Strunta i drag regulatorn.

Försök få dit shuntautomatik så småningom. Det kommer underlätta livet.
Fram tills dess får du skruva ofta på shunten. Det är nog rätt normalt att 0-2 räcker för att hålla elementen lagom varma. 2-10 används bara när värmen i min tank börjar ta slut. Prova dig fram så lär du dig snart vilken inställning som passar dig och ditt hus.
Jag shuntar också manuellt just nu pga ombyggnad och det blir lätt för varmt eller för kallt. Automatik är riktigt bra.

Men nu har du manuell shunt...och kanske behöver lite hjälp att förstå hur det funkar.
Om vi utgår från läget du beskriver just nu. 50° i tanken som värms med elvärme.
Du har shunten på 3 och det betyder ungeffär att elementvattnet som pumpas runt runt i elementslingan får 30% inblandning av varmt vatten från tanken.
Men då tycker du elementen blir för varma. Sänk shunten till 1 så du får typ 10% inblandning av varmvatten till elementen istället. Då kommer temeraturen på elementen att sjunka, men det tar ett tag. Någon timme kanske. Tittar solen fram och värmer huset kanske du får shunta ner till 0.
Lika om du vill höja värmen på elementena, då tar det ett tag från det att du skruvar upp shunten tills att allt elementvatten värmts upp.
Om det är för kallt inne och du har shunten på 1 så får du förmodligen vrida till 5 eller mer och sen backa till 1,5 efter en halvtimme om du vill varmt snabbt.
Börjar du sen elda med ved så har du inte samma jämna temperatur i tanken längre. Ännu mer skruvande på shunten....
Eller så lär man sig leva med att det vissa dagar är 14° inne och andra dagar 25°.
Inget konstigt det heller i gamla hus.
Sen är det vredena på elementena också.
Samma sak där, vrid och känn efter, blev det för varmt eller för kallt? Ändra och känn igen i morgon.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vedpanna utan shuntautomatik är ju döden. Installera snarast!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De brukar alltid vara på ett kvarts varv. Vad den gör är att blanda hett vatten från tanken med det något svalare vattnet som kommer tillbaka från elementen. En shuntautomatik mäter temperaturen som skickas ut och reglerar den till lämpligt värde baserat på temperaturen ute eller inne genom att vrida på shuntventilen.
Japp vid nogrann koll såg jag att det var på en kvarts. Shunten sitter upp och ner vänd mot pannan så den är något klurig att kolla av.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Vedpanna utan shuntautomatik är ju döden. Installera snarast!
Jag kör som sagt utan, mina föräldrar gör det också. Det är definitivt inte ett krav. Men då behövs å andra sidan termostater som kan reglera temperaturen.

Att köra utan både automatshunt och termostater fungera inte alls bra.
 
  • Gilla
Hammarskallen och 1 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Du undrar hur mycket du kan lägga på innan pannan kokar. Det är något man får lära sig den hårda vägen. Elda och skaffa dig erfarenhet. Förr eller senare så kommer pannan att koka vilket man skall undvika men ingen katastrof om det inträffar. Effektivast att få stopp på kokningen är att stänga dragluckan och fylla systemet med kallt vatten, då utgår jag ifrån att du har ett öppet system. Att släppa på värme på elementen och spola varmvatten kyler också ned men är inte så effektivt.

Tillägg: Utgå från tankens temperatur när du lägger in ved i pannan. Det kanske går med fult inlägg i pannan om tanken är på säg 35 grader.
Men som sagt, prova dig fram. Ju närmare kokpunkten du eldar upp tanken i, ju mer värme har du ackumulerat.

Tillägg 2: Strunta i dragregulatorn, fel använd är den till mer skada än nytta, så slipper du den kostnaden.
Braseldning är det som gäller om man vill släppa ut så lite föroreningar som möjligt och minska risken för soteld i skorstenen.
Nu får jag googla öppet system 😅 hur vet man om man har öppet system?

Av vilken anledning ska jag strunta i dragregulatorn? Vad är det som kan bli så fel med den?
Värt att notera är att jag har en stor skräck för att det ska börja brinna, så jag hoppas både vedpanna och kamin blir kbt för mig... Men jag vill ju ändå göra det säkert och inte sitta på jobb en timme bort och vara stressad över detta.

Braseldning?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Strunta i drag regulatorn.

Försök få dit shuntautomatik så småningom. Det kommer underlätta livet.
Fram tills dess får du skruva ofta på shunten. Det är nog rätt normalt att 0-2 räcker för att hålla elementen lagom varma. 2-10 används bara när värmen i min tank börjar ta slut. Prova dig fram så lär du dig snart vilken inställning som passar dig och ditt hus.
Jag shuntar också manuellt just nu pga ombyggnad och det blir lätt för varmt eller för kallt. Automatik är riktigt bra.

