H hempularen skrev:
Allt beror väl på vad man fokuserar på för problem.

I just det här exemplet. Om vi bara för resonemanget antar att 1 kWh elproduktion släpper ut samma mängd koldioxid i atmosfären som 1 kWh vedeledning. Olika verkningsgrad, men elen produceras statistiskt sett med en kombination av vatten/vind/solel/kärnkraft och fossileldat.

I så fall bidrar du med koldioxd till atmosfären med CO2 från 1,3 kWh produktion ifall du använder en värmepump, och du släpper ut CO2 från 5 kwh produktion i din vedpanna.

Vedpannan använder visserligen förnybar energi, ved. Men utsläppet till atmosfären är lika illa om CO2 kommer från fossilt kol, som om det är förnybart. Globala uppvärmningen vet inte varifrån koldioxiden kommer. Naturen kommer inte att snabbare återvinna koldioxid från atmosfären bara för att den kommer från naturen (snarare tvärtom, stora träd använder mer koldioxid än nyplanterade).
Mycket bra poäng, just detta glömmer en stor del av den gröna rörelsen bort när de pratar om flis/pellets/ved mm. Långsiktigt så växer ju träden upp igen och då får vi ett nollsummespel, men om alternativet är att använda trä i hus mm, då får man en högre CO2-halt med vedeldning. Notera också att alternativ till virke i hus också driver CO2-utsläpp, så virke i hus är bland det mest klimatsmarta man kan göra (relativt sett, då denna del av CO2-utsläppen inte ens närmelsevis är dominerande).
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Varför har man den här viktningen beroende på vilket sätt energin tillförs huset? Om man nu säger att man värmer upp med direktverkande el så blir ju förbrukningen högre än om man har en LLVP exempelvis. Då har man ju redan "straffats" med en högre förbrukning och klassning.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
V videopac skrev:
Varför har man den här viktningen beroende på vilket sätt energin tillförs huset? Om man nu säger att man värmer upp med direktverkande el så blir ju förbrukningen högre än om man har en LLVP exempelvis. Då har man ju redan "straffats" med en högre förbrukning och klassning.
El är svårare att tillverka än värme. Sedan skulle allmännyttan drabbas hårt om fjärrvärme inte hade lättare regler för många hur är dåligt isolerade.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Sedan skulle allmännyttan drabbas hårt om fjärrvärme inte hade lättare regler för många hur är dåligt isolerade.
Om det är många hyreshus som är dåligt isolerade så borde det ju rimligen åtgärdas istället för att lätta på reglerna - precis som för alla andra. ROI torde dessutom vara bättre än motsvarande åtgärder på småhus.

Men gissningsvis är väl lättare att besluta om sådant som inte drabbar politikerna själva i nästa led kanske.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 4 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
El är svårare att tillverka än värme. Sedan skulle allmännyttan drabbas hårt om fjärrvärme inte hade lättare regler för många hur är dåligt isolerade.
Är verkningsgraden för elproduktion jämfört med fjärrvärme verkligen så mycket sämre? Om den är det borde väl priset per effektenhet rimligen vara högre för el än för fjärrvärme och då borde det reglera sig självt.

OM det nu vore ett alternativ att gå från direktverkande el till fjärrvärme, med tanke på tillgänglighet och en brutal investering.

Sedan tycker jag nog att de som bor i allmännyttan gott kan vara med och ta sitt ansvar, eller finns det någon speciell anledning att dessa ska slippa undan?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
V videopac skrev:
Är verkningsgraden för elproduktion jämfört med fjärrvärme verkligen så mycket sämre? Om den är det borde väl priset per effektenhet rimligen vara högre för el än för fjärrvärme och då borde det reglera sig självt.

OM det nu vore ett alternativ att gå från direktverkande el till fjärrvärme, med tanke på tillgänglighet och en brutal investering.

Sedan tycker jag nog att de som bor i allmännyttan gott kan vara med och ta sitt ansvar, eller finns det någon speciell anledning att dessa ska slippa undan?
Jag tänker att det är utmärkt om det finns folk som vill bo i lägenhet med fjärrvärme, om man producerar den i ett kraftvärmeverk får man ju både el och värme samt god avsättning för skogsbiprodukter.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det styrs väl av att priset är lägre? Allt måste väl löna sig i en marknadsekonomi.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag lever ett bekvämt liv så för egen del klarar jag mig alltid, äger t o m en elcykel som förra regeringen betalade åt mig.

Men jag har en fot i småort och landsbygd i Sörmland vilket också ger mig lite perspektiv utanför Stockholms ytterligt bekväma medelklass. Lönerna och pengarna som finns i Stockholm finns helt enkelt inte här. Folk bor till stor del här för att husen är eller har varit skitbilliga och man har inte pengar till att underhålla dem eller renovera dem. Det finns folk som har skrotbilar ståendes på tomten och det finns hemmasittande söner i 30-åldern. De gamla husen har fortfarande eternitfasad och taken byttes senast på 70-talet. Detta är vad man skrattar åt i Stockholms medelklass och i TV-huset på Gärdet:

[media]
Samtidigt pågår gentrifiering eftersom detta inte ligger tillräckligt långt ifrån Stockholm. Lite skämtsamt men det stämmer på pricken i detta fall: Först kom konstnärerna, sen kom bögarna och nu har Stockholms medelklass anlänt och bygger småhus.

Så jag har ärligt talat svårt att se realismen i dessa centralstyrda tvångsrenoveringsprojekt. Den som lever får se.
Det här känner jag mig väldigt väl igen i. Jag delar också tiden mellan innerstan och Sörmland timmen bort från stan. Förståelsen bland välbärgade för hur det är för icke högavlönade som inte bor i stan är i stort sett noll. Pålagor om hur deras hus ska fungera är provocerade. Leif och Billy är patetiskt.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
[länk]

TL DR
Fjärrvärme använder inte el som kan användas till annat i samhället.
Slutsats: viktningsfaktorer är skit, inte "da shit"
 
  • Gilla
  • Haha
buffyin och 2 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Är verkningsgraden för elproduktion jämfört med fjärrvärme verkligen så mycket sämre? Om den är det borde väl priset per effektenhet rimligen vara högre för el än för fjärrvärme och då borde det reglera sig självt.

OM det nu vore ett alternativ att gå från direktverkande el till fjärrvärme, med tanke på tillgänglighet och en brutal investering.

Sedan tycker jag nog att de som bor i allmännyttan gott kan vara med och ta sitt ansvar, eller finns det någon speciell anledning att dessa ska slippa undan?
Nej, det handlar om att i ett kondenskraftverk får du ut ungefär 30% el, 60% värme och så 10% förluster. All denna värme vill man sälja till samma pris per kWh som el, till folk som inte fattar något. Fjärrvärme handlar mycket om att kunna sälja en spillprodukt till samma pris som el.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Det blev inte lika illa som många befarat till slut:
[länk]
Jo det blev helt klart en massa kompromisser och upp till varje land.
Sen vete tusan vad vi har för folk hos Boverket? Om de har en miljöreligiös "Bror duktig" styrning?

Sittande regering får nog noggrannt följa det här och bestämma ambitionsnivån för Sverige i Sveriges riksdag.

Om
https://www.euractiv.com/sections/buildings/
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Det blev inte lika illa som många befarat till slut:
[länk]
Olyckskorparna befarar alltid det värsta av, i detta fallet ett förslag.
Jag var inte det minsta orolig för detta idiotiskt förslag. Döfött redan från början.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.