Funderar på vilken köksbänk vi ska ha till vårt nya Ikea-kök i sommarstugan. Det ska vara praktiskt och rimligt tåligt, gärna inte alltför dyrt. Verkar råda väldigt delade meningar om Ikeas laminatbänkskivor. Vad har ni för erfarenheter som haft sådana i några år? Finns det andra tillverkare av laminatskivor som man bör titta på istället?

Och sen förstår jag inte riktigt hur det funkar med underlimmad diskho, kan en duktig snickare göra det själv, eller måste det göras på fabrik? I så fall blir man alltså tvungen att köpa bänkskiva och diskho från samma ställe?

Beige laminatbänkskiva, matt, mönstrad, staplade skivor, produktinformation, pris och garantier, möjlighet att välja färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi hade Ikea laminatskiva i ett par år innan vi sålde huset. Den funkade utmärkt åtminstone under den perioden. Vi köpte deras färdiga längder och sågade själva, det blev mycket prisvärt.

Behöver diskhon vara just underlimmad? Vi köpte en ho som monterades uppifrån. Med borr, sticksåg och noggrann mätning var det lätt att såga ut hål och montera den själv. Det blir ett par millimeters ”tröskel” runt om men det är tillräckligt diskret för oss. Vi har satt en ho på det sättet även i nuvarande köket. En fördel med enkel montering som man klarar själv är att det är enkelt att byta bänkskiva om den inte visar sig hålla lika länge som resten av köket 😉
 
  • Gilla
Villafix och 4 till
  • Laddar…
Personligen föredrar jag mycket hellre att köpa 30mm skivor från Hornbach där man dessutom kan få dem kapade i rätta längder och bara betala för det man behöver.

Hornbach saluför dessutom en vask där plåtkanten som hamnar ovanpå bänkskivan är ytterst tunn och med den är det onödigt dyr lyx med underlimmad vask kan jag tycka och många kunder har blivit jättenöjda med denna lösning.

Underlimma en vask är inget man gör hur som helst om det ska hålla och oftast är där kostnader på +5000kr bara för det jobbet och då är dessutom de leverantörernas bänkskivor betydligt dyrare per lpm också.
 
  • Gilla
Petpil och 5 till
  • Laddar…
Har Ikeas Ekbacken sedan några år tillbaka. Än så länge är de i gott skick.
Modernt kök, träbänkskiva, vit skåpinredning, rostfri diskho, integrerad diskmaskin, spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett modernt kök med vita skåp, träbänkar och rostfria apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hemtrevligt kök med vita skåp, mönstrad tapet, träbord och dekorationer som skapar en mysig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Priset är ju en stor fördel. Våra bänkskivor har kostat under 3.000 totalt.

Men om du vill ha underlimmad ho så bör du nog välja nåt annat än laminat.
 
  • Gilla
Linda Wiveka Olsson och 5 till
  • Laddar…
H
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Funderar på vilken köksbänk vi ska ha till vårt nya Ikea-kök i sommarstugan. Det ska vara praktiskt och rimligt tåligt, gärna inte alltför dyrt. Verkar råda väldigt delade meningar om Ikeas laminatbänkskivor. Vad har ni för erfarenheter som haft sådana i några år? Finns det andra tillverkare av laminatskivor som man bör titta på istället?

Och sen förstår jag inte riktigt hur det funkar med underlimmad diskho, kan en duktig snickare göra det själv, eller måste det göras på fabrik? I så fall blir man alltså tvungen att köpa bänkskiva och diskho från samma ställe?

[bild]
Ikeas bänkskivor håller inget vidare för underlimmad diskho. Föredrar som många andra att diskhon ligger över bänkskivan, dessutom lättare att hålla rent runt kanterna.
 
  • Gilla
  • Ledsen
pyamassnickaren och 4 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ikeas bänkskivor håller inget vidare för underlimmad diskho. Föredrar som många andra att diskhon ligger över bänkskivan, dessutom lättare att hålla rent runt kanterna.
Intressant då jag oxå velar om underlimmad. Spricker dom i laminatet runt underlimmade hon eller kommer det in fukt så dom sväller?
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
H
putte22 putte22 skrev:
Intressant då jag oxå velar om underlimmad. Spricker dom i laminatet runt underlimmade hon eller kommer det in fukt så dom sväller?
För oss kom det in fukt som gjorde att kantdelen svällde. Det är ju ett naturligt fuktigt område. Är väldigt nöjd med överlimmad diskho, som andra även har skrivit, att man kan lätt byta bänkskiva om man tröttnad på färg eller om den har blivit skadad.
 
  • Gilla
vanpire och 4 till
  • Laddar…
S
Jag har 2 st ikea laminat. Den ena är i badrummet/tvättstugan (samma som på din bild). Den har legat ett år ca.

Den funkar bra, ytan är tålig.

