J JohanLun skrev:
Svårt att svara på den frågan. Antingen har de sämre inköpare, ingenjörer, arbetare eller har deras arbetare och direktörer eller ägare högre lön / utdelning. Om TV apparaterna är lika bra så kommer den ena att slås ut.
Nej, så fungerar tyvärr inte människor. Folk är beredda att betala extra för ett visst märke, även om det märket inte är påvisbart bättre. Det handlar om image.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Jag håller med dig, men ändå inte. För tjänster som annonseras ut försöker man verkligen rekrytera den dugligaste som passar in i teamet.

Men, alla vet ju att de bra tjänsterna inte annonseras ut, men ändå tillsätts. 🙄
Är din tanke då att de högre tjänsterna, med större påverkan på resultatet, är något man tillsätter med odugliga då.

Ett problem med din tankegång är att chefen ovanför får gå när det inte går bra. Och det lär inte gå bra om man tillsätter baserat på relation istället för duglighet.
Och chefen ovanför är inte det minsta road av att få kicken. Denne är intresserad av diametrala motsatsen.
 
P pmd skrev:
Om en vara/tjänst inte går att sälja så har säljaren satt för högt pris. Elementärt, mitt kära universalgeni.
Är då ditt förslag på åtgärd att DU tar av dina besparingar och betala mellanskillnaden så att det går att sälja till lägre pris.

Något annat ser jag inte framkommer här.
P pmd skrev:
Hur säljaren ska ändra på varan/tjänsten och produktionen för densamma så att den går att sälja är högst individuellt för varje vara/tjänst (eller åtminstone för varje typ av vara/tjänst).
Nu var det specifikt bostadsproduktion det handlade om. Men jag ser inte att du skriver något om det.
 
D daVinci skrev:
Är då ditt förslag på åtgärd att DU tar av dina besparingar och betala mellanskillnaden så att det går att sälja till lägre pris.

Något annat ser jag inte framkommer här.

Nu var det specifikt bostadsproduktion det handlade om. Men jag ser inte att du skriver något om det.
Ägaren till det olönsamma företaget får skjuta till pengar för produktförbättring eller effektivisering eller låta sitt företag konka. För om inte ägaren eller de anställda kan skapa en konkurrenskraftig produkt, varför ska kunderna ta sina besparingar och köpa en dyrare och sämre produkt för att ägarna till företaget med sämre produkter ska fortsätta ta ut höga löner och göra ett dåligt jobb...
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Fast kostnaden ligger nog inte riktigt på lönerna. Det är ledningen det är fel på i de flesta företagen. Och deras extrema vinstuttag.
Vad kommer det sig att det är fel på ledningarna i alla företagen??
Det du säger är ungefär som att skälet till att det spelas så dålig hockey i NHL är att alla lag har urusla tränare. (Men varför har ingen en bra tränare?)

Sist jag tittade låg rörelsemarginalen på ca 2-3% för bygg/entreprenad. Är det extremt lågt enligt dig då?
Extremt högt är det iaf inte. Men du skriver ju att det är extremt.

Och vad kommer det sig att du och andra inte startat byggföretag och tar ut lite lägre marginal och konkurrerar bort alla andra?
Det framkommer som ett ofattbart mysterium.

Så många som vet hur man driver byggföretag effektivare och kan konkurrera bort alla befintliga, men ingen gör det ...
 
  • Gilla
Fagelbla
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Vad kommer det sig att det är fel på ledningarna i alla företagen??
Det du säger är ungefär som att skälet till att det spelas så dålig hockey i NHL är att alla lag har urusla tränare. (Men varför har ingen en bra tränare?)

Sist jag tittade låg rörelsemarginalen på ca 2-3% för bygg/entreprenad. Är det extremt lågt enligt dig då?
Extremt högt är det iaf inte. Men du skriver ju att det är extremt.

Och vad kommer det sig att du och andra inte startat byggföretag och tar ut lite lägre marginal och konkurrerar bort alla andra?
Det framkommer som ett ofattbart mysterium.

Så många som vet hur man driver byggföretag effektivare och kan konkurrera bort alla befintliga, men ingen gör det ...
Jag driver inte byggföretag för att jag inte gick den linjen. =)

Jag tittar på vår största byggherre, gick han minus en miljard förra året. Har sthlms hyror i en sovande stad och fuskbygger, är stämd i dk.

Han plockade ut 1,3 miljoner i lön till sig själv. Sen är där säkert en hel del i avkastning från ab. Sen kickar han en massa folk =)

Om vi kollar på villor. Har vi fler fabriksvilletillverkare än älvsbyhus (som inte har utbildade byggarbetare) som inte kickat folk? Älvsbyhus verkar har gjort rätt ändå som har egen skog.

