K KentaBro skrev:
Med min Samsung har jag alltid svept nerifrån och upp. Då får jag upp en lista på servrar. Provade nu att svepa åt sidan och märker då att man byter direkt utsnitt gå via listan.

Finns alltså olika sätt.
Ja bytte direkt så det var ju smidigt, iaf när man bara har två servrar
 
När man gör en automation, är det bara att lägga till en till händelse om man har två olika knappar som gör samma sak?
En knapp vid sängen som släcker allt och en vid ytterdörren som gör samma eller måste det blir två automationer?
 
OpiMaza
nino nino skrev:
När man gör en automation, är det bara att lägga till en till händelse om man har två olika knappar som gör samma sak?
En knapp vid sängen som släcker allt och en vid ytterdörren som gör samma eller måste det blir två automationer?
Det kan vara samma lägg bara in knapparna som triggers. Du kan ha fler.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
När man gör en automation, är det bara att lägga till en till händelse om man har två olika knappar som gör samma sak?
En knapp vid sängen som släcker allt och en vid ytterdörren som gör samma eller måste det blir två automationer?
Erfarenheten säger dock att vid närmare analys så kommer du upptäcka att utfallen inte är identiska - dvs vad som tänds och släcks vid sängång är inte samma som vid lämna huset. med andra ord se över vad du vill skall göras och om det sedan blir en eller fem automater i HA är mindre viktigt.

Tänd o släck vid dörren styrs hos oss med närvarodetektering - är ingen telefon hemma är huset tomt och går ned i viloläge, men HSB vill ha lite fönsterlampor tända för trivsel så därmed skiljer sig nattscenario från bortascenario, tex.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Hur lägger man till telefoner? Hade det på förra HA när jag bara provade lite men nu sist fick jag inte in den? Går det på wifi, gps eller nåt annat?
Stänger alltid av wifi när jag åker på jobbet och ibland glömmer jag ju att slå på igen.
Jag har en Xiaomi och tanten en iphone
 
nino nino skrev:
Stänger alltid av wifi när jag åker på jobbet
På telefonen eller hemma och varför?
 
Alfredo Alfredo skrev:
På telefonen eller hemma och varför?
Stänger av wifi på telefon när jag åker på jobbet, där har vi inget nät vi kan använda så den ligger bara å söker och tuggar batteri
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
nino nino skrev:
Hur lägger man till telefoner? Hade det på förra HA när jag bara provade lite men nu sist fick jag inte in den? Går det på wifi, gps eller nåt annat?
Stänger alltid av wifi när jag åker på jobbet och ibland glömmer jag ju att slå på igen.
Jag har en Xiaomi och tanten en iphone
Installerar man appen kommer den väl in automatiskt när man loggar in?
 
S sjoelund skrev:
Installerar man appen kommer den väl in automatiskt när man loggar in?
Ja kanske det... Var nog nåt man skulle klicka på som jag kanske inte gjorde.
Men den har koll på telefonen via wifi då alltså?
 
nino nino skrev:
Ja kanske det... Var nog nåt man skulle klicka på som jag kanske inte gjorde.
Men den har koll på telefonen via wifi då alltså?
Den skickar via 4G också
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tror jag fick in mobilen i appen nu
Bara å övertyga frun om att installera den
 
Hon behöver ju aldrig använda den eller ens ha den på hemskärmen, räcker att den är installerad och ansluten till servern.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hon behöver ju aldrig använda den eller ens ha den på hemskärmen, räcker att den är installerad och ansluten till servern.
Men man skapar ett konto åt henne i HA som hon ska logga in på antar jag
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
nino nino skrev:
Men man skapar ett konto åt henne i HA som hon ska logga in på antar jag
Ja. Men logga in gör man bara en gång och fruar brukar tycka det är kanon om någon annan gör det åt dem... 😃
 
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Ja. Men logga in gör man bara en gång och fruar brukar tycka det är kanon om någon annan gör det åt dem... 😃
Eller så säger de "blääh" och vägrar använda en app... 😇
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.