Tack flr bra och utförligt svar.
 
Z z_bumbi skrev:
Fler frågor
1
Hålet ner till spånbehållaren från cyklonen är 60 mm men eftersom det är en fläns så spelar det någon roll om nan gör det lite större? (Hålsågar kommer bl a i 60 eller 62 mm och jag vill hellre ha satsen med 62 mm).

2
50 mm slang är att föredra men en vanlig grovdammsugare (nilfisk buddy II 18 l) har 36 mm och jag måste antingen köra adapter vid dammsugaren eller cyklonen. För att göra dammsugaren mer tillgänglig till annat tänkte jag köra orginalslang fram till cyklonen och sedan 36 eller 50 mm till verktygsadaptern. Så hur långt är ett snöre dvs hur stor skillnad gör smalare slangar? Jag vet att jag måste testa min användning för att komma fram till hur det funkar i praktiken men istället för att köpa hem det som ingen eventuellt får att funka så är det bättre att fråga.
Z z_bumbi skrev:
Fler frågor
1
Hålet ner till spånbehållaren från cyklonen är 60 mm men eftersom det är en fläns så spelar det någon roll om nan gör det lite större? (Hålsågar kommer bl a i 60 eller 62 mm och jag vill hellre ha satsen med 62 mm).

2
50 mm slang är att föredra men en vanlig grovdammsugare (nilfisk buddy II 18 l) har 36 mm och jag måste antingen köra adapter vid dammsugaren eller cyklonen. För att göra dammsugaren mer tillgänglig till annat tänkte jag köra orginalslang fram till cyklonen och sedan 36 eller 50 mm till verktygsadaptern. Så hur långt är ett snöre dvs hur stor skillnad gör smalare slangar? Jag vet att jag måste testa min användning för att komma fram till hur det funkar i praktiken men istället för att köpa hem det som ingen eventuellt får att funka så är det bättre att fråga.
1. Du kan även fräsa ett hål om du har den möjligheten.


2. Vet inte om jag svarar på fel fråga men; dammsugarslangens munstycke går ju rakt ner i cyklonen. Både Jula och biltema har en 50/32 mm adapter i gummi för VVS som ger bra passform. Sen ur cyklonen från sidan har jag tryckt in en dammslang från bauhaus med silvertape som tätar mot röret på cyklonen. Alternativet är att köra in standarder och skarva dom fina Duabslang utanpå. Jag kommer inte ihåg vilket rör som passade men jag har för mig 50 mm avloppsrör avsågat. Kolla mina gamla inlägg i denna tråd.
 
Vilken dammsugare tror ni skulle vara den bästa att koppla till en cyklon?

Min gamla Electrolux dog för inte så länge sedan och tänkte leta upp en ny på blocket/marketplace. Är kanske inte ute efter exakt modell utan mer typ, finns ju så många att välja på…

Industriell dammsugare med slangar och kabel, grå vägg med smutsfläckar, golvskurare, sopkvast, öppen svart tunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grå dammsugare Nilfisk, VP300 HEPA modell, svart slang och munstycke, på grå matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Electrolux-dammsugare, sladd, rör, munstycke, vit och orange, Ultrone-modell, parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kör på en vanlig hushållsdammsugare och är nöjd med det. Inte minst med tanke på ljudnivån. Sen kan det ibland vara bra att kunna justera effekten, tex om man kopplar på en slipmaskin.
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
K
Hur bra sug kan man få till med dammsugare och cyklon? Förstår att allt beror på dammsugaren. Men är det så det kan funka bra och effektivt att använda till typ en svarv och en bordfräs med en grovdammsugare
 
Redigerat:
För maskiner som producerar mycket materia och gärna sprider det över en större yta är en spånsug en bättre lösning än en dammsugare. Det beror på vad man svarvar, men de gångerna jag har gjort det så skulle inte an dammsugare alls ha klarat att samla in spånet och hade den gjort det så hade den blivit full väldigt snabbt.
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.