M Martin Lundmark skrev:
Hej Anders

Tack för det du skrev och länkade till.

Jag har saknat länkar till de fjärrvärmebolag som kan redovisa hur de själva klarar strömavbrott och hur de anslutna husen kan strömförsörja fjärrvärmecentralen.

Rimligen så finns det fler fjärrvärmebolag som kan redovisa detta.

Det är naturligtvis inte bara hus med fjärrvärme som bland annat behöver strömförsörja cirkulationspumpen vid strömavbrott. Det hus jag växte upp i hade och har fortfarande vedeldning och självcirkulation och har i ca 50 år haft glykolfyllt värmesystem.

Här en artikel ur tidningen Land nr 5 Januari 2017; ”Strömavbrott? Så backar du upp din vedpanna när strömmen går."
"Om du eldar med vedpanna och inte har garderat dig kan det gå illa om det blir strömavbrott. En nödströmsanläggning säkerställer både värme och trygghet. Så här funkar den.”
[länk]

Söker man på ordet ”Nödströmsanläggning” så hittar man många erbjudanden, här är några exempel;

”KOMPLETT NÖDSTRÖMANLÄGGNING”
[länk]

”Nödström”
[länk]

”Nödströmsanläggning”
[länk]

”Nödströmsanläggning 300W”
[länk]

“NÖDSTRÖMSANLÄGGNING”
[länk]

”Nödströmsanläggning UPS 1000W Ren Sinus”
[länk]

”Sunwind nödströmsanläggning 0,7 kWh AGM”
[länk]

Är det fler som kan länka till fjärrvärmebolag som klarar produktion även vid strömavbrott så får ni gärna ge länkar till deras informationssidor.

Jag tror att det vore bra för hemberedskapen att hus med fjärrvärme kan fortsätta använda denna vid strömavbrott. För många dessa villor där det dessutom finns en elbil så kan elbilens batteri genom V2H utgöra en källa till ”nöddrift” av värmesystemets cirkulationspump.
Angående nödströmlösningar. Jag köpte en
Zendure SuperBase Pro 1500,
1440wh portabel strömkälla.
Använder den just nu för att ladda mina batterier till elmotorsåg och elröjsåg i fält.
Fick en gång punktering i fält på min jordbrukstraktor. Då hade det varit bra att kunna använda en elkompressor i fält.
 
M Martin Lundmark skrev:
Reservkraft och cybersäkerhet

Hur bygger du din reservkraft, undviker du t.ex. lösningar som skulle kunna utsättas för cyberatacker?

När det gäller solcellsanläggningar så kan dess växelriktare vara känsliga för cyberatacker.

”Nederländerna varnar för solcellsanläggningar – risk även i Sverige”
[länk]

Solcellsanläggningar sårbara för hackare – “Ser allvarligt på det”
[länk]

Eftersom det i nyhetsinslagen talas om att en lösning är att byta ut enheter (växelriktarna) så verkar det finnas bättre och sämre lösningar gällande cybersäkerheten. Det vore bra om vi finge veta mer om risker för cyberatacker i de utrustningar som vi installerar.

Speciellt viktigt är att reservkraftlösningar (som kan liknas vid en livbåt vid ett strömavbrott) är driftsäker i ett skarpt läge, och gärna, att flera viktiga delar är dubblerade.

Jag undviker, där jag kan, ”molnbaserade lösningar” och även om mycket kan styras och avläsas via en mobiltelefon så vill jag gärna ha ”trådande” utrustningar parallellt med trådlösa kommunikationslösningar.

Hur gör ni?
För att skydda solcellerna mot cyberattacker? FI måste ju mobilisera 10.000-tals operatörer för att kunna slå ut solcellsanläggningar, och till vilken nytta skulle de vilja slå ut privata anläggningar?
 
Var det inte cyberphoto som var ofrivilligt? med i den största momshärvan någonsin..
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
För att skydda solcellerna mot cyberattacker? FI måste ju mobilisera 10.000-tals operatörer för att kunna slå ut solcellsanläggningar, och till vilken nytta skulle de vilja slå ut privata anläggningar?
Jo nu behöver man även ett EMP-skydd.... (om man är en sann off-gridare)
Färdigöversatt artikel
https://offgrid-co.translate.goog/b...tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
För att skydda solcellerna mot cyberattacker? FI måste ju mobilisera 10.000-tals operatörer för att kunna slå ut solcellsanläggningar, och till vilken nytta skulle de vilja slå ut privata anläggningar
Hej Jonatan79

Tack för respons



I artikeln står”
  • I Nederländerna har man de senaste åren haft en enorm utbyggnad av solenergi.
  • En av landets myndigheter varnar för stora säkerhetsbrister som i värsta fall skulle kunna slå ut hela elnätet.
  • ”Skulle många system attackeras samtidigt, då har vi ett stort problem i Nederländerna, säger John Derksen”, chef på myndigheten RDI
https://sverigesradio.se/artikel/nederlanderna-varnar-for-solpaneler-risk-aven-i-sverige

En storskalig frånkoppling av en stor produktionskälla (eller väldigt många mindre produktionskällor) innebär en störning av elproduktionen. Vi klarar i Norden av att produktion, i storleksordningen av det största kärnkraftverket (1 600 MW), plötsligt kopplas från.

