Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ni är från en annan tid när examen inte betydde så mycket. Det är ju t ex 70-talisternas och äldre 80-talisters livserfarenhet. Men Sveriges arbetsmarknad exponeras mer och mer för kontinenten och formella meriter ökar i värde. Har med kontinentala traditioner att göra och utbildningsinflationen i väst. Samt det faktum att HR behöver kunna sålla sökande snabbt för det finns så många gruskandidater.
Nja, skulle nog säga att formell examen betydde mer förr.
Nu har den fallit i betydelse och man tittar mer på potential, beteende, och erfarenheter (i förekommande fall).

Men jag håller med om att man i många andra länder ligger efter, och fortfarande fäster betydelse vid formell examen. Det kommer att klinga av även där.

(Sedan kan man ju göra den lite lakoniska observationen att den som inte klarar av att få till ens en exjobbsrapport, knappast är lämpliga för arbete på systemnivå. Dom får förbli implementatörer (kodare)).
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Eller så är produktionskostnaden för hög?
Kan du konkretisera?
Dvs svara lite mer detaljerat hur den ens kan vara för hög. Och hur du resonerar för att komma fram till det.
T ex ska de som jobbar på Poggenpohl inte få några löner?
 
Claes Sörmland
D daVinci skrev:
Nja, skulle nog säga att formell examen betydde mer förr.
Nu har den fallit i betydelse och man tittar mer på potential, beteende, och erfarenheter (i förekommande fall).

Men jag håller med om att man i många andra länder ligger efter, och fortfarande fäster betydelse vid formell examen. Det kommer att klinga av även där.

(Sedan kan man ju göra den lite lakoniska observationen att den som inte klarar av att få till ens en exjobbsrapport, knappast är lämpliga för arbete på systemnivå. Dom får förbli implementatörer (kodare)).
Jag tror tvärt om att formella meriter alltid har värderats lågt i Sverige jämfört med kontinenten. Här har folk mer byggt karriärer på kontaktnät, d v s ens polare eller pappas polare ser till att man blir rekryterad. Jag gissar i motsats till dig att formella meriter kommer att fortsatt växa i betydelse. Inte minst eftersom arbetsmarknaden blir mer multikulturell och då måste man hitta en gemensam grund i rekryteringarna, och det är regler och formella examina. Och en allt större delen av jobben handlar om att hantera de växande regelverken och krav på ökad dokumentation och att föra databaser.
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror tvärt om att formella meriter alltid har värderats lågt i Sverige jämfört med kontinenten. Här har folk mer byggt karriärer på kontaktnät, d v s ens polare eller pappas polare ser till att man blir rekryterad. Jag gissar i motsats till dig att formella meriter kommer att fortsatt växa i betydelse. Inte minst eftersom arbetsmarknaden blir mer multikulturell och då måste man hitta en gemensam grund i rekryteringarna, och det är regler och formella examina. Och en allt större delen av jobben handlar om att hantera de växande regelverken och krav på ökad dokumentation och att föra databaser.
Anektodiskt jag vet, men farfar gick från springpojk till VD i samma bolag, ingen mer utbildning än 7år i grundskola om jag inte missminner mig.
Farsan läste samhäll och fick jobb som lagerarbetare efter gymnasiet och har jobbat sig upp till platschef/logistikchef på två olika arbetsplaster, när de la ner den senaste arbetsplatsen så hade han betydligt större uppförsbacke, idag går de flesta tjänster via rekryterare, och de går väldigt ofta på examen och inte på erfarenhet...

Personligen tog jag 1,5år efter avslutat examensarbete och påbörjat förvärvsarbete till slut examen och blev ingentingör (satt med två mattetentor kvar). Rätt skönt att ha med sig att man avslutade studierna, då jag strax därefter blev uppsagd på grund av arbetsbrist.

