D
K Krille4 skrev:
Bara för att det finns en ifrågasatt teori innebär det inte att det är en sanning.

/Krille
Det används redan i olika former, i pandemin etc har det använts mycket men man undviker bara att peka ut och kalla detta vid sitt rätta namn, användningen ökar och kommer att fortsätta öka.
 
E ettan47 skrev:
För mig är min solcellsanläggning med energilagring mycket lönsam. Grönt avdrag för installation av solcellsanläggning var 20% men valde man till energilagring (batteri) blev det gröna avdraget 50% för en stor del av anläggningen. Utan batteri skulle anläggningen ha kostat 188.510kr brutto och efter gröna avdraget 151.985kr netto. Med energilagring dvs batteri så kostade anläggningen 259.986kr brutto och efter grönt avdrag 166.816kr. Med andra ord kostade batteriet bara 14.858kr extra. Jag har därefter skrivit avtal med Checkwatt som hyr mitt batteri för balansering av elnätet, jag får av Checkwatt 30.781kr/år dvs ~2.565kr/mån för att de får hyra mitt batteri. Återbetalningstiden av mitt batteris bruttokostnad a’ 71.467kr blir 2,32år och återbetalningstid av mitt batteris nettokostnad a’ 14.858kr efter grönt avdrag endast 5,8 mån. Med den årliga intäkten från Checkwatt är hela solcellsanläggningen inkl batteri a’ 166.816kr är återbetald på 5,42år, därefter har jag en nettointäkt årligen på minst 30.781kr/år. Kan även utöka intäkten med ytterligare ett batteri där jag får 50% grönt avdrag och även hyra ut det till Checkwatt. Trots att jag inte ens tagit med 60 öringen i beräkningen så är en solcellsanläggning med energilagring (batteri) otroligt lönsam där man inte enbart får lägre elkostnader utan även stora intäkter när man hyr ut batteriet till Checkwatt. Behovet att hyra batterier bara ökar hos Svenska kraftnät / Checkwatt ju mer vindkraftsparker det byggs i Sverige. Så den som säger att en solcellsanläggning med energilagring inte är lönsam har inte satt in sig i ämnet
Hej ettan47

Som du har presenterat dina siffror så är det bara att gratulera.

Att du har bra lönsamhet just nu, innebär inte att alla (att många) kan göra som du.

Det jag brukar kalla ”mängdläran” säger; att när fler satsar på samma sak, då påverkar man förutsättningarna. I detta fall så ”späder man ut” lönsamheten.

Du klev på tåget tidigt, det fanns osäkerhet i begynnelsen, men rimligen så satsade du rätt, så här långt.

Jag tror däremot att ” den årliga intäkten från Checkwatt” kommer att förändras med tiden.

Så hur framtida lönsamhet blir det får vi se.

Det vi vet är historiken. Om framtiden kan vi bara göra bedömningar eller att gissa.

Vi får avvakta din årliga avrapportering om lönsamhet mm.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej ettan47

Som du har presenterat dina siffror så är det bara att gratulera.

Att du har bra lönsamhet just nu, innebär inte att alla (att många) kan göra som du.

Det jag brukar kalla ”mängdläran” säger; att när fler satsar på samma sak, då påverkar man förutsättningarna. I detta fall så ”späder man ut” lönsamheten.

Du klev på tåget tidigt, det fanns osäkerhet i begynnelsen, men rimligen så satsade du rätt, så här långt.

Jag tror däremot att ” den årliga intäkten från Checkwatt” kommer att förändras med tiden.

Så hur framtida lönsamhet blir det får vi se.

Det vi vet är historiken. Om framtiden kan vi bara göra bedömningar eller att gissa.

Vi får avvakta din årliga avrapportering om lönsamhet mm.
Det är helt klart fler som kommer att kliva på, och då fler som skall dela på intäkterna. Nu är dock prognosen att vindkraften i europa skall dubbleras inom ett antal år så att FRR och FCR behovet snarare ökar ör väl rätt självklart.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F
Skärmdump av artikel om förväntad ökning av elpriser i Sverige med 20 procent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är kanske inte så jävla dumt att vara lite förberedd med lite solel ändå?
 
F fsn skrev:
Det är helt klart fler som kommer att kliva på, och då fler som skall dela på intäkterna. Nu är dock prognosen att vindkraften i europa skall dubbleras inom ett antal år så att FRR och FCR behovet snarare ökar ör väl rätt självklart.
Hej fsn

Det är många som satsar på ”stora batterilager” till exempel i containrar, just nu.

