E elmont skrev:
Det tror jag inte att supporten sysslar med, möjligen på underhållsavdelningen.
Jag är ganska säker på att numera ingår det i en kontroll när en kund ringer.
Sen är det då skillnad mellan ny/gammal elmätare.

Senast jag ringde elnätsbolaget med strul hade jag den gamla elmätaren och de kollade direkt hur det såg ut med fasspänningar och bad mig göra dito på min elmätare. Sen med de nya elmätarna så öppnas då helt nya möjligheter för fjärrfelkontroller.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men ..
Om nu elnätsägaren bytt ut elmätaren till en ny modern så ser ju kundtjänsten de viktiga parametrarna hos en kund. Med de nya elmätarna så kan man troligen även ändra insamlingfrekvens till en viss kund.
Med äldre mätare så såg man fasspänning men med lägre insamling. (samma sak som att en kund kunde se det på displayen). Sen är det för mig obekant om elnätsägaren ser mer som en HAN-port levererar?
Du verkar ju själv ha exempel som tyder på att det kan förekomma. Men jag är skeptisk till att det normalt är tillgängligt för något liknande kundtjänst. Att deras snitt indikerar en felflaggad mätare eller att de direkt har länkad info kring berörda kunder vid på högre nivå kända avbrott ok men knappast mer.

Är det en lokal aktör du är ansluten till eller de mer namnkunniga?
 
GK100 GK100 skrev:
Du verkar ju själv ha exempel som tyder på att det kan förekomma. Men jag är skeptisk till att det normalt är tillgängligt för något liknande kundtjänst. Att deras snitt indikerar en felflaggad mätare eller att de direkt har länkad info kring berörda kunder vid på högre nivå kända avbrott ok men knappast mer.

Är det en lokal aktör du är ansluten till eller de mer namnkunniga?
Jo nu spelar det mindre roll vilken nätägare men samtliga elnätsbolag har ju sedan länge oftast radioöverföring från elmätaren för debitering. Min elnätsägare såg då även fasspänningar med min gamla elmätare. Med nya smarta elmätare öppnar sig helt nya möjligheter men det är förmig oklart exakt vad elnätsägaren ser? Så en mer inkompetent kundtjänst har då sannolikt helt nya möjligheter för kontroll av fel.
Iaf så skulle jag ha löst det....
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
L Leif i Skåne skrev:
Men det är mest oturligt att felet uppstår i gatuskåpet samtidigt du sågar i en vägg det är långsökt.
En f.d. kollega skulle byta en trasig nätdel eller liknande i en stor anläggning och lyckades slinta med skruvmejseln och i samma sekund brakar helvetet löst och hela skiten slocknar. Kollegan rusar kallsvettig upp till driftsansvarig och skriker JAG BARA SLANT!!!
Svaret blev - lugn, hela stadsdelen är strömlös och det tror jag inte ens du kan lyckas med!
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A
GK100 GK100 skrev:
Jag kan bara föreställa mig hur du förklarar något för kundtjänst
Personangrepp igen. Det är lätt att skriva vad man vill när man sitter gömd bakom en skärm.
GK100 GK100 skrev:
Det är näbbigheten jag menade och parat med dina egna inlägg där du inte lyssnar och försöker gå framåt med de olika välgrundade förslagen du fått.
Jag lyssnade och kollade upp samtligas råd. Men ingen av dom var ju rätt så givetvis går man vidare då.
GK100 GK100 skrev:
Du kan tänka lite på det och behöver inte ta illa upp jag vill inte ha onödigt tjafs
Varför postar du då efter att felet är löst den ena förolämpningen efter den andra?
Du är inte alls intresserad av att hjälpa till, du vill bara starta något för att du går igång på det.
E elmont skrev:
Och varför ringde du inte själv???? Kände du inte till att nätägarna är högst skeptiska till privatpersoners "felanmälningar"?
Ingen har varit skeptisk till den information jag har lämnat.
Det enda problemet har varit är att dom jag har pratat med inte haft kunskap tillräckligt för att tänka utanför boxen.
Inte ens när felet var uppenbart kunde Eon se att felet låg hos dom.
Dom sa hela tiden att dom skickade mig 230, så därför låg felet hos mig.
I skåpet felet låg fanns ju heller inga säkringar enligt dom när sanningen var att där satt säkringar till samtliga hus på samma gata.

