Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför börjar du då skrika ut all världens vrede i form av diesel skandaler
Det var inte jag som tjafsade om det.
Och du har egentligen inget att komma med. Vill bara väsnas litet.
 
johnsilver johnsilver skrev:
Gäller att ha brand redskap i närheten
I närheten av vadå? Min dieselbil? Du menar brandsläckare ombord?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Nu är det faktiskt så att det går inte att ladda med fel (klen kabel). Det finns info inbyggt i kontakten som ger signal till laddaren att begränsa strömmen. Om du försöker att ladda med 32A och använder en 16A kabel, så går begränsning in och tillåter bara 16A.
Inget man behöver tänka på, det är automatiskt.
Tror de flesta "olyckorna" har varit med klen installations kabel och inte själva laddkabeln.
Och det känner varken bil eller laddare av. Men det är relativt enkelt att undvika genom att låta behöriga personer göra el-arbetet. Sedan är skillnaden mellan en 32a laddkabel att den använder alla tre faserna 5 ledare medans 16 bara använder en fas tre ledare eller hur.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du resonerar helt fel när det gäller effektbehovet. När det är så många laddpunkter kan du dimentionera långt under 11kW per plats.
Hur mycket måste du dimensionera för då? jag är nyfiken för jag har insett själv att det är orimligt mycket kräm samtidigt som jag ser kabel dimensionerna på snabbladdarna och inser att det är lite area på kabel med DC laddning.
 
nocken45 nocken45 skrev:
Tror de flesta "olyckorna" har varit med klen installations kabel och inte själva laddkabeln.
Och det känner varken bil eller laddare av. Men det är relativt enkelt att undvika genom att låta behöriga personer göra el-arbetet. Sedan är skillnaden mellan en 32a laddkabel att den använder alla tre faserna 5 ledare medans 16 bara använder en fas tre ledare eller hur.
Nej, det är helt fel. Oavsett vilken ström du kör så kan du köra med trefas (3ledare leder ström) eller enfas (två ledare leder ström)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
U
nocken45 nocken45 skrev:
Hur mycket måste du dimensionera för då? jag är nyfiken för jag har insett själv att det är orimligt mycket kräm samtidigt som jag ser kabel dimensionerna på snabbladdarna och inser att det är lite area på kabel med DC laddning.
Är snittet att 50st bilar laddar 15kwh (ca 7mil) under tiden de är parkerade hemma (19-06)
Det blir ju 750kwh/11h=68kw för att hinna ladda allt.

68kW (3fas 400v) => 100A. 4x25A är väll då lämpligt så 12-13 laddplatser delar på 25A (eller 2x63A osv. beroende på fasta avgifter och matning i närområde mm.) Varje laddstation behöver ju inte avsäkras högre än 16A. Sen sköts balansering mellan laddstationerna, det finns redan kommersiellt för exakt detta ändamål.

Nu är ju dessa fiktiva siffror. Men hoppas du förstår tankegången. Det är lixom inte 11kW x50st utan klart lägre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
nocken45 nocken45 skrev:
Tror de flesta "olyckorna" har varit med klen installations kabel och inte själva laddkabeln.
Och det känner varken bil eller laddare av. Men det är relativt enkelt att undvika genom att låta behöriga personer göra el-arbetet. Sedan är skillnaden mellan en 32a laddkabel att den använder alla tre faserna 5 ledare medans 16 bara använder en fas tre ledare eller hur.
Inlägget handlade om att biltillverkarna medvetet skulle använda för klena grejer för att spara pengar, och att det blir en brandfara. Det är inte sannolikt.

Det är sju pinnar i en vanlig laddkabel. Tre för fas, en nolla, en skyddsjord och två för kommunikation. Bilarna har en, två eller tre enfasladdare 240 volt. Vanligast är att varje laddare kan ta från 6 till 16A. Vissa kan ta 32A på en laddare (Zoe) medan t ex Kia/Hyundai kan parallellkoppla 2 st 16A till 32A.
Det är olika för olika bilar hur många faser som används, men vanligast är en eller tre. I vissa lägen laddar 3 fasbilar bara med en fas.
Det finns ochså kablar som bara har en fasledare. De används oftast till bilar som bara kan ladda enfas (laddhybrider), eller för så kallad mormorsladdning i ett vanligt 240v uttag.
Men för att få ut 32A så måste du ha en 32A kabel. Om du pluggar i en kabel avsedd för 16A så känner systemet av det och begränsar till 16A.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att blanda ihop en klen laddkabel med diesel skandalen är ganska långsökt. Nästan lite komisk.
Det ena lurade samtliga dieselbilsägare som hade köpt en bil under en viss period.
Det lurade väl mest alla som bodde eller vistades där dessa dieselbilsägare körde sina bilar?
Dieselbilägarna fick ju bilar med lägre bränsleförbrukning än de annars hade fått. Det var dessutom klimatvänligt.
Vissa körmönster blev bättre medan andra blev sämre.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men du kan inte säga att du lurar samtliga elbilsägare.
Lika lite som elbilfusk av en biltillverkare skulle lura samtliga elbilägare blev samtliga dieselbilägare lurade av VW.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Sen är det så att för klen kabel inte automatiskt är fel. Utan helt enkelt bara snål.
Det beror förstås på hur fel kabeln används.
 