När det gäller cyberatacker på reservkraftanläggningar för privatpersoner så skrev jag på första raden i mitt inlägg; ” Hur bygger du din reservkraft, undviker du t.ex. kommunikationslösningar som skulle kunna utsättas för cyberatacker”.

Om din reservkraftanläggning av någon anledning inte fungerar om t.ex. internet är nere eller att en viss molntjänst måste fungera (är nödvändig) för driften av din reservkraftanläggning, då räcker det att den funktionen t.ex. utsätts för cyberatack. Den funktionen kan vara gemensam för många användare.

Det finns mängder av teknik vi använder idag som t.ex. är beroende av ”molntjänster” eller fungerande kommunikation för att fungera.

Mitt inlägg handlade om att vi skall, i möjligaste mån, undvika att vår reservkraft är beroende av dessa funktioner.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Jonatan79

Tack för respons



I artikeln står”
  • I Nederländerna har man de senaste åren haft en enorm utbyggnad av solenergi.
  • En av landets myndigheter varnar för stora säkerhetsbrister som i värsta fall skulle kunna slå ut hela elnätet.
  • ”Skulle många system attackeras samtidigt, då har vi ett stort problem i Nederländerna, säger John Derksen”, chef på myndigheten RDI
[länk]

En storskalig frånkoppling av en stor produktionskälla eller väldigt många mindre produktionskällor innebär en störning av elproduktionen. Vi klarar i Norden av att produktion, i storleksordningen av det största kärnkraftverket (1 600 MW), plötsligt kopplas från.

När det gäller cyberatacker på reservkraftanläggningar för privatpersoner så skrev jag på första raden i mitt inlägg; ” Hur bygger du din reservkraft, undviker du t.ex. kommunikationslösningar som skulle kunna utsättas för cyberatacker”.

Om din reservkraftanläggning av någon anledning inte fungerar om t.ex. internet är nere eller att en viss molntjänst måste fungera (är nödvändig) för driften av din reservkraftanläggning, då räcker det att den funktionen t.ex. utsätts för cyberatack. Den funktionen kan vara gemensam för många användare.

Det finns mängder av teknik vi använder idag som t.ex. är beroende av ”molntjänster” eller fungerande kommunikation för att fungera.

Mitt inlägg handlade om att vi skall, i möjligaste mån, undvika att vår reservkraft är beroende av dessa funktioner.
Hej, jag är helt med på innehållet och riskerna som beskrivs och är mer nyfiken på vad den egentliga risken är för en vanlig privatperson som har solceller att bli "hackad" och nedstängd från produktion.

Min egna amatörbedömning är kanske naiv, då jag inte ser någon risk eller anledning för någon att påverka oss privata solcellsägare i landet.
 
Jonas Persson
Problemet med molntjänster är att man inte behöver ge sig på enskilda privatpersoner. En framgångsrik ddos-attack mot molntjänsten skulle ofta innebära att alla användares appar skulle sluta fungera.

Blir det krigsliknande situationer finns risken att fienden gör något mer kraftfullt mot molntjänsten så att den är nere längre.

Men molntjänsten kan även vara oåtkomlig då ditt lokala internet är nere pga naturkatastrofer eller strömavbrott.

Jag använder molntjänster, men ingen av dem behövs för att säkra upp min elförsörjning.
 
Redigerat:
Hej

Jag håller just nu på med ett första reservkraftprov där cirkulationspumpen, kökets kyl- och frysskåp, samt frysboxen drevs från batteriet via invertern.

Jag tömde (enligt mätshunten) under ca tre timmar ca 3 % ur batteriet (det blir ca 90W i medeleffekt). När jag sedan kopplade in de tre parallellkopplade batteriladdarna så levererade de inledningsvis 90 A i laddström (ca 1,4 kW) till batterierna. Denna effekt klarar mitt elverk (Honda EU 22i) av att leverera.

De uppmätta siffrorna stämmer, så här långt, med det jag förväntat mig. Ingen varmgång eller annan problematik, fläkten på invertern behövde inte starta. Jag gör detta inledande prov för att snabbt kontrollera att utrustningen fungerar, det blir mer mätningar sedan.
 
