A
helrob helrob skrev:
Nähä nu börjas det igen, men höll ju ett år drygt i alla fall
Vad förvånad jag är...
 
Fick E15 på vår gamla Bosch SMU67M02SK/01. Lite blött under. Torkade undan och efterdrog skruvarna till sumpen.
Körde det 3,5 timme långa ecoprogrammet utan problem eller läcka.
Men när jag körde det kortare 70 gradersprogrammet så kom felkoden tillbaka i slutet av programmet.
Hade då skruvat tillbaka luckan o fronten så har inte sett var det läcker.
Kan varmare disk orsaka läckan?
Är nästa steg att byta sumppackningen?
Tacksam för hjälp med felsökning.
 
Ja, det är nog läge att montera packningen.
Innan jag bytte (länge sedan nu) så gick maskinen en cykel om dagen. Försökte man köra mer blev det stopp. Avdunstning och läckage gick jämt upp med en maskin om dagen.
 
  • Gilla
T68
  • Laddar…
Uppdatering: drog - försiktigt - skruvarna till sumpen lite till och rengjorde listen till luckan. Den var rätt guckig längst ned.
Och nu gick hela 70-gradersprogrammet utan synbar läcka eller e15-stopp!
För tidigt att ropa hej men verkar lovande...
Har dock beställt packning till sumpen för säkerhets skull.

Funderar dock lite på varför den tidigare klarade hela eco-programnet på 3.5 timme men inte det kortare 70-gradersprogrammet.

Gubbgissar att det senare programmet kanske kör mer vatten, som då står högre inne i maskinen och risken för läckage vid lucka-listen ökar. Som sagt gubbgissning...
 
T T68 skrev:
Uppdatering: drog - försiktigt - skruvarna till sumpen lite till och rengjorde listen till luckan. Den var rätt guckig längst ned.
Och nu gick hela 70-gradersprogrammet utan synbar läcka eller e15-stopp!
För tidigt att ropa hej men verkar lovande...
Har dock beställt packning till sumpen för säkerhets skull.

Funderar dock lite på varför den tidigare klarade hela eco-programnet på 3.5 timme men inte det kortare 70-gradersprogrammet.

Gubbgissar att det senare programmet kanske kör mer vatten, som då står högre inne i maskinen och risken för läckage vid lucka-listen ökar. Som sagt gubbgissning...
Det kan vara så att den högre temperaturen gör att delarna vidgar sig och glipar mer och då blir det läckage. Jag fick montera den extra packningen och sen dess fungerar allt bra även diskning vid högre temperaturer.
 
  • Gilla
T68
  • Laddar…
Säg den lycka som varar, osv... Efter ett par veckor började felkoden dyka upp igen och det var blött under.
Så pillade dit silikonpackningen mellan skåpet och sumpen.
Det gick bra tack vare pedagogisk video på nätet (bra att skoltyskan finns kvar litegrann).
Första disken gick bra. Håller tummarna att felet är åtgärdat nu och skrället går några år till.
 
Får jag lov att presentera en variant på det här problemet, och med det en önskan om hjälp?

Hade E15-felkoden ibland, och pumpen har låtit mer på senaste tiden när vattnet tömts, men den fungerade i alla fall. Monterade packningen som nämnts ovan, och nåt måste ha gått fel då. För nu har vi E15 hela tiden, kranlampan blinkar energiskt OCH pumpen vägrar sluta pumpa fastän det inte är något vatten kvar i maskinen. (Okej då, några centiliter är det kvar allra längst ner som inte sugs ut.) Maskinen låter som den står och gurglar fast ett lite ljusare ljud än så. Det håller på någon minut, sedan tar den paus några sekunder innan pumpen sätter igång igen. Måste bryta strömmen genom att skruva ur proppen för att få stopp på den. När strömmen slås till återkommer felet.

Känns som vi måste ha kommit åt något när vi monterade packningen?
 
Eller också står det vatten i tråget.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
E15 har absolut ingenting med att det står kvar vatten i sumpen. Tror du får kontrollera jobbet du gjorde.
 
Nej, inte i sumpen. Utan i uppsamlingstråget under sumpen. E15 betyder att flottören i tråget har aktiverats. Då hår tömningspumpen kontinuerligt.
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
A
M Martina789 skrev:
Får jag lov att presentera en variant på det här problemet, och med det en önskan om hjälp?

Hade E15-felkoden ibland, och pumpen har låtit mer på senaste tiden när vattnet tömts, men den fungerade i alla fall. Monterade packningen som nämnts ovan, och nåt måste ha gått fel då. För nu har vi E15 hela tiden, kranlampan blinkar energiskt OCH pumpen vägrar sluta pumpa fastän det inte är något vatten kvar i maskinen. (Okej då, några centiliter är det kvar allra längst ner som inte sugs ut.) Maskinen låter som den står och gurglar fast ett lite ljusare ljud än så. Det håller på någon minut, sedan tar den paus några sekunder innan pumpen sätter igång igen. Måste bryta strömmen genom att skruva ur proppen för att få stopp på den. När strömmen slås till återkommer felet.

Känns som vi måste ha kommit åt något när vi monterade packningen?
Antingen så ligger packningen vel eller gått sönder eller ev om ni dragit skruvarna för hårt
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, inte i sumpen. Utan i uppsamlingstråget under sumpen. E15 betyder att flottören i tråget har aktiverats. Då hår tömningspumpen kontinuerligt.
Fullt medveten om det. Men personen som behövde hjälp vet inte det
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vet någon om Bosch/Siemens har åtgärdat problemet på nya maskiner? Har en 12-år gammal Bosch som börjat läka. Beställde packning och lyckades dra sönder den vid montering. Funderar om jag inte ska köpa ny maskin iaf.
 
A
A -AG- skrev:
Vet någon om Bosch/Siemens har åtgärdat problemet på nya maskiner? Har en 12-år gammal Bosch som börjat läka. Beställde packning och lyckades dra sönder den vid montering. Funderar om jag inte ska köpa ny maskin iaf.
Det skall vara åtgärdat
 
Det låter väl dum att dumpa maskinen om det bara är det felet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.