G Görrättdirekt skrev:
Den verkar faktiskt uppfylla mina krav. Finns det något som ni önskar vore annorlunda med spisen eller ugnen? I manualen står det att ugnsglaset bilr väldigt varmt. Vi har inga småbarn, men däremot en labrador, så han lär sig väl att inte nosa på luckan när ugnen är på.
G Görrättdirekt skrev:
Den verkar faktiskt uppfylla mina krav. Finns det något som ni önskar vore annorlunda med spisen eller ugnen? I manualen står det att ugnsglaset bilr väldigt varmt. Vi har inga småbarn, men däremot en labrador, så han lär sig väl att inte nosa på luckan när ugnen är på.
He
G Görrättdirekt skrev:
Den verkar faktiskt uppfylla mina krav. Finns det något som ni önskar vore annorlunda med spisen eller ugnen? I manualen står det att ugnsglaset bilr väldigt varmt. Vi har inga småbarn, men däremot en labrador, så han lär sig väl att inte nosa på luckan när ugnen är på.
Ugnen har ingen självrengöring, det är inget ni saknar? Gör ni rent ugnen efter varje användning?
 
G Görrättdirekt skrev:
Den verkar faktiskt uppfylla mina krav. Finns det något som ni önskar vore annorlunda med spisen eller ugnen? I manualen står det att ugnsglaset bilr väldigt varmt. Vi har inga småbarn, men däremot en labrador, så han lär sig väl att inte nosa på luckan när ugnen är på.
Vi upplever inte att ugnsglaset blir speciellt varmt.
Det enda är ljudnivån när ugnen är igång och det är kylfläkten som låter.
Vi har den inkopplad på 400 V och det är bra drag på plattorna.
 
Jag har haft flera olika hällar med touchkontroll och aldrig varit med om att vatten på hällen startar en platta. Däremot händer det att vatten som t ex kokar över stänger av plattorna. Dessutom är det ju så att induktion bara alstrar värme när det finns ett objekt på plattan som reagerar på magnetism, så din oro för att sätta på en platta när du torkar av spisen känns väldigt onödig.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Jag misstänker att det är som för bilar, touch är billigt jämfört med mekaniska vred och knappar. Det är nog en starkt bidragande faktor till att touch av olika slag blir vanligare på olika håll.
Touch är betydligt enklare att hålla rent.
 
G Görrättdirekt skrev:
Vi har haft en induktionshäll av märket white i 13 år och jag har varit missnöjd sedan den inkopplades. Nu är både inbyggnadsugnen och induktionshällen trasiga och vi överväger en induktionsspis med ugn.
Jag har dock krav som de flesta spisar inte uppfyller.
Fasta vred ska det vara.
Jag vill absolut inte ha touchstyrning över huvudtaget, då vatten kan göra att en platta sätts på, att man av misstag när man torkar av spisen kommer åt touch och sätter på en platta mm.
Pop-out-vred vill inte ha, då det finns risk att det kommer in smuts/vätska samt att det är en fjäder som garanterat kommer gå sönder.
SMEG har en spis som uppfyller kraven, men de har så väldigt dåliga recensioner och är enormt dyra.
Jag kan betala ett högre pris för en spis, men då ska kvaliteten också vara hög, dvs recensionerna ska övervägande vara över 4 av 5 stjärnor.
Är det någon som möjligen har en sådan spis som jag letar efter?
Tar tacksamt emot information om märke och modell.

induktionsspis
fasta vred
ingen touchstyrning alls på spisytan
bra recensioner
gärna låda under för plåtar
Hei!
Min Siemens gir feilmelding når det kommer vann på touchområdet. Har fungert problemfritt i 10 år.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har som sagt inga problem att använda en väldesignad touch, det handlar om en vanesak ;)
Synd att det inte finns väldesignade touch och att det handlar om att vänja sig........
Och knappar ovanpå och framför hällen är ju inte så väldesignat och praktiskt., det toppat med träbänkar bredvid spisen.......... har man det är man diskvalificerar att tycka om touch ;-)
Jag har poputknappar hemma som höll i 29 år (eller om det är plattan ) så det spricker det inte på för mig.
När det dyker upp en induktionshäll med poputknappar så är jag kund.

Jag kräver inte så mycket, ge mig bara en induktionshäll som är slät och infällbar så det blir helt plant och poputknappar, ge mig.....

/W
 
Pellegnillot71
13th Marine 13th Marine skrev:
Rent krasst har ju kunderna röstat med plånboken, nästan ingen köper med vred, de flesta med touch.
Hade det funnits en marknad för vred så hade det givetvis funnits att köpa.
Man skulle kunna tycka det men ibland känns det som att produktutvecklingen inte är i fas med behovet och då blir man tvingad att köpa något man egentligen inte vill ha. Spisar utan vred är definitivt en sådan sak!
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
G Görrättdirekt skrev:
Vi har haft en induktionshäll av märket white i 13 år och jag har varit missnöjd sedan den inkopplades. Nu är både inbyggnadsugnen och induktionshällen trasiga och vi överväger en induktionsspis med ugn.
Jag har dock krav som de flesta spisar inte uppfyller.
Fasta vred ska det vara.
Jag vill absolut inte ha touchstyrning över huvudtaget, då vatten kan göra att en platta sätts på, att man av misstag när man torkar av spisen kommer åt touch och sätter på en platta mm.
Pop-out-vred vill inte ha, då det finns risk att det kommer in smuts/vätska samt att det är en fjäder som garanterat kommer gå sönder.
SMEG har en spis som uppfyller kraven, men de har så väldigt dåliga recensioner och är enormt dyra.
Jag kan betala ett högre pris för en spis, men då ska kvaliteten också vara hög, dvs recensionerna ska övervägande vara över 4 av 5 stjärnor.
Är det någon som möjligen har en sådan spis som jag letar efter?
Tar tacksamt emot information om märke och modell.

