tensiden tensiden skrev:
[länk]

Konstigaste memen på internet tror jag. Har ännu inte riktigt förstått själv, men ungarna är tokiga i det så jag glider med..

[bild]
Han hade ju lämpligt namn på sin kanal iaf…
 
Hoppas det inte är för sent att rädda..
 
Jag har uppgraderat min hemmabyggda stämp med två träbitar för att möjliggöra två-handsanvändning. 20 ton kanske var lite överdrivet för att trycka en list som sjunkit lite, på plats.. kunde nog vänt på en snabbtving istället...
Renoveringsarbete inomhus med en stötpelare mellan golv och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trä inuti metallrör, skadad kant, ett hål, golvbakgrund, närbild, objekt detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
hobbs och 16 till
  • Laddar…
Håller på med ett litet projekt där jag plastar och spacklar lite i garaget just nu.
För att slipa byggde jag nig ett litet verktyg idag och det funkar hur fint som helst...

Hand håller en kakelskärare över en platta på betonggolv. Arbete, hantverk, verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En verkstadsbänk med en stor stenklump, fiberglasburk, spatel, smartphone och spilld vätska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 5 till
  • Laddar…
Bytt däck på frugans Toyota, de verktyg jag använde var en domkraft som jag köpte på rusta för mångar år sedan, ett fälgkors från biltema och givetvis en luftpåfyllare från samma ställe 😆

Eftersom priset på Däckhotell har skjutit i höjden så bestämde jag mig för att åter börja byta på bilarna igen, dock så är det ju alltid ett problem med att få rum med däcken, tills jag så någon annan här på forumet som förvarade däcken precis under taket (man flyttar ju bara på dom ett par gånger per år i alla fall). Så idag så tog jag tag i saken och byggde en egen liten hylla för däcken att sova på.

Verkstad, däck på hylla, träbearbetningsverktyg, stegar, byggmaterial, arbetsbänk, rörigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilddäck på hylla, trävägg, lutande tak, förvaringsutrymme, oputsad inredning, grov konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstad med verktyg, maskiner och bildäck staplade på en hylla. Oprydligt, arbetsmaterial och trähantverk syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förövrigt ser det lite ut som kriget just nu i snickarboden 😬
 
  • Gilla
hobbs och 14 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Bytt däck på frugans Toyota, de verktyg jag använde var en domkraft som jag köpte på rusta för mångar år sedan, ett fälgkors från biltema och givetvis en luftpåfyllare från samma ställe 😆

Eftersom priset på Däckhotell har skjutit i höjden så bestämde jag mig för att åter börja byta på bilarna igen, dock så är det ju alltid ett problem med att få rum med däcken, tills jag så någon annan här på forumet som förvarade däcken precis under taket (man flyttar ju bara på dom ett par gånger per år i alla fall). Så idag så tog jag tag i saken och byggde en egen liten hylla för däcken att sova på.

[bild]
[bild]
[bild]
Förövrigt ser det lite ut som kriget just nu i snickarboden 😬
Du får kika in i min verkstad så att din åter känns städad ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Robert-san01 och 4 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Bytt däck på frugans Toyota, de verktyg jag använde var en domkraft som jag köpte på rusta för mångar år sedan, ett fälgkors från biltema och givetvis en luftpåfyllare från samma ställe 😆

Eftersom priset på Däckhotell har skjutit i höjden så bestämde jag mig för att åter börja byta på bilarna igen, dock så är det ju alltid ett problem med att få rum med däcken, tills jag så någon annan här på forumet som förvarade däcken precis under taket (man flyttar ju bara på dom ett par gånger per år i alla fall). Så idag så tog jag tag i saken och byggde en egen liten hylla för däcken att sova på.

[bild]
[bild]
[bild]
Förövrigt ser det lite ut som kriget just nu i snickarboden 😬
Sådär mycket golvyta har jag inte haft fri i mitt garage på över 3 år.. 😂
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Robert-san01 och 4 till
  • Laddar…
Bytt hjul på svärmors S60 och fruns Zoe.
Två kvar att byta på.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S
I veckan monterade jag lite skåp i källaren på en restaurang.
Tänkte visa lite process som innefattar småskaligt snickrande med stöd av cnc. (Som kontrast till @Daniel_N :s alla fräsmallar. 😉)