Och jag har en ny mätare vilket jag redan skrivit samt postat en manual till mitt skåp.


E elmont skrev:
Men nätägaren har ju inte en aning om det verkligen varit en "elektriker" på plats bara för att en främmande person ringer och säger det.
Så du tror att man skulle ljuga om en sån sak när det så uppenbart skulle kunnas upptäckas.
Då är man fan i mig dum i huvudet enligt mig om man försökt med något sånt eftersom det kan leda till en mkt hög räkning.
Och ingen på Eon har misstrott mig.
D Daniel 109 skrev:
Något elektrikern med lätthet borde kunnat göra om felet fanns när han var där.
När den felsökningen skulle göras så fanns inte felet.
G Ghandy87 skrev:
har ett behov av att hävda hur duktiga ni är när ni i grund och botten inte fattar ett skit
Huvudet på spiken!
Det roliga är att nu när felet är löst så visste alla var felet fanns/eller kritiserar/förklarar hur enkelt ett sådant fel var att hitta trots att ingen öht var och nosade i rätt riktning innan.

Det var ju jag som lyckades lista ut varifrån felet kom med hjälp av min granne.
GK100 GK100 skrev:
Då får du mycket hjälp här på forumet som har alla möjligheter att lotsa genom alla typer av elfel du kan tänka dig.
Ja inte detta iaf. Och av dig inte mer än en massa förolämpningar.
Synd att du missade all min information inkl bilder, manual på min mätare och en video.
För om du bara vore hälften så duktig som du påstår du är är så hade du väl löst det..

Sen vidare till alla.
Hur fan kan ni hoppa på en yrkeskunnig, utb och behörig elektriker utan att ha varit på plats här och själv provat att felsöka felet?
Jag hyser största förtroende för min elektriker oavsett vad ni skriver. Han har delvis gjort vad jag vbf från Eon för dom var ju säkra på vilket fel jag hade.
Sen har vi gått vidare och hamnade till slut i gatuskåpet där felet fanns.
Och en gång när han var här visade sig inte felet och då är det svårt att felsöka någonting.
Jag tycker ni skall skämmas och ta er en allvarlig funderare på hur man bemöter folk när man framförallt inte besitter den kunskap som krävdes.

Vidare om ni är män tillräckligt så tycker jag ni skall be om ursäkt.

Tycker Mod/Admin kan låsa denna tråden nu.
Problemet är löst och postat.
 
  • Gilla
Ddd999 och 2 till
  • Laddar…
Det blir rätt ofta att den som går utanför "ramen" och inte lyckas lösa "problemet" får skit för sina "felgrepp"
Ps
Eftersom jag har haft det som yrke ett helt arbetsliv tror jag mig vet ungefär hur det fungerar apropå kunskap. Det har jag även försökt förmedla men tydligen inte riktigt lyckats.
 
Det viktiga är att felet hittades och även bra att lösningen postades här så fler i samma situation kanske kan lära sig något av det. Pajkastningen är nog över nu.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AndersOsk skrev:
När den felsökningen skulle göras så fanns inte felet.
I inlägg #56 har ju tydligen elektriker mätt upp felaktiga spänningar.
 
D Daniel 109 skrev:
I inlägg #56 har ju tydligen elektriker mätt upp felaktiga spänningar.
Mätt upp felaktiga spänningar ?
Felet var en huvudsäkringar från gatan som glappar och vid ökad last börja fasen svajja från 230v ner till ungefär 160, sen studsa den på detta viset vilket skapade flimmer osv märkliga i detta var att det hände i ungefär en sekund sen höll den sig på 230v igen sen kunde den plötsligt dippa igen och sen studsa upp till 230v
 
  • Gilla
Anonymiserad9425780543
  • Laddar…
J
A AndersOsk skrev:
Personangrepp igen. Det är lätt att skriva vad man vill när man sitter gömd bakom en skärm.

Jag lyssnade och kollade upp samtligas råd. Men ingen av dom var ju rätt så givetvis går man vidare då.

Varför postar du då efter att felet är löst den ena förolämpningen efter den andra?
Du är inte alls intresserad av att hjälpa till, du vill bara starta något för att du går igång på det.

