Är väl ett konto knutet även till bankböckerna? så minns jag det iaf 🤔
 
Maria T
T Taxture skrev:
Är väl ett konto knutet även till bankböckerna? så minns jag det iaf 🤔
Absolut är det så, det första konto jag själv skaffade som 16-åring (skulle sommarjobba) var ett med en bankbok och kontot med samma nummer lever än.
 
troligen är ju bankboken ”nollad” i samband med avskaffandet av dom och inte ”hålslagen” då den ändå inte längre är giltig
Och finns det pengar kvar finns det även ett registrerat bankkonto……..
 
Maria T Maria T skrev:
Ledsen att jag for med osanning då, men de kan väl aldrig lura en på kapitalinsatsen? Eller kan och kan, det mesta verkar kunna skrivas i finstil nuförtiden.
De gör det finurligare än så. Jag hade ett konto hos Handelsbanken som jag inte använt på 7 år så de avslutade det och utbetalade innestående 13 kr med en uttagsavi som det kostar 60 kr att lösa in... Så jag hade gått 47 minus för att få mina 13 kr...
 
  • Ledsen
  • Haha
  • Gilla
Fredandel och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hum, var och duschade nyss.🙄
Men det är ju inga små flaskor, måste funnits en föregångare?
[bild]
Står det fortfarande på flaskorna att de löddrar även i saltvatten? Kommer ihåg att det var den flaskan som följde med på campingturerna till Kosteröarna när jag var liten.
 
Maria T Maria T skrev:
Ledsen att jag for med osanning då, men de kan väl aldrig lura en på kapitalinsatsen? Eller kan och kan, det mesta verkar kunna skrivas i finstil nuförtiden.
Njae, inte om du inte fått meddelande om det. Så dina 50:- skall finnas kvar någonstans.
 
När jag var liten gick jag i Mulleskolan där ledaren/läraren klätt ut sig till Skogsmulle och så fick man lära sig lite grundläggande naturlära som kottar och barr och att inte skräpa ner i naturen. Man hade med sig en liten ryggsäck med fika och fick uppleva den hårda vägen att flasktermosar (ytterligare en sak jag glömt bort) går sönder om man inte hanterar dem varsamt. Har även för mig att man fick ett märke att fästa på sin ryggsäck. Någon som kommer ihåg?
 
  • Gilla
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
När jag var liten gick jag i Mulleskolan där ledaren/läraren klätt ut sig till Skogsmulle och så fick man lära sig lite grundläggande naturlära som kottar och barr och att inte skräpa ner i naturen. Man hade med sig en liten ryggsäck med fika och fick uppleva den hårda vägen att flasktermosar (ytterligare en sak jag glömt bort) går sönder om man inte hanterar dem varsamt. Har även för mig att man fick ett märke att fästa på sin ryggsäck. Någon som kommer ihåg?
Jepp! Gick oxå Mulleskolan. Hade lika omodern termos med ( glas?) Innerflaska som gick sönder. Andra hade modernare helstål, sk " okrossbara" . Hade någon knallröd säck som köptes från WWF. Vissa hade Kånken från Fjällräven...
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Mulleskolan årtalet har jag glömt mentor det är 1967 eller 1968. Har Mullemärke i brons, silver och guld 😃
Svartvit bild, grupp barn och två vuxna, utekläder, dagis eller skola, retro, soligt, glada ansikten, gatubakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Maria T
M Myckling skrev:
När jag var liten gick jag i Mulleskolan... Någon som kommer ihåg?
Min man, född 1960, gick i Mulleskolan och minns den väl.
Jag lärde mig att termosar med varm choklad som låter "klirr klirr" inte är att dricka ur, detta i lekskolan runt 1969-70.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har lärt mig att glastermosar funkar sådär att ha flytande kväve i, och att när de går sönder så hoppar det glassplitter åt olika håll. Tydligen.
 
  • Gilla
  • Älska
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Maria T
kashieda kashieda skrev:
Jag har lärt mig att glastermosar funkar sådär att ha flytande kväve i, och att när de går sönder så hoppar det glassplitter åt olika håll. Tydligen.
Du gillade också kemi eller?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Du gillade också kemi eller?
Jajamen, fast det blev fysik sen.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Har förgäves försökt hitta bilder och fakta. I slutet av 1970-talet så kunde man köpa smurfar i serier om fyra om man hade köpt ett par flingkartonger där man skulle klippa ut och skicka med + en slant om jag minns rätt. Har för mig att det var Frost flakes men kan även ha varit Kalaspuffar.

Någon som minns och kanske har en bild?

Självfallet såg man till att köpa alla serier och så byggde man på smurfsamlingen med över 200 unika figurer. Undrar vad det kan vara värt idag?
 
S Saelen skrev:
Har förgäves försökt hitta bilder och fakta. I slutet av 1970-talet så kunde man köpa smurfar i serier om fyra om man hade köpt ett par flingkartonger där man skulle klippa ut och skicka med + en slant om jag minns rätt. Har för mig att det var Frost flakes men kan även ha varit Kalaspuffar.

Någon som minns och kanske har en bild?

Självfallet såg man till att köpa alla serier och så byggde man på smurfsamlingen med över 200 unika figurer. Undrar vad det kan vara värt idag?
Mina smurfer fick bitmärken och saknade öron, näsor. Inte säker om det var jag eller katten?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.