F fsn skrev:
Det är så jävla mycket bubbel om smarta grejer, drömmare som lever i nåt som inte finns. Hela jävla norra Europa är helt sönderbombat med Vindkraft, reglerbehoven, frekvensbalansbehoven finns nu, inte om 10år.
Ja och vätgas producerar vi enkelt mha elektrolys.
Tyska Siemens har hela konceptet klart (förutom då att kärnkraft är orent)
https://www.siemens.com/global/en/industries/chemical-industry/applications/hydrogen.html
Sen har vi i Sverige fått en mycket sneddriven debatt pga Hybrit (LKAB/SSAB)
 
P paralun skrev:
Jo men den svenska ankdammen är ju rent pinsam
Efter elhandelsavtalet så följer då Net Zero Industry Act som till stora delar är densamma som USA.
Nu slåss då Tyskland och Frankrike med "näbbar och klor" kring om oren vätgas från kärnkraft (eng pink hydrogen) har en plats i avtalet.
Har du läst?
[länk]

Ett till avtal är då för Net Zero buildings som debatterats här i forat.
Du glömde svara på frågan om batteriets lönsamhet i Svärje! Du kommer aldrig svara för du är mer pinsam än en bot!
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Över tid är det absolut så. Kolla historiken själv. Det blir hack i kurvan ibland. Just nu har solpanelerna en svacka när elpriserna är låga och fina. Tur man inte lagt ett par hundra papp där.

Lägger man motsvarande på börsen nu kan du ju se vem som tjänast mest om 5 år. 😊 Det man vet redan nu är att solpanelerna står på rejält minus då.
Kålle! Var tog du vägen? Har du klistrat fast dig på Älvsborgsbron?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du glömde svara på frågan om batteriets lönsamhet i Svärje! Du kommer aldrig svara för du är mer pinsam än en bot!
Jo batterier har ju usel lönsamhet och USA's och EU's energiplaner tar ju fokus på att vätgasen ska användas av olika industriprocesser. Man tar då överskottet som sol/vind producerar och gör vätgas av dito inkl lagring.
Sen i min värld som då stämmer med USA så behöver vi kärnkraft för att få det att gå ihop.
Sen kan man då tänka sig att vissa länder blir stora vätgasproducenter som Danmark.

Tar vi sedan mer om batterier så kommer bara elbilarna att göra att vi slukar jordens resurser, sedan har då Kina fått kontroll av mycket av jordklotets resurser. Så batterier är enbart dumheter! (och som USA's energiplan slår fast)
 
  • Gilla
NL12345
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo batterier har ju usel lönsamhet och USA's och EU's energiplaner tar ju fokus på att vätgasen ska användas av olika industriprocesser. Man tar då överskottet som sol/vind producerar och gör vätgas av dito inkl lagring.
Sen i min värld som då stämmer med USA så behöver vi kärnkraft för att få det att gå ihop.
Sen kan man då tänka sig att vissa länder blir stora vätgasproducenter som Danmark.

Tar vi sedan mer om batterier så kommer bara elbilarna att göra att vi slukar jordens resurser, sedan har då Kina fått kontroll av mycket av jordklotets resurser. Så batterier är enbart dumheter! (och som USA's energiplan slår fast)
Du låter värre än en hög politiker, starkt jobbat. Jag vill ha det du röker!
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du låter värre än en hög politiker, starkt jobbat. Jag vill ha det du röker!
Jo men nu är jag bara en människa som följt vad som händer i EU-Bryssel.
Klart intressant!
Hur det nu går med vätgasen och Net Zero Industry Act ska beslutas under vintern.

Sen vad man bråkar om är det här, populärartikel om pink hydrogen
https://www.cnbc.com/2023/02/03/why...sing-nuclear-may-have-a-big-role-to-play.html

Eller blir EU och vi en fattig sunkig världsdel på jordklotet. (höga insatser)
 
D
Nissens Nissens skrev:
Över tid är det absolut så. Kolla historiken själv. Det blir hack i kurvan ibland. Just nu har solpanelerna en svacka när elpriserna är låga och fina. Tur man inte lagt ett par hundra papp där.