Har en annan, lite mer raster-variant (typ perstorp virrvarr fast ikea) i köket, där köpte jag med underlimmad ho osv, två hörn också. Den kostade mig 16.000 kr har jag för mig (rätt så lång dessutom). Har legat sen 2019. Den är mer repkänslig, släpar man något som är lite tyngre mot bänkskivan får man vara väldigt nogrann att de inte är minsta lilla under som kan repa.

Hade jag fått välja om hade jag nog valt samma men i standardlängder 'från hyllan' och hellre kapat och monterat själv, inte valt underlimmad vask, då hade kostnaden varit bra mkt lägre och hade inte känts lika jobbigt när den blir repad...
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson och 1 till
  • Laddar…
Hade laminat (Ekbacken) i lägenheten och inga problem där.

Nu har vi två i huset och har iofs bara bott ett halvår men förväntar mig inte några problem. Laminaten känns vara av hög kvalitet. Undelimmade hoar från Ikea har garanti mot genomfuktning då det är dem själva som monterat dem. Så worst case får man reklamera men inget jag tänker på.
 
  • Modernt kök med träbänkskiva, rostfritt diskho, kopparfärgad kran och inbyggda apparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anneli Törnros och 4 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Vi hade Ikea laminatskiva i ett par år innan vi sålde huset. Den funkade utmärkt åtminstone under den perioden. Vi köpte deras färdiga längder och sågade själva, det blev mycket prisvärt.

Behöver diskhon vara just underlimmad? Vi köpte en ho som monterades uppifrån. Med borr, sticksåg och noggrann mätning var det lätt att såga ut hål och montera den själv. Det blir ett par millimeters ”tröskel” runt om men det är tillräckligt diskret för oss. Vi har satt en ho på det sättet även i nuvarande köket. En fördel med enkel montering som man klarar själv är att det är enkelt att byta bänkskiva om den inte visar sig hålla lika länge som resten av köket 😉
Lockande att montera uppifrån för att det är så enkelt. Dock orolig för att man kommer att irritera sig på att det fastnar skräp och klet vid tröskeln. Men det var inget ni led av?
 
Mats-S
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Det ska vara praktiskt och rimligt tåligt,
Glöm underlimmad laminat, det är bara skit jämfört med en riktig rostfri diskbänk, om du nu vill att det ska hålla ett antal år, positiva inläggen ovan referar ju bara till några års användande.

Om kravet är det som jag citerar så finns det bara ett val, en klassisk rostfri diskbänk, väl beprövat, funkar garanterat :)
 
  • Gilla
Mathildatiger och 8 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Personligen föredrar jag mycket hellre att köpa 30mm skivor från Hornbach där man dessutom kan få dem kapade i rätta längder och bara betala för det man behöver.

Hornbach saluför dessutom en vask där plåtkanten som hamnar ovanpå bänkskivan är ytterst tunn och med den är det onödigt dyr lyx med underlimmad vask kan jag tycka och många kunder har blivit jättenöjda med denna lösning.

Underlimma en vask är inget man gör hur som helst om det ska hålla och oftast är där kostnader på +5000kr bara för det jobbet och då är dessutom de leverantörernas bänkskivor betydligt dyrare per lpm också.
Minns du vad det var för märke/modell på den diskhon som hade en så tunn kant?
 
H HEM2121 skrev:
Ikeas bänkskivor håller inget vidare för underlimmad diskho. Föredrar som många andra att diskhon ligger över bänkskivan, dessutom lättare att hålla rent runt kanterna.
Intressant, jag trodde verkligen att det var precis tvärtom, dvs svårt att hålla rent när man inte kan dra ner allt skräp direkt i vasken.
 
  • Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Glöm underlimmad laminat, det är bara skit jämfört med en riktig rostfri diskbänk, om du nu vill att det ska hålla ett antal år, positiva inläggen ovan referar ju bara till några års användande.

Om kravet är det som jag citerar så finns det bara ett val, en klassisk rostfri diskbänk, väl beprövat, funkar garanterat :)
Japp, och kostar väl därefter. 270 cm diskbänk med 63,5 djup och tillräcklig stabilitet för att fungera som primär arbetsyta går på ca 15 tkr vad jag kan se.
 
  • Gilla
Rantonsson och 1 till
  • Laddar…
H
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Intressant, jag trodde verkligen att det var precis tvärtom, dvs svårt att hålla rent när man inte kan dra ner allt skräp direkt i vasken.
Köpte från Ikea men idag skulle jag köpa märket Stala, har en tvättho från det märket och man märker att kvaliteten är en helt annan än Ikeas. Hornbach har dessa. Kolla på på dem. Dessutom kan man köpa en ny sil om den skulle gå sönder. Ikea ändrar hela tiden så inga reservdelar går att få tag i som passar.
 
  • Gilla
Marie Rautavuoma och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.