Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Pratar vi viktskillnaden mellan elbilar och diesel så verkar de som har samma kaross skilja runt 200-350kg högre vikt för elbilen.

XC40 D4 Awd väger alltså ca 210kg mindre än XC40 Recharge.

Dedikerade elbilsplattformar bantar lote och som vi redan vet är Tesla Model 3 riktigt lätt
Det ligger där i runda slängar. Dessutom är elmotorpaketet lättare än motorn i en bränsledriven och batteriet som är den tunga komponenten ligger mellan hjulaxlarna vilket ger en jämnare fördelning av vikten fram och bak.Min egen elbil som är en Kona 64 kWh har måttliga 215/55-17 runt om som idag inte är särskilt extremt. Jag har inte kört långt nog ännu för att se om däcken slits ovanligt mycket. Den väger c:a 1800 kg. Motsvarande bensinare 1,6 T-GDI DCT väger c:a 1450 kg.
 
engs engs skrev:
Jag kan inget alls om denna modelltyp, men råkade se lite av denna video så tänkte tipsa.

Maxus Mifa 9.
[media][länk]

Misstänker att Buzz GTX är ett bättre val.
Japp! Det har ju kommit några elbussar i lyxsegmentet från Kina. Denna, Zeekr 9 och så kommer en kinavolvobuss också baserad på samma platta som Zeekr 9. Men alla dessa är ju så sjukt dyra, stora och klumpiga. Kommer säker bli poppis som taxikärror dock.
 
A AndersS skrev:
Den kalkylen vill jag se med samma bilmodell! Och definition på åker på semester säger inte så mycket.😎
Har kunnat räkna hem det en gång och med hyra av mindre buss som tog åtta personer på en längre europaresa med några hundra mil istället för två bilar.
Kollade vad det kostar höstlovsveckan.
Skärmklipp från Hertz biluthyrningsapp visar elbil (Polestar 2), priser, bokningsalternativ och räckvidd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns troligen billigare alternativ än Hertz utan rabatter och bättre med mer framförhållning än knappt två veckor till skollov.
Milkostnaden är ca 40 kr om jag äger bilen privat (drar av några kr eftersom laddningen ingår i kostnaden och behövs även till hyrbilen)
Tabell över driftkostnad per kilometer för olika elbilar, från Nissan till Renault, år 2018-2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så drygt hundra mil så skulle det kunna löna sig. Men flera poster i ägandet är fasta och inte rörliga, så en djupare analys behövs. Kanske en tur på 300 mil på en vecka så lönar det sig?
 
D
A AndersS skrev:
Den kalkylen vill jag se med samma bilmodell! Och definition på åker på semester säger inte så mycket.😎
Har kunnat räkna hem det en gång och med hyra av mindre buss som tog åtta personer på en längre europaresa med några hundra mil istället för två bilar.
Du kan lätt göra den själv, i deras fall har de en större Volvobil, modell kan jag inte komma på men ny, ganska stor och fin tycker jag. Boendes i Malmö så kör de tex inte till Stockholm i egen bil (de transporterar ofta saker åt familj och vänner), de har barn boendes i Tyskland, även där hyr de.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
Kollade vad det kostar höstlovsveckan.
[bild]
Det finns troligen billigare alternativ än Hertz utan rabatter och bättre med mer framförhållning än knappt två veckor till skollov.
Milkostnaden är ca 40 kr om jag äger bilen privat (drar av några kr eftersom laddningen ingår i kostnaden och behövs även till hyrbilen)
[bild]
Så drygt hundra mil så skulle det kunna löna sig. Men flera poster i ägandet är fasta och inte rörliga, så en djupare analys behövs. Kanske en tur på 300 mil på en vecka så lönar det sig?
Ja hyrbilar är ett rabatträsk, är man lite kring sig där så minskar man den summan avsevärt, jag tittade snabbt med mina rabatter men fick ingen Polestar så kan inte jämföra, fick en Volvo XC60 för 3400kr, om man vill använda det.

Sen ska man inte glömma att man också tar bort wear and tear, stenskottsrisker osv.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D djac skrev:
Du kan lätt göra den själv, i deras fall har de en större Volvobil, modell kan jag inte komma på men ny, ganska stor och fin tycker jag. Boendes i Malmö så kör de tex inte till Stockholm i egen bil (de transporterar ofta saker åt familj och vänner), de har barn boendes i Tyskland, även där hyr de.
Njet, jag skulle vilja se den kalkylen som det hänvisas till och hur de räknar sin egen bil.
Jag kanske räknar helt annorlunda utifrån andra förutsättningar och vad jag väljer att inkludera/exkludera samt till vilken kostnad/besparing.
Det vi gjort är att flyga och sedan hyra bil, men enbart ur bekvämlighetsaspekt.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Sen ska man inte glömma att man också tar bort wear and tear, stenskottsrisker ososv.
Bra exempel på sådant jag inte alls sätter något värde på i bilägande för att ta med i en kalkyl.
Så börjar man sätta pris på det och lite annat liknande, nu blir det knepigt.
Men skador på en hyrbil brukar inte vara gratis....... ska man inte då kalkylera med också som en ev. kostnad😉
 
