Snailman
Det här är nog en typisk pappersförmedlare... http://www.savkovic.se/

De fönster de förmedlar tror jag ska vara de billigaste som säljs, ska visst vara största tillverkaren, men de är inte uppbyggda som 'alla' andra pvc fönster så dem är jag skeptiska till, de vill dessutom ha 50% i förskott, så då är ju verksamheten helt utan egen risk, (det är väl vinst det resterande förmodar jag)
 
"Ska nu lägga in en bevakning på Blocket för jag antar, att det är där de hederliga agenterna annonserar"

Blocket är väl inte direkt känt för att vara den hederligaste av marknadsplatser:)
 
Snailman skrev:
De fönster de förmedlar tror jag ska vara de billigaste som säljs, ska visst vara största tillverkaren, men de är inte uppbyggda som 'alla' andra pvc fönster så dem är jag skeptiska till, de vill dessutom ha 50% i förskott, så då är ju verksamheten helt utan egen risk, (det är väl vinst det resterande förmodar jag)

Jag har på plats undersökt MEETH fönster i aluminium med isolering i karmen.
I princip är det mycket tunn aluminiumplåt profil som är fylld med PU-isolering. (fogskum)

Jag skulle personligen inte välja dessa och har valt bort dem till mina fastigheter.
Välj en "vanlig" PVC karm, det är avsevärt högre kvalitet i mitt tycke.

Den andra stora aktören på MEETH fönster (förutom savkovic.se) påstår att MEETH är bättre än PVC fönster - Han hävdar att de sålt PVC tidigare men slutat då de kunde spricka i karmen då man drog karmskruv vid kyla. Detta är rent skitsnack då han enbart säljer MEETH pga de stora marginalerna. Det är ett fönster jag aldrig skulle montera, tycker man PVC är fula så dör man när man ser dessa.

Mvh
 
Blocket är väl inte direkt känt för att vara den hederligaste av marknadsplatser:)
En av de hederligaste affärsmän jag träffat sa mig, efter att ha konstaterat ett uruselt inköp: Nåväl, jag har "lurat" så många andra, att jag kan acceptera att själv blir "lurad" !

Jag räknar med att köpa fönster för mellan 40 000 - 50 000 kr. De första offertindikationerna låg minst 50% över detta och högre. Med de kunskaper jag hittills förvärvat här räknar jag således med att spara ca 25 000 kr - och dessutom få bättre fönster på köpet. Jag vet nu exakt vad jag vill ha. För att kunna göra bra affärer måste man veta detta och vad man är beredd att betala för. Internet är en guldgruva i dessa sammanhang. Som tack för andras inlägg och hjälp delar jag alltid med mig av det jag hittar, vilket jag gjort i inläggen ovan.

Visst kan det sedan bli svårt att sålla agnarna från vetet, men vetekorn brukar ändå finnas överallt, om man letar lite :):)

Tillägg: Den globala jätten Saint Gobain kan tillverka årligen drygt 190 000 fönster och 10 000 ton profiler i Polen, men jag vet inte om och hur mycket av detta som kommer till grannlandet Sverige.
 
Fogarbo skrev:
En sådan automatiserad rationell produktionslina kan inte kosta mycket i investeringar, och materialkostnaden är också låg, vilket gör PVC-fönstren långt, långt billigare än flertalet av dagens svenska (delvis automatiserade) hantverksbetonade tillverkning av fönster i trä (och dito för PVC?).
Hantverksbetonad tillverkning av Svenska träfönster?
Det var det roligaste jag hört !
Kolla hur de är byggda, finns inte ett smack hantverk där.
Jag är slöjdlärare från början och blev komplett vansinning när jag plockade av beklädnaden från ett aluklätt träfönster.
Regelvirket från Byggmax har tätare årsringar än de två svenska träfönster jag hanterat.
 
Snailman
Tror att du hittar väl så bra kvalitet även här:
http://www.msbeyond.com/
Vi har då ingenting att klaga på, även prismässigt hamnade de under de flesta andra som vi tittade på innan vi bestämde oss.
Vet att de som vi köpte genom även skulle söka återförsäljare i Sverige, det var ett tag sedan så de kanske finns nu?
 