Till och med den lilla mysiga konsultfirman jag började min karriär på använder idag rekryteringsbyrå.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror tvärt om att formella meriter alltid har värderats lågt i Sverige jämfört med kontinenten.
Så kan det nog vara. Men det var inte det som diskuterades. Utan Sverige nu vs förr.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här har folk mer byggt karriärer på kontaktnät, d v s ens polare eller pappas polare ser till att man blir rekryterad.
Det där verkar vara en extremt seglivad vandringssägen.
I privat sektor är man konkurrensutsatt och det enda möjliga är att rekrytera baserat på duglighet. Om företaget vill överleva vill säga.
Jag har för egen del många år i privat sektor och känner till exakt 0 förekomster av att folk blivit anställda pga relationer. Det har alltid varit baserat på duglighet.
En anställning kostar mycket, och man sitter, pga arbetsmarknadslagar och fackföreningar, fast med den man anställer för evigt. Finns inte en chans att man inte går 100% på duglighet/lämplighet.

I offentlig sektor kan det kanske förekomma att man går på relationer istället. Dom kan ju sköta jobbet hur illa som helst utan att gå i kk.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag gissar i motsats till dig att formella meriter kommer att fortsatt växa i betydelse. Inte minst eftersom arbetsmarknaden blir mer multikulturell och då måste man hitta en gemensam grund i rekryteringarna, och det är regler och formella examina.
Nej. Det som görs istället är tester. Det är ett massivt testande numera.
När sonen skulle ordna ett sommarjobb så utsattes han för massiva tester. Och tom intervju från huvudkontoret i USA. Detta alltså för ett sommarjobb.

När han senare anställdes på sitt första jobb var det också massor med tester. På alla ställen han sökte jobb hos. Han knorrade med tiden att det var ganska utmattande att söka jobb. (På ett ställe fick han göra en programmeringsuppgift medan de anställda satt och tittade på. Sedan uthärda att dom satt och gnällde över hur han gjort).
Betyg tittade dom inte ens på, trots att det var första jobbet. Examen hade han inte klar då. (Det såg jag dock till att han ordnade med tiden. Hade jag inte gjort det hade han nog inte tagit ut den).

Det är så verkligheten ser ut numera. Formella meriter ignoreras.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och en allt större delen av jobben handlar om att hantera de växande regelverken och krav på ökad dokumentation och att föra databaser.
För den typen av jobb ser man istället till att anställa personer med rätt personlighet. (Dvs mer kamerala personligheter som har en drivkraft att se till att varje komma är på rätt plats).

(Sådana som jag, trots omfattande formella meriter, är direkt olämplig för den typen av arbetsuppgifter).
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man kan ju till exempel jämföra dem i ett internationellt perspektiv:

"I elva år har Sverige toppat listan över byggkostnader inom EU, samtidigt har kostnaderna i 17 av 28 EU-länder sjunkit under samma period."

[länk] ligger 66 procentenheter över,länder sjunkit under samma period.
Fast det säger ingenting.

På vilket sätt är produktionskostnaden för hög?
Vilken åtgärd är det som skall genomföras?
Skall Byggnads halvera lönerna för byggjobbarna?

Det är sådant som behöver besvaras om det antyds att produktionskostnaden är för hög.
 
Claes Sörmland
D daVinci skrev:
Så kan det nog vara. Men det var inte det som diskuterades. Utan Sverige nu vs förr.

Det där verkar vara en extremt seglivad vandringssägen.
I privat sektor är man konkurrensutsatt och det enda möjliga är att rekrytera baserat på duglighet. Om företaget vill överleva vill säga.
Jag har för egen del många år i privat sektor och känner till exakt 0 förekomster av att folk blivit anställda pga relationer. Det har alltid varit baserat på duglighet.
En anställning kostar mycket, och man sitter, pga arbetsmarknadslagar och fackföreningar, fast med den man anställer för evigt. Finns inte en chans att man inte går 100% på duglighet/lämplighet.

