Hej,
1 1/5-planshus med vattenburen golvvärme på nedervåningen. Nibe f730 värmepump. Två ettrörs-slingor på övervåningen och fick element installerat och påkopplat innan sommaren. Förväntade mig lite värme på övervåningen nu när det börjar bli kallt men det skiljer ibland 2 grader mellan övervåningen och nedervåningen.
Golvvärmen är sen tidigare inställd på radiatorvärme då den enligt husleverantören (hjältevadshus) ligger så djupt.
Rören på den ena slingan känns ljumna men elementen är kalla. På den andra slingan är det kallt både på rör och element.
Jag har kollat termostaterna och piggarna fjädrar fint. Även luftat alla element. På kopplet finns det (vad jag tror) en justerskruv som är helt utsläppt på alla.
Bifogar lite bilder på hur det är kopplat vid fördelare och vid ett av elementen. På den första bilden är det de 4 rören som går in i altech-vredet som hör ihop med slingorna på övervåningen.
Hur kommer jag vidare med detta? Jag är helt nollställd när det gäller värmesystem och vvs.
1 1/5-planshus med vattenburen golvvärme på nedervåningen. Nibe f730 värmepump. Två ettrörs-slingor på övervåningen och fick element installerat och påkopplat innan sommaren. Förväntade mig lite värme på övervåningen nu när det börjar bli kallt men det skiljer ibland 2 grader mellan övervåningen och nedervåningen.
Golvvärmen är sen tidigare inställd på radiatorvärme då den enligt husleverantören (hjältevadshus) ligger så djupt.
Rören på den ena slingan känns ljumna men elementen är kalla. På den andra slingan är det kallt både på rör och element.
Jag har kollat termostaterna och piggarna fjädrar fint. Även luftat alla element. På kopplet finns det (vad jag tror) en justerskruv som är helt utsläppt på alla.
Bifogar lite bilder på hur det är kopplat vid fördelare och vid ett av elementen. På den första bilden är det de 4 rören som går in i altech-vredet som hör ihop med slingorna på övervåningen.
Hur kommer jag vidare med detta? Jag är helt nollställd när det gäller värmesystem och vvs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hur menar du egentligen här?? Om man har både radiatorer och golvvärme så måste värmekurvan i värmepumpen ställas in efter radiatorernas värmebehov. Shunten till golvvärmen tar sedan ner temperaturen till den som passar i golven.F Freniño skrev:
"Jag är helt nollställd när det gäller värmesystem och vvs". Jag kan inget om detta så behandla mig som en femåring när ni förklarar.J Josth skrev:
Men om jag förstått husleverantören rätt så har värmekurvan hela tiden varit inställd för att passa radiatorvärme för stt golvvärmeslingorna ligger så djupt i golvet. Kurvan är och har hela tiden stått på 9.
Yes, ska kika på det under dagen!Demmpa skrev:
Är det exakt framledledningstemp och returtemp på mätarna i den tredje bilden eller är det i pumpens servicemeny jag ser den exakta tempen?
I värmepumpens informationsmeny går det att se framlednings- och returtemperaturerna och mycket annat också. Bra att du nu har värmekurva 9 för radiatorerna men det kunde ha slutat med högtryckslarm om det förut bara fanns golvvärme. För enbart golvvärme har man oftast kurva 5 eller liknande.
Än så länge är det ganska svårt att med händerna känna värmen i radiatorerna när man bor i ett modernt hus med lågtempererat värmesystem (max 55 °C framledningstemperatur vid DVUT). Särskilt om du bor i milt klimat i Blekinge.
Än så länge är det ganska svårt att med händerna känna värmen i radiatorerna när man bor i ett modernt hus med lågtempererat värmesystem (max 55 °C framledningstemperatur vid DVUT). Särskilt om du bor i milt klimat i Blekinge.
När rörmokaren var här första gången tyckte han också det var lite högt med 9. Han sänkte den (till 6 tror jag) men sa att vi skulle höja om det blev kallt. Tempen sjönk till 17 innan jag höjde till 9 igen.J Josth skrev:I värmepumpens informationsmeny går det att se framlednings- och returtemperaturerna och mycket annat också. Bra att du nu har värmekurva 9 för radiatorerna men det kunde ha slutat med högtryckslarm om det förut bara fanns golvvärme. För enbart golvvärme har man oftast kurva 5 eller liknande.
Bifogar bilder från menyn
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men är det inte konstigt att ena slingan på övervåningen känns rören varma men andra slingan kalla och att det är tempskillnad nere/uppe?
Har en arg liten människa som hänger på armen så får se när det går att fixa den där skissen med hur allt är kopplat.
Ok, en framledningstemperatur på 35 °C kan man absolut känna med handen om värmen fungerar. Siffrorna ser helt normala ut tycker jag. Konstigt om ena slingan på övervåningen känns kall. Prova att öppna alla termostater på max och känn efter om det blir någon skillnad. Är alla koppel märkta med röd tejp?
Alla termostaterna är öppna max och har varit hela tiden.J Josth skrev:
Menar du kopplen på elementen? Finns ingen tejp alls på någon av dem.
Tack att ni tar er tiden med mig
Ja precis, kopplen på radiatorerna/elementen. Konstigt att de slutat med röd tejp eftersom det markerar att kopplet just är inställt på 1-rörssystem. Blå tejprand indikerar 2-rörssystem. Har du tittat på värmeritningen om det finns någon ytterligare avstängning på värmesystemet till övervåningen som kanske fortfarande är stängd?