Lägger man motsvarande på börsen nu kan du ju se vem som tjänast mest om 5 år. 😊 Det man vet redan nu är att solpanelerna står på rejält minus då.
Du menar bakåt antar jag, eller vad har du för siffror framåt, för inte kan man väl investera vid redan passerade tidpunkter?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
P paralun skrev:
Jo batterier har ju usel lönsamhet och USA's och EU's energiplaner tar ju fokus på att vätgasen ska användas av olika industriprocesser. Man tar då överskottet som sol/vind producerar och gör vätgas av dito inkl lagring.
Sen i min värld som då stämmer med USA så behöver vi kärnkraft för att få det att gå ihop.
Sen kan man då tänka sig att vissa länder blir stora vätgasproducenter som Danmark.

Tar vi sedan mer om batterier så kommer bara elbilarna att göra att vi slukar jordens resurser, sedan har då Kina fått kontroll av mycket av jordklotets resurser. Så batterier är enbart dumheter! (och som USA's energiplan slår fast)
Men batteriinvesteringen för dom som gjorde den i Mars-April har ju finansierat nästan 60% av batteriet på ett halvår. Har du nån reflektion på det?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Men batteriinvesteringen för dom som gjorde den i Mars-April har ju finansierat nästan 60% av batteriet på ett halvår. Har du nån reflektion på det?
Jo men du måste ju se det här med energibehovet för hela industrin.
Tappar vår industri konkurrenskraften till USA och Kina så är det kört för oss, bara att rasera all välfärd och allt vi byggt upp.
Du måste ju sedan se det här med ett större perspektiv och överskottet vi har är bättre lämpat för att tillverka vätgas som då kan lagras och användas senare.

Slutligen är det en mycket stor fråga inom EU angående sk "critical minerals" och beroendet av Kina
https://www.politico.eu/article/action-critical-minerals-needed-now/

Varifrån kommer dina solceller och batterier plus annan utrustning?
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men du måste ju se det här med energibehovet för hela industrin.
Tappar vår industri konkurrenskraften till USA och Kina så är det kört för oss, bara att rasera all välfärd och allt vi byggt upp.
Du måste ju sedan se det här med ett större perspektiv och överskottet vi har är bättre lämpat för att tillverka vätgas som då kan lagras och användas senare.

Slutligen är det en mycket stor fråga inom EU angående sk "critical minerals" och beroendet av Kina
[länk]

Varifrån kommer dina solceller och batterier plus annan utrustning?
BS deluxe! Hur orkar du?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
BS deluxe! Hur orkar du?
Nej jag är seg med det jag tror på, mer förolämpningar?
 
P paralun skrev:
Nej jag är seg med det jag tror på, mer förolämpningar?
Du snackar en massa dynga och håller dig sällan till ämnet! Det går inte att föra en normal diskussion med dig. Min son på 6 år ligger ljusår före dig.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du snackar en massa dynga och håller dig sällan till ämnet! Det går inte att föra en normal diskussion med dig. Min son på 6 år ligger ljusår före dig.
Jo vi får väl se hur mycket "dynga" det är när Sverige signerat Net Zero Industry Act.....
 
P paralun skrev:
Jo vi får väl se hur mycket "dynga" det är när Sverige signerat Net Zero Industry Act.....
Du kan väl börja med att hålla dig till ämnet och svara på de frågor som ställs.
 
  • Gilla
  • Wow
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, sorgligt, mycket sorgligt.
Hej djac
Ska jag tolka dig så att det är sorgligt att så många inte insett att det kan finnas behov av extra nätförstärkningar och de kostnaderna som då kan uppstå i samband med anslutning av solceller.

Det finns inga gratisluncher.

Vi skulle behöva mer elkraftkunnande i samhället för att bättre klara de "omställningar" som elanvändare efterfrågar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.