S Styrman_jansson skrev:
Jag inser att det kanske var för bra för att vara sant då jag är osäker på om jag nollställde datorn på ett korrekt sätt. Dock stämmer det om man räknar med att det gick åt mellan 1/4-1/3's tank (42L/3,5) över 23mil ger ca. 0,53l/mil.
Det är ändå i samma härad som en Golf TSi. (1,0/1,4/1,5). Dynamisk körning är dom nog rätt lika, golfen bör vara bättre på långkörning.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
galento galento skrev:
Köpte en på BT som har funkar bra , hoppas den visar någorlunda rätt.
Köpte en sån jag med, ska den fyllas helt?
Isåfall hade jag -43 eller kallare
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ändå i samma härad som en Golf TSi. (1,0/1,4/1,5). Dynamisk körning är dom nog rätt lika, golfen bör vara bättre på långkörning.
Nu är ju Golfen lite större men kollar man spritmonitor så ligger Polo 1.4TSI och Swiften typ lika.
Körde en kortare sväng om 4mil idag och nu nollställde jag färddatorn korrekt innan. Mestadels kurvig 70 väg men tog de lugnt då det fortfarande var lite frost på vägen. Landade på precis 0,53l/milen igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Hallå tråden!
Har precis monterat dragkrok på Golfen. Allt lyser fint, men har ett par frågor.. Jag har dragit matningen till släpmodulgrunkan från ett cigarettuttag i bagaget. 1,5mm RKUB som jag hade liggandes. Är det tillräckligt? Bara körlampor. Inga extra backljus/arbetsljus eller så.

Använde en sån strömtjuv som kläms på befintlig kabel. Har förstått det som att de är mindre pålitliga, men innebär det bara sämre ljus om det skulle börja glappa eller är det typ risk för brand?
 
M
hobbs hobbs skrev:
Hallå tråden!
Har precis monterat dragkrok på Golfen. Allt lyser fint, men har ett par frågor.. Jag har dragit matningen till släpmodulgrunkan från ett cigarettuttag i bagaget. 1,5mm RKUB som jag hade liggandes. Är det tillräckligt? Bara körlampor. Inga extra backljus/arbetsljus eller så.

Använde en sån strömtjuv som kläms på befintlig kabel. Har förstått det som att de är mindre pålitliga, men innebär det bara sämre ljus om det skulle börja glappa eller är det typ risk för brand?
Är det en gammal bil och inte så noga? När jag monterade dragkrok köpte jag en färdig sats med sladdar som kopplades in med kontaktstycken där bak. Nån tusenlapp kostade den tror jag (många år sedan). Men kvadratmässigt så håller nog kabeln för ändamålet.
Den stora risken med dessa "strömyjuvar" tror jag är det klassiska att när du bromsar så ökar strömmen i en kabel och det lyser halvdant och en annan lampa tänds istället. Brukar bli såna märkliga fenomen när det blir dålig kontakt. Jag hade nog lödat och satt krympslang över, då brukar det hålla.
 
M Markarbetaren skrev:
Är det en gammal bil och inte så noga? När jag monterade dragkrok köpte jag en färdig sats med sladdar som kopplades in med kontaktstycken där bak. Nån tusenlapp kostade den tror jag (många år sedan). Men kvadratmässigt så håller nog kabeln för ändamålet.
Den stora risken med dessa "strömyjuvar" tror jag är det klassiska att när du bromsar så ökar strömmen i en kabel och det lyser halvdant och en annan lampa tänds istället. Brukar bli såna märkliga fenomen när det blir dålig kontakt. Jag hade nog lödat och satt krympslang över, då brukar det hålla.
Ok! Yes, gammal bil.. Har inget emot att gå och peta på kablarna ifall det skulle börja glappa, så länge det inte är värre än så.

Använde delar av en gammal sådan sats och satte dit 13-pol, så det blev ett litet hopkok av gammalt och nytt. Har försökt hålla nere priset pga snål/gammal bil/kul med återbruk etc. 😛
 
M
hobbs hobbs skrev:
Ok! Yes, gammal bil.. Har inget emot att gå och peta på kablarna ifall det skulle börja glappa, så länge det inte är värre än så.

Använde delar av en gammal sådan sats och satte dit 13-pol, så det blev ett litet hopkok av gammalt och nytt. Har försökt hålla nere priset pga snål/gammal bil/kul med återbruk etc. 😛
Ja då förstår jag, då är det knappast lönt att köpa dyra kabelsatser. Sitter tjyven inne i bilen hyffsat fuktfritt så kommer det säkert fungera länge.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Dax för en tvätt och vintervila

Röd klassisk bil med huvventiler och regndroppar, framstammen synlig, parkerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
roke och 11 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja då förstår jag, då är det knappast lönt att köpa dyra kabelsatser. Sitter tjyven inne i bilen hyffsat fuktfritt så kommer det säkert fungera länge.
Tack för svar! Om det börjar regna in där tjyven sitter så har jag andra problem än att släpet inte lyser. 😛 Borde jag förresten sätta någon extra säkring? Tänkte att cigarettuttaget säkert (hehe) är säkrat, men kanske dumt att förlita sig på det?
 
M
hobbs hobbs skrev:
Tack för svar! Om det börjar regna in där tjyven sitter så har jag andra problem än att släpet inte lyser. 😛 Borde jag förresten sätta någon extra säkring? Tänkte att cigarettuttaget säkert (hehe) är säkrat, men kanske dumt att förlita sig på det?
Kolla kabelarean till uttaget. Är nog säkert 1,5mm2 kabel och säkrat på 10A. 1,5mm2 ska väl klara 13A så jag tror inte det behövs extra säkring.
 
  • Älska
hobbs
  • Laddar…
galento
nino nino skrev:
Dax för en tvätt och vintervila

[bild]
Blev en sista sväng med taket nere den 2 / 10 men nu får det nog taket vara uppe
om det blir nån mer tur 😎
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
galento galento skrev:
Fyllas helt ? Det är nog olika vi har.

[länk]

[bild]
Jaha köpte en man skulle suga upp glykolen med och läsa av, vette tusan om jag litar på den, ska kolla med vatten och se vad den säger
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Den jag köpte ska kalibreras med destillerat vatten , den har funkat bra .
Man får hoppas att den är någorlunda noggrann 😎
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
galento
Kollade lite priser på tändstift lite snabbt och då AC Delco r43s. Mekonomen tog 94 kr st , Hansen 90 kr st och Rockauto 11,75 kr st + frakt,moms,tull och lite avg.
Så det skiljer en del.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.