När jag nyligen talade med de konsulter som hjälper till i det arbetet så, fick jag veta att det är en rusning just nu, och det var tveksamheter om den framtida lönsamheten i dessa satsningar.

Eftersom ett batterilager skyfflar effekt fram och tillbaka i elnätet får man ”ta höjd” för effektavgifter. Dessutom om elnäten till villor med solceller och batterilager måste byggas om (förstärkas) så kommer, enligt energimarknadsinspektionen, kostnaden för detta att belasta de som orsakat kostnaden, till exempel i form av inmatningsavgifter.

Vi får avvakta den årliga avrapporteringen från ”ettan47”
 
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej ettan47

Som du har presenterat dina siffror så är det bara att gratulera.

Att du har bra lönsamhet just nu, innebär inte att alla (att många) kan göra som du.

Det jag brukar kalla ”mängdläran” säger; att när fler satsar på samma sak, då påverkar man förutsättningarna. I detta fall så ”späder man ut” lönsamheten.

Du klev på tåget tidigt, det fanns osäkerhet i begynnelsen, men rimligen så satsade du rätt, så här långt.

Jag tror däremot att ” den årliga intäkten från Checkwatt” kommer att förändras med tiden.

Så hur framtida lönsamhet blir det får vi se.

Det vi vet är historiken. Om framtiden kan vi bara göra bedömningar eller att gissa.

Vi får avvakta din årliga avrapportering om lönsamhet mm.
Svenska kraftnät ser ökad efterfrågan och ett nytt anbudsförfarande som förmodligen kommer innebära ökade ersättningar för de flesta, även här går du på tvärsen med de som är i branschen.

Detta rör såklart om på kort och medellång tid, på lång sikt är det meningslöst att spekulera.
 
D
F fsn skrev:
Det är helt klart fler som kommer att kliva på, och då fler som skall dela på intäkterna. Nu är dock prognosen att vindkraften i europa skall dubbleras inom ett antal år så att FRR och FCR behovet snarare ökar ör väl rätt självklart.
Enligt Svenska Kraftnät har detta väldigt lite att göra med produktionen och mer att göra med konsumtionen. bortfall av konsumtion kan vara mycket större och plötsligt.
 
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Det är många som satsar på ”stora batterilager” till exempel i containrar, just nu.

När jag nyligen talade med de konsulter som hjälper till i det arbetet så, fick jag veta att det är en rusning just nu, och det var tveksamheter om den framtida lönsamheten i dessa satsningar.

Eftersom ett batterilager skyfflar effekt fram och tillbaka i elnätet får man ”ta höjd” för effektavgifter. Dessutom om elnäten till villor med solceller och batterilager måste byggas om (förstärkas) så kommer, enligt energimarknadsinspektionen, kostnaden för detta att belasta de som orsakat kostnaden, till exempel i form av inmatningsavgifter.

Vi får avvakta den årliga avrapporteringen från ”ettan47”
Nej, man behöver verkligen inte ta höjd för effektavgifter. skulle man behöva göra det så skulle vi verkligen ha problem. Läs på lite för det här blir lätt lite löjligt.
 
F
D djac skrev:
Enligt Svenska Kraftnät har detta väldigt lite att göra med produktionen och mer att göra med konsumtionen. bortfall av konsumtion kan vara mycket större och plötsligt.
det tror jag inte, det är en kombination och naturligtvis lika förödande om tex vind plötsligt puffar på helt oväntat. De löjligt höga ersättningarna på frekvensbalansering grundar sig väl i första hand på starkt reducerad balanskraft pga höga vattenflöden och inte alls på konsumtion.

Det är rätt uppenbart att ju högre andel fullständigt random och väderberoende kraft som finns, ju större kommer behovet av snabba reglereffekt att vara.
 
F fsn skrev:
Nej, man behöver verkligen inte ta höjd för effektavgifter. skulle man behöva göra det så skulle vi verkligen ha problem. Läs på lite för det här blir lätt lite löjligt.
Hej fsn

Vad är det som är löjligt?

Eftersom den fysikaliska bakgrunden till effektavgifter är elnätens dimensionering bl.a. gällande spänningsfall och effektförluster så är det lite av ett rörligt mål att idag säga vart framtidens avgifter landar.

