Ouppsprättade böcker !
 
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
En svunnen tid när det byggdes fartyg lite här och där innan varvskrisen. Det här ikoniska landmärket revs ganska raskt och jag minns när jag såg det med min far. Var knappt fem år och kommer ihåg att jag på dagis inte ritade annat än bilder på bockkranar som föll tiden efteråt.
[bild]
Göteborg behöll kranen


Stor orange kran märkt "ERIKSBERG", båtar och moderna byggnader vid vatten, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/Eriksberg_shipyard_crane.jpg
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Göteborg behöll kranen


[bild]
[länk]
Och det skall dom vara stolta över. Hade varit fantastiskt om både Kockums och Uddevalla haft kvar sina kranar.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
P
Renoverar övervåningen och behöver då förstärka taket..
Tv-antenn modell större på vinden blir då avvecklad även fysiskt. Visst var det för VHF bandet?
Vindsvåning med isolerande skumkulor, synliga takbjälkar och gammal, oanvänd TV-antenn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Renoverar övervåningen och behöver då förstärka taket..
Tv-antenn modell större på vinden blir då avvecklad även fysiskt. Visst var det för VHF bandet?
[bild]
Ja, VHF var det lägre bandet=större antenn, men denna ser så pass stor ut så det kan vara FM radio ? Eller nån som lyssnat på gammal polisradio , eller kom-radio på kortvåg ?
 
F fusion skrev:
Ja, VHF var det lägre bandet=större antenn, men denna ser så pass stor ut så det kan vara FM radio ? Eller nån som lyssnat på gammal polisradio , eller kom-radio på kortvåg ?
Lägre VHF band än FM Radio:s sändningar fanns ju förr t.ex. Nacka sände på kanal 4 och det var på drygt 60 MHz ( Band 1. bestod av kanalerna K2, 48.25 MHz, K3, 55.25 MHz, och K4, 62.25 MHz ) . Sändningarna räckte ända från Nacka till norduppland, fast då satt vår antenn uppe på skorstenen utan hindrande takbeläggningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
P
F fusion skrev:
Ja, VHF var det lägre bandet=större antenn, men denna ser så pass stor ut så det kan vara FM radio ? Eller nån som lyssnat på gammal polisradio , eller kom-radio på kortvåg ?
Huset är byggt 1952 så det kan vara precis vad som helst.
Den var ansluten med en brun platt kabel. Dvs ingen rund coax.
 
P PappasHammare skrev:
brun platt kabel
Stämmer bra på beskrivning av balanserad 300 Ohm bandkabel. Den fanns både i vitt och brunt.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Stämmer bra på beskrivning av balanserad 300 Ohm bandkabel. Den fanns både i vitt och brunt.
Det påminde mig om TVn i sommarstugan i min barndom. Svart-vit förstås fast färg TV var vanlig, och byggd för att passa i hörn. Såg precis ut som en AGA Prisma men vi behövde extra UHF-converter som satt i en liten vit låda ovanpå TVn med just 300 Ohm bandkabel i (minns en balun också). Enligt Wikipedia så skulle den dock redan varit förberedd för UHF, så det är något som inte stämmer...

Gammalmodig, fyrkantig TV-apparat med träkabinett och rundad skärm stående på lamellerade träben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal TV i träskåp, stor, rundad gråskala skärm, retro design, 1950-talet, stående, ribbade paneler, vintage elektronik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
ricebridge och 5 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Renoverar övervåningen och behöver då förstärka taket..
Tv-antenn modell större på vinden blir då avvecklad även fysiskt. Visst var det för VHF bandet?
[bild]
Vad är det för isoleringsmaterial?
 
Under värnplikten kunde ju de flesta ord kombineras med något av förleden krigs-, strids-, kronans eller kungens. Men på vinden så hittade jag något bortglömt. Krigs-Läckerol!
Hand i vit handske håller gammal Läkerol förpackning märkt "KRIGS", antyder historiskt föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hand håller ett gammalt, slitet paket med svenska texter, troligen från tidigt 1900-tal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte illa att kungen bestämt priset.
 
  • Gilla
  • Wow
Mikael_L och 14 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Under värnplikten kunde ju de flesta ord kombineras med något av förleden krigs-, strids-, kronans eller kungens. Men på vinden så hittade jag något bortglömt. Krigs-Läckerol!
[bild]
[bild]
Inte illa att kungen bestämt priset.
Det var tydligen under Första Världskriget som Krigs-Läkerol tillverkades och såldes.
Kul fynd!
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Bröst-tabletter är ett ord som också gått ur tiden. Be någon ung förklara vad det är för något...
 
Ja, för min del har bara ordet bröstkarameller fastnat och då bara för det i sig rätt meningslösa genitivexemplet om huruvida det borde heta Kungens av Danmark bröstkarameller eller Kungen av Danmarks bröstkarameller.

En av 1900-talets stora frågor!
 
  • Älska
  • Haha
NL12345 och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det påminde mig om TVn i sommarstugan i min barndom. Svart-vit förstås fast färg TV var vanlig, och byggd för att passa i hörn. Såg precis ut som en AGA Prisma men vi behövde extra UHF-converter som satt i en liten vit låda ovanpå TVn med just 300 Ohm bandkabel i (minns en balun också). Enligt Wikipedia så skulle den dock redan varit förberedd för UHF, så det är något som inte stämmer...

[bild][bild]
Boxen var väl för att kunna se TV2?
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.