Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Hej hade tänkt koppla till detta radiator eliment till min fjärrvärme anläggning.
Har 2-kretsystem (tillopp/ och retur).
Denna radiator har köpts in begangnad samt stått 1 år i 12 gradig källare.
Bör man blåsa/skölja ur det med typ vattenslangen innan montage för att inte riskera få in skräp i systemet?
Fråga 2 är att det gått så lång tid nu att jag glömt bort vad symbolerna betyder. Dvs. Vilken av dessa 2 anslutningarna på bild är tillopp/retur?
Ser att det står en 2:a på det övre inloppet?
Kan jag vara säker på att detta är ett 2krets koppel?
Tack på förhand
Har 2-kretsystem (tillopp/ och retur).
Denna radiator har köpts in begangnad samt stått 1 år i 12 gradig källare.
Bör man blåsa/skölja ur det med typ vattenslangen innan montage för att inte riskera få in skräp i systemet?
Fråga 2 är att det gått så lång tid nu att jag glömt bort vad symbolerna betyder. Dvs. Vilken av dessa 2 anslutningarna på bild är tillopp/retur?
Ser att det står en 2:a på det övre inloppet?
Kan jag vara säker på att detta är ett 2krets koppel?
Tack på förhand
Det skadar aldrig att blåsa ur det med trädgårdsslangen nej.
Bästa svaret
Jag har spolat igenom flera av våra radiatorer, senast nu i sommar när jag hade borta fyra stycken.
Kopplade trädgårdsslangen direkt till övre anslutningen på radiatorn, lät luftningsnippeln vara öppen, "pluggade" utloppet/returen med tummen och fyllde upp radiatorn, när radiatorn var full så tog jag bort tummen och spolade igenom ett litet tag, stängde sedan av vattnet och lät vattnet rinna ut.
Eftersom det där kopplet är vändbart för sido-/bottenanslutning så finns det ingen markering som är tillopp/retur.
Kopplade trädgårdsslangen direkt till övre anslutningen på radiatorn, lät luftningsnippeln vara öppen, "pluggade" utloppet/returen med tummen och fyllde upp radiatorn, när radiatorn var full så tog jag bort tummen och spolade igenom ett litet tag, stängde sedan av vattnet och lät vattnet rinna ut.
Eftersom det där kopplet är vändbart för sido-/bottenanslutning så finns det ingen markering som är tillopp/retur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Stort tack killar! Visste inte det var vändbart, det förklarar varför det saknas pilar
Känns riktigt kul att man kan få så bra svar från er båda en söndag eftermiddag/ kväll.
Tycker båda är riktigt bra! Det sista är ju till och med bombsäkert
Känns riktigt kul att man kan få så bra svar från er båda en söndag eftermiddag/ kväll.
Tycker båda är riktigt bra! Det sista är ju till och med bombsäkert
Liknande trådar
-
Stift radiator kort rörelse samt termostat till radiator
Värme allmänt -
Byte av radiatorer lönsamt?
Värme allmänt -
Vattenmantlad kamin - minsta acktanken? Samt: vattenradiatorer eller golvvärme?
Värme allmänt -
Minsta avstånd mellan radiatorrör/kallvattenrör? Samt vad tror ni detta kosta att få åtgärdat?
Värme allmänt -
Vad behöver jag för att plugga dessa 3 gamla rör? Radiator samt ett kallvattenrör
Värme allmänt