I offentlig sektor kan det kanske förekomma att man går på relationer istället. Dom kan ju sköta jobbet hur illa som helst utan att gå i kk.


Nej. Det som görs istället är tester. Det är ett massivt testande numera.
När sonen skulle ordna ett sommarjobb så utsattes han för massiva tester. Och tom intervju från huvudkontoret i USA. Detta alltså för ett sommarjobb.

När han senare anställdes på sitt första jobb var det också massor med tester. På alla ställen han sökte jobb hos. Han knorrade med tiden att det var ganska utmattande att söka jobb. (På ett ställe fick han göra en programmeringsuppgift medan de anställda satt och tittade på. Sedan uthärda att dom satt och gnällde över hur han gjort).
Betyg tittade dom inte ens på, trots att det var första jobbet. Examen hade han inte klar då. (Det såg jag dock till att han ordnade med tiden. Hade jag inte gjort det hade han nog inte tagit ut den).

Det är så verkligheten ser ut numera. Formella meriter ignoreras.

För den typen av jobb ser man istället till att anställa personer med rätt personlighet. (Dvs mer kamerala personligheter som har en drivkraft att se till att varje komma är på rätt plats).

(Sådana som jag, trots omfattande formella meriter, är direkt olämplig för den typen av arbetsuppgifter).
Vi har troligen helt enkelt olika nätverk och jag gissar att vi talar om olika arbetsplatser och olika tidsperioder. Jag håller med om att tester verkar vara på frammarsch de senaste åren. Jag har precis som du sett några exempel på att yngre som rekryteras går igenom sådana. T o m rena IQ-test. Något måste ju rekryteringsföretagen sälja till sina kunder så varför inte standardiserade tester utan stöd i vetenskapen?
 
  • Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
U
När man får offerter på över 1M för att isolera och sätta gips i en redan rest och vädertätad attefallare. Då är det nått som inte stämmer.
Eller när det också kostar 1.3m för en 15kvm utbyggnad med badrum. Byggbranschen har levt loppan länge i storstadsregionerna.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det där verkar vara en extremt seglivad vandringssägen.
I privat sektor är man konkurrensutsatt och det enda möjliga är att rekrytera baserat på duglighet. Om företaget vill överleva vill säga.
Jag har för egen del många år i privat sektor och känner till exakt 0 förekomster av att folk blivit anställda pga relationer. Det har alltid varit baserat på duglighet.
En anställning kostar mycket, och man sitter, pga arbetsmarknadslagar och fackföreningar, fast med den man anställer för evigt. Finns inte en chans att man inte går 100% på duglighet/lämplighet.
Jag håller med dig, men ändå inte. För tjänster som annonseras ut försöker man verkligen rekrytera den dugligaste som passar in i teamet.

Men, alla vet ju att de bra tjänsterna inte annonseras ut, men ändå tillsätts. 🙄
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Finns inget generellt svar på hur rekrytering går till, beror på bransch, vilken kompetens som söks, tillgång på personer vid tidpunkten, etc, (hur långt är ett snöre klyscha blir bra) och har lite med "inga lån" att göra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Det är sådant som behöver besvaras om det antyds att produktionskostnaden är för hög.
Om en vara/tjänst inte går att sälja så har säljaren satt för högt pris. Elementärt, mitt kära universalgeni.
D daVinci skrev:
På vilket sätt är produktionskostnaden för hög?
Vilken åtgärd är det som skall genomföras?
Hur säljaren ska ändra på varan/tjänsten och produktionen för densamma så att den går att sälja är högst individuellt för varje vara/tjänst (eller åtminstone för varje typ av vara/tjänst). En metod är förstås att vänta ut konkurrensen tills den inte kan sälja till sitt låga pris längre, men då behöver man vara kapitalstarkt uthållig.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Fast det säger ingenting.

På vilket sätt är produktionskostnaden för hög?
Vilken åtgärd är det som skall genomföras?
Skall Byggnads halvera lönerna för byggjobbarna?