D
A AndersS skrev:
Njet, jag skulke vilja se den kalkylen som det hänvisas till och hur de räknar sin egen bil.
Jag kanske räknar helt annorlunda utifrån andra förutsättningar och vad jag väljer att inkludera/exkludera samt till vilken kostnad/besparing.
Det vi gjort är att flyga och sedan hyra bil, men enbart ur bekvämlighetsaspekt.
Det är egentligen inte så konstigt, om du betalar 3500kr för en hyrbil och kör 200mil så kostar det 17,50/mil, det kör du inte egen bil för, nästan oavsett ålder. Ta tex deras Stockholmsresor, ofta en helg och då finns det ganska ofta erbjudande på ca 1500kr, köra man då 140mil så hamnar du på 11kr/mil, igen superbilligt.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
För 5-6 år sen tog vi tåget till Stockholm och hyrde bil ett kvarter från stationen.
Kollade först tisdag till fredag då vi skulle åka hem på lördagen.
Kollade sen också tisdag till lördag och det visade sig att oavsett vilken bil vi valde så blev det halva priset pga det gick in under helgtaxa.
Slutade med en v60 för 800 kr som var slut när vi kom dit så istället fick vi en Ford Galaxy i 5 dagar för då 800 kr med fria mil.
Tåget gick på 1200 kr för 2 vuxna och 2 barn så totalt 2000 kr och då kom vi upp snabbare med tåget och slapp ca 145 mil körning då vi körde rundor och hälsade på hos vänner.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
D
Den här diskussionen tycker jag är relevant ur flera perspektiv men för att knyta an till elbilsfrågan så tror jag att många som idag har en större ICE-bil hade kommit både bättre och billigare ur om de tex köpt en ngt billigare elbil, kortare räckvidd och mindre snabb laddning men med alla elbilens fördelar i vardagen, när den (de) där årliga långturen kommer så hyr man en fin bil för det, kanske ännu finare än man hade unnat sig annars. Det bästa ur bägge världarna och ekonomiskt med all säkerhet en vinst.
 
  • Gilla
lutorm och 5 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Den här diskussionen tycker jag är relevant ur flera perspektiv men för att knyta an till elbilsfrågan så tror jag att många som idag har en större ICE-bil hade kommit både bättre och billigare ur om de tex köpt en ngt billigare elbil, kortare räckvidd och mindre snabb laddning men med alla elbilens fördelar i vardagen, när den (de) där årliga långturen kommer så hyr man en fin bil för det, kanske ännu finare än man hade unnat sig annars. Det bästa ur bägge världarna och ekonomiskt med all säkerhet en vinst.
Ja men än så länge finns det väl inte så många "ngt billigare elbil" på marknaden?
 
D
G OMathson skrev:
Ja men än så länge finns det väl inte så många "ngt billigare elbil" på marknaden?
Man köper tex en ny MG4 för 329.900kr, MG5 obetydligt mer, sen börjar det ju komma begagnat på marknaden, många privatlease kommer nog hitta ut.
 
D djac skrev:
Den här diskussionen tycker jag är relevant ur flera perspektiv men för att knyta an till elbilsfrågan så tror jag att många som idag har en större ICE-bil hade kommit både bättre och billigare ur om de tex köpt en ngt billigare elbil, kortare räckvidd och mindre snabb laddning men med alla elbilens fördelar i vardagen, när den (de) där årliga långturen kommer så hyr man en fin bil för det, kanske ännu finare än man hade unnat sig annars. Det bästa ur bägge världarna och ekonomiskt med all säkerhet en vinst.
Och vi har haft den tidigare med många inlägg och tror att det upplägget passar xx% procent av bilägandet om man bara ser det ekonomiskt, är faktiskt till stor del inte enbart elbilsrelaterat utan generellt, sedan har vi zz% som det inte passar utifrån bekvämlighet men även funktionellt, samt behöver en större bil/elbil. Kan även vara geografiskt beroende.😉
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Man köper tex en ny MG4 för 329.900kr, MG5 obetydligt mer, sen börjar det ju komma begagnat på marknaden, många privatlease kommer nog hitta ut.
329900kr är rätt mycket pengar jämfört med vad man får och jag ska försöka unvika "Kina bil" så länge det går. Men visst, många som har en större bil, tex Volvo XC90 och liknande hade säkert klarat av vardagen i en MG4, Atto3...
Ja, det kommer mer begagnat men en inte för gammal Zoe med friköppt batteri kostar mer än 200 000kr.

Har en bekant som köpte just en beggad Zoe härrom vecka, de kan ladda hemma och kör drygt 10 mil varje vardag, passar nog som hand i hanske.
 
Redigerat:
D
G OMathson skrev:
329900kr är rätt mycket pengar jämfört med vad man får och jag ska försöka unvika "Kina bil" så länge det går. Men visst, många som har en större bil, tex Volvo XC90 och liknande hade säkert klarat av vardagen i en MG4, Atto3...
Ja, det kommer mer begagnat men en inte för gammal Zoe med friköppt batteri kostar mer än 200 000kr.

Har en bekant som köpte just en beggad Zoe härrom vecka, de kan ladda hemma och kör drygt 10 mil varje vardag, passar nog som hand i hanske.
Jag vill inte låsa mig vid enskilda modeller men att mönstret med vardagsanvändning och sällananvändning passar in på många tror jag inte är en kontroversiell tanke, så att istället för att som idag är norm, köpa efter sällananvändningen, skulle man oftare reflektera över hur det skulle se ut att optimera efter vardagen och lösa sällantillfällena på annat sätt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.