S
M Marcus-AA skrev:
Herregud vad många ängsliga gnällrövar det dök upp i den här tråden. Måste vara samma gäng som sprang runt med munskydd för 2 år sen.

Get a life!


/M
Hej! Jag antar att du bland annat syftar på mig? Visst, man kan likställa risk för en förkylning och en trasig väg/hus om man vill. Det handlar alltid om vad man är villig att riskera och investera för att undvika risk. Get a life skriver du. Vi vill väl alla leva ett så bra liv som möjligt? För trådstartaren så kanske det livet innebär att slippa riskera att huset/vägen skadas. Du låter precis som en person som om det skulle hända någonting skulle komma tillbaka och säga "det borde ni har fattat från början". well, nu försöker vi faktiskt fatta saker från början för att undvika att hamna där och värsta fall behöva lyssna på dig igen.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
M Marcus-AA skrev:
Herregud vad många ängsliga gnällrövar det dök upp i den här tråden. Måste vara samma gäng som sprang runt med munskydd för 2 år sen.

Get a life!


/M
Lite nyfiken: har du hem- eller villaförsäkring? Använder du säkerhetsbälte i bilen?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S samordnarnoutlook.com skrev:
Hej! Jag antar att du bland annat syftar på mig? Visst, man kan likställa risk för en förkylning och en trasig väg/hus om man vill. Det handlar alltid om vad man är villig att riskera och investera för att undvika risk. Get a life skriver du. Vi vill väl alla leva ett så bra liv som möjligt? För trådstartaren så kanske det livet innebär att slippa riskera att huset/vägen skadas. Du låter precis som en person som om det skulle hända någonting skulle komma tillbaka och säga "det borde ni har fattat från början". well, nu försöker vi faktiskt fatta saker från början för att undvika att hamna där och värsta fall behöva lyssna på dig igen.
Ett tresiffrigt antal svenskar dör i bilolyckor varje år. Hur många hus rasar efter att det åkt förbi lastbilar på en grusväg utanför huset? Länka gärna till något fall!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S samordnarnoutlook.com skrev:
Hej! Jag antar att du bland annat syftar på mig?
Om du sprang runt med en helt overksam munblöja syftar jag på dig. Och ja, dina inlägg andas den gnälliga räddhågsenhet som jag skulle uppmana att skaffa ett liv istället för att oroa sig för allting.

Om grannen kör sönder vägen får han laga den. Att TS hus skulle gå sönder är så löjligt långsökt, och det är inte heller det som kommunens skrivelse gäller.

/M
 
  • Gilla
Xillion
  • Laddar…
S
M Marcus-AA skrev:
Om du sprang runt med en helt overksam munblöja syftar jag på dig. Och ja, dina inlägg andas den gnälliga räddhågsenhet som jag skulle uppmana att skaffa ett liv istället för att oroa sig för allting.

Om grannen kör sönder vägen får han laga den. Att TS hus skulle gå sönder är så löjligt långsökt, och det är inte heller det som kommunens skrivelse gäller.

