Hej hade tänkt koppla till detta radiator eliment till min fjärrvärme anläggning.
Har 2-kretsystem (tillopp/ och retur).

Denna radiator har köpts in begangnad samt stått 1 år i 12 gradig källare.
Bör man blåsa/skölja ur det med typ vattenslangen innan montage för att inte riskera få in skräp i systemet?

Fråga 2 är att det gått så lång tid nu att jag glömt bort vad symbolerna betyder. Dvs. Vilken av dessa 2 anslutningarna på bild är tillopp/retur?

Ser att det står en 2:a på det övre inloppet?
Kan jag vara säker på att detta är ett 2krets koppel?
Tack på förhand

• Värmeelement med rörkopplingar, golv och del av föremål i bakgrund. Diffust ljus, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett dammigt radiatoranslutningsventil nära en vit vägg och element, med synliga röranslutningar.
    Skapa konto
Det skadar aldrig att blåsa ur det med trädgårdsslangen nej.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har spolat igenom flera av våra radiatorer, senast nu i sommar när jag hade borta fyra stycken.

Kopplade trädgårdsslangen direkt till övre anslutningen på radiatorn, lät luftningsnippeln vara öppen, "pluggade" utloppet/returen med tummen och fyllde upp radiatorn, när radiatorn var full så tog jag bort tummen och spolade igenom ett litet tag, stängde sedan av vattnet och lät vattnet rinna ut.

Eftersom det där kopplet är vändbart för sido-/bottenanslutning så finns det ingen markering som är tillopp/retur.
Teknisk ritning av en ventil, markerade komponenter, flödesriktningar, text på svenska, botten- eller sidanslutningsalternativ.
Skapa konto

• Gilla
Daniel Larsson
  • Laddar…
D Daniel Larsson skrev:
Fråga 2 är att det gått så lång tid nu att jag glömt bort vad symbolerna betyder. Dvs. Vilken av dessa 2 anslutningarna på bild är tillopp/retur?
Inte svårt att reda ut.

Lossa röret och blås (eller häll i lite vatten) i hålet, luften/vattnetn kommer ut i antingen 1 eller 2, det som det kommer ut i är tillopp.

VVS-installation. Ventil med anslutningar. Text "Lossa röret". Grön markering kring koppling. Nummer 1 och 2 vid trådar.
Skapa konto

• Gilla
Daniel Larsson
  • Laddar…
Stort tack killar! Visste inte det var vändbart, det förklarar varför det saknas pilar :)
Känns riktigt kul att man kan få så bra svar från er båda en söndag eftermiddag/ kväll.
Tycker båda är riktigt bra! Det sista är ju till och med bombsäkert :)

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.