Ingen har varit skeptisk till den information jag har lämnat.
Det enda problemet har varit är att dom jag har pratat med inte haft kunskap tillräckligt för att tänka utanför boxen.
Inte ens när felet var uppenbart kunde Eon se att felet låg hos dom.
Dom sa hela tiden att dom skickade mig 230, så därför låg felet hos mig.
I skåpet felet låg fanns ju heller inga säkringar enligt dom när sanningen var att där satt säkringar till samtliga hus på samma gata.

Och jag har en ny mätare vilket jag redan skrivit samt postat en manual till mitt skåp.




Så du tror att man skulle ljuga om en sån sak när det så uppenbart skulle kunnas upptäckas.
Då är man fan i mig dum i huvudet enligt mig om man försökt med något sånt eftersom det kan leda till en mkt hög räkning.
Och ingen på Eon har misstrott mig.

När den felsökningen skulle göras så fanns inte felet.

Huvudet på spiken!
Det roliga är att nu när felet är löst så visste alla var felet fanns/eller kritiserar/förklarar hur enkelt ett sådant fel var att hitta trots att ingen öht var och nosade i rätt riktning innan.

Det var ju jag som lyckades lista ut varifrån felet kom med hjälp av min granne.

Ja inte detta iaf. Och av dig inte mer än en massa förolämpningar.
Synd att du missade all min information inkl bilder, manual på min mätare och en video.
För om du bara vore hälften så duktig som du påstår du är är så hade du väl löst det..

Sen vidare till alla.
Hur fan kan ni hoppa på en yrkeskunnig, utb och behörig elektriker utan att ha varit på plats här och själv provat att felsöka felet?
Jag hyser största förtroende för min elektriker oavsett vad ni skriver. Han har delvis gjort vad jag vbf från Eon för dom var ju säkra på vilket fel jag hade.
Sen har vi gått vidare och hamnade till slut i gatuskåpet där felet fanns.
Och en gång när han var här visade sig inte felet och då är det svårt att felsöka någonting.
Jag tycker ni skall skämmas och ta er en allvarlig funderare på hur man bemöter folk när man framförallt inte besitter den kunskap som krävdes.

Vidare om ni är män tillräckligt så tycker jag ni skall be om ursäkt.

Tycker Mod/Admin kan låsa denna tråden nu.
Problemet är löst och postat.
I närheten tycker nog jag att jag var i inlägg #2. Sen gillar jag inte heller påhopp. Ville bara påpeka detta.🤓
 
  • Haha
Anonymiserad9425780543
  • Laddar…
G Ghandy87 skrev:
Mätt upp felaktiga spänningar ?
Felet var en huvudsäkringar från gatan som glappar och vid ökad last börja fasen svajja från 230v ner till ungefär 160, sen studsa den på detta viset vilket skapade flimmer osv märkliga i detta var att det hände i ungefär en sekund sen höll den sig på 230v igen sen kunde den plötsligt dippa igen och sen studsa upp till 230v
Varför mätte du då inte direkt så nära källan du enkelt kan dvs vid TS mätarsäkringar. Direkt via huvarna om de har testhål eller flippa ur glasen och gör mätning som skrivits om tidigare dvs tre mellan faserna och tre mot jord? Allt direkt och utan att röra något öht vid såna symptom TS hade. Tar max några minuter.

Tror både du och TS kan lära er lite av det som skrivits i tråden. Det är bara enkla konstateranden och inga som helst angrepp hur mycket än TS ropar om det. Lärande verkar svida lite och inget konstigt med det min tolkning om normalkunning på gränsen kvarstår behöver inte lindas in öht.

Och fortsätt gärna skriva här på BH du kan lära dig mycket du kan ha nytta av. De flesta som mer frekvent skriver här i elforum är kunniga långt över medel och faller inte i farstun hur du än rallarsvingar med "Vad fan yrar du om .." till Mussli som fint exempel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Varför mätte du då inte direkt så nära källan du enkelt kan dvs vid TS mätarsäkringar. Direkt via huvarna om de har testhål eller flippa ur glasen och gör mätning som skrivits om tidigare dvs tre mellan faserna och tre mot jord? Allt direkt och utan att röra något öht vid såna symptom TS hade. Tar max några minuter.

