P Pin skrev:
Naturligtvis. Vad vill du ha sagt med det? Elbilar är en ny företeelse och det finns inte lika många. Men det intressanta är väl risken att min bil börjar brinna? Det finns tillräckligt statistiskt underlag. Min diesel var nära härdsmälta pga dålig design av EGR. Flera plastdelar i motorn hade smält, men jag slapp brand.
Den bild jag laddade upp visar hur en tre dagar gammal ID brinner (brand startade i bilen inte i laddstation eller husets elanläggning).
Gäller att ha brand redskap i närheten
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns tydliga regler om dimensionering. Det handlar om kortslutningsström, uppvärmning av kablage, där kommer typ av isolering och förläggnings sätt in. Och spänningsfall.

Tumregler handlar om förenklade riktlinjer som fungerar i de flesta fallen. Typ till 16A är 2,5mm^2 till räckligt. Men man behöver veta när man kommer nära gränsen så att man faktiskt behöver räkna på det.

Men påståendet att det inte finns regler är djup okunnigt.

Dimentioneringsreglerna är exakt samma till ladduttag och generella uttag.
Tack för att du förtydligar! tumregler är bra regler. Men de är bara tummar!
förläggning och längd är viktiga. Värme är en väldigt viktig del.
även förluster är viktiga att tänka på.
jag skulle inte bli förvånad om man många gånger när det gäller biltillverkarna snålar på laddkablarnn
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tack för att du förtydligar! tumregler är bra regler. Men de är bara tummar!
förläggning och längd är viktiga. Värme är en väldigt viktig del.
även förluster är viktiga att tänka på.
jag skulle inte bli förvånad om man många gånger när det gäller biltillverkarna snålar på laddkablarnn
Det skulle förvåna mig oerhört. De har lagar och förordningar som måste följas. De kollas också av organisationer som Tuv och NHTSA. Fusk skulle vara förödande och skulle kunna sänka dem totalt. Förr eller senare får det konsekvenser. Jfr diesel gate som kostat VAG åtskilliga miljarder.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
Det är kanske inte så lätt som det låter. Samfälligheter "glömdes" bort när man planerade för hur infrastrukturen skulle kunna hanteras för boende.
I en BRF kan man skaffa ett par platser som man ger medlemmar möjlighet att nyttja utan att behöva erbjuda alla samma möjlighet och men får möjlighet till bidrag för detta.

I en samfällighet är det annorlunda. De har visserligen öppnat upp att så länge det finns en El anläggning i samfälligheten kan denna erbjuda laddningsmöjligheter utan nytt anläggningsbeslut. MEN det finns ingen möjlighet att nyttja något bidrag, Alla i samfälligheten måste erbjudas laddnings möjlighet samtidigt. dvs en laddare per fastighet. Du som fastighets ägare har möjlighet att söka bidrag till en laddare om den monteras på din fastighet. men bara på din egen fastighet inte på Samfällighetens mark etc.

Så det är inte lika enkelt som för de flesta andra boendeformer. detta vållar många samfälligheter huvudbry.
Rent juridiskt har jag möjlighet att söka bidrag och köpa en ladd box till min fastighet som ligger i en samfällighet. men jag kan inte sätta upp den i mitt garage (ägs av samfälligheten) eller min parkeringsplats (samfällighets mark) mitt enda alternativ är att sätta den på min fastighet och sedan parkera på den gångväg som går utanför min fastighet (samfällighetsmark). Det skulle vålla mina grannar svårigheter att ta sig fram så jag gör det självklart inte men det är min möjlighet eftersom rent juridiskt blir det svårt. Det är samfällighets mark så polisen kan inte bötfälla eller bogsera bort. Dock finns det en minimal risk att jag hindrar en eventuell blåljus utryckning då kan jag få böter i efterhand.

Dessutom skulle en laddningsmöjlighet beslut behöva tas på en stämma och då i majoritet. det brukar inte vara så enkelt i samfälligheter med flera äldre i tex. jag förstår att de inte behöver det men som sagt det finns utmaningar med att tillgodose allas behov och nya funktioner i den boendeformen.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Claes Sörmland
nocken45 nocken45 skrev:
Det är kanske inte så lätt som det låter. Samfälligheter "glömdes" bort när man planerade för hur infrastrukturen skulle kunna hanteras för boende.
I en BRF kan man skaffa ett par platser som man ger medlemmar möjlighet att nyttja utan att behöva erbjuda alla samma möjlighet och men får möjlighet till bidrag för detta.

