Jag gillar vårt gamla kök o tycker det mesta av luckor m.m. är ok men det finns vissa skador o slitage som är lite "besvärande". Finns det någon som lyckats bättra på liknande? Hur?
Tackar för svar! Iom att de flesta luckorna med resp. handtag är ok tycker det är lite besvärligt då jag gärna ser att alla ska se likadana ut. Jag inbillade mig att någon skulle tipsa om hur man med ngn typ av bets eller annat undergörande medel skulle kunna "redigera" de skador som dykt upp.stigen skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 611 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 611 inlägg
Ingen aning men kanske värt att kolla upp om det skulle gå att använda en reparationssats med olikfärgade vaxstavar för parkettgolv. Exempel: https://www.kahrs.com/sv-SE/golv/tillbehor/underhall/kahrs-repair-kit-lackade-golv
Hej @Matts Erik!
Jag menade att du skulle behålla dina handtag. X- antal aluminiumplåtar sågar du lätt till med en kap/ger-såg. Runda och putsa kanterna och sen är det bara att förborra rätt c/c för handtagen. Aluminiumplattorna sätter du dubbelhäftande tejp när du återmonterar. Biltema har en bra tunn tejp. Då får du samma utseende runt handtagen på alla luckor och lådor.
Fördelen är att du slipper märken runt handtagen framöver.
Vilken storlek och antal behöver du?
Dag
Jag menade att du skulle behålla dina handtag. X- antal aluminiumplåtar sågar du lätt till med en kap/ger-såg. Runda och putsa kanterna och sen är det bara att förborra rätt c/c för handtagen. Aluminiumplattorna sätter du dubbelhäftande tejp när du återmonterar. Biltema har en bra tunn tejp. Då får du samma utseende runt handtagen på alla luckor och lådor.
Dag
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 308 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 308 inlägg
Skulle nog säga att det blir svårt att "spackla upp" skadorna så att de döljs, speciellt handtagen för överskåp är ju gärna i ögonhöjd vilket gör det extra svårt.
Men vad sägs om några snygga täckbrickor modell större, en hel kvadrat och sen sätta eller måla symboler på de olika för vad som är i skåpen?
Men vad sägs om några snygga täckbrickor modell större, en hel kvadrat och sen sätta eller måla symboler på de olika för vad som är i skåpen?
Tack Birgit, tror att ditt förslag kan vara en lösning som kan få luckorna att se bättre ut. Det kan komma an på konstnärliga kompetensen hos undertecknad. Jag kommer nog att pröva. Ett snabbt o underbart forum detta "byggahus".BirgitS skrev:
stigen skrev:Hej @Matts Erik!
Dag
Vilken underbar o generös entusiasm i detta forum! Stort tack för ert engagemang o snabba svar . Men just plattor handtagen känns inte helt rätt . Det är fråga om ca 20 handtag och det är kanske tre som är lite slitna varav det avbildade är den i sämst skick. Men det finns också små nätta fläckar o repor på andra platser på luckorna än vid handtaget. Jag fick ett tips fr Birgit om vaxpennor som används för att "redigera" skador på trä/parkettgolv. Tror det är ngt jag ska försöka 😀stigen skrev:Hej @Matts Erik!
Dag
Tack för svar och jag håller med om att det kan vara svårt att spackla upp skadorna. Det är ju fråga om ljus faner. Men som jag svarade en tidigare tipsare tycker jag det inte funkar så bra med att täcka med plåt heller. Men fick också tips om ett kit med vaxkritor som jag jag ska testa.T trycklös skrev:Skulle nog säga att det blir svårt att "spackla upp" skadorna så att de döljs, speciellt handtagen för överskåp är ju gärna i ögonhöjd vilket gör det extra svårt.
Liknande trådar
-
Snabbt slitage av kardborreplatta till centrumslip
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Tips för att snygga till marksten
Trädgård allmänt -
Platsbyggda garderober från 60-talet. Kan man byta till snygga och funktionella?
Inredning -
Snygga till hörnet som samtidigt ligger högre upp?
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22 -
Snygga till vall - hur göra grundarbetet?
Trädgård allmänt