P paralun skrev:
Nej det kan bli mycket bra inkl ny kärnkraft! Annars blir det "ättestupan" för Sverige, garanterat.

Vi kan kopiera USA's smarta energiplan, men det tilltalar inte de röd-gröna inom EU.
[länk]
Om man gör rätt så ska energin finnas innan projekten startas, men idag kör man på som en gris i en påse utan att svara på var energin ska komna ifrån. Ska vi vänta på kärnkraft så är dessa projekt inte igång innan nästa sekel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Om man gör rätt så ska energin finnas innan projekten startas, men idag kör man på som en gris i en påse utan att svara på var energin ska komna ifrån. Ska vi vänta på kärnkraft så är dessa projekt inte igång innan nästa sekel.
Jo rätt in i väggen.... "Vi" är numera EU och dels så ska elhandelsavtalet revideras sedan så ska Net Zero Industry Act avtalet skrivas på. Helt avgörande för framtiden.
Jag tror benhårt på vätgas i framtiden om vi kopierar USA's energiplan som inkluderar kärnkraft.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och hur ska det gå till tänker du?

Svenska kraftnät har miljard efter miljard på hög, men vår undermåliga plan- och bygglagstiftning lägger som vanligt hinder i vägen.

Därtill har nedläggningen av planerbar kraft sänkt överföringskapaciteten.
Vadå, det är ju bara att göra? Lika gärna som att Tyskland har ett enda elområde trots stora brister i det regionala nätet.
 
Mikael_L
G Guzzen1 skrev:
Vänta bara tills de gröna stålverken är igång, om det nu blir så. Har det inte varit elbrist innan lär det bli då.
Ja det har ju inte varit elbrist i Sverige innan i alla fall.
Men kanske får, när fossilfri ståltillverkning är verklighet och kanske mer än hälften av personbilflottan går på el.
Det borde verkligen ha börjat byggas kärnkraft för ca 15 år sedan, så den skulle vara klar att köra igång något av de närmaste åren.
 
K karlmb skrev:
Vadå, det är ju bara att göra? Lika gärna som att Tyskland har ett enda elområde trots stora brister i det regionala nätet.
Hur skulle det gå till menar du? Ska vi diktera flöden i ledningarna till omkringliggande elområden efter eget tycke? Inser du inte det orimliga i förslaget?
 
K karlmb skrev:
Vadå, det är ju bara att göra? Lika gärna som att Tyskland har ett enda elområde trots stora brister i det regionala nätet.
Jo men det är värre än så eftersom Bayern i princip totalvägrat att bygga vindsnurror som skulle förfula landskapet. Men Tyskland har ju pengar så nu satsas 100 miljarder på en ny kraftledning från norr till syd.
Eller har dom inte pengar? Kanske de gröna har pengarna?
 
K karlmb skrev:
Vadå, det är ju bara att göra? Lika gärna som att Tyskland har ett enda elområde trots stora brister i det regionala nätet.
Om du i samma veva kan se till att det slutar vara bilköer i rusningstrafik och människor kommer dit de ska tackar jag dig. Likt många andra saknar jag nämligen förmåga att få brister att försvinna genom diktat.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har ingen aning om vad du svarade på, men kan ju gissa någorlunda. ;)

Däremot är ditt svar väldigt allmängiltigt, passar säkert väldigt ofta när det presenteras enkla lösningar på svåra problem.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om du i samma veva kan se till att det slutar vara bilköer i rusningstrafik och människor kommer dit de ska tackar jag dig. Likt många andra saknar jag nämligen förmåga att få brister att försvinna genom diktat.
Jo men hur får man nu "brister" att försvinna? Strutstaktik som de gröna kör med?

Dagsaktuell artikel om Tysklands energikris.
https://www.tn.se/hallbarhet/32355/...-foretag-lamna-kommer-tyvarr-paverka-sverige/

Sen drabbar det här då med säkerhet svenska underleverantörer om tyska företag väljer att flytta sin produktion.
 
Elområdena är dock ett annat problem, där exempelvis Tyskland får konstlat höga priser i norr för att efterfrågan är hög i söder, samtidigt som det saknas överföringskapacitet däremellan.

Det hanteras om jag förstår det rätt genom kraftig marknadsinblandning från den systemansvariga i Tyskland.

Lösningen är inte att vi blir spm Tyskland med ett stort dysfunktionellt elområde, utan att de tvingas införa fler tills de förbättrat sitt nät.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Elområdena är dock ett annat problem, där exempelvis Tyskland får konstlat höga priser i norr för att efterfrågan är hög i söder, samtidigt som det saknas överföringskapacitet däremellan.

Det hanteras om jag förstår det rätt genom kraftig marknadsinblandning från den systemansvariga i Tyskland.

Lösningen är inte att vi blir spm Tyskland med ett stort dysfunktionellt elområde, utan att de tvingas införa fler tills de förbättrat sitt nät.
Jo men nu valde man att lägga ner Isar kkv som försörjde Bayern och BMW i Munchen...
Börjar BMW krisa så sparkar man nog ut de gröna i likhet med vad som hände i Sverige.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Elområdena är dock ett annat problem, där exempelvis Tyskland får konstlat höga priser i norr för att efterfrågan är hög i söder, samtidigt som det saknas överföringskapacitet däremellan.

Det hanteras om jag förstår det rätt genom kraftig marknadsinblandning från den systemansvariga i Tyskland.

Lösningen är inte att vi blir spm Tyskland med ett stort dysfunktionellt elområde, utan att de tvingas införa fler tills de förbättrat sitt nät.
De gör INTE som vissa föreslår här, begränsar export eller kör ett annat pris för kunder på andra sidan gränsen. Tysklands upplägg skulle inte fungera i Sverige. Inte heller är det bra i Tyskland.
 
G
P paralun skrev:
Nej de eldar ju kol nu så fort solen eller vinden tryter.

Mörkbrunt idag, 20000MW!
[länk]
Och ändå tvärt nej av Uniper att ens "tänka mer kk" i Sverige.
 
P paralun skrev:
Jo men nu valde man att lägga ner Isar kkv som försörjde Bayern och BMW i Munchen...
Börjar BMW krisa så sparkar man nog ut de gröna i likhet med vad som hände i Sverige.
Ja, nu ska man väl inte dra för stora växlar på regionalval, men så gick det ju i just Bayern (och Hessen) i helgen.

Barndiagram visar preliminära valresultat för Bayern 2023 jämfört med 2018, olika partier och procentandelar representerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Valresultat från Hessen, Tyskland: jämförande stapeldiagram 2023 och 2018, politiska partiers procentandelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.