  • Gilla
TheGambler79 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Problemet med molntjänster är att man inte behöver ge sig på enskilda privatpersoner. En framgångsrik ddos-attack mot molntjänsten skulle ofta innebära att alla användares appar skulle sluta fungera.

Blir det krigsliknande situationer finns risken att fienden gör något mer kraftfullt mot molntjänsten så att den är nere längre.

Men molntjänsten kan även vara oåtkomlig då ditt lokala internet är nere pga naturkatastrofer eller strömavbrott.

Jag använder molntjänster, men ingen av dem behövs för att säkra upp min elförsörjning.
Hej Jonas

Man kan naturligtvis inte ha beredskap för allt, eller kunna alla ”fiendens” angreppsätt. Men jag tror vi, lite till mans, blivit bekväma och naiva i vårt handlingssätt, även när det gäller hemberedskap.

Jag har hållit på länge att bygga min reservkraft och det är inte färdigt än. Men jag är tacksam att jag tagit tid på mig, för det är mycket att lära och många fallgropar på vägen.

Vad jag känner till behövs inga molntjänster för att min reservkraft skall fungera som avsett.

Jag upplever att vi är lite utelämnade när det gäller att bli informerade t.ex. om säkerhetsrisker i det vi köper. Jag ser artikeln om risken för cyberatacker som ett exempel på detta, men det finns fler hot.

Ca en timme efter det jag avslutade provet så är laddströmmen nere på ca 6 A. Då är vi beredda om ett strömavbrott skulle komma.
 
  • Gilla
TheGambler79 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
M Martin Lundmark skrev:
Hej Jonas

Man kan naturligtvis inte ha beredskap för allt, eller kunna alla ”fiendens” angreppsätt. Men jag tror vi, lite till mans, blivit bekväma och naiva i vårt handlingssätt, även när det gäller hemberedskap.

Jag har hållit på länge att bygga min reservkraft och det är inte färdigt än. Men jag är tacksam att jag tagit tid på mig, för det är mycket att lära och många fallgropar på vägen.

Vad jag känner till behövs inga molntjänster för att min reservkraft skall fungera som avsett.

Jag upplever att vi är lite utelämnade när det gäller att bli informerade t.ex. om säkerhetsrisker i det vi köper. Jag ser artikeln om risken för cyberatacker som ett exempel på detta, men det finns fler hot.

Ca en timme efter det jag avslutade provet så är laddströmmen nere på ca 6 A. Då är vi beredda om ett strömavbrott skulle komma.
Tror du har helt rätt i dina antaganden. Livet idag jämfört med bara 30 år sedan skiljer sig stort vad det gäller bekvämlighet och tillgänglighet. Framförallt för dem som lever i större städer eller är unga och aldrig upplevt något annat.

Cyberhotet har funnits länge och med åren vuxit till en nivå som är riktigt obehaglig. Likväl är allt för mångs oinsatta i faran och hur de ska tänka.

Det händer inte mig, eller här i Sverige är något som ofta framförs. Men vad gör du om det sker?

Diskussioner som förs i denna tråd är något som fler borde följa. Har många gånger tänkt på dem som inte bor i hus och har betydligt färre möjligheter att påverka sin situation, än de som bor på landet i hus med möjlighet att elda med ved mm.

Det kommer att bli ett rejält uppvaknande för 99,9% av de drabbade om det blir strömlöst en vecka och detta oavsett årstid.

Coop för två år sedan är väl den värsta cyberattacken i Sverige. Frågan är vem som drabbas nästa gång.
 
  • Gilla
TheGambler79 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tror du har helt rätt i dina antaganden. Livet idag jämfört med bara 30 år sedan skiljer sig stort vad det gäller bekvämlighet och tillgänglighet. Framförallt för dem som lever i större städer eller är unga och aldrig upplevt något annat.

Cyberhotet har funnits länge och med åren vuxit till en nivå som är riktigt obehaglig. Likväl är allt för mångs oinsatta i faran och hur de ska tänka.

Det händer inte mig, eller här i Sverige är något som ofta framförs. Men vad gör du om det sker?

Diskussioner som förs i denna tråd är något som fler borde följa. Har många gånger tänkt på dem som inte bor i hus och har betydligt färre möjligheter att påverka sin situation, än de som bor på landet i hus med möjlighet att elda med ved mm.

Det kommer att bli ett rejält uppvaknande för 99,9% av de drabbade om det blir strömlöst en vecka och detta oavsett årstid.

Coop för två år sedan är väl den värsta cyberattacken i Sverige. Frågan är vem som drabbas nästa gång.
Om det blir strömlöst 1 vecka händer vad, vad gör de utsatta då? Finns det någon forskning på det öht?

