Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Ja igår kom snön och man förberedd som vanligt 😂 (NOT) men som tur var fick man en fin leverans ”right-in-time”
[bild]
Söker tunna hjulmutter hylsor om nån vet av var man kan köpa?
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Jag fick en DTW700😉
Ja det såg jag! Jag kanske skulle uteslutit mitt ”också”. Syftade på att jag också fick den igår :)
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
A Amrich skrev:
Härligt!

Jag fick också min Dtw300 igår så det bra bra tajming! Prismatchade mot amazon till slut och det gick bra så några kronor sparade man.

Jag var lite orolig att jag köpt en för klen maskin och att den inte skulle orka lossa mina för hand dragna (förmodligen för hårt…) hjulskruvar. Den lossade dock samtliga utan tvekan på starkaste läget, skönt!!

Upptäckte dock att hjulmutterhylsorna jag också köpte har plast även invändigt (för att greppa tändstift?). På ena bilen är muttrarna kupolformat i änden och dem tar i plasten innan de greppat tillräckligt bra om muttern. Riktigt störigt! Har alla dessa dedikerade hjulmutterhylsor detta? Tar gärna tips på något det som inte har det annars!
Plasten inuti är för att skona kupolen eller muttern så den inte blir repig.
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Söker tunna hjulmutter hylsor om nån vet av var man kan köpa?
Jag har dubbla satser och på den ena skar jag bort plasten på utsidan på hylsorna så de passar i trånga fälgar.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Plasten inuti är för att skona kupolen eller mutteen så den inte blir repig.
Hm okej! Då är mina hylsor helt enkelt för grunda för mina bultar.
 
A Amrich skrev:
Hm okej! Då är mina hylsor helt enkelt för grunda för mina bultar.
Du kan knacka ur eller borra ur plastbussningen så att du kan använda hylsan som tänkt.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du kan knacka ur eller borra ur plastbussningen så att du kan använda hylsan som tänkt.
Ja, det får bli så! Tack för hjälpen :)
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Söker tunna hjulmutter hylsor om nån vet av var man kan köpa?
Köp såna med plast på.. av känt märke.. får de inte plats tar du bort plasten bara...
 
K
Själv är jag helgarderad och sitter här med både Makitas 300:a och 700:ans mutterdragare.
Fast det beror på en felleverans, jag hade beställt nåt helt annat.😊 Makita sladdlös slagmuttrare, 18V LI-ion batteri och laddare, på ett mönstrat bord. Verktyg och förpackning visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Mattias_Jo1 och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
DUX60 har en 1 strömknapp, 2 spärr och 3 gashandtag.

[bild]

Om man släpper både spärr och gashandtag, då stängs strömmen av, som att stoppa motorn på en bensindriven röjsåg. Man måste då byta handgrepp och trycka på strömknappen igen.

Jag trodde att jag skulle kunna hantera detta genom att alltid hålla ned spärren, men nej, det funkade inte i praktiken. Vid förflyttning (nytt fotfäste) så åker den gärna upp, och man vill inte hålla ned den för vid manövrering så vill man ju inte heller släppa gashandtaget. Man öppnar bara näven lite, och griper tag igen när man vill köra.

Men för att den ska bli användbar i praktiken så satte jag ett buntband runt spärren... Så maskinen är nu farligare än vad den borde vara. Man får se till att hålla fingrarna borta från gasen vid förflyttning. Strömmen stängs av efter 1 minut, men till dess är den lite farlig. Detta är ju otroligt klantigt av Makita. Mitt förtroende är helt borta.

Den äldre DUR364 med samma reglage funkar inte så. Där kan man släppa gas och spärr utan att strömmen stängs av.

Att den är framtung märks främst på låg höjd. Att klippa toppen på en hög häck går bättre, för man kommer närmare häcken då. Det blir inte samma vridmoment framåt. Makita har rena stånghäcksaxar som inte går att byta redskap på. Vet inte om de är bättre balanserade.
Jag har haft en dialog med Makita om detta. Det är bra av dem att öht prata om saken, men när det kommer till kritan så duckar de naturligtvis så nu har jag gjort en anmälan hos arbetsmiljöverket. Får se om det leder någonstans. Men risken är att de är byråkratiska då Makita faktiskt bara följer säkerhetsstandarden.