P
Dom flesta garage och parkeringsplatser har trots allt matningar som räcker för kupevärmare och motorvärmare och väldigt många av dessa körs på ungefär samma tider då många jobbar samma eller liknande tider..

Att folk skaffar elbilar betyder ju inte att man måste kunna snabb ladda sin elbil på sin p plats / garage utan dom flesta sover ju om natten och lite vettigt tänk så kan man långsam ladda rätt många elbilar när alla inte behöver laddas på samma 2 timmar på dygnet. dom flesta bilar står trots allt på sina p platser rätt många av dygnets timmar

Så nej inte några 11kw x 50 bilplatser

flera inlägg på samma tanke här ser jag
 
nocken45 nocken45 skrev:
Hur mycket måste du dimensionera för då? jag är nyfiken för jag har insett själv att det är orimligt mycket kräm
Börja i andra änden. För ett stort system jämnar behoven ut sig över tid, även om man då får räkna med att det ibland tar lite tid att jobba ikapp all laddning efter exempelvis storhelger.

En genomsnittlig bil rullar under 1.500 mil per år. Låt oss räkna högt så 2.000 mil. Låt oss fortsätta räkna högt och säga att den drar 2,5 kWh/mil så får vi ett laddbehov på 5.000 kWh/år. 100 per vecka.

Det är 168 timmar per vecka, så varje bil behöver då 0,6 kW kontinuerlig laddning. Det ger en trefasström på 0,9 A.

Så du ligger lite drygt tio gånger det faktiska behovet även om man räknar högt i alla led. 120 fordon skulle kräva ungefär lika många amperes trefasanslutning.

Därmed har jag kommit fram till ungefär samma nivå som @Utsliten och utdömd, men utifrån ett lite annat sätt att räkna.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det lurade väl mest alla som bodde eller vistades där dessa dieselbilsägare körde sina bilar?
Dieselbilägarna fick ju bilar med lägre bränsleförbrukning än de annars hade fått. Det var dessutom klimatvänligt.
Vissa körmönster blev bättre medan andra blev sämre.

Lika lite som elbilfusk av en biltillverkare skulle lura samtliga elbilägare blev samtliga dieselbilägare lurade av VW.

Det beror förstås på hur fel kabeln används.
Hur man får ihop klena laddkablar dieselskandalen förstår jag fortfarande inte.

Tja kan man använda en laddkabel på mer än ett sätt? Om du ska använda på det sätt den är avsedd för Men om du låter kabeln ligga tätt ihop rullad gärna men en filt runt och snabbladdning. Då kommer du få problem med alla kablar. Men den klema först.
Man kan använda den och hoppa hopprep med
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur man får ihop klena laddkablar dieselskandalen förstår jag fortfarande inte.
Analogin var väl att om en biltillverkare snålar på laddkablarna så kan det slå tillbaka på den tillverkaren. Vilket det gjorde när VW fuskade med avgasreningen.

Samtliga dieselbilsägare som köpt en bil under en viss period drabbades inte eftersom handlade om en biltillverkare, inte alla.
På liknande sätt skulle bara ägare av ett visst bilmärke drabbas av dåliga laddkablar om en viss billtillverkade fuskade med laddkablar.

lilytwigs poäng var att det avskräcker eventuella biltillverkare med tveksam moral att göra så.
 
Eriksgatan
M maxmsm skrev:
Du har alltså inget som backar upp ditt befängda påstående......

Om jag hade varit rädd för elbilar så hade vi knappast haft en på laddning utanför garaget just nu och jag sitter och kollar efter en begagnad elbil till att ha för min körning till och från arbetet.......
Jodå. Men du verkar aldrig koppla att det är mycket speciella personer, som de som vägrar erkänna tyngdlagens existens, som argumenterar så kring allmänt välkända fakta som finns överallt att finna.
Får tipsa dig om Truth Social, där du nog hittar en del likar.
Ditt bevis för påståendet om att du inte är rädd för elbilar bevisas knappast av ditt inlägg om pågående laddning, då klockan bara var 20.08 och du fortfarande var vaken. En liten fågel viskade att du strax efteråt drog ut laddkabeln och slog en pålstek på den så att inte elektronerna skulle kunna rinna ut, innan du gick och lade dig.
 
  • Haha
  • Arg
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Eriksgatan
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Säkert. Men det är jag helt ointresserad av. Jag vill bara se bilder på elcentralen i marmor!
Fråga på någon biograf byggd före 1970 i din närhet ifall du kan få komma upp till maskinrummet och kika! På det säkert 50-tal jag har jobbat på har det funnits både dubbelsidiga marmortavlor med över två meters höjd och 4 meters längd med allsköns kraftteknik och rejäla knivbrytare. Till och med svartlackerade ornamenterade järndörrar in bakom marmortavlorna där ofta de brummande meterhöga likriktarna med vridreglage som kräver muskler sitter. #dräggel
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
P Pin skrev:
Naturligtvis. Vad vill du ha sagt med det? Elbilar är en ny företeelse och det finns inte lika många.
Eeeeh, elbilar fanns och användes i trafik före de första fossilbilarna. Så är något en "ny företeelse" så är det fossilbilar. Att det finns fler av dem är väl för att de brinner så ofta att man måste skaffa några extra att ha i reserv...😆
 
  • Haha
  • Gilla
Mabs och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.