Fiskgratäng är ju inget man hittar på restaurang av en anledning. Men fisksoppa däremot. Då pratar vi
 
ricebridge ricebridge skrev:
...70-talets skolbespisningars kålpudding, men den räknas förhoppningsvis idag som biologiskt massförstörelsevapen, förbjuden enligt Genèvekonventionen samt förd till destruktion och isolerad slutförvaring under FN:s överinseende.
Dåligt skolkök? När jag växte upp under samma årtionde var kålpuddingen som serverades i vår skolmatsal ruskigt bra. Nästan lika bra som morsans.

De flesta rätterna vi fick var bra, förutom de flesta fiskrätterna då men av nån anledning var kräftströmmingen god. Annars när det vankades fisk så åt man sig mätt på knäckebröd och potatis.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Keiller Keiller skrev:
Dåligt skolkök? När jag växte upp under samma årtionde var kålpuddingen som serverades i vår skolmatsal ruskigt bra. Nästan lika bra som morsans.

De flesta rätterna vi fick var bra, förutom de flesta fiskrätterna då men av nån anledning var kräftströmmingen god. Annars när det vankades fisk så åt man sig mätt på knäckebröd och potatis.
Kålpuddingen, ugnspannkakan med aprikossås, fiskpanetterna med dill- och citronsås, strömmingsflundrorna med potatismos. Det fanns en del bra maträtter.
Dock var husmor och mat-tanterna stränga - om jag inte gillade det som åts till potatisen, så gick det bra att äta enbart potatis.
Men om jag siktat in mig på knäckebrödet (givetvis inget pålägg förutom då det vankades soppa, en torr trist ostskiva) fick jag inte ta av potatisen.
Vi kallade dem redan då för matfaschister, så något måste ha fastnat i huvet under historielektionerna.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
Kålpuddingen, ugnspannkakan med aprikossås, fiskpanetterna med dill- och citronsås, strömmingsflundrorna med potatismos. Det fanns en del bra maträtter.
Dock var husmor och mat-tanterna stränga - om jag inte gillade det som åts till potatisen, så gick det bra att äta enbart potatis.
Men om jag siktat in mig på knäckebrödet (givetvis inget pålägg förutom då det vankades soppa, en torr trist ostskiva) fick jag inte ta av potatisen.
Vi kallade dem redan då för matfaschister, så något måste ha fastnat i huvet under historielektionerna.
Kålpuddingen fick vi aldrig. Glöm inte potatisbullarna eller blodpuddingen med lingonsylt som båda var favorite eller spagetti och köttfärssås, och under vintern risgrynsgröt med socker och kanel blandat i en stor skål.

Aromat på knäckebrödet var populärt tills de tog bort aromaten då det var ohälsosamt att äta så mycket av den.
 
  • Gilla
  • Wow
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Nån som hade en sån här Rosa Pantern?
Den ska sitta på bilantennen. (Ni vet en sådan där pinne som bilar hade förr och även kunde användas för att torka badkläder.) Allt annat är felaktig användning.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Ja, det fanns en hel drös med maträtter som skolbespisningen lyckades förstöra, och göra att den del nu vuxna får rysningar av att bara tänka på kålpudding, leverstuvning, riven vitkål med lingonsylt med mera.
Några mandelspån på fisk har jag sluppit, och kålpudding var faktiskt en rätt som de lyckades med.

Skolan jag gick i, eller snarare hela rektorsområdet (bortglömt ord?) var faktiskt experimentskolor, så vi var de första som fick testäta varmkorv gjord på fisk. Jepp. Det blev ingen succé vilket alla andra kan tacka oss för!
ricebridge ricebridge skrev:
Ugnsgratinerad torsk med mandelspån 😱😱😱😱 ISCH!! Sannolikt hoptotad av någon svårt perverterad hjärna med sadistiska böjelser. En ohygglig våldshandling mot de stackars torskarna som därmed levt sina arma liv förgäves, samt ett rent övergrepp mot det uppväxande släktets små känsliga gommar, vilka skändas till att lära sig att det så skall vara — torra, fadda och intetsägande fisklik som idisslas tillsammans med dessa jämmerliga mandelspån som lika gärna kunde varit hyvelspån från träslöjdsalens golv. En gastronomisk hädelse som borde ha polisanmälts redan då den stack upp sitt vederstyggliga tryne.
Just den ugngratinerade torsken med mandelspån var en styggelse som inte ens de suveräna " bamba tanterna" på lågstadiet lyckades få bra. På lågstadiet lagades all mat i det lokala köket för 9 klasser, tre i varje årskurs. Senare levererades maten från det centrala storköket för hela stadens 16 skolor ( 6 lågstadium + 6 mellanstadium + 3 högstadium , + 1 Gymnasium) bästa maten var renskaven med mos, kräftströmmingen med mos, korvstroganoff med ris, köttfärssås med spagetti, leverbiffarna och sjömansbiffen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Just den ugngratinerade torsken med mandelspån var en styggelse som inte ens de suveräna " bamba tanterna" på lågstadiet lyckades få bra. På lågstadiet lagades all mat i det lokala köket för 9 klasser, tre i varje årskurs. Senare levererades maten från det centrala storköket för hela stadens 16 skolor ( 6 lågstadium + 6 mellanstadium + 3 högstadium , + 1 Gymnasium) bästa maten var renskaven med mos, kräftströmmingen med mos, korvstroganoff med ris, köttfärssås med spagetti, leverbiffarna och sjömansbiffen.
Renskav, kräftströmming och sjömansbiff…?? Gick du på någon slags privat överklasskola??
 
ricebridge ricebridge skrev:
Renskav, kräftströmming och sjömansbiff…?? Gick du på någon slags privat överklasskola??
Kommunala skolor i Kiruna. Glömde kroppkakorna med fläsk och potatis biffarna med fläsk. Sedan gillade jag leverstuvningen med ris. Ångkokta hönsen med currysås var för blaskig och urvattnad, synd på fin fågel... Fläsklägg med rotmos var gott!!!