Arkitektritningen. Alltid lätt att rita böjda saker i datorn.
Teknisk ritning av möbel, detaljer för vinskåp med mått och materialbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en mall/ tolaga som jag limmade ihop flera lager 3 mm hdf/mdf på.
Industriellt träbearbetningsverktyg, sandskiva ovanpå, verkstadsbakgrund, maskiner, bearbetat träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använde mallen i cnc för att kunna formatera biten.
Industriell maskin, troligen träbearbetningsutrustning, under arbete. Gul belysning. Säckar med spill, skylt "HOLZHER 7225".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kexade spår i framkanten för att få styrningen vid limning kantlist.
Träbearbetning, snitt i plywoods, lutande perspektiv, detaljer av träkonstruktion, arbetsmiljö, ingen synlig person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräste fram en kantlist i massiv ek med en mm övermått i cnc:n som limmades fast.
Trähölje med runda hål på verkstadsbänk, möjligen del av ett byggprojekt eller hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen fanerades in och utsida.
Träkonstruktion limmas, kläms fast med flera skruvstycken i snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träplanka på arbetsbänk, verktyg i bakgrunden, snickeri eller hantverk, släta ytor, ljusa toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdig bit efter 1,5 arbetsdag.😅

Träskåp med glasdörrar, speglar inre med vinflaskor, står framför en mörk texturerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredning av en vindstrappa i ett mörkt rum med vinhyllor och industriell belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är lite missnöjd med att det inte är någon belysning i översta delen av skåpet. Det är byggt enligt ritning men borde ha gjort en ändring på eget bevåg.

Sen var det 6 skåp till i passagen bredvid men det var lite mer ”standard”.
Ett tomt omklädningsrum med träskåp och bänkar längs sidorna, stengolv, och en öppen dörr längst fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbokhylla med glasdörrar, tomma hyllor, inbyggd belysning, reflektion på golv, delvis synlig spegelbild av person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Rickard.lj och 49 till
  • Laddar…
S
Igår blev det håltagning hemma. Hålsåg i plankväggen och sen 6 mm multiborr i skruvdragaren för 130 mm hål i fasadteglet.
 
  • Renovering, träväggar, delvis avlägsnad panel, synliga reglar, isolering, konstruktion, byggnadsarbete, innerutrymme, hörnvy, ofullständig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med cirkulär utskärning, spår av sågspån, uppstickande spikar, rå och ofärdig estetik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund öppning i vägg, exponerad isolering och rör, byggmaterial synliga, inomhus, renovering eller konstruktion pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund hålighet i en grå tegelvägg med utsikt till en gul interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj och 6 till
  • Laddar…
I fjällstugan blir det lite "man tager vad man haver", har förutom att laga spången tillfälligt även lagat skohyllan permanent. Inte min snyggaste reparation men det håller nog tills nästa hyresgäst råkar sätta foten på den tänker jag 🤣


Skoställ och skor vid en dörr, skadat hörn, inomhus, trägolv, olika typer av fotbeklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



/Jocce
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Dippat vinterfälgarna då vi vågar vägra originalnavkapslarna 🤓
 
  • Fyra svarta bildäcksfälgar på rad, maskerade för målning eller behandling i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Rickard.lj och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
I veckan monterade jag lite skåp i källaren på en restaurang.
Tänkte visa lite process som innefattar småskaligt snickrande med stöd av cnc. (Som kontrast till @Daniel_N :s alla fräsmallar. 😉)

Arkitektritningen. Alltid lätt att rita böjda saker i datorn.
[bild]

Gjorde en mall/ tolaga som jag limmade ihop flera lager 3 mm hdf/mdf på.
[bild]
Använde mallen i cnc för att kunna formatera biten.
[bild]

Kexade spår i framkanten för att få styrningen vid limning kantlist.
[bild]

Fräste fram en kantlist i massiv ek med en mm övermått i cnc:n som limmades fast.
[bild]

Sen fanerades in och utsida.
[bild]

[bild]
Färdig bit efter 1,5 arbetsdag.😅

[bild]
[bild]

Jag är lite missnöjd med att det inte är någon belysning i översta delen av skåpet. Det är byggt enligt ritning men borde ha gjort en ändring på eget bevåg.

Sen var det 6 skåp till i passagen bredvid men det var lite mer ”standard”.
[bild]
[bild]

Snyggt! Satte ölen i halsen och fick prestationsångest när jag först trodde du byggde hela skåpet på 1.5 dagar.
 
  • Gilla
  • Haha
richardtenggren och 4 till
  • Laddar…
I helgen bytte jag med däck.
Sen försökte jag limma ihop lösa ben på en pinnstol. Inte det lättaste men tror det blir bra
En pall delvis fastklämd i skruvstäd på arbetsbänk i verkstad med verktyg och oordning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade lite problem med limmet men det var säkert för att det var svalt, under 20 grader i rummet. Det ville inte komma ut i korken utan var segt.
Flaska med Titebond äkta hudlim på ett arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
slugger och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har uppgraderat min hemmabyggda stämp med två träbitar för att möjliggöra två-handsanvändning. 20 ton kanske var lite överdrivet för att trycka en list som sjunkit lite, på plats.. kunde nog vänt på en snabbtving istället...
[bild]
[bild]
Go BIG or go home! Eller vad är det de säger…
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.