Om ett batterilager (eller en solcellsanläggning) är placerat där en villa är ansluten till elnätet så innebär stora och ofta förekommande förändringar effektflöden att t.ex. spänningen varierar.

Nätbolagen har ansvar för att nätspänningen håller sig inom stipulerade värden.

En ökad mängd stora batterilager eller solcellsanläggningar innebär att effektflöden kan ändras snabbt medan sättet vi reglerar spänningen i elnätet går långsamt.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Om batteriet fylls med el från nätet när effekten i huset är som högst så lär effekttariffen slå in, det går inte att separera dessa två saker. Bara för att ta ett väldigt enkelt exempel.

Så effekttariffen måste man ha med i beräkningarna.
 
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Vad är det som är löjligt?

Eftersom den fysikaliska bakgrunden till effektavgifter är elnätens dimensionering bl.a. gällande spänningsfall och effektförluster så är det lite av ett rörligt mål att idag säga vart framtidens avgifter landar.

Om ett batterilager (eller en solcellsanläggning) är placerat där en villa är ansluten till elnätet så innebär stora och ofta förekommande förändringar effektflöden att t.ex. spänningen varierar.

Nätbolagen har ansvar för att nätspänningen håller sig inom stipulerade värden.

En ökad mängd stora batterilager eller solcellsanläggningar innebär att effektflöden kan ändras snabbt medan sättet vi reglerar spänningen i elnätet går långsamt.
På vilket sätt effektafgiften har med det att göra ur ett privat perspektiv. Man kan ju till att börja med, förhålla sig till hur effektavgifter ser ut idag och på,vilket sätt det skulle vara ett problem för att tillhandahålla frekvsnsstödsstjänster.
 
F fsn skrev:
På vilket sätt effektafgiften har med det att göra ur ett privat perspektiv. Man kan ju till att börja med, förhålla sig till hur effektavgifter ser ut idag och på,vilket sätt det skulle vara ett problem för att tillhandahålla frekvsnsstödsstjänster.
Hej fsn
När du, som svar på mitt inlägg skriver ”På vilket sätt effektafgiften har med det att göra ur ett privat perspektiv.” vad menar du då?
 
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn
När du, som svar på mitt inlägg skriver ”På vilket sätt effektafgiften har med det att göra ur ett privat perspektiv.” vad menar du då?
Jag menar det du skrev, ”Eftersom ett batterilager skyfflar effekt fram och tillbaka i elnätet får man ”ta höjd” för effektavgifter.”

redogör för på vilket sätt effektavgift är nåt att ta hänsyn till som privatperson och stödtjänsten frekvenshållningsreserv?
 
F fsn skrev:
Jag menar det du skrev, ”Eftersom ett batterilager skyfflar effekt fram och tillbaka i elnätet får man ”ta höjd” för effektavgifter.”

redogör för på vilket sätt effektavgift är nåt att ta hänsyn till som privatperson och stödtjänsten frekvenshållningsreserv?
Hej fsn

Det stod ju, kortfattat, i det jag skrev.

När vi bygger vår elgenerering och våra kraftnät kan vi inte bygga dessa annat än efter de ”fysikaliska” lagar som gäller.

Även om alla ledamöter i riksdagen skulle enas om något, som strider mot de ”fysikaliska” lagar som gäller, så kan de inte ändra på dessa.

Erik Ek, strategisk driftchef på Svenska kraftnät, har nyligen skrivit ett inlägg i det ämnet på Second Opinions, med rubriken; ”Fysikens lagar kan inte simuleras bort”
https://second-opinion.se/erik-ek-fysikens-lagar-kan-inte-simuleras-bort/

Många av de förändringar som nu görs i sättet att debitera för elenergi och elnät baseras bland annat på de fysikaliska begränsningar som gäller.

Om effektflödet i elnätet hela tiden är konstant (och i en riktning) då kan elnäten byggas och drivas med en minimal kostnad. Då blir även spänningsvariationen på grund av varierande spänningsfall minimerad.

Vill vi ha dubbla effektriktningar och stora variationer genom elkraftnäten då måste dessa byggas kraftigare, till en högre kostnad. Även spänningsvariationen på grund av varierande spänningsfall ökar. I grunden baseras detta på ”Fysikens lagar”.

Effektavgifter är ett ”grovt sätt” (ett starkt förenklat sätt) att se till att flödet i elnätet styrs mot att vara mera konstant över tiden. Det ger dessutom intäkter till elnäten från de som vill belasta elnäten hårdare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.