Kurvlutningen justerar man om rumstemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Om det konstant är för varmt/kallt i rummen oberoende av utetemperaturen så är det parallellförskjutningen som ska ändras.
Dina radiatorer Purmo Thermopanel V4 har inbyggt koppel för tvårörssystem, därav behövs det en extern ettrörsfördelare,
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...ingar-samt-kopplingar/ett-rors-fordelare-cc50
Sen ser det ut att vara en korskoppling också,
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...nslutningar-samt-kopplingar/korskoppling-cc50
Om det konstant är för varmt/kallt i rummen oberoende av utetemperaturen så är det parallellförskjutningen som ska ändras.
Dina radiatorer Purmo Thermopanel V4 har inbyggt koppel för tvårörssystem, därav behövs det en extern ettrörsfördelare,
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...ingar-samt-kopplingar/ett-rors-fordelare-cc50
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...nslutningar-samt-kopplingar/korskoppling-cc50
Men kommer det inte bli för varmt på nedervåningen om jag ändrar paralellförskjutningen för att få upp temperaturen där uppe? Eller ska det justeras för nedervåningen med någon shunt?Demmpa skrev:Kurvlutningen justerar man om rumstemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
[länk]
[länk]
Men kommer problemet med att en av slingorna är iskall förändras med det?
Två element har korskoppel då rörmokaren släppte ut rören från väggen fel.
Dessa sitter också https://www.vvsobadrum.se/varme/rad...AdXuZx9SQIH1ZP_pCweRA8KyfK8_nVSxoCwKsQAvD_BwE
Nä det finns ingen ytterligare avstängning tyvärr. Rören från övervåningen kommer ner i ett kopplingsskåp i tvättstugan. Där är de skarvade och går vidare för att komma upp vid fördelaren på bild 1J Josth skrev:Ja precis, kopplen på radiatorerna/elementen. Konstigt att de slutat med röd tejp eftersom det markerar att kopplet just är inställt på 1-rörssystem. Blå tejprand indikerar 2-rörssystem. Har du tittat på värmeritningen om det finns någon ytterligare avstängning på värmesystemet till övervåningen som kanske fortfarande är stängd?
Om det finns både radiatorer och golvvärme så ska golvvärmen ha en (minst) shunt som tar ner temperaturen till det som passar i golven. Hjältevadshus förbereder ju normalt varje radiator på övervåningen genom att dra fram rören i mellanbjälklaget där de ska sitta. Varför det då ser ut som på bild 4 är en gåta för mig. Någon som ändrat hela planlösningen på övervåningen i efterhand? Skulle också vara intressant med en bild inuti kopplingsskåpet i tvättstugan. Eftersom huset kommer på långtradare i två färdiga moduler borde det i varje modul finnas avstängningar för värme och ev. vatten till övervåningen.
Här kommer en bild med hur flödet ska gå. Om rörmokaren kopplat det så här kan jag bara hoppas.Demmpa skrev:
Logga in
Skapa konto
Är det de röda vreden på bild 1 som är shunt till golvvärmen?J Josth skrev:Om det finns både radiatorer och golvvärme så ska golvvärmen ha en (minst) shunt som tar ner temperaturen till det som passar i golven. Hjältevadshus förbereder ju normalt varje radiator på övervåningen genom att dra fram rören i mellanbjälklaget där de ska sitta. Varför det då ser ut som på bild 4 är en gåta för mig. Någon som ändrat hela planlösningen på övervåningen i efterhand? Skulle också vara intressant med en bild inuti kopplingsskåpet i tvättstugan. Eftersom huset kommer på långtradare i två färdiga moduler borde det i varje modul finnas avstängningar för värme och ev. vatten till övervåningen.
Det stämmer att rören är förberedda från fabrik. Vi flyttade det elementet för att få det under vårt takfönster och förenkla möbleringen. Släppte upp dem i en innervägg sen drog rörmokaren ut dem från väggen. Tyvärr fel rör upp och fel rör ner.
I kopplingsskåpet finns bara eldosor och sen 8 (4 från fördelaren och 4 från övervåningen) vattenrör som är skarvade. Det finns inget som sitter på rören där.
Nej de röda vreden är bara avstängningsventilen. Kan inte se var shunten till golven sitter. Ser inte ut som normalt hos dig. Då sitter golvvärmeshunten ihop med fördelaren.
Radiatorerna i respektive halvskepp i huset måste ju kopplas ihop med värmeledningarna från pannan någonstans när husmodulerna har lyfts på plats. Du menar att det är gjort för båda halvskeppen bakom luckan i tvättstugan(?) Hos mig sitter avstängningarna till ena halvskeppet i tvättstugan och avstängningen till andra halvskeppet i köket under en lucka till sockelutrymmet i ett köksskåp.
Radiatorerna i respektive halvskepp i huset måste ju kopplas ihop med värmeledningarna från pannan någonstans när husmodulerna har lyfts på plats. Du menar att det är gjort för båda halvskeppen bakom luckan i tvättstugan(?) Hos mig sitter avstängningarna till ena halvskeppet i tvättstugan och avstängningen till andra halvskeppet i köket under en lucka till sockelutrymmet i ett köksskåp.