Vi har haft en induktionshäll av märket white i 13 år och jag har varit missnöjd sedan den inkopplades. Nu är både inbyggnadsugnen och induktionshällen trasiga och vi överväger en induktionsspis med ugn.
Jag har dock krav som de flesta spisar inte uppfyller.
Fasta vred ska det vara.
Jag vill absolut inte ha touchstyrning över huvudtaget, då vatten kan göra att en platta sätts på, att man av misstag när man torkar av spisen kommer åt touch och sätter på en platta mm.
Pop-out-vred vill inte ha, då det finns risk att det kommer in smuts/vätska samt att det är en fjäder som garanterat kommer gå sönder.
SMEG har en spis som uppfyller kraven, men de har så väldigt dåliga recensioner och är enormt dyra.
Jag kan betala ett högre pris för en spis, men då ska kvaliteten också vara hög, dvs recensionerna ska övervägande vara över 4 av 5 stjärnor.
Är det någon som möjligen har en sådan spis som jag letar efter?
Tar tacksamt emot information om märke och modell.

induktionsspis
fasta vred
ingen touchstyrning alls på spisytan
bra recensioner
gärna låda under för plåtar
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Fasta vred är inte bra, då kan man inte reglera värmen ju.....😎

På vår Bosch häll sätts inte plattorna på pga vatten eller t.ex. vid avtorkning med disktrasa.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Enolf och 9 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Fasta vred är inte bra, då kan man inte reglera värmen ju.....😎
Jodå vreden är steglösa.
 
G Görrättdirekt skrev:
Jodå vreden är steglösa.
De fungerar lika steglöst som touch men tar inte upp ngn plats på hällen. Och du kan inte ”råka” ändra ngt när du får vatten av misstag på touchdelen.
 
  • Gilla
Jitsak och 1 till
  • Laddar…
K
G Görrättdirekt skrev:
Jodå vreden är steglösa.
Du missade att de var fasta.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
G Görrättdirekt skrev:
Vi har haft en induktionshäll av märket white i 13 år och jag har varit missnöjd sedan den inkopplades. Nu är både inbyggnadsugnen och induktionshällen trasiga och vi överväger en induktionsspis med ugn.
Jag har dock krav som de flesta spisar inte uppfyller.
Vred ska det vara. Skrev ”fasta vred”, menar steglösa vred.
Jag vill absolut inte ha touchstyrning över huvudtaget, då vatten kan göra att en platta sätts på, att man av misstag när man torkar av spisen kommer åt touch och sätter på en platta mm.
Pop-out-vred vill inte ha, då det finns risk att det kommer in smuts/vätska samt att det är en fjäder som garanterat kommer gå sönder.
SMEG har en spis som uppfyller kraven, men de har så väldigt dåliga recensioner och är enormt dyra.
Jag kan betala ett högre pris för en spis, men då ska kvaliteten också vara hög, dvs recensionerna ska övervägande vara över 4 av 5 stjärnor.
Är det någon som möjligen har en sådan spis som jag letar efter?
Tar tacksamt emot information om märke och modell.

induktionsspis
Steglösa vred
ingen touchstyrning alls på spisytan
bra recensioner
gärna låda under för plåtar
När ja
 
Det är ganska specifika och långtgående krav du har så alternativen blir få. Inga popout vred gör de ännu färre. Hittade en Elektrolux LKI64400SW som uppfyller det mesta men recensionerna verkar sådär.
 
  • Gilla
mirko
  • Laddar…
Hade samma krav. Utbudet är dåligt milt sagt tyvärr, så blev en Ilve till sist. Knappast billig dock, men den uppfyller alla krav.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Hade samma krav. Utbudet är dåligt milt sagt tyvärr, så blev en Ilve till sist. Knappast billig dock, men den uppfyller alla krav.
Vilken modell? Jag hatar touch.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Har en Husqvarna-spis sen 2017 som vi är mycket nöjda med och som verkar uppfylla nästan alla krav, men jag vet inte om modellen fortfarande finns kvar. Det finns en liten touchpanel som man använder till Power-läget, och något mer som vi aldrig har använt, men det händer inget när man trycker där om man inte först har satt på zonen med vredet.
 
  • Gilla
Görrättdirekt
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vilken modell? Jag hatar touch.
Ilve professional plus 90 (den med dubbla ugnar)
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi kör Neff med avtagbar magnetpuck som vred. Den är inte känslig för fukt och går att torka av utan att aktivera någon knapp så länge pucken inte är på plats.
 
  • Gilla
mrmlz och 1 till
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Ilve professional plus 90 (den med dubbla ugnar)
Jag hittar bara den med gashäll dock
 
M Maalkl skrev:
Det är ganska specifika och långtgående krav du har så alternativen blir få. Inga popout vred gör de ännu färre. Hittade en Elektrolux LKI64400SW som uppfyller det mesta men recensionerna verkar sådär.
Hej, tack för att du tagit dig tid att försöka hitta en spis som kan uppfylla mina högt ställda krav. Vi har insett att spisen använder man såpass mycket och varje dag, att det är viktigt att vara petig med med funktionerna. Det jag undrar med modellen är om man ändå väljer platta ovanpå hällen och att man både kan justera justera värme med plus och minus på hällen och med vreden. Eller om symbolerna ovanpå hällen bara visar restvärme plus att de satt styrning av timern ovanpå. Vore intressant att testa hur den fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.