Brorsan driver däremot, och han verkar få en del jobb i Malmö för att byggarbetare i Malmö är för dyra så de anlitar någon 10 mil iväg :D

Lönerna är inte den stora kostnaden i ett större bolag. Det som är de stora utgifterna nu är alla inköp som har höjts. Och folk drar sig såklart för att köpa en nyproducerad villa eller att flytta in i en nyproducerad 2-3a för 18 tusen i månaden.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi har troligen helt enkelt olika nätverk och jag gissar att vi talar om olika arbetsplatser och olika tidsperioder. Jag håller med om att tester verkar vara på frammarsch de senaste åren. Jag har precis som du sett några exempel på att yngre som rekryteras går igenom sådana. T o m rena IQ-test. Något måste ju rekryteringsföretagen sälja till sina kunder så varför inte standardiserade tester utan stöd i vetenskapen?
Låter väldigt konspiratoriskt det du skriver.

Rekryteringsföretagen överlever bara om kunderna menar att dom gör ett bra och kostnadseffektivt jobb.
Och fungerar testerna (även om du fått för dig att de är IQ-tester) så använder man dom. Man använder det som fungerar helt enkelt.

Jag kan tycka att det sista är ganska naturligt. Men jag ser ju att många inte ser det så, utan istället kokar ihop div konspiratoriska tankar.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
D daVinci skrev:
Låter väldigt konspiratoriskt det du skriver.

Rekryteringsföretagen överlever bara om kunderna menar att dom gör ett bra och kostnadseffektivt jobb.
Och fungerar testerna (även om du fått för dig att de är IQ-tester) så använder man dom. Man använder det som fungerar helt enkelt.

Jag kan tycka att det sista är ganska naturligt. Men jag ser ju att många inte ser det så, utan istället kokar ihop div konspiratoriska tankar.
Tipsar om paroditråden!

(Jag är för trött för att orka bli trollad av dig.)
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Fast det säger ingenting.

På vilket sätt är produktionskostnaden för hög?
Vilken åtgärd är det som skall genomföras?
Skall Byggnads halvera lönerna för byggjobbarna?

Det är sådant som behöver besvaras om det antyds att produktionskostnaden är för hög.
Produktionskostnaden har blivit hög med tanke på hur höga materialpriserna har blivit. Vem minns inte de enorma prishöjningarna på virke som ett exempe? Sen ingår ju hantverkarnas löner i produktionskostnaderna om man nu ska prata om dom. Det finns anledning till att det är mest utländska hantverkare på de flesta byggarbetsplatser och att de svenska hantverkarna blir utan jobb och de som har eget bolag får lägga ner som då de blir utkonkurrerade av billig utländsk arbetskraft.
 
R Rkarlsson skrev:
Fast kostnaden ligger nog inte riktigt på lönerna. Det är ledningen det är fel på i de flesta företagen. Och deras extrema vinstuttag.
U Utsliten och utdömd skrev:
När man får offerter på över 1M för att isolera och sätta gips i en redan rest och vädertätad attefallare. Då är det nått som inte stämmer.
Eller när det också kostar 1.3m för en 15kvm utbyggnad med badrum. Byggbranschen har levt loppan länge i storstadsregionerna.
Vad är det som ingår i dom offerterna? Tror knappast att det handlar om en miljon för att bara isolera och gipsa en attefallshus, om det inte är så att materialet då ingår och att den är gjord av guldfibrer eller liknande. Samma med badrummet. Om inte dyr kakel/klinkers och all inredning ingår med allt från snofsigt handfat av dyrare märke och bubbelbad ingår. En granne gjorde en liknande utbyggnad nyligen och enligt uppgift så gick det på strax under miljonen och då ingick allt material och inredning. De hade inte gjort de billigaste valen och hade bl.a. lyxat till med golvvärme och badkar och dubbla duschar. Detta var i Göteborg. Då var materialet tydligen den absolut största posten.
 
P
D daVinci skrev:
Är då ditt förslag på åtgärd att DU tar av dina besparingar och betala mellanskillnaden så att det går att sälja till lägre pris.
Det låter som en befängd idé. Nästan så att det klassiska Babbage-citatet passar.
D daVinci skrev:
Nu var det specifikt bostadsproduktion det handlade om. Men jag ser inte att du skriver något om det.
Är det något speciellt annorlunda med bostadsproduktion än annan produktion vars produkter ska säljas på en marknad? Helt ärlig fråga eftersom jag inte vet. (Nej, att jag inte vet beror inte på att jag är ekonom).
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Och vad kommer det sig att du och andra inte startat byggföretag och tar ut lite lägre marginal och konkurrerar bort alla andra?
Det framkommer som ett ofattbart mysterium.

Så många som vet hur man driver byggföretag effektivare och kan konkurrera bort alla befintliga, men ingen gör det ...
Man kan ju upptäcka att det finns brancher där man tjänar mycket mer pengar med mindre insats. Likaså att det finns yrken där man inte behöver vara lika vass för att få en bra lön.

Det betyder ju inte att någon som jobbat X antal år som tex biblotekarie kan starta ett byggföretag. Eller att en välavlönad bygggubbe pga sin lön är bättre som biblotekarie.