/M
Ja du, Du får tro vad du vill. Jag sprang inte omkring med munnblöja. Däremot arbetar jag som sakkunnig på en region inom detta område. Det är ofta folk tycker att vi lite för noggranna och petiga men det är för att vi vill undvika skador på fastigheterna. Om det vore så att vi vore så överdrivet försiktiga så skulle vi inte ha några skador vid denna typ av händelser eller aktiviteter men det har vi och vi jobbar ju självklart för att inte vi ska ha några skador. I detta fall är det en privategendom. Men i mitt yrke är det skattekollektivet som få betala om något skadas, dvs du och jag. Hur mycket risk tycker du det är värt att ta på ett ekonomiskt plan? Visst, jordabalken kan ju rädda TS om det finns ett tydligt orsakssamband mellan trafiken och skador, men det är ju en process vars utgång inte är säker och som kostar pengar att driva. Då är det väl bättre att vara försiktig från början. Förresten, sök aldrig jobb på ett kärnkraftverk..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ett tresiffrigt antal svenskar dör i bilolyckor varje år. Hur många hus rasar efter att det åkt förbi lastbilar på en grusväg utanför huset? Länka gärna till något fall!
Nu tramsar du ju. Det är främst en ekonomiska skadan av att åtgärda en skada på huset och vägen som vi vill undvika. Att huset skulle rasa det är högst osannolikt, det håller både du och jag med om.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S samordnarnoutlook.com skrev:
Nu tramsar du ju. Det är främst en ekonomiska skadan av att åtgärda en skada på huset och vägen som vi vill undvika. Att huset skulle rasa det är högst osannolikt, det håller både du och jag med om.
Nej, jag tramsar inte. Det är inte jag som föreslår utredningar som kostar tiotusentals kronor.
Sannolikheten för att TS hus ska skadas av lastbilstrafik på grusvägen som går förbi huset är mikroskopiskt liten. Ett välbyggt hus klarar det. Och har det stått upp i ungefär 100 år kan vi utgå från att det är välbyggt.
Man ska köra lastbilstransporter med totalvikt max 64 ton på vägen, vilket är vardagsmat på alla svenska vägar av rätt bärighetsklass, även grusvägar. Det är inte fråga om Kirunagruvans utvidgning här.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
S
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, jag tramsar inte. Det är inte jag som föreslår utredningar som kostar tiotusentals kronor.
Sannolikheten för att TS hus ska skadas av lastbilstrafik på grusvägen som går förbi huset är mikroskopiskt liten. Ett välbyggt hus klarar det. Och har det stått upp i ungefär 100 år kan vi utgå från att det är välbyggt.
Man ska köra lastbilstransporter med totalvikt max 64 ton på vägen, vilket är vardagsmat på alla svenska vägar av rätt bärighetsklass, även grusvägar. Det är inte fråga om Kirunagruvans utvidgning här.
Älskar att antaganden bara flödar här. Du antar att huset är välbyggt, du antar kostnaderna för utredningar, du antar totalvikt på transport och bärighet på vägen. I vissa fall kanske på goda grunder. Men ingen av oss vet vare sig vart detta ligger, geotekniska förutsättningar eller skick på vare sig väg eller hus. Så inte heller talbarheten hos kommunen eller antal knivar i lådan hos grannen. Allt detta spelar in i slutresultatet. Du har grävt ner dig i att inga kontroller behövs och jag i motsatsen.vi tycker olika
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S samordnarnoutlook.com skrev:
Älskar att antaganden bara flödar här. Du antar att huset är välbyggt,
Han motiverar varför han antar det. Huset har ståt där i 100 år, dvs även under tiden som fiskodlningen hade aktiv verksamhet. Dvs rätt rimligt antagande
S samordnarnoutlook.com skrev:
du antar kostnaderna för utredningar, du antar totalvikt på transport och bärighet på vägen.
Baserat på gällande regelverk, dvs rätt rimliga antaganden.
S samordnarnoutlook.com skrev:
I vissa fall kanske på goda grunder.
Ja, så varför opponera dig?
S samordnarnoutlook.com skrev:
Men ingen av oss vet vare sig vart detta ligger,
Nej, men vi kan nog gissa oss till att det inte är allt för långt norrut om de har haft fiskodling i bassäng, eller så var orsaken till att de la ner att marknaden på frusna fiskblock var mättad. :)
S samordnarnoutlook.com skrev:
geotekniska förutsättningar eller skick på vare sig väg eller hus.
Enligt TS så är det sandjord, inga vibrationer när lastbilar passerar idag och inga synbara sättningar eller sprickor i ett 100 år gammalt tegelhus.
Grusvägen är "i halvbra skick" men underhållet av den är redan hanterat och inget som TS är orolig över.
S samordnarnoutlook.com skrev:
Så inte heller talbarheten hos kommunen eller antal knivar i lådan hos grannen. Allt detta spelar in i slutresultatet. Du har grävt ner dig i att inga kontroller behövs och jag i motsatsen.vi tycker olika
Ja, att du har grävt ned dig i en ståndpunkt är rätt tydligt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Han motiverar varför han antar det. Huset har ståt där i 100 år, dvs även under tiden som fiskodlningen hade aktiv verksamhet. Dvs rätt rimligt antagande

Baserat på gällande regelverk, dvs rätt rimliga antaganden.

Ja, så varför opponera dig?

Nej, men vi kan nog gissa oss till att det inte är allt för långt norrut om de har haft fiskodling i bassäng, eller så var orsaken till att de la ner att marknaden på frusna fiskblock var mättad. :)

Enligt TS så är det sandjord, inga vibrationer när lastbilar passerar idag och inga synbara sättningar eller sprickor i ett 100 år gammalt tegelhus.
Grusvägen är "i halvbra skick" men underhållet av den är redan hanterat och inget som TS är orolig över.

Ja, att du har grävt ned dig i en ståndpunkt är rätt tydligt.
När det gäller sistnämnda så är det absolut rätt tydligt och det kan vi nog inte ändra på här att du vill att TS ska hänga upp sin bostadsintegritet på ett "det går nog bra" och jag tycker att TS ska vara rustad för det motsatta. Vem av dessa skulle du vilja ha i din ringhörna?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.