Maria T
Keiller Keiller skrev:
Mat och mat...
[bild]
Jag bakade kÀllarfranska idag och gjorde en macka med en pannbiff som blev över frÄn gÄrdagens middag.
[bild]
Helt okej som mellanmÄl.
👍, ❀ eller 😂 beroende pĂ„ om en bedömer frĂ„n kreativitet, upplĂ€gg eller smak.
 
Storsockret
Tofu med ris och stark sÄs

Vitt tallrik med tofu, salladslök, kryddor, kanske asiatisk matrÀtt, pÄ ett trÀbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oskick och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Efter en 11 kilometer rask promenad i duggregn smakar fÄ saker sÄ gott som hemlagad soppa, idag blev det morotssoppa (morötter, gul lök, vitlök, grönsaksbuljong och Sambal) samt en klick fraiche som jag blandat riven parmesan och svartpeppar i. Toppat med nÄgra ledsna salviablad.

En tallrik med hemlagad soppa, möjligen pumpa eller tomat, garnerad med örter och en klick grÀdde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Hemgjord döner kebab burrito wellington ( inbakad burrito). Hemgjort kebabkött, chilissÄs pÄ egen chili, citron/koriander/vitlök/yougurtsÄs, egen coleslaw pÄ rödkÄl m.m;
En uppskuren paj pÄ tallrik med redskap, möjligtvis fylld med kyckling och grönsaker, ovanpÄ ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Recept frÄn instagram. Gott men inbakningen kunde kvitta lite. NÀsta gÄng blir det klassisk burrito.
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 5 till
  • Laddar…
TonÄringen har lagat sig frukost pÄ sin lediga dag, flankstek, pommes och vitlökssÄs.
Matkontot kommer antagligen halveras den dagen han flyttar hemifrÄn.
En tallrik med grillat kött och kryddade waffle fries, bredvid en skÄl med sÄs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
sinuslinus och 10 till
  • Laddar…
SjÀlv fixade jag till lite överbliven entrecote frÄn helgen tillsammans med trattkantareller och bönpasta.
Sen fÄr det bli köttbullar med mycket lök och kryddpeppar med nÄt tillbehör i matlÄda till i morgon.
Pasta med svampsÄs pÄ tallrik, flaska vatten med hallonsmak, blommigt dukunderlag, fönsterreflektion pÄ bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Formade rÄa köttbullar pÄ fat, redo att tillagas, pÄ köksbÀnk, förpackning med fettuccine i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
sinuslinus och 9 till
  • Laddar…
Storsockret
NĂ€r övergĂ„r fĂ€rskpotatis till annat? đŸ€”

Blev iallafall potatismos med köttbullar och grÀddsÄs, fantastiskt gott.

En tallrik med köttbullar, potatismos och inlagda gurkor serveras pÄ ett trÀbord. Traditionell svensk matrÀtt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Gick det att göra vettigt mos som inte blev tapetklister sÄ var det inte fÀrskpotatis.
 
Storsockret
S Stevie Deville skrev:
Gick det att göra vettigt mos som inte blev tapetklister sÄ var det inte fÀrskpotatis.
Alla Àr vÀl olika men jag tycker inte moset jag gjort pÄ vÄr potatis direkt frÄn jorden varit speciellt tapetklistrigt heller. Kanske blev lite bÀttre nu nÀr den legat ett tag men inga enorma skillnader. Tycker det blivit gott oavsett.
 
Det Àr vÀl nÀr man kör stavmixer det blir tapetklister oavsett vilken sort.
 
raveper raveper skrev:
Det Àr vÀl nÀr man kör stavmixer det blir tapetklister oavsett vilken sort.
Och för kall vÀtska?
 
Maria T
Min definition av fÀrskpotatis, eller nypotatis som det numer ofta kallas, Àr att skalet ska vara sÄ tunt att det inte eller knappt behöver skrubbas bort och att potatisarna Àr rÀtt smÄ. Kanske det gÀller nÄn mÄnad efter att de tagits upp om jag köper i butik?
SĂ€kert ett flytande begrepp som det mesta.
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Maria T
Storsockret Storsockret skrev:
NĂ€r övergĂ„r fĂ€rskpotatis till annat? đŸ€”

Blev iallafall potatismos med köttbullar och grÀddsÄs, fantastiskt gott.

[bild]
Jag har egentrillade köttbullar i frysen, hyfsad potatis i kylen och gott om inlagda gurkor - tack för tipset, detta blir en middag inom kort!
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Tar inte lika mycket bilder pÄ maten nu nÀr det Àr mörkt, kallt och jÀvligt. Men idag var det sÄ bra sÄ det fick bli bild.

Ostron, pilgrimsmussla och havskrÀfta.
FörrÀtter pÄ trÀbricka, ostron, laxtartar, rÄgbröd, vinglas, bestick, rustik atmosfÀr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lammbringa
Fint anrÀttad mat med kött, grönsaker, sÄs, vin i elegant restaurangmiljö. Modernt. NÀrbild. Estetiskt tilltalande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941 och 7 till
  • Laddar…
Chilimedaljong, rotsaker, ingefÀrssÄs och sallad med fetaost pÄ dagens meny. Monumentalt och en pyramidal succé
 
  • Middagstallrik med kycklingbröst, sĂ„s, rostade grönsaker, sallad och fetaost, serverat med öl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
sinuslinus och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.