Vad ska en husägare göra för att gardera sig, hur mycket ska man behöva satsa för att gardera sig och försörja sig på tex egen produktion av el och/eller eldning ?

Är det ens någon idé att gardera sig?

Jag skulle rulla iväg familjen till släkt eller vänner med ström och ”säkra upp” huset enligt bästa förmåga.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om det blir strömlöst 1 vecka händer vad, vad gör de utsatta då? Finns det någon forskning på det öht?

Vad ska en husägare göra för att gardera sig, hur mycket ska man behöva satsa för att gardera sig och försörja sig på tex egen produktion av el och/eller eldning ?

Är det ens någon idé att gardera sig?

Jag skulle rulla iväg familjen till släkt eller vänner med ström och ”säkra upp” huset enligt bästa förmåga.
Hej Jonatan79

Så här skriver Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) gällande ” Om det blir strömlöst 1 vecka”;

Hemberedskap - Sju dagar
Du förväntas klara dig i en vecka utan samhällets hjälp vid ett strömavbrott. Därför är det bra att ha övat innan. Här kan du kliva in i en fiktiv kris som pågår under sju dagar.”
https://www.msb.se/sv/rad-till-priv...-for-kris/hemberedskap---preppa-for-en-vecka/

Längre ner på samma sida kan vi läsa, gällande frågan ” Kan inte samhället ta hand om mig?;

”I Sverige är vi vana vid att det mesta fungerar, som el, vatten, transporter, butiker och betalningar. Men vid en kris eller krig behöver du vara beredd på att allt inte kommer att räcka till alla samtidigt. Hjälpen kommer först gå till dem som behöver den bäst. Myndigheter och organisationer kommer att göra allt de kan för att situationen så snart som möjligt ska bli bättre. Det finns planer för att hantera olika händelser, men du själv behöver också ha en beredskap, och vi behöver alla hjälpas åt.”

Hur vi agerar gällande ”Hemberedskap - Sju dagar” kan rimligen vara olika, men räkna inte med ”samhällets hjälp” eller att ditt försäkringsbolag står för eventuella skadekostnader på huset.
 
  • Gilla
TheGambler79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hej, jag är helt med på innehållet och riskerna som beskrivs och är mer nyfiken på vad den egentliga risken är för en vanlig privatperson som har solceller att bli "hackad" och nedstängd från produktion.

Min egna amatörbedömning är kanske naiv, då jag inte ser någon risk eller anledning för någon att påverka oss privata solcellsägare i landet.
Risken i vanliga scenarion är nog ganska liten men kan alltid komma 0day eller annat som kan påverka en.

Men den stora risken är ju vid större konflikt i världen. Några där jag jobbar var med Nato övningen https://ccdcoe.org/exercises/locked-shields/ där skulle detta definitivt hända om det röda laget (nu i dubbel benämning) hade många växelriktare tillverkare skicka ut skadliga uppdateringar.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Jonatan79

Så här skriver Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) gällande ” Om det blir strömlöst 1 vecka”;

Hemberedskap - Sju dagar
Du förväntas klara dig i en vecka utan samhällets hjälp vid ett strömavbrott. Därför är det bra att ha övat innan. Här kan du kliva in i en fiktiv kris som pågår under sju dagar.”
[länk]

Längre ner på samma sida kan vi läsa, gällande frågan ” Kan inte samhället ta hand om mig?;

”I Sverige är vi vana vid att det mesta fungerar, som el, vatten, transporter, butiker och betalningar. Men vid en kris eller krig behöver du vara beredd på att allt inte kommer att räcka till alla samtidigt. Hjälpen kommer först gå till dem som behöver den bäst. Myndigheter och organisationer kommer att göra allt de kan för att situationen så snart som möjligt ska bli bättre. Det finns planer för att hantera olika händelser, men du själv behöver också ha en beredskap, och vi behöver alla hjälpas åt.”

Hur vi agerar gällande ”Hemberedskap - Sju dagar” kan rimligen vara olika, men räkna inte med ”samhällets hjälp” eller att ditt försäkringsbolag står för eventuella skadekostnader på huset.
Hej!

Inte riktigt svar på mina frågor och funderingar.

Jag utgår alltid från att klara mig utan hjälp från stat/kommun Mfl.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Risken i vanliga scenarion är nog ganska liten men kan alltid komma 0day eller annat som kan påverka en.

Men den stora risken är ju vid större konflikt i världen. Några där jag jobbar var med Nato övningen [länk] där skulle detta definitivt hända om det röda laget (nu i dubbel benämning) hade många växelriktare tillverkare skicka ut skadliga uppdateringar.
ja, men det är inte livsavgörande utan solceller….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.