Men nu har du manuell shunt...och kanske behöver lite hjälp att förstå hur det funkar.
Om vi utgår från läget du beskriver just nu. 50° i tanken som värms med elvärme.
Du har shunten på 3 och det betyder ungeffär att elementvattnet som pumpas runt runt i elementslingan får 30% inblandning av varmt vatten från tanken.
Men då tycker du elementen blir för varma. Sänk shunten till 1 så du får typ 10% inblandning av varmvatten till elementen istället. Då kommer temeraturen på elementen att sjunka, men det tar ett tag. Någon timme kanske. Tittar solen fram och värmer huset kanske du får shunta ner till 0.
Lika om du vill höja värmen på elementena, då tar det ett tag från det att du skruvar upp shunten tills att allt elementvatten värmts upp.
Om det är för kallt inne och du har shunten på 1 så får du förmodligen vrida till 5 eller mer och sen backa till 1,5 efter en halvtimme om du vill varmt snabbt.
Börjar du sen elda med ved så har du inte samma jämna temperatur i tanken längre. Ännu mer skruvande på shunten....
Eller så lär man sig leva med att det vissa dagar är 14° inne och andra dagar 25°.
Inget konstigt det heller i gamla hus.
Sen är det vredena på elementena också.
Samma sak där, vrid och känn efter, blev det för varmt eller för kallt? Ändra och känn igen i morgon.
Tusen tack för förslag på lösning just nu!!

Av vilken anledning ska jag strunta i dragregulatorn?
Värt att notera är att jag har en stor skräck för att det ska börja brinna, så jag hoppas både vedpanna och kamin blir kbt för mig... Men jag vill ju ändå göra det säkert och inte sitta på jobb en timme bort och vara stressad över detta.
 
  • Gilla
Plocka om och 1 till
  • Laddar…
Tänk också på att elinstallationen ser delvis bristfällig ut och behöver ses över av en elektriker. Hoppas det finns en jordfelsbrytare som skyddar.

Tänk också på att priset på ved har gått upp så mycket att det blir klart billigare att värma huset med en värmepump.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Dragregulatorn var ett sätt att reglera pannans effekt när man eldade direkt mot elementen. Det fungerade riktigt bra med koks, hjälpligt med ved. Men det är klart bättre att pannan får gå ostrypt mot acktanken.

Öppet system betyder att du har ett öppet expansionskärl, i allmänhet på vinden. Ett slutet har ett trycksatt kärl som brukar finnas i pannrummet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M
En automatshunt är det absolut enklaste för att styra värmen om du har ventiler på radiatorerna. Jag har denna https://www.baxi.se/produkter/utgangna-produkter/shuntautomatik-styrningar/automix-20/ , har nog utgått men det finns en uppsjö med liknande produkter. Rumstermostaten sätter man mitt i huset förslagsvis, där ställer man in önskad temperatur. Sedan placerar man en liten servomotor på shunten som reglerar framledningstemperaturen styrd av rumstermostaten.
 
  • Gilla
Emma777
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tänk också på att elinstallationen ser delvis bristfällig ut och behöver ses över av en elektriker. Hoppas det finns en jordfelsbrytare som skyddar.

Tänk också på att priset på ved har gått upp så mycket att det blir klart billigare att värma huset med en värmepump.
Jag har ved så jag klarar mig i alla fall två år framåt och har lite annat att pyssla med än att byta värmesystem just nu, vilket jag för övrigt inte alls är intresserad av.
 
Om du går på lösningen med automatshut så rekommenderar jag absolut rumstermostat. Om man värmer med ved händer det att man inte är hemma och annat som gör att temperaturen går ner. Om man då enbart har utegivare tar det väldigt lång tid att hämta hem den tappen.
 
  • Gilla
Tamak och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Dragregulatorn var ett sätt att reglera pannans effekt när man eldade direkt mot elementen. Det fungerade riktigt bra med koks, hjälpligt med ved. Men det är klart bättre att pannan får gå ostrypt mot acktanken.

Öppet system betyder att du har ett öppet expansionskärl, i allmänhet på vinden. Ett slutet har ett trycksatt kärl som brukar finnas i pannrummet.
Då skulle jag säga att jag har ett slutet...
 
D Daniel 109 skrev:
Om du går på lösningen med automatshut så rekommenderar jag absolut rumstermostat. Om man värmer med ved händer det att man inte är hemma och annat som gör att temperaturen går ner. Om man då enbart har utegivare tar det väldigt lång tid att hämta hem den tappen.
Kopplar rumstermostaten in el om veden tar slut i pannan eller?
 
Det brukar i så fall finnas ett rött kärl i närheten av pannan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
En automatshunt är det absolut enklaste för att styra värmen om du har ventiler på radiatorerna. Jag har denna [länk] , har nog utgått men det finns en uppsjö med liknande produkter. Rumstermostaten sätter man mitt i huset förslagsvis, där ställer man in önskad temperatur. Sedan placerar man en liten servomotor på shunten som reglerar framledningstemperaturen styrd av rumstermostaten.
Tack!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.