eller kostnad för miljön punkt.
Här är ett exempel på hur det ser ut, jag tycker att det är givet hur man bör agera om man redan äger och kör en fossilbil.
[bild]
Vad dyker upp, kamremsbyte, olje bytet gjort sig påmint.
Administrator
· Skåne
· 7 800 inlägg
Jag har flyttat en sidodiskussion om Teslaanställdas löner till en egen tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tesla-och-kollektivavtal.503086/
/Moderator
https://www.byggahus.se/forum/threads/tesla-och-kollektivavtal.503086/
/Moderator
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 390 inlägg
You rang.G Guzzen1 skrev:
Björn Gillberg pratar i egen sak när han propagerar för metan som drivmedel. Det gör att han tappar trovärdighet som journalist och f.d. forskare. Gillberg valde redan på 70-talet en (mycket framgångsrik) agendadriven journalistik framför forskningen. Det är inget fel i sig, men man får uttalanden utifrån hans egenintresse, som alla andra med en tydlig agendan. Ååmpn
Nej, han är inte en meriterad forskare. Han har avbrutna forskarstudier och ett hedersdoktorat till sitt namn.G Guzzen1 skrev:
Det råder det helt klart delade meningar om.G Guzzen1 skrev:
Vad finns det för hinder?G Guzzen1 skrev: