B Bo Berglund skrev:
Min mätare från Vattenfall sänder datapaketen var 10:e sekund.
Den från Eon ger data var 5:e sekund.

Att detta skulle vara "bara" är jag inte med på...
Jo men vad behöver du egentligen HAN-datat till?
De allra flesta behöver det till för att enkelt redan ut vad olika elprylar drar i förbrukning.
Sen har de allra flesta en till/från, start/stopp eller man får ta säkringen för att reda ut.
Vidare kan man då enkelt reda ut hur man använder sina faser.
Jag kan inte riktigt se behovet av att se "snabba förlopp" med högre sampling.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, men lastbalanseringen till elbilsladdaren kan bli svår att få bra funktion på om tidsintervallet blir för långt.
Men 10 sekunder tror jag kommer att fungera, framtiden får utvisa det.
Varför skulle det inte fungera med 10 sekunders intervall för avläsning till lastballanseringen?

Är du rädd för att huvudsäkringarna ska gå sönder innan lastballanseringen stryper ner laddningen?

En diazedsäkring kan överbelastas ganska mycket under lång tid innan den löser ut, typ med dubbla nominella strömmen under en timme,

Här kan man läsa ut hur mycket de klarar,
https://ifoelectric.com/wp-content/uploads/2022/09/Ifo_D-sak_TD.pdf
 
  • Gilla
Daleby och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Varför skulle det inte fungera med 10 sekunders intervall för avläsning till lastballanseringen?

Är du rädd för att huvudsäkringarna ska gå sönder innan lastballanseringen stryper ner laddningen?

En diazedsäkring kan överbelastas ganska mycket under lång tid innan den löser ut, typ med dubbla nominella strömmen under en timme,

Här kan man läsa ut hur mycket de klarar,
[länk]
Jag vill helt enkelt inte överlasta anläggningen under en längre tid, nu är ju inte en minut hela världen, och 10sek är helt klart funktionellt, så det håller jag med om.
Men mätdatat vill jag ha ut oftare än varje minut, eftersom jag använder det till så mycket annat, men även där tycker jag att 10sek är ok.
Och jag är mycket väl medveten om att säkringen inte är ett överlastskydd, men om jag har bastun igång, och det lagas mat, samtidigt som någon kopplar in elbilen, då hamnar man på gränsen, så förr eller senare går huvudsäkringen.
Och om tekniken finns för att begränsa, varför inte nyttja den?
Det är ju kul om inte annat.
 
Hannuse Hannuse skrev:
men om jag har bastun igång, och det lagas mat, samtidigt som någon kopplar in elbilen, då hamnar man på gränsen, så förr eller senare går huvudsäkringen.
Hur länge går bastuaggregatet åt gången när bastun har nått sin drifttemperatur?
Skulle säga ca 5 minuter, max 10 minuter.

Hur länge går hällen/ugnen på maxeffekt?
Skulle säga max 5 minuter (10-15 minuter om man precis har satt på 7 liter vatten på uppkok).


Om säkringen löser ut när någon pluggar in elbilen så har ni från början för låga huvudsäkringar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur länge går bastuaggregatet åt gången när bastun har nått sin drifttemperatur?
Skulle säga ca 5 minuter, max 10 minuter.

Hur länge går hällen/ugnen på maxeffekt?
Skulle säga max 5 minuter (10-15 minuter om man precis har satt på 7 liter vatten på uppkok).