Jag är inte ett skit intresserad att bygga moderna kåkar med gipskivor och glas. Jag skulle dock kunna tänka mig att jobba med nåt byggnasvårdsmässigt eller jobba som arkitekt för klassiska hus. Det förstnämna är troligen inte jättebra betalt och rätt hårt jobb. Det andra kräver nog rätt stor omskolning. Inget av dem är nog där man tjänar pengarna.

Om företagen går omkull kan jag konstatera att folk inte är villiga att betala vad företagen vill ha för sina produkter. Om de redan minskat löner och ändå inte kan sälja nåt, så finns bara att effektivisera eller lägga ned. Vi lever inte i sovjet (tacksamnt nog) där man kunde tvinga på folk undermåliga produkter till överpris.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Han plockade ut 1,3 miljoner i lön till sig själv.
Förmodligen nästan betydelselöst för resultaträkningen i ett stort bolag.
Benämningen "vår största byggherre" tyder på att du syftar på ett stort bolag.
 
J JohanLun skrev:
Man kan ju upptäcka att det finns brancher där man tjänar mycket mer pengar med mindre insats. Likaså att det finns yrken där man inte behöver vara lika vass för att få en bra lön.

Det betyder ju inte att någon som jobbat X antal år som tex biblotekarie kan starta ett byggföretag. Eller att en välavlönad bygggubbe pga sin lön är bättre som biblotekarie.

Jag är inte ett skit intresserad att bygga moderna kåkar med gipskivor och glas. Jag skulle dock kunna tänka mig att jobba med nåt byggnasvårdsmässigt eller jobba som arkitekt för klassiska hus. Det förstnämna är troligen inte jättebra betalt och rätt hårt jobb. Det andra kräver nog rätt stor omskolning. Inget av dem är nog där man tjänar pengarna.

Om företagen går omkull kan jag konstatera att folk inte är villiga att betala vad företagen vill ha för sina produkter. Om de redan minskat löner och ändå inte kan sälja nåt, så finns bara att effektivisera eller lägga ned. Vi lever inte i sovjet (tacksamnt nog) där man kunde tvinga på folk undermåliga produkter till överpris.
Hur ofta lyckas ett företag med att sänka lönerna hos sina anställda? Jag har hört talas om det någon gång, typ under pandemin då restauranger och andra hade svårt att få tillräckliga inkomster men annars…

Sen så måste det ju inte nödvändigtvis vara lönerna som är problemet. Om så vore skulle inga enmansföretag gå i konkurs. Det finns även andra omkostnader som företagen har så som lokaler, inköp av material, transporter etc. Kostar lokalerna skitmycket så spelar det inte någon roll om man har personal, eller om man själv som ägare jobbar sju dagar i veckan långt över heltid och har en ständig bra inkomst om det inte täcker kostnaden för lokalerna och de andra investeringar som gjorts i företaget.
 
U
F Fagelbla skrev:
Vad är det som ingår i dom offerterna? Tror knappast att det handlar om en miljon för att bara isolera och gipsa en attefallshus, om det inte är så att materialet då ingår och att den är gjord av guldfibrer eller liknande. Samma med badrummet. Om inte dyr kakel/klinkers och all inredning ingår med allt från snofsigt handfat av dyrare märke och bubbelbad ingår. En granne gjorde en liknande utbyggnad nyligen och enligt uppgift så gick det på strax under miljonen och då ingick allt material och inredning. De hade inte gjort de billigaste valen och hade bl.a. lyxat till med golvvärme och badkar och dubbla duschar. Detta var i Göteborg. Då var materialet tydligen den absolut största posten.
Det var en attefallare som det varit elfel och eldsvåda, rökskadat men men släkt så ingen direkt ordentlig eldsvåda. Så det va riva ut allt gammalt ytskickt + isolering, dra ny el och återställa. Attefallaren är endast ett pannrum och förråd så inga dyra ytskickt.
Tog in 5 offerter som landade på över en miljon och som inte godtogs av försäkringsbolaget. Tog över 7 månader att till slut få en offert som försäkringsbolaget godtog. Helentreprenad för materialet ingick i offerten och även nya elen. VP behövde inte bytas.

Nej de hade inte ens kommit så långt i diskussionerna ang. utbyggnaden (det var min far som skulle bygga ut). Så materialvalen var gissningsvis inte ens angivet, och om det skulle sagts något så är det ju normal standard isf. Huset är i vinkel där utbyggnaden skulle placeras i innerhörnet, alltså endast EN yttervägg…
Han fick bara en offert efter att ha varit i kontakt med 5 entreprenörer, 3 tittade och 1 lämnade offert. Farsan la det på is eftersom det var orimligt dyrt för 2 pensionärer. Det var mer att utöka så de iaf skulle få 2 badrum för det blir trångt med ett när de har gäster, men det va inte rimligt pris för den ringa bekvämligheten. Alltså inte alls tänkt som något flådigt badrum.
Även här helentreprenad där de skulle göra allt, dra rör, gjuta grund, tak, kakel, el osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.