I en samfällighet är det annorlunda. De har visserligen öppnat upp att så länge det finns en El anläggning i samfälligheten kan denna erbjuda laddningsmöjligheter utan nytt anläggningsbeslut. MEN det finns ingen möjlighet att nyttja något bidrag, Alla i samfälligheten måste erbjudas laddnings möjlighet samtidigt. dvs en laddare per fastighet. Du som fastighets ägare har möjlighet att söka bidrag till en laddare om den monteras på din fastighet. men bara på din egen fastighet inte på Samfällighetens mark etc.

Så det är inte lika enkelt som för de flesta andra boendeformer. detta vållar många samfälligheter huvudbry.
Rent juridiskt har jag möjlighet att söka bidrag och köpa en ladd box till min fastighet som ligger i en samfällighet. men jag kan inte sätta upp den i mitt garage (ägs av samfälligheten) eller min parkeringsplats (samfällighets mark) mitt enda alternativ är att sätta den på min fastighet och sedan parkera på den gångväg som går utanför min fastighet (samfällighetsmark). Det skulle vålla mina grannar svårigheter att ta sig fram så jag gör det självklart inte men det är min möjlighet eftersom rent juridiskt blir det svårt. Det är samfällighets mark så polisen kan inte bötfälla eller bogsera bort. Dock finns det en minimal risk att jag hindrar en eventuell blåljus utryckning då kan jag få böter i efterhand.

Dessutom skulle en laddningsmöjlighet beslut behöva tas på en stämma och då i majoritet. det brukar inte vara så enkelt i samfälligheter med flera äldre i tex. jag förstår att de inte behöver det men som sagt det finns utmaningar med att tillgodose allas behov och nya funktioner i den boendeformen.
Jo samfälligheter kan söka bidrag för laddinfrastruktur från Naturvårdsverket. Gör det här:

https://www.naturvardsverket.se/bidrag/ladda-bilen/bidrag-till-samfallighet/
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Siffrorna för brunna bilar är endast intressanta i förhållande till hur många av respektive biltyp som finns i drift.
Dessutom bör man nog räkna bort alla bilar som brinner upp pga yttre påverkan, t.ex. anlagda bilbränder i gangsterområden.
Självklart har man tagit hänsyn till andelen bilar av respektive slag, och självklart är anlagda bränder borträknande.
 
S skagget skrev:
Det är klart olämpligt, kanske rent av förbjudet att anlägga en elbilsladdare direkt på bostadshuset.
se och läs:
[länk]
[länk]

Vem (med lite tankeföremåga), skulle anlägga en grillplats mot en sovrumsvägg?
Det står ju att nybyggda bostadshus MÅSTE förses med laddinfrastruktur?
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det skulle förvåna mig oerhört. De har lagar och förordningar som måste följas. De kollas också av organisationer som Tuv och NHTSA. Fusk skulle vara förödande och skulle kunna sänka dem totalt. Förr eller senare får det konsekvenser. Jfr diesel gate som kostat VAG åtskilliga miljarder.
Att blanda ihop en klen laddkabel med diesel skandalen är ganska långsökt. Nästan lite komisk.
Det ena lurade samtliga dieselbilsägare som hade köpt en bil under en viss period.
Men du kan inte säga att du lurar samtliga elbilsägare. Sen är det så att för klen kabel inte automatiskt är fel. Utan helt enkelt bara snål.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jo samfälligheter kan söka bidrag för laddinfrastruktur från Naturvårdsverket. Gör det här:

[länk]
ja det stämmer rent konkret. Men om vi tar min egen situation som exempel. samfälligheten äger garagen det är totalt 120 fastigheter/medlemmar 15 000 per plats täcker boxen och installation. Sedan skulle det tillkomma relativt mycket andra kostnader. Om vi räknar på att samfälligheten skall tillgodose 11 Kw per plats. så kommer den behöva ha en extrem matning som kostar väldigt mycket pengar oavsett om någon nyttjar den eller inte. garagen är uppdelade på 6 längor så varje länga skulle behöva ha 320 Ampere. För det är just lika behandlings principen som ställer till det lite. Plus att vi behöver majoritet eftersom det rimmar relativt illa med samfällighets lagens grundprincip.
"Det är viktigt att skilja på fastighetens(samfällighets) behov och fastighetsägarens behov. Förvaltningen ska bara gälla fastighetens behov, till exempel en utfartsväg"
Samfälligheten har inget behov av laddplats det är fastighetsägarna som har ett behov.

