D Daniel 109 skrev:
Men om Tyskland får köpa el så kommer utbudet att bli läger och vårt pris går upp. Det är samma sak med tomaterna. Odlarna säljer inte billigt lokalt om de kan exportera till högre pris.
Fast nu är det inte så.

Exempel.

Sverige använder 80% av tillgången. Tyskland köper 14% dvs vi har 6% kvar. Ändå får merparten utav Sverige betala samma pris som Tyskland som enbart köper 14%.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A atomlab skrev:
Fast nu är det inte så.

Exempel.

Sverige använder 80% av tillgången. Tyskland köper 14% dvs vi har 6% kvar. Ändå får merparten utav Sverige betala samma pris som Tyskland som enbart köper 14%.
Men merparten av Sverige betalar inte samma pris som Tyskland utan mindre.

Hur tror du att auktioner på fisk, kött och grönsaker fungerar egentligen?
Inte är det någon som kollar om en köpare ska exportera varorna som köps eller om de ska distribueras inom landet. Priset blir alltså samma vid auktionsstället oavsett om varan exporteras eller konsumeras lokalt. Sen tillkommer frakten från t.ex. Spanien till Sverige och vinster till mellanhänderna så att de går runt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Fast nu är det inte så.

Exempel.

Sverige använder 80% av tillgången. Tyskland köper 14% dvs vi har 6% kvar. Ändå får merparten utav Sverige betala samma pris som Tyskland som enbart köper 14%.
Jo, det är just så det fungerar. Varför skulle det vara olika pris för att olika andelar går åt olika håll? Säljarna säljer där de får bäst betalt, oavsett vara.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är just så det fungerar. Varför skulle det vara olika pris för att olika andelar går åt olika håll? Säljarna säljer där de får bäst betalt, oavsett vara.
Vet inte vad som är sjukast. Men att du som uppenbarligen förstår systemet tycker det är helt normalt och gladeligen betalar högt elpris toppar iaf veckans galenlista.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Vet inte vad som är sjukast. Men att du som uppenbarligen förstår systemet tycker det är helt normalt och gladeligen betalar högt elpris toppar iaf veckans galenlista.
Thats life. Har inte din mamma lärt dig att det går upp och ner ibland?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Thats life. Har inte din mamma lärt dig att det går upp och ner ibland?
Jodå. Hon lärde mig även att folk som normaliserar galenskap också är galna. Luktar något skit, ser ut som skit och känns som skit så är det troligen skit även om prislappen och omslaget det bra ut.
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
Jag gissar att folk lever kvar i traditionen med fast elpris. Att det berodde på att man helt enkelt var tvungen att fysiskt läsa av mätaren har ingen betydelse. Då blev det i stället sparkanpanjer och sändningsuppehåll på TV för att få nere förbrukningen. Nu styrs det av marknadsekonomin. Att vi dessutom har mindre olja och kol och med vindkraft i produktionen gör att tillgången varierar mer.
Att det blir en mer sammanknuten marknad gör att priset även påverkas av variationer utanför landets gränser. För de som förstår det är det här inget konstigt. Att gå till baka till mekaniska mätare och en statligt kontrollerad elmarknad tror jag inte att vi skulle vinna något på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Och kunskap är makt och värdefullt. Läs på mer om det europeiska elsystemet så kommer du förstå att detta är det minst dåliga alternativet vi kan ha.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Thats life. Har inte din mamma lärt dig att det går upp och ner ibland?
Sällsynt att det går ner bara… mest upp verkar det som.

Min mamma lärde mig att det så gott som alltid bara går upp, vet inte hur din mamma tänkte 😆
 
P placerej skrev:
Nu var det ju främst område 3 som skulle bli dyrare i Sverige och jag tror inte att det skiljer så enormt mycket på vädret mellan det och norra Tyskland. Dessutom är Tysklands el rejält mycket dyrare än vår, om man ska tro en artikel från Vattenfall.

[länk]
Men seriöst. Vad är du för människa. Varför skall vi betala tyskarnas el? De får väl bygga egna kraftverk.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Förra veckan var det extremt låga priser.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hur är det tänkt med överföringen till övriga länder i det nya förslaget, kommer t.ex Tyskland få betala ett påslag för överföringen då jag misstänker att vi kunder och skattebetalare får stå för Infrastrukturen för överföringen?
 
  • Gilla
Lena60 och 1 till
  • Laddar…
Krokben
Det är så fantastiskt att våra politiker är villiga att göra det tyngre och svårare för sitt eget folk bara för att rädda världen. J*vla idioter minst sagt.
 
D Daniel 109 skrev:
Förra veckan var det extremt låga priser.
Hoppas att du värmde vattnet, lagade mat och laddade telefonen då så du slipper göra det i vinter
 
J Jeppson skrev:
Hur är det tänkt med överföringen till övriga länder i det nya förslaget, kommer t.ex Tyskland få betala ett påslag för överföringen då jag misstänker att vi kunder och skattebetalare får stå för Infrastrukturen för överföringen?
Det kommer att fungera precis som nu. Men elnätet styrs på ett effektivare sätt så att mer el kan överföras.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.