Om säkringen löser ut när någon pluggar in elbilen så har ni från början för låga huvudsäkringar.
Så kan man också se det.
Men har man elvärme så är det perioder under året när anläggningen är betydligt hårdare belastad än låglastperioderna.
Så varför inte nyttja modern teknik när den finns?
På så sätt slipper jag säkra upp, även om jag tillfört en elbil, som är en väldigt stor förbrukare.
Man tjänar både in kostnaden för smarta-hem prylarna på en lägre tariff, samtidigt som det är en rolig hobby.
Dubbel vinst med andra ord.
Och med den nya tekniken så kommer jag inom kort att kunna säga hur bastun uppför sig, eller ugnen 😊
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, men lastbalanseringen till elbilsladdaren kan bli svår att få bra funktion på om tidsintervallet blir för långt.
Men 10 sekunder tror jag kommer att fungera, framtiden får utvisa det.
Jag har varit 50% över säkringen i flera minuter utan att säkringen har löst ut (Diazed). De brukar klara sig rätt bra.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Så kan man också se det.
Men har man elvärme så är det perioder under året när anläggningen är betydligt hårdare belastad än låglastperioderna.
Så varför inte nyttja modern teknik när den finns?
På så sätt slipper jag säkra upp, även om jag tillfört en elbil, som är en väldigt stor förbrukare.
Man tjänar både in kostnaden för smarta-hem prylarna på en lägre tariff, samtidigt som det är en rolig hobby.
Dubbel vinst med andra ord.
Och med den nya tekniken så kommer jag inom kort att kunna säga hur bastun uppför sig, eller ugnen 😊
Nu var huvudfrågan att 10 sekunders samplingstid var för lång tid och att det då riskerar att göra så att huvudsäkringar går.

Sen kommer dagens nätabonnemang baserade på säkringsstorlek att utgå inom några år, senast 2027-01-01 ska det vara effekttariff,
https://ei.se/konsument/el/elnatsforetagens-effekttariffer
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nu var huvudfrågan att 10 sekunders samplingstid var för lång tid och att det då riskerar att göra så att huvudsäkringar går.

Sen kommer dagens nätabonnemang baserade på säkringsstorlek att utgå inom några år, senast 2027-01-01 ska det vara effekttariff,
[länk]
Nej, jag tror inte att mina säkringar går på 10 sekunder, men åldras gör dom av överlasten.
Nåja, det är en ickefråga, eftersom tekniken för att styra det finns, och 10 sekunder räcker.
Men effekttariffen gör det än viktigare att inte ligga för högt, och där gör tekniken med lastbalansering ännu större nytta.
Speciellt med tanke på att mätvärden kommer att baseras på 15 minuters avläsningar från och med nu, så det är viktigt att inte ligga onödigt högt under lång tid, då är det bättre att ha koll och kunna styra det.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har varit 50% över säkringen i flera minuter utan att säkringen har löst ut (Diazed). De brukar klara sig rätt bra.
Japp, det brukar funka även för mig, men till slut ger den sig, och troligvis på grund av att den blivit åldrad också.
Men jäklar vad varm den är när man ska byta den, det går inte utan handskar.
Så jag ser överlast som lite onödigt, om man nu inte måste av någon anledning.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Japp, det brukar funka även för mig, men till slut ger den sig, och troligvis på grund av att den blivit åldrad också.
Men jäklar vad varm den är när man ska byta den, det går inte utan handskar.
Så jag ser överlast som lite onödigt, om man nu inte måste av någon anledning.
Precis. Man skall dock inte vara nojig över en minuts upplösning, än mindre för 10s.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Precis. Man skall dock inte vara nojig över en minuts upplösning, än mindre för 10s.
Nej, det är sant.
Jag vill ju bara försäkra mig om att tekniken funkar som den ska, och gör nytta.
Om jag inte fått igång lastbalanseringen så hade jag varit kraftigt "undersäkrad" när elbilen gjorde sitt kliv in i bilden.
Alternativt hade jag fått fortsätta med den halvmanuella lösningen jag har haft hittils.
Men det fina är att nu kan elbilen få vänta till det finns utrymme i mitt nät, och det sköter sig automatiskt.
Och laddboxen kan alltid få ha grundinställningen att ge 16A, och så får den styras ner när det inte finns detta utrymme.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Nej, jag tror inte att mina säkringar går på 10 sekunder, men åldras gör dom av överlasten.
Nåja, det är en ickefråga, eftersom tekniken för att styra det finns, och 10 sekunder räcker.
Men effekttariffen gör det än viktigare att inte ligga för högt, och där gör tekniken med lastbalansering ännu större nytta.
Speciellt med tanke på att mätvärden kommer att baseras på 15 minuters avläsningar från och med nu, så det är viktigt att inte ligga onödigt högt under lång tid, då är det bättre att ha koll och kunna styra det.
Jo och bakgrunden till att det blev var 10s hittar man i nedan länk. Sedan blev den svenska "standarden" klart ostandardiserat där man öppnade för ett flertal olika mätare. Man borde ha kunnat bättre men det hade då lett till högre kostnader för elnätsbolagen med dyrare mätare. Jag har en Kamstrup Omnipower som inte borde klarat kraven men är förmodligen billig.

