Stuprör måste inte gå rakt ner.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
P Pln8421 skrev:
Hej
Fick ett brev från byggnads-nämden att min granne fått bygglov att ändra taklutningen på sitt garage som står på tomtgränsen utanför vårt kök med sina 2 fönster och huvudentre. . Detta enligt plan- och
bygglagen, PBL, (2010:900) kap. 9 § 41b
Det är redan mörkt inne då vi knappt ser himlen.
Deras befintliga garagetak har en tak konstruktion som fungerat sedan 1987 då deras garage byggdes. Det är 36 år sedan. Förra året bytte de gummiduk, som då borde hålla minst lika länge till. De flesta garagen i området har platta garagetak.
Jag förstår att han vill ha bättre avrinning men 80cm tycker jag är mycket.
Jag tänker prova att överklaga men då måste jag kanske ha förslag på alternativ?
Höja i deras framkant i stället?
Lägsta höjning men med bra avrinning? Deras avrinning är längst bort på höger när vi tittar it från köket.
Hälsningar Per

[bild]

[bild]
[bild]
Överklaga/klaga bara, det är ju inte upp till dig att bygga taket oavsett. Du kan heller inte veta hur de resonerar, varför de valt som de gjort.. om de har några förutsättningar att utgå från i sin konstruktion (om de vill ha extra förvaring i garagets tak osv).

Det är helt enkelt deras problem att lösa.. om de måste.. inte ditt 🙂

Men jag skulle också ta en funderare på ert eget takutsprång.. OM ni tycker att ni har lite problem med ljuset.. ni har ett ovanligt stort utsprång som inte bara sticker ut långt.. det går också ner lite/sitter nära ert fönster (så det skymmer mer än normalt).

Tycker ert hus ser fint ut, så det är inget klagomål från mig! Bara reflekterade över "ljusfrågan".

Lycka till med överklagandet

(de flesta av våra grannar, gjorde exakt som din granne planerat på sina garagetak.. de hade också platta tak.. vi behövde fortfarande fortfarande markis på det fönstret efter de byggt om taket.. 😳 - och vårt hus stod nog en 50-60 cm närmare deras garage - lite peppning ifall överklagan inte går igenom )
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
tommib
D Dilato skrev:
Då hamnar hängrännor och stuprör på TS sida vilket väl inte är speciellt bra.
Det beror ju på om man vill optimera för ljusinstrålning eller vattenavrinning i annan riktning. Med högsidan mot grannen upplevs inte byggnaden lika hög och den skymmer inte ljuset lika mycket.
 
D Dilato skrev:
Då hamnar hängrännor och stuprör på TS sida vilket väl inte är speciellt bra.
Det är väl inte speciellt dåligt heller. Att förvänta sig att inte behöva kompromissa fungerar antagligen dåligt i detta fall.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Stuprör måste inte gå rakt ner.
Rensa hängrännor blir hyffsat besvärligt utan att "ränna" 😉på TS mark.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Rensa hängrännor blir hyffsat besvärligt utan att "ränna" 😉på TS mark.
Ja man om man nu vill slippa att ha 1m högre tak så får man kanske tillåta ett grannen rensar rännorna från tomten. Det spelar ju ingen roll. Eller så får grannen rensa från taket, det går ju utmärkt det också.
 
  • Gilla
flovv och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har försökt komma åt det här fenomenet med denna regel:

5.4.3 Alla har rätt att få hjälp med sitt problem. Säger man att man har ett problem så har man det, även du kanske inte tycker det. Undvik att svara istället för att antyda att personen inte borde ha frågat.
Jag håller huvudsakligen med @Daniel 109 här. När det kommer till juridik och bygglov är TS (i respektive tråd) ofta behjälpt av att få lite motstånd av personer som beskriver vad lagen ger för utrymme åt såväl den frågande som andra parter. Det kommer ofta personer som på mer eller mindre kreativa vis kommer med idéer om hur systemen kan utnyttjas och rundas, så att någon spelar djävulens advokat är normalt sett utmärkt för såväl TS som de som läser tråden för att själva förstå.
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Har kräksjukan och feber
Krya på dig! 🤢😷
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
P
F Fulbyggarn skrev:
Det handlar inte om medgivande, jag omformulerar hennes fråga.
Har du fått grannhöran och överklagat/lämnat synpunkt?

