FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Nån som hade en sån här Rosa Pantern?
Jag köpte en 1983 och lade på instrumentpanelen i bilen. Den hänger med än och har hållit koll framåt i alla mina bilar.

/Höghus
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jobbade med TVservice på 60-talet och vet att många märken som var "TV2-förberedda" sa egentligen ingenting. TVn kunde i värsta fall bara ha ett hål i lådan med en lös kanalväljarratt för UHF. Dvs TV2-väljare saknades. Andra kunde ha enbart anntenn-ingång för TV2.
Samt vissa var helt förberedda och fungerande.
Det förklarar saken. Och det är ju inte ovanligt att saker, än idag, som är "förberedda" för en kommande standard vid närmare titt visar sig vara allt annat än det.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Radioamatör eller rättare sagt sändareamatör finns ju fortfarande, även om jag lämnat tillbaka min SM5-signal. Undrar om dagens sändareamatörer fortfarande läser radiobibeln....
[bild]
Eftersom jag har en i huset så kan jag meddela att det är inte mycket läsning öht, och rakt inte referensverk. Mycket Youtube, web, snap-tick-chat, och prata och bygga med kompisar i föreningen dock.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
även om jag lämnat tillbaka min SM5-signal.
Varför "lämnar man igen" den? Var det någon årlig avgift eller liknande? Hälsningar från en gång i tiden "fanboy" of SK2xx... 😀
 
engs
M Myckling skrev:
Radioamatörer? Är det något som finns kvar idag? När jag gick i mellanstadiet på -70-talet fick vi göra studiebesök den lokala radioamatörklubben. Tyckte det var lite knasigt med vuxna män som satt och rattade på en knastrig radio och blev överlyckliga över att lyckas utbyta några korta fraser till en motsvarande amatör i ett annat land. Och som någon form av kvitto på kontakten skickade man typ ett vykort via post till varandra med anropssignalen tryck på kortet. Lite skrämmande att jag än idag kommer ihåg klubbens anropssignal trots att vi bara var där en gång.🙄

Internet måste väl effektivt dödat denna hobby?
Datorer har förenklat denna hobby. Kolla upp "Software Defined Radio".
Går att komma igång för väldigt små summor, några hundralappar. I vilket fall med sådant som inte kräver stora antenner. (Om man bara vill lyssna).

https://en.wikipedia.org/wiki/Software-defined_radio
https://www.rtl-sdr.com/
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför "lämnar man igen" den? Var det någon årlig avgift eller liknande? Hälsningar från en gång i tiden "fanboy" of SK2xx... 😀
Någon liten årsavgift var det väl, men huvudsaken var att jag ledsnade lite, när det kom färdiga produkter med lika bra eller ibland t.o.m. bättre prestanda än de apparater jag byggde själv. Körde nästan bara VHF ( 2m ) där t.ex. brusfaktorn på mottagaren var lite trixig att få till. Bra mottagare behövdes ju för att kunna ha trafik på "tropo" och "norrskensstuds" och "meteorscatter". Min profession som radiokonstruktör tog dessutom en hel del extra tid för lärande, när det började komma sändartransistorer, som klarade höga uteffekter.

Ingen har väl glömt QQE 06/40 ???
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Renoverar övervåningen och behöver då förstärka taket..
Tv-antenn modell större på vinden blir då avvecklad även fysiskt. Visst var det för VHF bandet?
[bild]
TV-antenn på vinden får mig att minnas när jag i min ungdom skulle hjälpa en bekant som hade dålig mottagning i sitt hus. Jag stod på vinden och vevade runt antennen för fullt och testade alla möjliga ställen. Hon stod vid TV:n och ropade om det blev bättre eller sämre (blev absolut inte bättre). Efter en väldigt lång stund valde jag att följa antennkabeln för att se om det möjligen var nåt svaj någonstans och upptäckte att den var avklippt.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
roke och 7 till
  • Laddar…
Stickan56
H Hetlund skrev:
Det har pratats om räknestickan ovan. Jag är så gammal att när jag gick i skolan så hade vi faktiskt en klassuppsättning av hyfsat stora räknestickor, och jag vill minnas att det fanns en meterstor som sattes upp framför "svarta tavlan".

Men hur är det med nonieskala? Är det någon som minns och/eller använder den? För mina små behov tycker jag faktiskt att det är enklare och pålitligare att använda ett manuellt skjutmått än ett modernt digitalt.

Undrar förresten var jag lärde mig använda och läsa av nonieskalan? Kan det ha varit i metallslöjden i skolan, eller var det något jag lärde mig själv (läste mig till) senare?
Självklart används nonieskalan i alla fall av de som är proffs.

Stickan
 
  • Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
B
Siffertipset.

Det var ett spel Tipstjänst hade där man skulle tippa exakta resultat i ett antal fotbollsmatcher. Jag minns inte hur många det var på en kupong, 7-8 stycken kanske. Vissa varianter av Oddset liknar Siffertipset. När Lotto introducerades lades Siffertipset ner.
 
B Blazermannen skrev:
Siffertipset. Det var ett spel Tipstjänst hade där man skulle tippa exakta resultat i ett antal fotbollsmatcher.
Låter som Bomben men då var det väl bara två matcher, eller var det två på hockey och tre på fotboll? Bomben finns väl inte längre?
 
Nissens
tensiden tensiden skrev:
TV-antenn på vinden får mig att minnas när jag i min ungdom skulle hjälpa en bekant som hade dålig mottagning i sitt hus. Jag stod på vinden och vevade runt antennen för fullt och testade alla möjliga ställen. Hon stod vid TV:n och ropade om det blev bättre eller sämre (blev absolut inte bättre). Efter en väldigt lång stund valde jag att följa antennkabeln för att se om det möjligen var nåt svaj någonstans och upptäckte att den var avklippt.
Hur gick det sedan då? ☺️
 
T
Någon som minns ms röj? Eller vad det hette🤔
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
T Tamak skrev:
Någon som minns ms röj? Eller vad det hette🤔
Är det Minröj du tänker på att hitta alla minor utan att öppna rutan med mina.
 
T tergo skrev:
6st [länk]
Och poängtipset, där jag som barn fick kryssa i tillsammans med äldre släkting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.