Sjömansbiffen var en snål variant med köttfärs istället för skuret kött!

Alltid älskat ärtsoppa trots att skolbespisningens var vattnig
 
B Bigfoot skrev:
Den ska sitta på bilantennen. (Ni vet en sådan där pinne som bilar hade förr och även kunde användas för att torka badkläder.) Allt annat är felaktig användning.
På bilantennen ska det sitta en rävsvans, och ingenting annat. Sådeså.
 
När telefonautomaterna slutade ta mynt (slutet av 80-talet) kom telefonkorten, som man använde för att betala. De hade olika foton som motiv, och var laddade med ett visst antal "markeringar" som man kunde ringa för. Jag minns inte hur länge korten fanns kvar, men de sista telefonkioskerna togs tydligen bort 2015, så kanske ända till dess?

Två svenska Telia telefonkort, ena med grott-scen, andra med telefonkiosk och suddiga personer. Historiska kommunikationsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Foto: Örebro Läns museum
https://digitaltmuseum.se/021026148550/telefonkort
 
G gbgustaf skrev:
När telefonautomaterna slutade ta mynt (slutet av 80-talet) kom telefonkorten, som man använde för att betala. De hade olika foton som motiv, och var laddade med ett visst antal "markeringar" som man kunde ringa för.
De har jag ett minne kring. Det var något stor flottbesök i Göteborg i slutet av åttiotalet och helt plötsligt befann jag mig omringad mitt i nordstan av ett gäng käcka grabbar i Amerikanska flottans vita gåbort-uniform som alla undrade hur f-n man ringde från telefonautomaterna? Var stoppade man i pengarna??

Jag fick guida till Pressbyrån, kort inköptes och, jag antar, samtal (jag vågade inte fråga till vem eller vad ;)) ringdes.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jonas Persson
På tal om samtal. Minns inte riktigt när det var, men troligtvis mitten av 90-talet.

Vi satt och åt på en hamburgerrestaurang och mitt på golvet stod en man som fullständigt tappat sansen. Han pratade rakt ut i luften och förde ett samtal med sig själv. Efter en stund insåg vi att han hade hörlurar till sin mobiltelefon och vi precis upplevt något nytt.
 
  • Gilla
ricebridge och 5 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
När telefonautomaterna slutade ta mynt (slutet av 80-talet) kom telefonkorten, som man använde för att betala. De hade olika foton som motiv, och var laddade med ett visst antal "markeringar" som man kunde ringa för. Jag minns inte hur länge korten fanns kvar, men de sista telefonkioskerna togs tydligen bort 2015, så kanske ända till dess?

[bild]
Foto: Örebro Läns museum
[länk]
Var ju total idiot med korten, minns inte ifall man fick någon upplysning hur många markeringar det fanns på kortet n
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
De har jag ett minne kring. Det var något stor flottbesök i Göteborg i slutet av åttiotalet och helt plötsligt befann jag mig omringad mitt i nordstan av ett gäng käcka grabbar i Amerikanska flottans vita gåbort-uniform som alla undrade hur f-n man ringde från telefonautomaterna? Var stoppade man i pengarna??
Det var ju total idiotiskt med korten, minns inte om det gick att se, bli upplyst om hur många markeringar som fanns på kortet?!?. Och när det var slut hade man ju sällan/ aldrig ett andra kort. Med myntautomaterna kunde man åtminstone Mata i nya mynt för att förlänga samtalet
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
På tal om samtal. Minns inte riktigt när det var, men troligtvis mitten av 90-talet.

Vi satt och åt på en hamburgerrestaurang och mitt på golvet stod en man som fullständigt tappat sansen. Han pratade rakt ut i luften och förde ett samtal med sig själv. Efter en stund insåg vi att han hade hörlurar till sin mobiltelefon och vi precis upplevt något nytt.
Jag upplevde en liknande sak, men det var nog något tidigare, när en mobiltelefon fortfarande var något man kunde skryta med.. Platsen är gågatan mitt i Örebro centrum, en kille gick med telefonen mot örat och pratade onödigt högt, så att alla lördagsshoppare skulle höra att här kom det allt en riktig lirare... Bara att någon ringde till honom just när jag gick förbi ... 😂
 
På tal om Hemkunskap, finns det längre i skolan?
Jag minns dock att jag tyckte om de lektionerna.
Det var väl på högstadiet man hade det?
Vi hade en bastant tant, säkert 100 år tyckte vi, med kjol och tofflor med knästrumpor i nylon...ryyyys...
Budda kallade vi henne :)
Men som sagt, jag tyckte det var kul!, stryka, tvätta, filea fisk, stycka kyckling, baka kakor osv.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.