induktionsspis
fasta vred
ingen touchstyrning alls på spisytan
bra recensioner
gärna låda under för plåtar
Jag har en Smeg Victoria sedan 3 år tillbaka och är mycket nöjd. Jag har alltid haft gasspisar förut men är positivt överraskad av induktionen.Det enda är att ugnsvärmen är lite jämn. Köpte på Elgiganten för under 30,000:- på drive
 
  • Svart modern spis med keramikhäll och flera ugnar, märkt med "SMEG."
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Man skulle kunna tycka det men ibland känns det som att produktutvecklingen inte är i fas med behovet och då blir man tvingad att köpa något man egentligen inte vill ha. Spisar utan vred är definitivt en sådan sak!
Men det är inte som att vreden försvann över en natt, jag är rätt övertygad om att ifall tillräckligt många hade varit beredda att betala för vred så hade det funnits.

EDIT: Det finns ju med vred!
Sökresultat för induktionshällar med priser och webbutiker. Online shopping, jämförelse av köksapparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
G Görrättdirekt skrev:
Vi har haft en induktionshäll av märket white i 13 år och jag har varit missnöjd sedan den inkopplades. Nu är både inbyggnadsugnen och induktionshällen trasiga och vi överväger en induktionsspis med ugn.
Jag har dock krav som de flesta spisar inte uppfyller.
Fasta vred ska det vara.
Jag vill absolut inte ha touchstyrning över huvudtaget, då vatten kan göra att en platta sätts på, att man av misstag när man torkar av spisen kommer åt touch och sätter på en platta mm.
Pop-out-vred vill inte ha, då det finns risk att det kommer in smuts/vätska samt att det är en fjäder som garanterat kommer gå sönder.
SMEG har en spis som uppfyller kraven, men de har så väldigt dåliga recensioner och är enormt dyra.
Jag kan betala ett högre pris för en spis, men då ska kvaliteten också vara hög, dvs recensionerna ska övervägande vara över 4 av 5 stjärnor.
Är det någon som möjligen har en sådan spis som jag letar efter?
Tar tacksamt emot information om märke och modell.

induktionsspis
fasta vred
ingen touchstyrning alls på spisytan
bra recensioner
gärna låda under för plåtar
Du nämner att ett problem med touchstyrning är att en platta kan sättas på av misstag när man torkar av spisen. Just det är ett mindre problem när det gäller induktionshällar eftersom "plattan" inte blir varm om det inte står någon kastrull eller annan metall på den. Men jag håller ändå med om att touchkontroll har många nackdelar och jag har också försökt hitta spisar med vred istället, utan att lyckas. Touchkontroll var jättehäftigt när det kom för många år sedan, men nu används det nog uteslutande som ett sätt att hålla ner kostnaden och att minska antalet rörliga delar som kan gå sönder.
Jag köpte en induktionshäll med touchkontroller från Siemens för kanske åtta år sedan, och den har alltid fungerat bra. För två år sedan köpte jag en liknande induktionshäll från Elektrolux till fritidshuset, men den är inte lika bra. Jag har fått flytta kastruller och stekpannor från fritidshuset eftersom de inte funkade på hällen från Elektrolux, till hemmet med induktionshällen från Siemens där de funkar utan bekymmer.
 
  • Gilla
Görrättdirekt
  • Laddar…
När jag byter vill jag nog ha samma. Ett problem med touch som folk inte har lyft är att djur kan också sätta på plattorna. Jag har katter, och det har hänt att de har satt igång spisen när de har gått på den. Visst, nu har de aldrig lyckats sätta igång någon platta utan bara spisen i sig. Sen är det ju induktion så det spelar väl ingen roll så länge jag inte har något på spisen. Men lite olustigt ändå.
 
  • Wow
Görrättdirekt
  • Laddar…
TRJBerg
Jag har inte varit med om någon med touchkontroller som inte någon gång klagat om hur de fungerar (bekanta och släktingar).
(Har själv induktionsspis med fysiska vred.)
 
S saltis99 skrev:
Jag har haft flera olika hällar med touchkontroll och aldrig varit med om att vatten på hällen startar en platta. Däremot händer det att vatten som t ex kokar över stänger av plattorna. Dessutom är det ju så att induktion bara alstrar värme när det finns ett objekt på plattan som reagerar på magnetism, så din oro för att sätta på en platta när du torkar av spisen känns väldigt onödig.
Det har hänt att jag flyttat en kastrull till en sval platta, vilket inte alls blir bra om zonen av misstag sätts på.
 
P petmal skrev:
Jag har en Smeg Victoria sedan 3 år tillbaka och är mycket nöjd. Jag har alltid haft gasspisar förut men är positivt överraskad av induktionen.Det enda är att ugnsvärmen är lite jämn. Köpte på Elgiganten för under 30,000:- på drive
WOW, hade önskat att jag kunde få in en så bred spis i mitt kök. Det skulle krävas total ombyggnad....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.