Idag matas varje garage länga med ett gemensamt el abonnemang som är avsäkrat till 20 A det är en rimligkostand för belysning mm sam samfälligheten har behov av. att höja detta till smått galna 1920 A som troligen i alla fall inte kommer att användas vore extremt dyrt. sedan tillkommer problemet att debitera även om det finns företag som har lösningar för sådant så är det än flera kostnader.

även om man bara avsäkrade till 32Amper per länga och skrev avtal med fastighetsägarna om att man inte garanterade någon specifik effekt så tar man bort halva funktionen.

Jag behöver som elbils ägare veta hur mycket laddning jag får. tänk dig att åka till macken och inte vet om pumpen ger dig fem liter eller femtio liter.

Sen är jag medveten om att alla inte behöver ladda hela tiden och inte fullt hela tiden osv. men att ha tillgång till en laddare som du inte vet vad den ger i effekt känns lite bortkastat. att sänka den till lägre effekt än 11 kw som de flesta elbilarna behöver känns inte helt okej. Och även om man sänkte ner till 3.7 kw så blir det fortfarande en betydande större kostnad som måste tas ut av de som nyttjar vilket kommer att vara varierande från månad till månad.
 
Du resonerar helt fel när det gäller effektbehovet. När det är så många laddpunkter kan du dimentionera långt under 11kW per plats.
 
  • Gilla
JohanLun och 6 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det står ju att nybyggda bostadshus MÅSTE förses med laddinfrastruktur?
Nej du läser fel. Det står jätte tydligt. ny ladd infrastruktur är jättefarlig där måste man helt enkelt. måste man använda foliehatt😋😀😋
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
nocken45 nocken45 skrev:
ja det stämmer rent konkret. Men om vi tar min egen situation som exempel. samfälligheten äger garagen det är totalt 120 fastigheter/medlemmar 15 000 per plats täcker boxen och installation. Sedan skulle det tillkomma relativt mycket andra kostnader. Om vi räknar på att samfälligheten skall tillgodose 11 Kw per plats. så kommer den behöva ha en extrem matning som kostar väldigt mycket pengar oavsett om någon nyttjar den eller inte. garagen är uppdelade på 6 längor så varje länga skulle behöva ha 320 Ampere. För det är just lika behandlings principen som ställer till det lite. Plus att vi behöver majoritet eftersom det rimmar relativt illa med samfällighets lagens grundprincip.
"Det är viktigt att skilja på fastighetens(samfällighets) behov och fastighetsägarens behov. Förvaltningen ska bara gälla fastighetens behov, till exempel en utfartsväg"
Samfälligheten har inget behov av laddplats det är fastighetsägarna som har ett behov.

Idag matas varje garage länga med ett gemensamt el abonnemang som är avsäkrat till 20 A det är en rimligkostand för belysning mm sam samfälligheten har behov av. att höja detta till smått galna 1920 A som troligen i alla fall inte kommer att användas vore extremt dyrt. sedan tillkommer problemet att debitera även om det finns företag som har lösningar för sådant så är det än flera kostnader.

även om man bara avsäkrade till 32Amper per länga och skrev avtal med fastighetsägarna om att man inte garanterade någon specifik effekt så tar man bort halva funktionen.

Jag behöver som elbils ägare veta hur mycket laddning jag får. tänk dig att åka till macken och inte vet om pumpen ger dig fem liter eller femtio liter.

