Nissens Nissens skrev:
Ja, men Malmgren har sådana grova inkomster så det märks inte. 😉
Snarare inga utgifter.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Med mitt nuvarande lån skulle räntan behöva bli runt 28 procent innan jag måste börja fundera på mina utgifter. Skönt att ha marginaler.

Men här i city är det busy as usual skulle jag säga, inte bara jag mao
Brukar väl vara så att uppsägningar börjar i de brancher som drabbas först beroende på nedgången. Nu verkar det vara byggbranchen. Som drabbas av räntehöjningar. Men det lär sprida sig? Du verkar ju själv tro på nedgångar på bostadsmarknaden, så helt business as usual kan det väl inte vara?

Lite konstigt att det kunnat gå så länge utan att nåt händer, tror Covid och Ukraina har gjort att kriserna kom av sig lite.

2009 var det övervärderade bostäder i USA som drog med sig banker

2000 var det övervärderade IT bolag som genererade börsfall.

1992 var det fast eller rörlig växelkurs och valutaspekulation

Många av oss har ju faktiskt i yrkesverksam ålder bara varit med om en kris, den 2008-2009, några även krisen 2000. De som upplevde 1992 krisen som yrkesarbetande villaägare har väl i de flesta fall redan gått i pension eller ska snart göra det?

Jag tror det du beskriver ofta är giltigt i kriser. De som har bra löner och / eller låga lån och dessutom inte blir av med jobbet kan till och med vinna på krisen. Det är de med små marginaler som förlorar på den.

Jag tror många kommer få en rejäl reallönesänkning denna kris. Frågan är vilka yrkesgrupper som är så attraktiva att de lyckas höja lönen med mer än inflationen... Troligen inte byggarbetarna iallafall...
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
M
J JohanLun skrev:
Många av oss har ju faktiskt i yrkesverksam ålder bara varit med om en kris, den 2008-2009, några även krisen 2000. De som upplevde 1992 krisen som yrkesarbetande villaägare har väl i de flesta fall redan gått i pension eller ska snart göra det?
Hur räknar du nu? Jag började jobba på 80-talet och har minst 15 år till pension.
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Med mitt nuvarande lån skulle räntan behöva bli runt 28 procent innan jag måste börja fundera på mina utgifter. Skönt att ha marginaler.

Men här i city är det busy as usual skulle jag säga, inte bara jag mao
Varför har du lån öht?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Nissens
M Markarbetaren skrev:
Hur räknar du nu? Jag började jobba på 80-talet och har minst 15 år till pension.
Skall du jobba till 80? 😂
 
Nissens
A atomlab skrev:
Snarare inga utgifter.
Nja, får man lånelöfte på 17 millar så har man schyssta inkomster. Det är vad han själv påstått.

Att ingen tror på det är en helt annan pilsner.
 
Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
M
Nissens Nissens skrev:
Skall du jobba till 80? 😂
Inte längre än 65 är tanken.
 
M Markarbetaren skrev:
Hur räknar du nu? Jag började jobba på 80-talet och har minst 15 år till pension.
Åkej, men rätt många utbildade sig innan de började jobba, du måste börjat efter högstadiet då? Lägg på 3 år gymnasie och 4 år universitet och ett år lumpen. Plus att rätt många inte köpte villa/lägenhet första året de jobbade.

Men du har rätt, även de som gått på högskola men närmar sig pension har upplevt krisen 1992 i yrkesverksam ålder, dock i början av karriären. Och det kan förstås vara väl så jobbigt, kanske värre än när man är etablerad.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
M Markarbetaren skrev:
Inte längre än 65 är tanken.
Du säger att du började jobba på 80-talet och skall jobba i 15 år till.

Det borde betyda att du jobbat i ca 40 år, och planerar då att arbeta totalt ca 55 år.

Om du är 65år efter 55 års yrkesliv så måste du ha börjat arbeta när du var 10 år.

Det låter inte rimligt helt enkelt…
 
  • Haha
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du säger att du började jobba på 80-talet och skall jobba i 15 år till.

Det borde betyda att du jobbat i ca 40 år, och planerar då att arbeta totalt ca 55 år.

Om du är 65år efter 55 års yrkesliv så måste du ha börjat arbeta när du var 10 år.

Det låter inte rimligt helt enkelt…
Om man började arbeta 1989 har man arbetat i 34 år. 34+15 är 49 och 65-49 är 16. Då skulle man ha börjat arbeta direkt efter högstadiet. Det är ovanligt, men varken otroligt eller orimligt.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 7 till
  • Laddar…
wildeside
Föddes skuldfri.
Började arbeta när jag va 15 år.
Köpte första huset när jag va 21 då blev jag skuldsatt.
Blev skuldfri vid 52 års åldern.
Har man skulder som överstiger tillgångarna så har man levt över sina tillgångar.🤔
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Om man började arbeta 1989 har man arbetat i 34 år. 34+15 är 49 och 65-49 är 16. Då skulle man ha börjat arbeta direkt efter högstadiet. Det är ovanligt, men varken otroligt eller orimligt.
Varför är det ovanligt?
Idag är det nog det men tidigare var det nog rätt vanligt
Vet en som gick i pension vid 61, då hade han gjort 47år vid samma företag 🙂 det är nog ovanligt
 
Nissens
nino nino skrev:
Varför är det ovanligt?
Idag är det nog det men tidigare var det nog rätt vanligt
Vet en som gick i pension vid 61, då hade han gjort 47år vid samma företag 🙂 det är nog ovanligt
Det var ovanligt 1989 att man började arbeta vid 16 års ålder. På 60-talet var det nog vanligare…
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det låter inte rimligt helt enkelt…
Är det viktigt?
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det var ovanligt 1989 att man började arbeta vid 16 års ålder. På 60-talet var det nog vanligare…
Definitivt vanligare på 60-talet men inte unikt på 80-talet. Jag tror att det var efter krisen 1991-1992 som de under 18 helt försvann från arbetsmarknaden.

Med en pensionsålder på 68 blir det ändå nästan 50 yrkesverksamma år.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.