ELantagonism ELantagonism skrev:
Ska bara avbryta lite här och säga att jag efter 6 års läkarstudier, 2 års AT samt 1 år inpå min ST- utbildning absolut inte kan ELLER vill installera en LLVP😂👍🏽
Låter som en klok inställning. Sedan brukar det skilja en del i händighet mellan t ex ortopeder och medicinare.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det verkar vara någon slags näthandel som säljer inkl. installation.
Då brukar det vara så att de har ett nätverk med riktigt billiga installatörer runt om i landet. Troligen blir installationer och kundbemötande därefter också.
Är rätt säker på att de inte har egna anställda som åker runt och installerar.

Dom skriver i och för sig på hemsidan att alla installatörer är anställda av dom:

Vi finns över hela Sverige med tekniker som alla är anställda av oss. Allt för att garantera kvalitén.

Sen vet man såklart inte vilken typ av anställningsförhållande det är, men jag gissar att det liknar upplägget som t ex Polarpumen har där dom bara säljer "hårdvaran" och överlåter allt annat åt någon lokalt kontrakterad installatör som får så lite som möjligt betalt.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Alltså dom har 1,7 i betyg på google på tot. 38 st. recensioner och enligt en av recensionerna har samma huvudmän kursat ett tidigare bolag med samma verksamhet. Återkommande tema i recensionerna är strul med bokningar och att dom ej går att få tag på i samband med reklamationer.

Eftersom TS sannolikt vill ha så snabb hjälp som möjligt med pumpen vid ev. driftstörning så kanske det är lika bra ändå att försöka komma ur denna affären.
 
  • Gilla
ylven och 12 till
  • Laddar…
"kunde komma rätt snabbt" sånt som får mig att inte välja företaget
 
M maria01 skrev:
"kunde komma rätt snabbt" sånt som får mig att inte välja företaget
Nu hänger jag inte riktigt med?
 
B
useless useless skrev:
Dom skriver i och för sig på hemsidan att alla installatörer är anställda av dom:

Vi finns över hela Sverige med tekniker som alla är anställda av oss. Allt för att garantera kvalitén.

Sen vet man såklart inte vilken typ av anställningsförhållande det är, men jag gissar att det liknar upplägget som t ex Polarpumen har där dom bara säljer "hårdvaran" och överlåter allt annat åt någon lokalt kontrakterad installatör som får så lite som möjligt betalt.
Finns en del anställda Saveenergy Stockholm AB (Org.nr: 556780-2813)
Alla Bolag visar att antalet anställda har minskar från 28st 2020-08 till 16st 2022-08.

Schematiskt diagram med nyckeltal; inkluderar antal anställda, nettoomsättning och personalkostnader per anställd.

Vet inte hur de själva räknar, men kanske har de anställt väldigt många det senaste året... :)
https://www.saveenergy.se/om-oss/
SaveEnergy är den kompletta aktören inom energisparande produkter och inomhusklimat för privata hem i Sverige. Med engagemang och kompetens hos över 100 medarbetare förbättrar vi inomhusklimat och spar energi åt våra kunder – varje dag.
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med?
när hantverkare säger att dom kan komma snabbt då väcker det varnings klockor oss mig
 
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Finns en del anställda Saveenergy Stockholm AB (Org.nr: 556780-2813)
Alla Bolag visar att antalet anställda har minskar från 28st 2020-08 till 16st 2022-08.

[bild]

Vet inte hur de själva räknar, men kanske har de anställt väldigt många det senaste året... :)
[länk]


Som sagt var så är nog deras tolkning av "anställda" att dom har kontrakt med ett antal installatörer.
 
Skärmdump av ett dokument som sammanfattar betalningsanmärkningar och skuldsaldo på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Moana och 4 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Va? Har du installerat många värmpumpar själv?

jag skulle nog påstå att genomsnittet bland befolkningen inte kan dra rören korrekt, kapa och kona dem rätt och vacuumpumpa bort luften, innan man släpper på köldmediumet.

förutom att det är olämpligt, är det dessutom olagligt. Och då har jag inte ens nämnt elen.

Nej, det här ska man inte ge sig in på själv när man anlitat ett företag för installation.
Jag har installerat en värmepump själv tackar som frågar. Det gick bra att kona och den funkar utmärkt.
 
  • Gilla
AynS och 8 till
  • Laddar…
I Igelknorr skrev:
Vilken del av läkarutbildningen tänker du är överförbar till värmepumpar?
Förmågan att lära sig såklart.
 
  • Gilla
AynS och 6 till
  • Laddar…
Bronken
Hej, vet inte om vi hade tur eller att det skiljer mellan deras kontor, men vi anlitade dom förra hösten (just för att de hyfsat snabbt kunde få fram en lämplig pump samt kunde göra jobbet inom en månad).
Har inte haft kontakt med dem efteråt men innan och under tiden var det inga problem gentemot kundtjänsten. Inte med produkten heller.
Teknikern hade prylarna med sig när han kom.
Han städade dock inte efter sig, men det är väl en del av hantverkar-hedern :)
 
Redigerat:
N
J Josth skrev:
Kryssa över fakturan och skriv bestrides och motivering. Ta kopia. Skicka tillbaka.

Var försiktig med varifrån du handlar! Väljer man fel inköpsställe gäller t.ex. inte generalagentens garanti för köpet. Så skriver en generalagent:

"Var noga med var du handlar! Försäljningar gjorda av följande företag omfattas ej av Mitsubishi Electric Sveriges garantier: Gränsbygdens köpcentrum AB, Zave Sweden AB, Värmepumpsshopen.se, Nortech, Technorth, Tretti.se, Byggmax, Whiteaway.se, Importhuset, Esvelt Service AB, Sanovale, Handelszon.se, Ventilationsfixarna"
Oj! Tur jag köpte min via Elon då.
 
K
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Förmågan att lära sig såklart.
Att kunna plugga text är inte samma sak som att kunna använda händerna till nåt hantverk.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Att kunna plugga text är inte samma sak som att kunna använda händerna till nåt hantverk.
Nej men detta handlar inte om finsnickeri där man tillverkar en vackert utsmyckad byrå utan detta är en värmepump.

Jag tittade på Youtube och lyckades för att jag verkligen ville. Det tog säkert mycket längre tid än nån som har det som yrke men resultatet blev bra.

Jag är inget geni och definitivt inte läkare. Händig(are) har jag gjort mig på senare år men har inte alltid varit.
 
  • Gilla
AynS och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.