...dock så har jag inte fått platstjänsterna i HA att funka speciellt bra i iphone. Men det märker du ju hur det funkar.
 
David Wallin David Wallin skrev:
...dock så har jag inte fått platstjänsterna i HA att funka speciellt bra i iphone. Men det märker du ju hur det funkar.
Plats tjänster på "Alltid", men det har ni säkert redan. Tycker det brukar detektera bra när vi båda är borta respektive någon kommer hem.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Eller så säger de "blääh" och vägrar använda en app... 😇
Hon behöver som sagt inte använda den. Inte ens ha den på skärmen, bara den är installerad och servern inlagd behöver hon aldrig titta på den.
Tror aldrig sambon öppnat appen på sin telefon på de 2-3 år hon haft den där..
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Plats tjänster på "Alltid", men det har ni säkert redan. Tycker det brukar detektera bra när vi båda är borta respektive någon kommer hem.
Ja jag vet inte vad som är knas. Men barnens iPhones uppdaterar bara säkert sin position då de kommer till eller lämnar en fördefinierad zon. Däremellan är det sporadiskt. Min Androidtelefon uppdaterar konstant, nästan väl ofta...
 
tveksamt tveksamt skrev:
Hon behöver som sagt inte använda den. Inte ens ha den på skärmen, bara den är installerad och servern inlagd behöver hon aldrig titta på den.
Tror aldrig sambon öppnat appen på sin telefon på de 2-3 år Nej jag hon haft den där..
Jo nåt liknande men man måste ju alltid tänka på det här då man gör någon automagi... hur gör man det manuellt? Eller ingen vits att lägga någon möda eller pengar på att styra just det.
Utmaning 😇
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja kanske det... Var nog nåt man skulle klicka på som jag kanske inte gjorde.
Men den har koll på telefonen via wifi då alltså?
Som vanligt med HA - det beror på...

Beroende på vilken router man har så finns det många gånger en integration mot den (leverantören) och då kan man lyssna direkt mot uppkopplade klienter, de flesta routrar har tillräckligt lång lease time för att mobiler skall få tillbaka samma IP. På Android är det helt meningslöst att manuellt stänga av wifi ur systemsynvinkel, det skulle vara för att ev slippa bli naggad över gratis-wifi där sådana tillhandahålls.

Alternativt installeras Companion App ("HA på mobilen" , redan diskuterat i tråden) och slå sedan på Location i appens settings, då skapas en sensor per telefon som kan användas. Hur mycket beror sedan på om HA är exponerad utanför LAN:et.

Fördelen med det första är att inget behöver installeras på mobilen, nackdelen är att framför allt IOS verkar koppla ned wifi titt som tätt (googla HA IOS presence detection wifi) - eller att man måste komma ihåg att slå på wifi när/om man har stängt av det själv.

Fördelen med det andra är att HA alltid är tillgängligt, även om jag inte publicerar alla dashboard till alla familjemedlemmar. Jag kör dessutom med två olika egna konton, ett på paddan som har full access och en reducerad på mobilen.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
D
Har en gammal installation med 1-wire-sensorer på min VP, vad skulle vara det enklaste sättet att få in dessa i HA, kabel till HA-RPi är inte en möjlighet?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Misstänker att vp har stannat nu, jag är på jobbet och jag ser att det är lite svalt inne och den har inte gått mer än drygt 2h det här dygnet.

En Shelly som får en signal på sw borde lösa det, men kan ju inte dra 230 genom pumpen.
Kunde man mata Shellyn med 230 och sen ha ingången på 5-12v eller måste hela Shellyn matas med 12v då?
 
D djac skrev:
Har en gammal installation med 1-wire-sensorer på min VP, vad skulle vara det enklaste sättet att få in dessa i HA, kabel till HA-RPi är inte en möjlighet?
En Shelly I4 med shelly addon kanske?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Har en gammal installation med 1-wire-sensorer på min VP, vad skulle vara det enklaste sättet att få in dessa i HA, kabel till HA-RPi är inte en möjlighet?
Beror ju lite på vad 1-wire mäter...
...det finns puckar som som kan ta temp-data från 1-wire

Beror sedan på vad du bygger för nät, "allt" eller fokus på något av zibee/zha/wifi?

Ett exempel:
https://www.styrahem.se/p/783/strombrytare-paav-16a-wifi-sonoff-th16-r3-origin
 
Redigerat:
useless useless skrev:
En Shelly I4 med shelly addon kanske?
Hur många sensorer klarar en sån? Jag har kikat på det här i flera år, men aldrig hittat nån bra färdig lösning.
 
Strip Strip skrev:
Hur många sensorer klarar en sån? Jag har kikat på det här i flera år, men aldrig hittat nån bra färdig lösning.
5st med den nya
 
D
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Beror ju lite på vad 1-wire mäter...
...det finns puckar som som kan ta temp-data från 1-wire

Beror sedan på vad du bygger för nät, "allt" eller fokus på något av zibee/zha/wifi?

Ett exempel:
[länk]
Jag har "alla" näten uppe och kör så det spelar egentligen ingen roll, har en Shelly i drift idag så ur det perspektivet är det ju enkelt med en till.

Kikade på mina sensorer, detta är såna med bara två trådar, de ligger parallelt kopplade idag, och där är 7st, så frågan är om dessa kan hanteras i någon färdig enhet?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
nino nino skrev:
Misstänker att vp har stannat nu, jag är på jobbet och jag ser att det är lite svalt inne och den har inte gått mer än drygt 2h det här dygnet.

En Shelly som får en signal på sw borde lösa det, men kan ju inte dra 230 genom pumpen.
Kunde man mata Shellyn med 230 och sen ha ingången på 5-12v eller måste hela Shellyn matas med 12v då?
Om det som StyraHem skriver stämmer, borde det fungera som du vill.

"matas med 230V samtidigt som den styr ingången till garageporten som är 12V."

https://www.styrahem.se/p/692/infalld-strombrytare-en-kanal-wifi-bluetooth-mjs-shelly-plus-1
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag har "alla" näten uppe och kör så det spelar egentligen ingen roll, har en Shelly i drift idag så ur det perspektivet är det ju enkelt med en till.

Kikade på mina sensorer, detta är såna med bara två trådar, de ligger parallelt kopplade idag, och där är 7st, så frågan är om dessa kan hanteras i någon färdig enhet?
Är det Dallas temp-sensorer så kan du hänga många på en ESP, de har ju unika adresser som du lägger upp i ESPhome.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.