Det är sådant som behöver besvaras om det antyds att produktionskostnaden är för hög.
Fast kostnaden ligger nog inte riktigt på lönerna. Det är ledningen det är fel på i de flesta företagen. Och deras extrema vinstuttag.
 
D daVinci skrev:
(Sedan kan man ju göra den lite lakoniska observationen att den som inte klarar av att få till ens en exjobbsrapport, knappast är lämpliga för arbete på systemnivå. Dom får förbli implementatörer (kodare)).
Jag tänker att när man rekryterar nån som har tagit alla tentor och gjort exjobb och bara formellt ska ta ut examen så tänker nog de som rekryterar att man ska göra just detta. Sen tror jag kanske att företaget inte klagar, då det sannolikt värderas lite högre efter ett par år att ha en examen så chansen att personen stannar är lite större om hen inte har tagit ut examen? När det gått tillräckligt många år så kommer sannolikt ingen att detaljgranska examen utan se till andra meriter.

Att inte "göra klart" kan ju visa två saker.

Antingen att man inte får tummern ur och avslutar det man börjar även om det är väldigt lite kvar. Som den där listen eller handtaget i köksrenoveringen.

eller

Att man inte är formell utan pragmatisk och får saker gjorda utan att fastna i detaljer.

Båda dessa egenskaper är ju rätt viktiga - den som fastnar i detaljer för att göra klart kanske är mindre effektiv. Den som inte avslutar grejor helt kommer sannolikt inte heller göra klart sista dokumentationen i projektet eller bry sig om andra "petitesser" som ibland kan vara väl så viktiga.
Z ZipLock skrev:
Jag håller med dig, men ändå inte. För tjänster som annonseras ut försöker man verkligen rekrytera den dugligaste som passar in i teamet.

Men, alla vet ju att de bra tjänsterna inte annonseras ut, men ändå tillsätts. 🙄
Men nog måste väl att taigt ut sin examen eller inte gjort det vara nåt som KAN väga över om det är många sökande till samma tjänst? Kan det inte vara så enkelt att ingenjörer varit lite av ett bristyrke ett tag så det faktiskt inte spelar så stor roll. Speciellt inte mjukvarufolk där det dessutom verkar extremt vanligt att folk är "självlärda" och det för att knacka kod faktiskt inte krävs en civilingenjörsutbildning.

Satt i ett konferensrum idag där någon kladdat och inte suddat på tavlan. Var nå matriser som multipicerats ihop och nåt som deriverades, jag har ingen aning om kladdet, men helt klart så finns det folk som har nytta av vissa saker som lärdes ut.
 
D daVinci skrev:
Fast det säger ingenting.

På vilket sätt är produktionskostnaden för hög?
Vilken åtgärd är det som skall genomföras?
Skall Byggnads halvera lönerna för byggjobbarna?

Det är sådant som behöver besvaras om det antyds att produktionskostnaden är för hög.
Om Philips gör TV apparater som kostar dubbelt så mycket som en Samsung. Ska Philipsarbetarna få hälften så hög lön som Samsung jobbarna?

Svårt att svara på den frågan. Antingen har de sämre inköpare, ingenjörer, arbetare eller har deras arbetare och direktörer eller ägare högre lön / utdelning. Om TV apparaterna är lika bra så kommer den ena att slås ut.

Byggindustrin är rätt lokal varför konkurrensen är mer begränsad än bilar, TV-apparater, mobiler mm. Så det går att leverera rätt undermåliga och dyra produkter och ändå få sälja då det inte finns så många alternativ.

Nu har nog faktiskt inte betalningsviljan per månad för en nybyggd lägenhet gått ned, det är räntan som gått upp. Kontentan är att har man inte effektiviserat innan så är det dags nu, eller får man packa ihop. Kriser och krig driver fram utvecklingen. De mätta lata katterna får gå hem. De som får lönsamhet även med mindre marginaler och lägre priser kommer starkare ur krisen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.