Jag kan tyvärr inte polska, men nedan är länkar till polska PVC-fönstertillverkare jag (tror mig) ha hittat

http://www.okfens.com.pl/index.php?lang=en
http://www.norma2000.eu/norma2000/about_the_company/en.php?art_id=19
http://www.oknoland.pl/
http://morgan.net.pl/
http://www.de.fasada.eu/
http://www.oknokan.elp.pl/
http://www.1kowalczyk.pl/ang/schuco.php (visar deras PVC-profilers uppbyggnad)
http://www.simed.com.pl/

Visst bör det finnas marknad för en polsk-talande svensk konsult att översätta dessa sidor till svenska hos tillverkarna och några verkar vara på väg göra detta av de svenska flaggorna på startsidan att döma. Några av dem har dock engelska eller tyska presentationer
 
Snailman
ska se om jag kan få tag på ett program som översätter från polska...
 
Jag försöker skissa (gissa!) på hur tillverkningskalkylen för en polsk PVC-fönstertillverkare idag ser ut för ett fast fönster 150 x 150 cm. 5-kammarprofiler kan köpas i Polen för ca 80 kr/m enligt prislistor på Internet (dvs före alla rabatter). Sedan tillkommer frakter etc. 4 x 1,5 = 6 m profler runt detta fasta fönster kostar då högst 5 - 600 kr. två st fönsterglas, totalt 4,5 kvm, som kanske någon annan vet vad de kostar i Polen, lite Argon och några smådetaljer. Sammansättningen (fasta fönster är ju ruskigt enkla i PVC-utförande) går sedan på några minuter i en automatiserad tillverkningslinje, vilket flera polska företag har enligt länkarna ovan

Sedan säljs sedan dessa polska PVC- fönster "kanonbilligt" i Sverige för minst 2 400 kr + moms, dvs 3000 kr. Måste ge "kanonvinster" (utöver kostnadstäckning) hos någon i detta led :cool:

Det är väldigt många lycksökare, som just nu dansar runt denna guldkalv, så visst måste där finnas rejäl prutmån, men de flesta verkar bara jämföra priserna med träfönster i stället, och kunderna är glada för att ha fått billigare fönster än träfönstren, därför ingen brytt sig om att kontrollera dessa kalkyler.

Har någon försökt direktimportera PVC-fönster från Polen eller köpt dem på plats där? Erfarenheter av detta? Ska man kanske åka till Polen och köpa allt där?
 
Jag är inte riktigt med på ditt resonemang. Med din kalkyl så borde ju PVC fönster snarare vara dyrare än träfönster.

Om du tar virke som fönsterfabrikerna använder så lär det inte kosta mer än låt oss säga 5kr metern (utan hänsyn till ev rabatter), Sedan fräser de fram en lämplig profil gissningsvis minst 2 meter i minuten, kapar upp dem och sätter ihop bågarna i en helautomatisk tillverkningslinje.

Kontentan är ju att PVC fönstren då borde kosta någr hundra mer per styck att tillverka eller...
 
Snailman
Att träfönster är så dyra beror väl på att de är tillverkade i sverge, här konkurrerar vi inte med stora volymer och liten marginal utan med små volymer (man behöver inte jobba så mycket då) och så höga priser som möjligt, gärna karteller, om någon skulle sälja billigare, så får denne inga leveranser mera...

trä är ju vanligt förekommande i sverige, det är det inte i polen polen och tyskland, det finns ju inga trådar om att importera virke från dessa länder (möjligen exklusivare träslag då)
 
Ta mina kalkylgissningar med en stor nypa salt, jag har ingen aning om vilka rabatter större tillverkare får på dessa priser, men givetvis är trä mycket billigare än PVC plast som råvara. Men när väl plastprofilen tillverkats, så behövs det ytterst lite insatser i tid för att få fram det färdiga fönstret tillverkat, förpackat och klart för leverans. Då allt är kundorderstyrt skickas det sedan direkt till beställare. Man har inga egna lager, kanske inte ens på PVC-profilerna, som tillverkaren av dessa kan kapa och leverera mot din beställning. Östeuropa satsar på senaste teknik och blir därför så framgångsrika.

