Väggarna är tunga så jag antar att både fasaden och innerväggen måste stå direkt på en saftig kantbalk. Man skulle kunna separera detta och göra en inre kantbalk. Eventuellt sammankopplade med plattan. Och isolera denna inre balk med PIR element runt om. Sen se till att fasadens Kantbalk är separerad med samma 200mm PIR

Typ något i denna stilen
Två schematiska diagram visar isoleringsdetaljer för byggnadskonstruktioner med måttangivelser och materialbeteckningar.
 
Super EPS som skrivet där verkar ligga på lambda 0,032?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Super EPS som skrivet där verkar ligga på lambda 0,032?
Vet inte var du läste det, han pratade om u 0,12 men du menar att det ej stämmer?
 
Det stod super EPS i dokumentet du laddade upp. Kan vara att dom varit lata och inte ändrat
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det stod super EPS i dokumentet du laddade upp. Kan vara att dom varit lata och inte ändrat
Vad skall det stå istället för det?
 
S Samir_88 skrev:
Tack för all info, har du en aning om hur man stoppar dessa köldbryggor mot grunden? Skulle vara bra för mig att veta det innan han börjar förklara sig…
Har du anlitat någon konstruktör för grunden samt har du någon geoteknisk utredning/ utlåtande. En betongstomme är tung och dessvärre är inte förslagen på sockerlösning riktigt applicerbar i detta fallet. En annan viktig aspekt är att du bör ha en huvudkonstruktör som håller i helheten. Enligt offerten ansvarar de bara för de enskilda elementen, inte totalstabiliteten. Det samma gäller säkert för de som levererar bjälklagen.
 
  • Gilla
Samir_88 och 1 till
  • Laddar…
Tips:

- Få in u-värden i offerten?
- Har ni BK1 väg - kolla med kommunen. "Fram till arbetsplatsen" NB!! ... det är ut på gärdet ni bygger på alltså!
- Stämp (stagning av väggar under montage ) - dom kommer att borra i plattan - har ni värmeslang i den?
- Kör ni privat? Dom kommer med stor sannolikhet kräva att det är ett företag som beställer/betalar... ety dom vill inte leverera under konsumentköplagen.

//
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Har du anlitat någon konstruktör för grunden samt har du någon geoteknisk utredning/ utlåtande. En betongstomme är tung och dessvärre är inte förslagen på sockerlösning riktigt applicerbar i detta fallet. En annan viktig aspekt är att du bör ha en huvudkonstruktör som håller i helheten. Enligt offerten ansvarar de bara för de enskilda elementen, inte totalstabiliteten. Det samma gäller säkert för de som levererar bjälklagen.
Hej, jag har en konstruktör som jobbar ihop med vimmerby som ska ta fram väggarna åt mig. Samma konstruktör har ritat upp trappan åt mig och jag valde en som har jobbat med betonghus hela livet. Huset ska pålas med 38 pålar.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
S Samir_88 skrev:
Hej, jag har en konstruktör som jobbar ihop med vimmerby som ska ta fram väggarna åt mig. Samma konstruktör har ritat upp trappan åt mig och jag valde en som har jobbat med betonghus hela livet. Huset ska pålas med 38 pålar.
Vet inte hur det vart trappan jag ville skriva grunden sorry!
 
S Samir_88 skrev:
Vet inte hur det vart trappan jag ville skriva grunden sorry!
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
S Samir_88 skrev:
Hej, jag har en konstruktör som jobbar ihop med vimmerby som ska ta fram väggarna åt mig. Samma konstruktör har ritat upp trappan åt mig och jag valde en som har jobbat med betonghus hela livet. Huset ska pålas med 38 pålar.
Perfekt, ritningarna ser bra ut. Ser ut att vara en äldre konstruktör? Pålad grund känns tryggt👍
 
B bossespecial skrev:
Perfekt, ritningarna ser bra ut. Ser ut att vara en äldre konstruktör? Pålad grund känns tryggt👍
Jag men han fyller 70 snart och har jobbat med det hela livet så jag känner mig trygg dock vet man aldrig men utgångspunkten är ju bra iaf.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Lite klent med isolering i kantbalken och under balkarna. Bara 100mm. Jag skulle gärna se bättre isolering där. Neråt är ju enkelt att lägga på 100mm extra och PIR där du bara har 200mm då

Jag hade gärna sett en kantbalk med samma separation med isolering som väggen


Står vägg för lättbetong vid kantbalken. Dubbelkolla där med konstruktören.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lite klent med isolering i kantbalken och under balkarna. Bara 100mm. Jag skulle gärna se bättre isolering där. Neråt är ju enkelt att lägga på 100mm extra och PIR där du bara har 200mm då

Jag hade gärna sett en kantbalk med samma separation med isolering som väggen


Står vägg för lättbetong vid kantbalken. Dubbelkolla där med konstruktören.
Det med lättbetong är lugnt plattan är avsedd för betongväggar men jag velade ett tag mellan ytong och prefab betong så han ritade en som håller för båda.
 
Behöver fasaddelen stöd under eller räcker det med kantbalk under den bärande väggen? Kolla med leverantören av väggarna. Om inte skulle du kunna ha bara en kantbalk och 200mm PIR kantelement så blir isoleringen där riktigt bra

Två diagram över grundkonstruktioner med isolering, platta och olika byggmaterial som LECA och makadam.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.