Hursomhelst så tror jag 99% av alla användare klarar sig med var 10s.

Citat:
"3.2 Överföringsintervall/datahastighet
Export av data bör ske åtminstone var 10:e sekund, och det rekommenderas att hela datamängden skickas samlat. Eftersom hela datamängden skickas samlat, så bör ansluten utrustning vara utformad på så sätt att den kan hantera eventuella överskottsdata, i det fall den anslutna utrustningen inte behöver all skickad data för sin funktion."

https://www.energiforetagen.se/48dc...ommendation-lokalt-granssnitt-v2_0-201912.pdf
 
P paralun skrev:
Jo och bakgrunden till att det blev var 10s hittar man i nedan länk. Sedan blev den svenska "standarden" klart ostandardiserat där man öppnade för ett flertal olika mätare. Man borde ha kunnat bättre men det hade då lett till högre kostnader för elnätsbolagen med dyrare mätare. Jag har en Kamstrup Omnipower som inte borde klarat kraven men är förmodligen billig.

Hursomhelst så tror jag 99% av alla användare klarar sig med var 10s.

Citat:
"3.2 Överföringsintervall/datahastighet
Export av data bör ske åtminstone var 10:e sekund, och det rekommenderas att hela datamängden skickas samlat. Eftersom hela datamängden skickas samlat, så bör ansluten utrustning vara utformad på så sätt att den kan hantera eventuella överskottsdata, i det fall den anslutna utrustningen inte behöver all skickad data för sin funktion."

[länk]
Intressant, och även jämförelsen med den norska standarden, det var stor skillnad i överföringshastighet på datat.
En annan fråga är hur lång kabel man bör kunna räkna med att ha mellan elmätaren och den anslutna utrustningen, via HAN-porten?
Tänkte om man skulle bygga ett separat litet skåp för dom prylarna, eller rentav borra ett hål genom väggen, och ha dom inne i huset.
Är det någon som vet detta, eller har egen erfarenhet av vilka längder som fungerar, och om det finns olika kabelkvaliteer som gör skillnad?
 
Hannuse Hannuse skrev:
Intressant, och även jämförelsen med den norska standarden, det var stor skillnad i överföringshastighet på datat.
En annan fråga är hur lång kabel man bör kunna räkna med att ha mellan elmätaren och den anslutna utrustningen, via HAN-porten?
Tänkte om man skulle bygga ett separat litet skåp för dom prylarna, eller rentav borra ett hål genom väggen, och ha dom inne i huset.
Är det någon som vet detta, eller har egen erfarenhet av vilka längder som fungerar, och om det finns olika kabelkvaliteer som gör skillnad?
Jo nu orkar jag inte leta men vi har ju ett norskt orakel i tråden ,vår vän Egil Opsahl som skrev om just kabellängd.
"Sök i tråd" så hittar du.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Och jag är mycket väl medveten om att säkringen inte är ett överlastskydd, men om jag har bastun igång, och det lagas mat, samtidigt som någon kopplar in elbilen, då hamnar man på gränsen, så förr eller senare går huvudsäkringen.
Ute på landet fick jag flera huvudsäkringsutlösningar i somras, alltid på en fas vid udda tider, så jag använde mina mqtt-telegram för att reda ut vad det var som hände.
Det visade sig att min hybridbilsladdare (enfas) hade kopplats in mot fas L1 av elektrikern.
Sedan var varmvattenberedaren kopplad in mellan två faser för att få varmvattnet uppvärmt lite fortare, det visade sig vara L1-L2. Syntes tydligt i telegrammen.

När säkringen gick var för att bilen stod och laddade då vvb gick igång, det hände ju på tider som bestämdes av termostaten...
Men med min elmätar-anläggning kunde jag reda ut det och kalla in elektrikern för att flytta laddaren till L3 i stället.
Dessutom när jag blivit varse problemet så har jag satt ner laddströmmen i bilen till halva värdet när jag är ute på landet för att få extra marginal.
Att i stället dra upp huvudsäkringen var aldrig aktuellt pga den mycket högre kostnaden för elabonnemanget då.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.