Kostnaden för fönstret blir troligen i princip 125 - 150% av inköpspriset för PVC-profil + glasrutor (som säkert också är billigare i Polen än i Sverige)

Interiören i denna polska PVC-fönstertillverkare (vars PVC-profiler, tillverkas av tyska VEKA i Polen, om jag fattade texten rätt?) och som enligt egen utsago är en av de större spelarna i nordeuropa åskådliggör tydligt hur automatiserade maskiner och produktionslinor gör jobbet även i Polen. Lönekostnaden per fönster blir därför mycket liten, liksom administration etc etc. Man får förmodligen även långt bättre och jämnare kvalite i en sådan modern anläggning än de tio-femton år gamla (eller ännu äldre) utrustningar svenska fabriker ofta fortfarande använder.
 
jag var i kontakt med en fabrik i lettland tror jag,kommer inte ihåg, hade fått pris från en svensk återförsäljare och jag skicka ett mail till fabriken med samma mått ca 20000 billigare men fick då hämta själv.
 
Man kanske borde undersöka/kontakta företaget TIKSLANGAI i Litauen? Någon som köpt fönster i Baltstaterna? De verkar också där göra samma saker som i Polen, förmodligen även där i moderna nya stora fabriker. Bilden jag länkar till är väl(?) tyska Brugmann-profiler, sannolikt tillverkade av Brugmanns egen fabrik i Polen. Rimligtvis måste PVC-fönster tillverkas av moderna fabriker även i Estland, Lettland och Litauen. Men fabrikerna i forna östblocket växer så det knakar (enligt de sajter som har engelsk text i Polen), därför efterfrågan på fönster i i det forna östblocket är enorm, energin dyr och befintliga englasfönster måste snabbt bytas ut överallt i Östeuropa. Så tillverkarna av PVC-fönster växer därför mycket snabbt

Men oj vad många lycksökare jag sett den gångna veckan i den svenska i PVC-fönsterbranschen. Jag har börjat sovra vetekornen från agnarna nu. Det finns till och med sådana som tror sig kunna vara konkurrenskraftiga utan att själva sköta direktimporten från tillverkaren. De jämför då sina "låga" höga priser med träfönsters, inte andra PVC-fönstersäljares priser för exakt ett likvärdigt PVC-fönster avseende profiler och U-värden.

Mitt råd till alla som tänker köpa PVC-fönster (utifrån vad jag hittills funnit blir):

Undersök alltid importörens bakgrund och ta referenser. Det vimlar av lycksökare. Och om du inte vill betala 10-20% överpris för dina fönster, så undvik alla företag som inte sköter importen själv, dvs se till att du gör detta helt utan onödiga mellanhänder. Det finns en uppsjö av handlare som idag direktimporterar fönster från forna östblocket. Kolla först och främst vilka karmprofiler tillverkaren har, så att du kan kolla dessa profilers egenskaper på Internet, och försök sedan att få se bilder av tillverkningsprocessen hos tillverkaren (din leverantör ska givetvis ha besökt fabriken, främst svetsautomaterna för PVC-hörnens hållfasthet och logistiken i fabriken). Detta avgör både pris och kvalité på PVC-fönster.

PVC-fönster är inte någon high tech, för fönstertillverkare som köper karmprofiler av specialfabriker (vanligen tyska) för dessa och glaset från de globala jättarna, som givetvis redan har etablerat sig i det lukrativa Östeuropa. Det är snarare en utpräglad "low tech marknad", där logistiken i tillverknings- och leveransprocesser är avgörande för en tillverkares konkurrensförmåga. Den gigantiska hemmamarknaden för utbyten av befintliga englasfönster och närheten till utländska nybyggda moderna profil- och glastillverkare i främst Polen, ger stora konkurrensfördelar för fönstertillverkarna i länderna söder och öster om Östersjön de närmaste åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.