Tror både du och TS kan lära er lite av det som skrivits i tråden. Det är bara enkla konstateranden och inga som helst angrepp hur mycket än TS ropar om det. Lärande verkar svida lite och inget konstigt med det min tolkning om normalkunning på gränsen kvarstår behöver inte lindas in öht.

Och fortsätt gärna skriva här på BH du kan lära dig mycket du kan ha nytta av. De flesta som mer frekvent skriver här i elforum är kunniga långt över medel och faller inte i farstun hur du än rallarsvingar med "Vad fan yrar du om .." till Mussli som fint exempel.
Ja du kan intala dig det och resten av dina små skärm ryttare, applåderar er och er höga kunnighet, av det faktum hur mycket tid ni lägger här och leker kunniga så kan ni inte ha mycket annat och göra om dagarna. Oavsett fanns där en anledning till att jag inte klippte plomberingen på första bästa tillfälle, ville konstatera att det inte var utanför först innan jag börja klippa upp och klydda för mycket med det, därav blev min första mätpunkt elcentralen då det såg ut som en stor plomberad plåt och tyckte de va konstigt för det brukar vara 2, som jag såg senare och mätte då där istället.

Men allt detta du sitter och försöker briljera med och spela Allan har jag redan gjort så ta ditt lilla forums imperie och sitt här och Uggla så lägger jag min tid på nått vettigt istället, folk som du får mig bara sjukt förbannad och ska vidhålla god ton och därav avsluta här, så ha så kul med dina resterande skärm ryttare

Och angående mäta på säkringarna har jag dom tjocka stiften på min fluke och inte dom smala så undviker att mäta där när jag hellre mäter på plinten
 
  • Gilla
Anonymiserad9425780543
  • Laddar…
För att mäta på inkommande behöver du inte klippa någon plomb utan bara som skrevs tidigare på huvudsäkringarna, och att klippa en plombering kan väl knappast betraktas som att "klydda". Det är ett klipp med en avbitare per plomb. Jag har svårt att tro att du är en elektriker över huvud taget när jag läser vad du skriver.
Och jag förstår att du "skriker och fäktar" för det är ju inte roligt att bli påkommen som någon som inte riktigt klarar jobbet.
Ps
Kan du inte mäta i propphuvens hål så pilla ur eller krossa glaset som skrevs tidigare, att du inte kände till den metoden styrker min tro när det gäller yrke.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G Ghandy87 skrev:
Mätt upp felaktiga spänningar ?
Felet var en huvudsäkringar från gatan som glappar och vid ökad last börja fasen svajja från 230v ner till ungefär 160, sen studsa den på detta viset vilket skapade flimmer osv märkliga i detta var att det hände i ungefär en sekund sen höll den sig på 230v igen sen kunde den plötsligt dippa igen och sen studsa upp till 230v
Det är uppenbart fel, att baserat på det koppla bort element visar på bristande kompetens enligt mig. Redan där skulle man kunnat konstatera att spänningsfallet fanns innan din anläggning. Med en sådan mätning skulle det inte varit svårt att förklara för nätägaren att felet fanns där.
 
E elmont skrev:
För att mäta på inkommande behöver du inte klippa någon plomb utan bara som skrevs tidigare på huvudsäkringarna, och att klippa en plombering kan väl knappast betraktas som att "klydda". Det är ett klipp med en avbitare per plomb. Jag har svårt att tro att du är en elektriker över huvud taget när jag läser vad du skriver.
Och jag förstår att du "skriker och fäktar" för det är ju inte roligt att bli påkommen som någon som inte riktigt klarar jobbet.
Ps
Kan du inte mäta i propphuvens hål så pilla ur eller krossa glaset som skrevs tidigare, att du inte kände till den metoden styrker min tro när det gäller yrke.
Haha okej då säger vi det, fortsätt käfta här, och skriker o fläktar? Då har du inte upplevt något i ditt liv. Hade gärna velat se dig föra samma samtal om du inte satt vid din skärm. Väl medveten om metoden men en huv utan glas är ingen godkänd huv, som sagt föredrar plinten och det spelar ingen roll om jag hade mätt där eller i elcentralen då botten kontakten visa inga tecken på glapp
 
  • Gilla
Anonymiserad9425780543
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.