Har du fått en grannhöran och inte lämnat in synpunkter kommer du garanterat inte komma någonstans med överklagan
utan_mark utan_mark skrev:
Jag hade lagt energin på att montera egna takfönster så ni slipper bunkerkänslan oavsett grannen.🤗
Svårt då jag har en överväning
 
Tråden är ju som vanligt.

TS har en fråga men av olika orsaker intresserar sig forumet för massa saker som är mer eller mindre relevanta för den ursprungliga frågeställningen. Nyfikenhet, skadeglädje, genuin vilja att hjälpa... Det är nog många olika drivkrafter.

Jag tycker det ibland blir för mycket ovidkommande saker men ibland framkommer också viktig information för TS. Tror inte det finns något vattentätt sätt att fixa detta utan när man vinner något i ena änden förlorar man i andra. Jag tycker balansen är ok.

Verkar som att en del inlägg i den här meta-diskussionen är raderade för övrigt.
 
  • Gilla
Coolman och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Bananskalare Bananskalare skrev:
Troligtvis är 80cm ett mått som är lägsta för att få ett bra fall hela vägen.
Skulle tro att det grundar sig på att man vill ha en taklutning på 14 grader, som är minimi-lutningen för dom flesta takbeläggningarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Då hamnar hängrännor och stuprör på TS sida vilket väl inte är speciellt bra.
Han kan ju erbjuda sig att koppla stupröret på sitt dagvattensystem så ökar chansen att de överväger en lösning som är bra för honom.
 
P Pln8421 skrev:
Hej
Fick ett brev från byggnads-nämden att min granne fått bygglov att ändra taklutningen på sitt garage som står på tomtgränsen utanför vårt kök med sina 2 fönster och huvudentre. . Detta enligt plan- och
bygglagen, PBL, (2010:900) kap. 9 § 41b
Det är redan mörkt inne då vi knappt ser himlen.
Deras befintliga garagetak har en tak konstruktion som fungerat sedan 1987 då deras garage byggdes. Det är 36 år sedan. Förra året bytte de gummiduk, som då borde hålla minst lika länge till. De flesta garagen i området har platta garagetak.
Jag förstår att han vill ha bättre avrinning men 80cm tycker jag är mycket.
Jag tänker prova att överklaga men då måste jag kanske ha förslag på alternativ?
Höja i deras framkant i stället?
Lägsta höjning men med bra avrinning? Deras avrinning är längst bort på höger när vi tittar it från köket.
Hälsningar Per

[bild]

[bild]
[bild]
Jag förstår honom. Detta tak fungerar inte alls. Jag hade ett likadant, men jag och grannen delade garage så vi sökte lov gemensamt. Han hade inga problem med fukt sa han, men det hade jag, När han rev taket för att vi skulle kunna fästa taktolarna var allt ruttet under och isolering full av mögel och fukt. Den arkitekt som ritat platta tak borde låsas in för alltid. t.o.m på senåldern förstod man att tak skall luta.
 
  • Gilla
  • Älska
Iiris Ångström och 9 till
  • Laddar…
Varför hacka på den här tråden för? Den har hållit sig riktigt bra ontopic. För att vara en tråd i den här kategorin.
Samtidigt som man ber om hjälp måste man förstå att alla här inte är ja sägare.

Eftersom bygglovet är nästan klart för grannen. Så ska det mycket till för att få honom att vända om taket. Eftersom han måste ändra om hela den befintliga ansökan. Då blir det en ny process. Så det är ett dåligt råd att i det här läget försöka få grannen tänka om. Jag skulle vilja säga att det är nästan omöjligt.
Om bygglovet är nästan klart beror på vilket beslut ts fattar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja man om man nu vill slippa att ha 1m högre tak så får man kanske tillåta ett grannen rensar rännorna från tomten. Det spelar ju ingen roll. Eller så får grannen rensa från taket, det går ju utmärkt det också.
Fast nu är det ju inte en meter, utan 80 cm från tegelväggen, dvs ca 50-60 cm.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast nu är det ju inte en meter, utan 80 cm från tegelväggen, dvs ca 50-60cm
Spelade det någon roll för inlägget jag gjorde angående takvattnet eller ville du bara märka ord?

Ja man om man nu vill slippa att ha 60cm högre tak så får man kanske tillåta ett grannen rensar rännorna från tomten. Det spelar ju ingen roll. Eller så får grannen rensa från taket, det går ju utmärkt det också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.