Jag använde en jordborr alldeles ny ur kartong, den uppträdde på samma sett.
Till slut mekade jag bort luftfiltret så man kunde se in i förgasaren.
Det visade sig att markeringar på plastkåpan var fel så när man satte chocken i öppet läge så stängde man den i verkligheten !!! Fel från fabrik.
 
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag använde en jordborr alldeles ny ur kartong, den uppträdde på samma sett.
Till slut mekade jag bort luftfiltret så man kunde se in i förgasaren.
Det visade sig att markeringar på plastkåpan var fel så när man satte chocken i öppet läge så stängde man den i verkligheten !!! Fel från fabrik.
Tack för din input. 👍😊
Jag har privat med alla möjliga sätt.
Däribland att "vända" på choken.
Har kört den tidigare, men nu är det problem.
Men otroligt dåligt att det kan vara felmärkt. 🙄
 
L Leif i Skåne skrev:
Jag använde en jordborr alldeles ny ur kartong, den uppträdde på samma sett.
Till slut mekade jag bort luftfiltret så man kunde se in i förgasaren.
Det visade sig att markeringar på plastkåpan var fel så när man satte chocken i öppet läge så stängde man den i verkligheten !!! Fel från fabrik.
meec från jula? vi hade likadant på vårat vi köpte därifrån.
 
  • Arg
Hasse1
  • Laddar…
F Fredrik_THE skrev:
meec från jula? vi hade likadant på vårat vi köpte därifrån.
Kommer inte ihåg men den var köpt på internet troligen samma tillverkare i Kina som säljer under olika namn typ Meec.
Nu sitter det en rejäl tejp med rätt text.
 
  • Haha
Hasse1
  • Laddar…
Har du kollat skicket på tändstiftet, min åkgräsklippare har en briggestratton 12,5 hp och är otroligt känslig när stiftet börjar bli slitet. Den beter sig liknande innan jag byter ut det. Hur ser avgaserna ut? Har du luktat på motoroljan? 🙂
 
Tack för input!
Jag har bytt tändstiftet. Ingen skillnad tyvärr.
Just nu har jag tagit en "mental" paus medan jag väntar på mer motivation. 😉
 
D David Kuling skrev:
Har du kollat skicket på tändstiftet, min åkgräsklippare har en briggestratton 12,5 hp och är otroligt känslig när stiftet börjar bli slitet. Den beter sig liknande innan jag byter ut det. Hur ser avgaserna ut? Har du luktat på motoroljan? 🙂
Jag har bytt motoroljan, och den är ren och fin. 👍
 
H Hasse1 skrev:
Jag har bytt motoroljan, och den är ren och fin. 👍
Var bor du? Skulle vilja se den live
 
Hade en likadan som betedde sig likvärdigt.
Testa häng av remen till vibb plattan och kör motorn för sig själv. På min visa det sig att lagret till vibben hade skurit och så fort man gasa börja den gå hostigt och trött.
 
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
Tobbe sextorp Tobbe sextorp skrev:
Hade en likadan som betedde sig likvärdigt.
Testa häng av remen till vibb plattan och kör motorn för sig själv. På min visa det sig att lagret till vibben hade skurit och så fort man gasa börja den gå hostigt och trött.
Tack för input, ska prova! 😉
 
H Hasse1 skrev:
Tack för input, ska prova! 😉
Blivit nå klokare? Har en likadan som iof fortfarande går men börjar bete sig konstigt vid gaspådrag(och dör) ibland
 
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
Motorer som dör vid gaspådrag brukar få för lite soppa. Kolla så att det finns flöde fram till förgasaren.
 
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Motorer som dör vid gaspådrag brukar få för lite soppa. Kolla så att det finns flöde fram till förgasaren.
Tömt och rengjort tanken, blåst ur "filtret" och ska testa med ny soppa.

Såg att stiftet var väldigt svart/sotigt också så byter det.
 
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
H Hasse1 skrev:
Tack för input, ska prova! 😉
Det finns ett par saker som kan krångla. När det gasas så ska den få mer bensin och det ska blandas med luft i rätt propotion, fallerar nogåt så blir det fel. Ena fallet att flotören i förgasaren och eller nålventilen kärvar. Andra fallet för lite eller för mycket luft, kolla in spjället, Sista är om någon ventil bråkar, då kan den gå bra på lite gas, men strypa sig själv vid högre gaspådrag. Inget hugget sten, men en vink framåt kanske.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P pwskg skrev:
Blivit nå klokare? Har en likadan som iof fortfarande går men börjar bete sig konstigt vid gaspådrag(och dör) ibland
Tack för input. 😉

Jag har nu börjat på med vibb plattan igen. Gått en vinter och nu är det dags.
Har plockat bort tanken och blåst filtret i tanken. Och rengjort.
Ska också byta ut gummislangen (från tanken till förgasaren) ifall det finns någon spricka som drar luft.
Byter även en slangen (vevhusventilationen till förgasaren) den nya som jag köpte ifjol passade inte perfekt.

Så går jag vidare därifrån. Återkommer när jag fått nya slangar och testat.

Funderar på vad nummer 1 är i bifogad fil vibban front? Är det avstörningsfilter?
Bifogar även bild på förgasare nummer 2 mm. Har gjort rent avstängningskranen (skruvade isär och blåste rent mm)
 
  • Vy över en förgasare på en maskin med numrerad markering, verktyg syns och delar av maskinen är demonterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Motor av vibb platta med etiketter, slangar och numrerad del 1.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.