Det är nämligen så att säkerhetsstandarden kräver att strömmen slås av när man släpper båda handtagena! Ännu mer korkat är att i samma stycke säger man att det kan undvikas genom att hålla ned spärren! Men då saknar gasen en fysisk spärr...

När första utgåvan kom så skulle strömmen stängas av inom 1 sekund. Uppenbarligen insåg man det korkade i detta och ändrade standarden 2022 till 5 sekunder, inom 5 sekunder....

Nåväl, man får väl ta saken i egna händer. Så här enkelt kan man korrigera maskinen.

8 stjärnskruv plus 1 insex.

Eldriven borr med öppen verktygslåda full av borrbitar och tillbehör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Strömbrytaren som ska kortslutas sitter där pilen pekar, där den röda spärren påverkar den. På bilden har jag lyft upp den och satt eltejp runt så att strömbrytaren hålls intryckt (inringat i rött).

Öppen verktygslåda med elektriska komponenter och kabelskalare, röd-cirklat område, oordnad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en enkel och icke förstörande åtgärd. Enkel att återställa.

Nu har maskinen normal säkerhet som vi är vana vid. Spärren agerar nu endast fysisk spärr för gasen. Strömmen förblir påslagen i 1 minut.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har haft en dialog med Makita om detta. Det är bra av dem att öht prata om saken, men när det kommer till kritan så duckar de naturligtvis så nu har jag gjort en anmälan hos arbetsmiljöverket. Får se om det leder någonstans. Men risken är att de är byråkratiska då Makita faktiskt bara följer säkerhetsstandarden.

Det är nämligen så att säkerhetsstandarden kräver att strömmen slås av när man släpper båda handtagena! Ännu mer korkat är att i samma stycke säger man att det kan undvikas genom att hålla ned spärren! Men då saknar gasen en fysisk spärr...

När första utgåvan kom så skulle strömmen stängas av inom 1 sekund. Uppenbarligen insåg man det korkade i detta och ändrade standarden 2022 till 5 sekunder, inom 5 sekunder....

Nåväl, man får väl ta saken i egna händer. Så här enkelt kan man korrigera maskinen.

8 stjärnskruv plus 1 insex.

[bild]

Strömbrytaren som ska kortslutas sitter där pilen pekar, där den röda spärren påverkar den. På bilden har jag lyft upp den och satt eltejp runt så att strömbrytaren hålls intryckt (inringat i rött).

[bild]

Det är en enkel och icke förstörande åtgärd. Enkel att återställa.

Nu har maskinen normal säkerhet som vi är vana vid. Spärren agerar nu endast fysisk spärr för gasen. Strömmen förblir påslagen i 1 minut.
Jag har liknande setup på min Makita häcksax. Där måste man trycka ihop bygeln + trycka på gasen/strömbrytaren. För att trycka in gasen måste man med tummen dessutom trycka in en mekanisk spärr. Det finns väl en poäng med det för skären är ju väldigt nära ens händer och även kroppen.

På Makita trimmern Dur192Lz är det smidigare. Där ställer man lågt resp högt effektläge med on/off-knappen. Sen är det bara att gasa. Efter säg 3-5 minuters insktivitet stängs trimmern av. Det känns rimligt och säkert. Trimmerhuvudet sitter en bit bort så dubbelkommandot är inte lika påträngande viktigt.
 
Är på jakt efter en 18v sticksåg beggad (alt. Om någon sett en på bra kampanj), någon som har en, helst i Stockholm, men för rätt pris kan Enköping eller Uppsala eventuellt vara aktuellt...


/Jocce
 
engs
Känns nästan lite elakt efter ovanstående inlägg men fick tag i en demo-maskin från Verktygsvaruhuset. DJV181 för 1500:- (naken).

Beställde igår fm och leverans idag.

Makita elverktyg, batteridriven sticksåg, på ett träbord, blå och svart, troligen i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 2 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Känns nästan lite elakt efter ovanstående inlägg men fick tag i en demo-maskin från Verktygsvaruhuset. DJV181 för 1500:- (naken).

Beställde igår fm och leverans idag.

[bild]
Fanns den på hemsidan eller hur fick du tag i den ?



/Jocce
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.