H hhallen skrev:
Nej, fy tusan. Jag har åkt nattåg två gånger - första och sista gång 😉.

Detta var för många, många år sedan, från Göteborg till Stockholm. Lagom att man hade vant sig vid det infernaliska dunket och lyckats somna, så ställde tåget sig still i Hallsberg en timme. Då blev det knäpptyst - så tyst att man hörde ljuden från SJs personal som jobbade kring tåget. De till och med pratade högljutt rätt utanför kupen. Så då gick det inte att sova för det. Så småningom blev det lite tyst och man somnade... då satte tåget igång igen, mer dunkadunk. Jag kom nog inte upp i ens en timme sömn den natten.
Känner igen det där med att halvvakna på olika avkrokar i Sverige mitt i natten och höra SJ-personalen på perrongen och ljudet av omkoppplingar av vagnar etc och att man inte har någon aning om var man är. Sedan slumrar man vidare till det där rälsdunket i någon timme innan man vaknar på någon annan station. Det var inte så bra sömn, men jag tyckte att det var väldigt mysigt!
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
hsd
H hhallen skrev:
Nej, fy tusan. Jag har åkt nattåg två gånger - första och sista gång 😉.

Detta var för många, många år sedan, från Göteborg till Stockholm. Lagom att man hade vant sig vid det infernaliska dunket och lyckats somna, så ställde tåget sig still i Hallsberg en timme. Då blev det knäpptyst - så tyst att man hörde ljuden från SJs personal som jobbade kring tåget. De till och med pratade högljutt rätt utanför kupen. Så då gick det inte att sova för det. Så småningom blev det lite tyst och man somnade... då satte tåget igång igen, mer dunkadunk. Jag kom nog inte upp i ens en timme sömn den natten.
Det heter 3 gånger
första, sista och enda
🤓
 
  • Haha
hhallen
  • Laddar…
Öronproppar och lite vana så sover man ok, men inte som hemma. 😔
 
P PappasHammare skrev:
Ni som nostalgiskt pratar om Nickelgodis.
De finns fortfarande.
Detta är från Granngården
[bild]
Världens i särklass godaste godis! Räddade många marscher i lumpen med🫡
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Glömt bort: millimeterpapper, logaritmiskt papper, lin-log-papper, Weibull-papper mm. Jag har en del kvar.
Använder fortfarande vid enstaka tillfällen.
 
  • Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
Göran.W
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är samma efter en resa till sjöss. Efter mina resor (inga kryssningar, utan med sjöhävningar) så gick man även i land med särade ben och vaggande. En rolig känsla!
Händer mig med.
Efter några veckor till sjöss går man som det är sjögång på land med.
Värst är dock när man ska sova i land och hela sängen gungar.
Svårt att sova är bara förnamnet när sängen känns som den rullar som till sjöss.
När man är till sjöss vaggas man dock till sömns när det rullar lite grann.
Fast man har vaknat en och annan gång på durken ( golvet på båtar) :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Salta bildäck Ett stort antal svarta lakritsgodisar formade som skruvar eller spiraler, tätt ihop.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Denna manick stod på finrummets bord när det kom gäster:
Svart och vit äggformad objekt med hål, stående på mässingsfot med pinne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den laddades med cigaretter som man bjöd gästerna på. Ett urverk i klotet försatt det i långsam rotation. Tänk hur spännande det var för mig som sexårig ingenjör.
 
  • Wow
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
hsd
19:- hos ÖoB
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Finns fortfarande:
[länk]
Den där finns ju överallt i butiker och i olika färger. Kan inte vara den som avses med den gamla flaskan.😃
 
Dubbeldusch är väl Dubbeldusch oavsett hur flaskan ser ut? 🧐
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
hsd
Clearasil schampo , eller hur det nu stavas
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Dubbeldusch är väl Dubbeldusch oavsett hur flaskan ser ut? 🧐
Hur kan man då "glömt" när den fortfarande är vanlig🤣
 
Stickan56
Fotografen Fotografen skrev:
Nån som minns "DubbelDusch" i liten grön flaska med blå hatt? 80-tal.
Det är nog bara du som glömt.
Själv använder jag den varje dag.

Stickan
 
  • Gilla
kelegris och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.