Sen är jag medveten om att alla inte behöver ladda hela tiden och inte fullt hela tiden osv. men att ha tillgång till en laddare som du inte vet vad den ger i effekt känns lite bortkastat. att sänka den till lägre effekt än 11 kw som de flesta elbilarna behöver känns inte helt okej. Och även om man sänkte ner till 3.7 kw så blir det fortfarande en betydande större kostnad som måste tas ut av de som nyttjar vilket kommer att vara varierande från månad till månad.
Man kommer behöva säkra upp. Men inte så mycket. Eftersom du oftast har bra styrsystem med vilka som får hur mycket el och när. De flesta skulle säkerligen inte märka av det.
Men Det är en rejäl kostnad att installera 120 laddstolpar.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att blanda ihop en klen laddkabel med diesel skandalen är ganska långsökt. Nästan lite komisk.
Det ena lurade samtliga dieselbilsägare som hade köpt en bil under en viss period.
Men du kan inte säga att du lurar samtliga elbilsägare. Sen är det så att för klen kabel inte automatiskt är fel. Utan helt enkelt bara snål.
Nu är det faktiskt så att det går inte att ladda med fel (klen kabel). Det finns info inbyggt i kontakten som ger signal till laddaren att begränsa strömmen. Om du försöker att ladda med 32A och använder en 16A kabel, så går begränsning in och tillåter bara 16A.
Inget man behöver tänka på, det är automatiskt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
nocken45 nocken45 skrev:
ja det stämmer rent konkret. Men om vi tar min egen situation som exempel. samfälligheten äger garagen det är totalt 120 fastigheter/medlemmar 15 000 per plats täcker boxen och installation. Sedan skulle det tillkomma relativt mycket andra kostnader. Om vi räknar på att samfälligheten skall tillgodose 11 Kw per plats. så kommer den behöva ha en extrem matning som kostar väldigt mycket pengar oavsett om någon nyttjar den eller inte. garagen är uppdelade på 6 längor så varje länga skulle behöva ha 320 Ampere. För det är just lika behandlings principen som ställer till det lite. Plus att vi behöver majoritet eftersom det rimmar relativt illa med samfällighets lagens grundprincip.
"Det är viktigt att skilja på fastighetens(samfällighets) behov och fastighetsägarens behov. Förvaltningen ska bara gälla fastighetens behov, till exempel en utfartsväg"
Samfälligheten har inget behov av laddplats det är fastighetsägarna som har ett behov.

Idag matas varje garage länga med ett gemensamt el abonnemang som är avsäkrat till 20 A det är en rimligkostand för belysning mm sam samfälligheten har behov av. att höja detta till smått galna 1920 A som troligen i alla fall inte kommer att användas vore extremt dyrt. sedan tillkommer problemet att debitera även om det finns företag som har lösningar för sådant så är det än flera kostnader.

även om man bara avsäkrade till 32Amper per länga och skrev avtal med fastighetsägarna om att man inte garanterade någon specifik effekt så tar man bort halva funktionen.

Jag behöver som elbils ägare veta hur mycket laddning jag får. tänk dig att åka till macken och inte vet om pumpen ger dig fem liter eller femtio liter.

Sen är jag medveten om att alla inte behöver ladda hela tiden och inte fullt hela tiden osv. men att ha tillgång till en laddare som du inte vet vad den ger i effekt känns lite bortkastat. att sänka den till lägre effekt än 11 kw som de flesta elbilarna behöver känns inte helt okej. Och även om man sänkte ner till 3.7 kw så blir det fortfarande en betydande större kostnad som måste tas ut av de som nyttjar vilket kommer att vara varierande från månad till månad.
Du resonerar galet. Där jag bor finns ca 200 hus. Alla har 20 eller 25A säkring. Skulle bli så där 4 500A som du räknar. Men den tillgången finns inte/behövs inte.
Alla laddar inte samtidigt och inte dygnet runt. Dessutom kan alla laddboxar i större anläggningar kontrollera lasten. Så visst behövs några amp, men inte jättemånga.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Nu är det faktiskt så att det går inte att ladda med fel (klen kabel). Det finns info inbyggt i kontakten som ger signal till laddaren att begränsa strömmen. Om du försöker att ladda med 32A och använder en 16A kabel, så går begränsning in och tillåter bara 16A.
Inget man behöver tänka på, det är automatiskt.
Varför börjar du då skrika ut all världens vrede i form av diesel skandaler
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.